Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door helma »

Pas ging het in een ander topic daarover en werd er gesnoeid. Ik heb het meeste gesnoeide niet gelezen, dus ik ga er gewoon vanuit dat de moderators dat terecht gedaan hebben. Maar ik blijf er een beetje mee zitten; dus een nieuw topic geopend met een neutrale vraag, zonder specifieke gemeentes of predikanten op het oog te hebben.

Is het goed dat predikanten zich kritisch uitlaten over mede-broeders? (Hoe ze dat broederschap dan ook ervaren).
Ik denk wel eens dat daar meer schade mee wordt gedaan dan dat het tot nut zou zijn. Maar misschien vergis ik me...
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door FlyingEagle »

helma schreef: Is het goed dat predikanten zich kritisch uitlaten over mede-broeders?
Nee
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door Mara »

Ik weet niet of je dan predikanten uit hetzelfde kerkverband bedoelt?
Ik hoor een dominee het weleens hebben over dwaalleraren. Soms is dat aktueel omdat in de krant heeft gestaan toen een predikant beweerde dat Jezus slechts een mythisch figuur was.
Maar in het verleden heb ik bij - inmiddels overleden - predikanten inderdaad weleens heel harde uitspraken gehoord.
In de trant van: niet iedere predikant is een ware gelovige en er zijn predikanten die verloren gaan.
Ik zal het maar even met eigen woorden zeggen.
helma schreef:Ik denk wel eens dat daar meer schade mee wordt gedaan dan dat het tot nut zou zijn
Als het echt een godloochenaar betreft, of hij verkondigt een onbijbelse waarheid - de leugen dus - mag een predikant daar best voor waarschuwen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door helma »

Ik bedoel inderdaad binnen 1 kerkelijke gemeente.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door FlyingEagle »

Ik zie geen enkele maar dan ook geen enkele reden waarom predikanten van hetzelfde kerkverband elkaar de maat zouden moeten nemen.
En al helemaal niet binnen de gereformeerde gezindte.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door Vagari »

helma schreef:Pas ging het in een ander topic daarover en werd er gesnoeid. Ik heb het meeste gesnoeide niet gelezen, dus ik ga er gewoon vanuit dat de moderators dat terecht gedaan hebben. Maar ik blijf er een beetje mee zitten; dus een nieuw topic geopend met een neutrale vraag, zonder specifieke gemeentes of predikanten op het oog te hebben.

Is het goed dat predikanten zich kritisch uitlaten over mede-broeders? (Hoe ze dat broederschap dan ook ervaren).
Ik denk wel eens dat daar meer schade mee wordt gedaan dan dat het tot nut zou zijn. Maar misschien vergis ik me...
Ik heb nog nooit een predikant gehoord die kritisch was op een (nog levende) 'mede-broeder' en dat met naam en toenaam noemde op de preekstoel. Ik hoor wel vaak dat ze waarschuwen tegen een bepaalde leer. (Ook binnen eigen kerkverband)

Aan de ene kant is dit wel goed denk ik omdat het de hoorders dwingt om zelf te onderzoeken of ze een Bijbelse leer horen of niet. Aan de andere kant kan het veel duidelijker zijn om de leraars ook openlijk te noemen. Zo voorkom je dat mensen, die de dwaalleer niet (helemaal) goed kunnen beluisteren, hun eigen interpretatie van de waarschuwing toepassen op onschuldige predikers. (Ik denk dat ik daar zelf ook af en toe last van heb)

In ieder geval moet er gewaarschuwd worden tegen dwalingen. Ook vanaf de preekstoel. Je kunt iedereen wel wijsmaken dat er geen fundamenteel verschil zit in de prediking omdat ze allemaal op Christus wijzen. Ik heb echter wel verschillende christussen voorbij horen komen. Ook in reformatorisch Nederland.

*Toevoeging:
Of zijn wij niet te kleinzerig geworden?
Vroeger bestreden ze elkaar ook veel en met nog scherpere bewoordingen dan nu vaak het geval is.
Denk aan Kohlbrugge vs Da Costa
Gadsby vs Fuller
Huntington vs ...
Gomarus vs Arminus
Paulus en Petrus
Galaten 2:11 / STV
11 ‭‭En toen ‭Petrus‭ te Antiochië gekomen‭⁵¹‭ was, wederstond ik hem in het aangezicht,‭⁵²‭ omdat hij te bestraffen was.‭⁵³‭‭
Laatst gewijzigd door Vagari op 10 jun 2017, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik bedoel inderdaad binnen 1 kerkelijke gemeente.
Nee dat heb ik bij ons niet gehoord.
Ik vind het juist bewonderenswaardig hoe de CGK predikanten met elkaar omgaan, terwijl ze soms qua prediking ver uiteen liggen.
En toch samenkomen op een synode en elkaar als broeders begroeten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door Vagari »

Mara schreef:
helma schreef:Ik bedoel inderdaad binnen 1 kerkelijke gemeente.
Nee dat heb ik bij ons niet gehoord.
Ik vind het juist bewonderenswaardig hoe de CGK predikanten met elkaar omgaan, terwijl ze soms qua prediking ver uiteen liggen.
En toch samenkomen op een synode en elkaar als broeders begroeten.
Maar is dat ook niet hypocriet? Of heeft het te maken met mensenvrees?
Natuurlijk behoor je fatsoenlijk met je medemens om te gaan, predikant of niet. Ik vraag me echter af of je nog zo gezellig met elkaar kunt praten als je weet dat je 'collega' mensen misleidt voor de eeuwigheid. Daar zal onderling toch over gesproken moeten worden en ik weet niet of de sfeer dan nog zo fijn blijft.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door Orchidee »

Het word wel op slinkse manieren gedaan soms.
Waarschuwen voor een dwaalleer, duivelse prediking en dwaalleraar/duivelsds.
Geen naam noemen maar wel woonplaats of een bepaalde bijeenkomst.
1+1=2
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door ejvl »

Binnen de PKN vind ik het wel terecht, immers zijn daar openlijke Godloochenaars predikant.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door -DIA- »

Ik heb vanmiddag een preek uitgetypt, zoals ik beloofd had, om aan te geven het fundamentele verschil (zie ander topic), maar die preek is ook niet vrij van een harde waarheid (zoals sommigen het zeker zullen noemen) omtrent sommige medebroeders, al worden er geen namen genoemd. En dan gaat het niet om de persoon, maar om de leer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door Vorst »

Een medepredikant bekritiseren is m.i. vooral een teken van zelfingenomenheid en doet sterk denken aan de farizeeër uit de gelijkenis met de tollenaar. De kansel is bedoeld om het evangelie te verkondigen en niet om anderen te bekritiseren, politiek te bedrijven en te verkondigen wat het allemaal niet zou zijn. Als dat gebeurt mankeert er nogal wat.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:Een medepredikant bekritiseren is m.i. vooral een teken van zelfingenomenheid en doet sterk denken aan de farizeeër uit de gelijkenis met de tollenaar. De kansel is bedoeld om het evangelie te verkondigen en niet om anderen te bekritiseren, politiek te bedrijven en te verkondigen wat het allemaal niet zou zijn. Als dat gebeurt mankeert er nogal wat.
Als u over zelfingenomenheid spreekt weet ik zeker dat u de preek van ds. Blok niet hebt gelezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door parsifal »

Als een predikant denkt dat een andere predikant het echt mis heeft is het goed om dat uit te spreken en ook belangrijk om de naam van de ander te noemen om het geschilpunt zo duidelijk mogelijk te maken. De preekstoel lijkt me echter niet de beste plek hiervoor en het is nog beter om zaken in elkaars bijzijn te bespreken. Juist vandaag las ik over het geschil tussen Martyn Lloyd-Jones en John Stott over het blijven binnen de Anglicaanse kerk. Het was heftig, had grote gevolgen, maar de jongere Stott bleef in zijn boeken Lloyd-Jones wel als autoriteit citeren en hoog waarderen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door Vorst »

-DIA- schreef:
Vorst schreef:Een medepredikant bekritiseren is m.i. vooral een teken van zelfingenomenheid en doet sterk denken aan de farizeeër uit de gelijkenis met de tollenaar. De kansel is bedoeld om het evangelie te verkondigen en niet om anderen te bekritiseren, politiek te bedrijven en te verkondigen wat het allemaal niet zou zijn. Als dat gebeurt mankeert er nogal wat.
Als u over zelfingenomenheid spreekt weet ik zeker dat u de preek van ds. Blok niet hebt gelezen.
Nee, en ook geen enkele behoefte aan.
Plaats reactie