Positief topic over de GGIN

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Panny »

Ouddorp schreef:Dit in tegenstelling tot islamitische Nederlanders waarover in weerwil tot de realiteit zonder uitzondering zeer positief wordt geschreven.
Ik lees toch nog meer dan regelmatig over radicalisering, terreur, slechte integratie, homogeweld, onderdrukking van vrouwen, haatpredikers.... en weet ik veel allemaal.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Inderdaad. Wie meent dat over christenen negatiever wordt geschreven dan over moslims, die mist toch vast een groot deel van de Nederlandse media. Een uitzondering is mogelijk te maken voor satire, ook in de kunst. Ik denk dat in de kleinkunst en in spotprenten christenen een makkelijker doelwit zijn dan moslims. Maar dat hangt ook af van het referentiekader van het publiek.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Inderdaad. Wie meent dat over christenen negatiever wordt geschreven dan over moslims, die mist toch vast een groot deel van de Nederlandse media. Een uitzondering is mogelijk te maken voor satire, ook in de kunst. Ik denk dat in de kleinkunst en in spotprenten christenen een makkelijker doelwit zijn dan moslims. Maar dat hangt ook af van het referentiekader van het publiek.
En omdat kleinkunstenaars en anderen bang zijn dat ze vermoord worden. Verschillenden hebben zich hierover al uitgelaten.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Uiteraard.

Dat begrijp ik ook goed. Maar goed. Dat is dus een verschil.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Delftenaar »

Ooit wel meegemaakt dat in een college op de universiteit werd gezegd dat, als je satire, spotprenten o.i.d. wilt maken je vooral christenen of homo's als mikpunt moet uitzoeken. Omdat zij die spot gewend zijn. Tsja... :nonnon
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ouddorp »

Inderdaad. Wie meent dat over christenen negatiever wordt geschreven dan over moslims, die mist toch vast een groot deel van de Nederlandse media
De media kunnen er natuurlijk niet omheen erover te berichten als er een aanslag wordt gepleegd door een moslim. Maar zelfs dan nog wordt de islamitische achtergrond zo veel mogelijk verwegen, gebaggetaliseerd, of verwezen naar externe oorzaken zoals discriminatie en armoede. Let maar eens op de reactie na de gebeurtenissen in Charleston (schuld van Trump, aanpakken die neo-nazi's enz) en de reactie na Barcelona (we zijn met meer, we laten ons niet uit elkaar spelen enz). In een NOS-journaal over de aanslagen zul je het woord moslim of islam niet of slechts heel sporadisch tegenkomen. Onlangs bij een aanslag in Londen liet het journaal een fragment zien waaruit precies het stukje waar de dader: 'Dit is voor Allah' riep was geknipt. Zouden ze dit ook gedaan hebben wanneer een andere groep een aanslag zou hebben gepleegd?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Ik kijk nooit naar het journaal. Dus dit is waardevolle informatie voor mij. Ik ben benieuwd of anderen dit herkennen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mistig »

Ik heb niet het idee dat de wandaden van sommige islamisten in onze Nederlandse media niet direct zouden worden benoemd.
Echter, ik heb wel de indruk dat er vaker de spot gedreven wordt met christenen dan met moslims.

Ik luister zelf veel radio onderweg, en dan beluister je toch veel spot met betrekking tot christenen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Met dingen waar je niets van weet, kun je ook de spot niet drijven. Maar goed. Het is vervelend en niet terecht dat dit gebeurt. Daar ben ik het wel mee eens.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bruna »

Mara schreef:
samanthi schreef: Ik schaam me diep :?
Heel diep...
Dat volk kerkt in de kerken in Rotterdam CGK ,Ger Gem, HHK , PKN en verder...
Helder.
Maar het gaat er niet om wat wij denken, maar hoe er gedacht wordt in de GGiN, om on topic te blijven.
Anders waren die mensen er wel blijven wonen en hadden we tal van bloeiende gemeentes in en rond Rotterdam.
En hoefde Barneveld geen verkeersregelaars in te zetten.
Zat net te kijken bij de GGiN had je in 1971 kerken in West met 79 leden, zuid met 109 en centrum met 90. Bij elkaar 278. Nu is het aantal leden 0. Dit verklaart nog niet de toename in Barneveld. :quoi
De 3 GG gemeenten hadden in 1970 totaal 3546 leden. Nu hebben de 4 GG gemeenten totaal 1010 leden.
OGgin gemeenten zijn er niet geweest zo ik weet. Hebben CGK, HHK, PKN wel toename weten te boeken?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Panny »

Mistig schreef:Ik heb niet het idee dat de wandaden van sommige islamisten in onze Nederlandse media niet direct zouden worden benoemd.
Echter, ik heb wel de indruk dat er vaker de spot gedreven wordt met christenen dan met moslims.

Ik luister zelf veel radio onderweg, en dan beluister je toch veel spot met betrekking tot christenen.
Een beetje off-topic allemaal maar goed...

Het is sowieso opvallend dat je in de samenleving steeds meer verrechtsing ziet. Maar je ziet dit niet terug in de media. Nu komen veel mediafiguren ook uit steden als Amsterdam: een hele linkse progressiefe (d66) stad. En het lukt rechts Nederland blijkbaar niet kwalitatieve rechtse media op te zetten (Telegraaf, geenstijl, powned..).
Wat je in de media hoort is dus niet perse de norm voor de rest van Nederland. Denk bijvoorbeeld het recente 'gedoe' over genderneutraliteit. In een stad als Rotterdam hebben de mensen daar veel minder mee, en in de provincie nog minder.

In de samenleving is veel meer afkeer van de Islam dan je waarschijnlijk denkt. En men zegt dan juist de joods-christelijke cultuur te willen beschermen... Zie bijvoorbeeld ook wat er voor discriminatie/racisme voorbij komt in reacties op bijv telegraaf, fb, twitter...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Orchidee »

Bij mijn weten zijn PKN en HHK gegroeid!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ouddorp »

Bij mijn weten zijn PKN en HHK gegroeid!
Tussen 1970 en nu gegroeid? Dus de NHK had in Rotterdam in 1970 minder leden dan de HHK en PKN nu? Dat kan ik me niet voorstellen. De bijlage 'herinnering aan kerkelijk Rotterdam' bij het RD in december 2014 deed toch anders vermoeden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Orchidee »

Er was toen helemaal nog geen hhg, nu wel, dus dat zijn sowieso 350/400 nieuwe leden.
De Maranathakerk (pkn) is óók ontzettend gegroeid!
Hoe het met de andere pkn gemeenten in Rotterdam gaat weet ik niet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Dat is denk ik een schijngroei. In de jaren 70 groeiden de GG sterk vanuit de toenmalige Hervormde Kerk. Daarna kwam er een beweging waarin de GG verrechtste, en nu gaan al 30 jaar de stromen de andere kant op.
Plaats reactie