Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door John Galt »

Je kunt je heel vaak afvragen wat het nut is van zo'n steekspel op de preekstoel.
In de meeste gevallen waarin de ene dominee de andere vanaf de kansel aanvalt, gaat het om theologie op de vierkante centimeter. Twee of drie verbonden, de toe-eigening des heils, het duizendjarig vrederijk, dat soort dingen. Zonder ze te willen relativeren, maar je gaat niet verloren als je daar andere accenten legt of een andere invalshoek kiest. Is het dan opbouwend om daar grote woorden aan te wijden a;s "zielsmisleidend"? Tenslotte kennen we maar ten dele én kunnen we alleen God kennen "samen met alle heiligen", dus ook (en juist) hen die het iets anders zien. En pas op: Voor je het weet tast je Gods volk of Gods werk aan en dan heb je geestelijk een probleem.

Een andere categorie is de waarschuwingen tegen zaken die absoluut niet actueel zijn of die niet bedreigend zijn voor de gemeente. Een atheïstische dominee, de alverzoening, hoe gevaarlijk en verleidelijk zijn die voor het gemiddelde gemeentelid in de Bible belt? Moet je daar zoveel energie in steken?

Verder is het nogal makkelijk om vanaf je ivoren toren iets of iemand aan te vallen. Ja, Paulus vermaande Petrus in het openbaar. Maar daar was Petrus ten eerste zelf bij, zodat hij weerwoord kon geven als hij dat gewild had. Ook wordt er (is mijn ervaring) dikwijls een karikatuur gemaakt van wat iemand gezegd heeft en vervolgens wodt die kaikatuur aangevallen. Dat doet dan geen recht aan de ander, en zo kom je al snel in conflict met het 9e gebod.

Liever zou ik het positief brengen. Het kan zijn dat een deel van de gemeente aangetrokken wordt door de Pinksterbeweging of het baptisme. Dan kun je dat verketteren vanaf de kansel, maar de vraag is of men zich daardoor laat overtuigen. Je kunt ook uitstallen wat het volgens jou wél is. De rijkdom van de gereformeerde leer, van de kinderdoop. Er is een mooi verhaal van een man die bij Scotland Yard specialist was op het gebied van valsemunterij. Iemand vroeg hem eens: Dan zit je zeker de hele dag vals geld te bkiijken hoe het eruit ziet. Nee, zei hij, ik bekijk de hele dag hoe echt geld eruit ziet en dan herken ik het valse gelijk.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kritiek vanaf de kansel op medepredikanten

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:Je kunt je heel vaak afvragen wat het nut is van zo'n steekspel op de preekstoel.
In de meeste gevallen waarin de ene dominee de andere vanaf de kansel aanvalt, gaat het om theologie op de vierkante centimeter. Twee of drie verbonden, de toe-eigening des heils, het duizendjarig vrederijk, dat soort dingen. Zonder ze te willen relativeren, maar je gaat niet verloren als je daar andere accenten legt of een andere invalshoek kiest. Is het dan opbouwend om daar grote woorden aan te wijden a;s "zielsmisleidend"? Tenslotte kennen we maar ten dele én kunnen we alleen God kennen "samen met alle heiligen", dus ook (en juist) hen die het iets anders zien. En pas op: Voor je het weet tast je Gods volk of Gods werk aan en dan heb je geestelijk een probleem.

Een andere categorie is de waarschuwingen tegen zaken die absoluut niet actueel zijn of die niet bedreigend zijn voor de gemeente. Een atheïstische dominee, de alverzoening, hoe gevaarlijk en verleidelijk zijn die voor het gemiddelde gemeentelid in de Bible belt? Moet je daar zoveel energie in steken?

Verder is het nogal makkelijk om vanaf je ivoren toren iets of iemand aan te vallen. Ja, Paulus vermaande Petrus in het openbaar. Maar daar was Petrus ten eerste zelf bij, zodat hij weerwoord kon geven als hij dat gewild had. Ook wordt er (is mijn ervaring) dikwijls een karikatuur gemaakt van wat iemand gezegd heeft en vervolgens wodt die kaikatuur aangevallen. Dat doet dan geen recht aan de ander, en zo kom je al snel in conflict met het 9e gebod.

Liever zou ik het positief brengen. Het kan zijn dat een deel van de gemeente aangetrokken wordt door de Pinksterbeweging of het baptisme. Dan kun je dat verketteren vanaf de kansel, maar de vraag is of men zich daardoor laat overtuigen. Je kunt ook uitstallen wat het volgens jou wél is. De rijkdom van de gereformeerde leer, van de kinderdoop. Er is een mooi verhaal van een man die bij Scotland Yard specialist was op het gebied van valsemunterij. Iemand vroeg hem eens: Dan zit je zeker de hele dag vals geld te bkiijken hoe het eruit ziet. Nee, zei hij, ik bekijk de hele dag hoe echt geld eruit ziet en dan herken ik het valse gelijk.
Ja Paulus zei het tegen Petrus zelf en niet vanaf een kansel waar hij niet bij was.
Daar zit het verschil.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie