Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door samanthi »

Marion schreef:
Wandelende schreef:
Tom schreef:Het is te wensen dat de kleinere gemeenten eens niet vergeten zouden worden
Als aanvulling hierop, de feiten. De ledentallen zijn allemaal uit 2017 en kunnen dus (licht) afwijken van de tijd toen het beroep werd aangenomen.
2013 - Janse ('s Gravenpolder, 2035 leden)
2013 - Van Laar (Rijssen West, 1659 leden)
2013 - Van Ruitenburg (Krimpen ad IJssel, 1590 leden)
2014 - Den Haan (Tholen, 1207 leden)
2014 - Heijkamp (Emmeloord, 649 leden)
2014 - Van Zetten (Benthuizen, 662 leden)
2015 - Van der Heiden (Wageningen, 795 leden)
2015 - Brons (Vlaardingen, 409 leden)
2015 - Zondag (Woerden, 1026 leden)
2016 - Al Chalabi (Brakel, 378 leden)
2016 - Schot (H-I-Ambacht, 2181 leden)
2017 - Boudewijn (Barneveld-C, 2334 leden)
in 2012 Huijser naar Sliedrecht. Toen 520 leden. (niet bepaald groot dus!)
Je hebt een ander idee over groot.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Natuurlijk is dat waar, @samanthi, maar je kunt er helemaal niets mee. Je kunt toch niet zeggen: dominee X gaat naar gemeente Y en dat is om die en die reden vast niet van God? Of: onze dominee hoort hier helemaal niet want hij is hier niet van Godswege gekomen?

Dit soort dingen moeten we laten waar ze thuishoren: tussen God en de predikant zelf. Verder moeten wij ervan af blijven, ofwel helemaal niets betwijfelen. Hoogstens achteraf als het overduidelijk mis was, als er een dominee weer de wereld in gaat bijvoorbeeld.
Ik betwijfel niets, maar zeg alleen dat er een hoop mensenwerk bij zit, verder niets.
Ik geloof dat de Heere roept en stuurt.
Als ik vanuit de gebrokenheid na de val spreekt is dat gewoon de realiteit. Ook predikanten en kerkenraden en kerkmensen leven na de val.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Marion »

samanthi schreef:
eilander schreef:Natuurlijk is dat waar, @samanthi, maar je kunt er helemaal niets mee. Je kunt toch niet zeggen: dominee X gaat naar gemeente Y en dat is om die en die reden vast niet van God? Of: onze dominee hoort hier helemaal niet want hij is hier niet van Godswege gekomen?

Dit soort dingen moeten we laten waar ze thuishoren: tussen God en de predikant zelf. Verder moeten wij ervan af blijven, ofwel helemaal niets betwijfelen. Hoogstens achteraf als het overduidelijk mis was, als er een dominee weer de wereld in gaat bijvoorbeeld.
Ik betwijfel niets, maar zeg alleen dat er een hoop mensenwerk bij zit, verder niets.
Ik geloof dat de Heere roept en stuurt.
Als ik vanuit de gebrokenheid na de val spreekt is dat gewoon de realiteit. Ook predikanten en kerkenraden en kerkmensen leven na de val.
Zeg het dan wat anders! Want zoals je er nu over spreekt lijkt het of het veel voorkomt dat er een vleselijke beslissing wordt genomen. Daarmee doe je kandidaten en predikanten geen recht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Marion schreef:
Wandelende schreef:
Tom schreef:Het is te wensen dat de kleinere gemeenten eens niet vergeten zouden worden
Als aanvulling hierop, de feiten. De ledentallen zijn allemaal uit 2017 en kunnen dus (licht) afwijken van de tijd toen het beroep werd aangenomen.
2013 - Janse ('s Gravenpolder, 2035 leden)
2013 - Van Laar (Rijssen West, 1659 leden)
2013 - Van Ruitenburg (Krimpen ad IJssel, 1590 leden)
2014 - Den Haan (Tholen, 1207 leden)
2014 - Heijkamp (Emmeloord, 649 leden)
2014 - Van Zetten (Benthuizen, 662 leden)
2015 - Van der Heiden (Wageningen, 795 leden)
2015 - Brons (Vlaardingen, 409 leden)
2015 - Zondag (Woerden, 1026 leden)
2016 - Al Chalabi (Brakel, 378 leden)
2016 - Schot (H-I-Ambacht, 2181 leden)
2017 - Boudewijn (Barneveld-C, 2334 leden)
in 2012 Huijser naar Sliedrecht. Toen 520 leden. (niet bepaald groot dus!)
Je hebt een ander idee over groot.
Het feit dat het merendeel 'groot' is, betekent dat wij als mensen níet moeten zeggen: "Grote gemeenten zijn niet geschikt." Want God acht het in Zijn raad dat kandidaten vaak naar grote gemeenten gaan...!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

Kleine gemeentens krijgen géén dominee?
Het is maar hoe je het bekijkt...

2002 - Hoogerland (Drachten, toen +/- 330 leden)
2007 - Heijkamp (Enkhuizen, toen +/- 250 leden)
2007 - De Waard (Stolwijk, toen +/- 480 leden)
2009 - Van Rijswijk ('s Gravenzande, toen +/- 270 leden)
2010 - G.W.S. Mulder (Zoetermeer, toen 400 leden)
2012 - Huijser (Sliedrecht, toen +/- 500 leden)
2015 - Brons (Vlaardingen, toen +/- 400 leden)
2016 - Al Chalabi (Brakel, toen +/- 380 leden)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Kleine gemeentens krijgen géén dominee?
Het is maar hoe je het bekijkt...

2002 - Hoogerland (Drachten, toen +/- 330 leden)
2007 - Heijkamp (Enkhuizen, toen +/- 250 leden)
2007 - De Waard (Stolwijk, toen +/- 480 leden)
2009 - Van Rijswijk ('s Gravenzande, toen +/- 270 leden)
2010 - G.W.S. Mulder (Zoetermeer, toen 400 leden)
2012 - Huijser (Sliedrecht, toen +/- 500 leden)
2015 - Brons (Vlaardingen, toen +/- 400 leden)
2016 - Al Chalabi (Brakel, toen +/- 380 leden)
Dit geeft iig een iets beter beeld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door ejvl »

Ik weet zeker dat God Zijn knechten plaatst waar Hij wil, los van het feit dat er uiteraard mensenwerk bij zit.
Voor mensen is het vaak onbegrijpelijk. Waarom moest ds Joose van HIA naar Ede, en binnen enkele weken ds Schot weer naar HIA? Dan had ds Joose toch net zo goed in HIA kunnen blijven en ds Schot direct naar Ede?
Of ds Schreuder uit Rijssen naar Beekbergen, en ds Janse naar Rijssen, waarom ds Janse dan niet direct naar Beekbergen in plaats van deze verschuivingen?
Voor mensen soms onbegrijpelijk, toch zal er wel een bedoeling achter zitten, en ik denk niet dat wij daarover zouden moeten oordelen. Ik zou het in ieder geval niet durven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:Ik weet zeker dat God Zijn knechten plaatst waar Hij wil, los van het feit dat er uiteraard mensenwerk bij zit.
Voor mensen is het vaak onbegrijpelijk. Waarom moest ds Joose van HIA naar Ede, en binnen enkele weken ds Schot weer naar HIA? Dan had ds Joose toch net zo goed in HIA kunnen blijven en ds Schot direct naar Ede?
Of ds Schreuder uit Rijssen naar Beekbergen, en ds Janse naar Rijssen, waarom ds Janse dan niet direct naar Beekbergen in plaats van deze verschuivingen?
Voor mensen soms onbegrijpelijk, toch zal er wel een bedoeling achter zitten, en ik denk niet dat wij daarover zouden moeten oordelen. Ik zou het in ieder geval niet durven.
Mee eens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Marion »

samanthi schreef:
ejvl schreef:Ik weet zeker dat God Zijn knechten plaatst waar Hij wil, los van het feit dat er uiteraard mensenwerk bij zit.
Voor mensen is het vaak onbegrijpelijk. Waarom moest ds Joose van HIA naar Ede, en binnen enkele weken ds Schot weer naar HIA? Dan had ds Joose toch net zo goed in HIA kunnen blijven en ds Schot direct naar Ede?
Of ds Schreuder uit Rijssen naar Beekbergen, en ds Janse naar Rijssen, waarom ds Janse dan niet direct naar Beekbergen in plaats van deze verschuivingen?
Voor mensen soms onbegrijpelijk, toch zal er wel een bedoeling achter zitten, en ik denk niet dat wij daarover zouden moeten oordelen. Ik zou het in ieder geval niet durven.
Mee eens.
Bijzonder vind ik dat je vaak ziet dat de Heere precies weet wie waar past en wie wie op moet volgen. De één is het die zaait, een ander die maait. Ieder van Gods knechten krijgt een eigen bediening. Dat zag je ook onder de profeten. Ooit las ik in een kerkelijk blad dat er een predikant in een gemeente was geweest die zich geroepen voelde om de ploeg van de wet er diep doorheen te trekken. Daarna zond de Heere een predikant die het zaad van het Evangelie rijk mocht strooien. En de vrucht was groot! Wat de één had voorbereid, mocht de ander bewerken en daarvan oogsten. Wonderlijk!
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Reiziger »

Jantje schreef:Kleine gemeentens krijgen géén dominee?
Het is maar hoe je het bekijkt...

2002 - Hoogerland (Drachten, toen +/- 330 leden)
2007 - Heijkamp (Enkhuizen, toen +/- 250 leden)
2007 - De Waard (Stolwijk, toen +/- 480 leden)
2009 - Van Rijswijk ('s Gravenzande, toen +/- 270 leden)
2010 - G.W.S. Mulder (Zoetermeer, toen 400 leden)
2012 - Huijser (Sliedrecht, toen +/- 500 leden)
2015 - Brons (Vlaardingen, toen +/- 400 leden)
2016 - Al Chalabi (Brakel, toen +/- 380 leden)
En dan nog de middelgrote gemeenten zoals Benthuizen en Emmeloord in 2014 en Urk in 2004.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Kleine gemeentens krijgen géén dominee?
Het is maar hoe je het bekijkt...

2002 - Hoogerland (Drachten, toen +/- 330 leden)
2007 - Heijkamp (Enkhuizen, toen +/- 250 leden)
2007 - De Waard (Stolwijk, toen +/- 480 leden)
2009 - Van Rijswijk ('s Gravenzande, toen +/- 270 leden)
2010 - G.W.S. Mulder (Zoetermeer, toen 400 leden)
2012 - Huijser (Sliedrecht, toen +/- 500 leden)
2015 - Brons (Vlaardingen, toen +/- 400 leden)
2016 - Al Chalabi (Brakel, toen +/- 380 leden)
Beste Jantje,
Het eerdere lijstje van mij was géén selectie tussen groot/middel/klein. Puur de feiten (!) van de afgelopen vijf jaar. Dus "het is maar hoe je het bekijkt" is heel wat anders dan met een selectief lijstje te komen waar uit 14 jaar willekeurig 8 kleinere gemeenten worden genoemd. Ik wilde het punt in het geheel niet maken van wel of niet genoeg naar groot of klein.
Zelf ben ik namelijk van mening dat een gemeente van 400-500 niet meer "klein" te noemen is. Maar dat is een subjectief begrip, en dus voor iedere mening weer anders is. Jammer dat jij deze selectie wel opvoert en in je zinsopbouw ook nog eens stelling inneemt dat als een oordeel opgevat zou kunnen worden.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Kleine gemeentens krijgen géén dominee?
Het is maar hoe je het bekijkt...

2002 - Hoogerland (Drachten, toen +/- 330 leden)
2007 - Heijkamp (Enkhuizen, toen +/- 250 leden)
2007 - De Waard (Stolwijk, toen +/- 480 leden)
2009 - Van Rijswijk ('s Gravenzande, toen +/- 270 leden)
2010 - G.W.S. Mulder (Zoetermeer, toen 400 leden)
2012 - Huijser (Sliedrecht, toen +/- 500 leden)
2015 - Brons (Vlaardingen, toen +/- 400 leden)
2016 - Al Chalabi (Brakel, toen +/- 380 leden)
Beste Jantje,
Het eerdere lijstje van mij was géén selectie tussen groot/middel/klein. Puur de feiten (!) van de afgelopen vijf jaar. Dus "het is maar hoe je het bekijkt" is heel wat anders dan met een selectief lijstje te komen waar uit 14 jaar willekeurig 8 kleinere gemeenten worden genoemd. Ik wilde het punt in het geheel niet maken van wel of niet genoeg naar groot of klein.
Zelf ben ik namelijk van mening dat een gemeente van 400-500 niet meer "klein" te noemen is. Maar dat is een subjectief begrip, en dus voor iedere mening weer anders is. Jammer dat jij deze selectie wel opvoert en in je zinsopbouw ook nog eens stelling inneemt dat als een oordeel opgevat zou kunnen worden.
Als je de gemiddelde grootte van een Ger. Gem. bekijkt zijn bovenstaande gemeenten niet 'groot' te noemen.
Tot 100 leden is een zéér kleine gemeente
Van 100 tot 550 leden is een kleine gemeente.
Van 550 tot 800 is een middelgrote gemeente
Van 800 tot 1300 is een grote gemeente
Vanaf 1300 is een zéér grote gemeente.
Als gemeenten met 500 man al 'groot' te noemen zijn, hoe groot is een gemeente met 2000 man dan wel niet...? Ik vond het lijstje wat jij noemde ook wat selectief. Kleine gemeenten werden expliiciet niet genoemd en er werd gezegd dat de afgelopen 5 jaar het alleen maar grote gemeenten waren, waar kandidaten naar toe gingen. Maar als je eventjes wat verder in de geschiedenis terugkijkt, is dat niet helemaal waar... Dat wilde ik benadrukken. Het zijn niet alleen grote gemeenten waar kandidaten naar toe gaan... Dat is waar toch?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Kleine gemeentens krijgen géén dominee?
Het is maar hoe je het bekijkt...

2002 - Hoogerland (Drachten, toen +/- 330 leden)
2007 - Heijkamp (Enkhuizen, toen +/- 250 leden)
2007 - De Waard (Stolwijk, toen +/- 480 leden)
2009 - Van Rijswijk ('s Gravenzande, toen +/- 270 leden)
2010 - G.W.S. Mulder (Zoetermeer, toen 400 leden)
2012 - Huijser (Sliedrecht, toen +/- 500 leden)
2015 - Brons (Vlaardingen, toen +/- 400 leden)
2016 - Al Chalabi (Brakel, toen +/- 380 leden)
Beste Jantje,
Het eerdere lijstje van mij was géén selectie tussen groot/middel/klein. Puur de feiten (!) van de afgelopen vijf jaar. Dus "het is maar hoe je het bekijkt" is heel wat anders dan met een selectief lijstje te komen waar uit 14 jaar willekeurig 8 kleinere gemeenten worden genoemd. Ik wilde het punt in het geheel niet maken van wel of niet genoeg naar groot of klein.
Zelf ben ik namelijk van mening dat een gemeente van 400-500 niet meer "klein" te noemen is. Maar dat is een subjectief begrip, en dus voor iedere mening weer anders is. Jammer dat jij deze selectie wel opvoert en in je zinsopbouw ook nog eens stelling inneemt dat als een oordeel opgevat zou kunnen worden.
Als je de gemiddelde grootte van een Ger. Gem. bekijkt zijn bovenstaande gemeenten niet 'groot' te noemen.
Tot 100 leden is een zéér kleine gemeente
Van 100 tot 550 leden is een kleine gemeente.
Van 550 tot 800 is een middelgrote gemeente
Van 800 tot 1300 is een grote gemeente
Vanaf 1300 is een zéér grote gemeente.
Als gemeenten met 500 man al 'groot' te noemen zijn, hoe groot is een gemeente met 2000 man dan wel niet...? Ik vond het lijstje wat jij noemde ook wat selectief. Kleine gemeenten werden expliiciet niet genoemd en er werd gezegd dat de afgelopen 5 jaar het alleen maar grote gemeenten waren, waar kandidaten naar toe gingen. Maar als je eventjes wat verder in de geschiedenis terugkijkt, is dat niet helemaal waar... Dat wilde ik benadrukken. Het zijn niet alleen grote gemeenten waar kandidaten naar toe gaan... Dat is waar toch?
Beste Jantje, het zijn zeker niet alleen grote gemeenten waar kandidaten heen gaan. Kijk mijn lijstje maar, daar staan Brakel en Vlaardingen ook op. Het enige dat ik heb getoond is een lijstje van de afgelopen 5 jaren. Met alle kandidaten en alle gemeenten. Mijn bezwaar op jouw reactie is dat je selectief, incompleet en geheel willekeurig een 8-tal gemeenten noemt in 14 jaar.
Als je goed hebt gelezen nam ik geen stelling. Aangezien Gods weg met predikanten, kandidaten, evangelisten voor ons niet in statistiek te vangen is. En als jij dat laatste in jouw posting wel hebt willen weerleggen, mij prima. Dan weerleg je echter een punt dat ik niet heb genoemd. En dat mag :super
(~)
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Ouddorp »

Als aanvulling op deze discussie. De gemiddelde grootte van een Gereformeerde Gemeente is volgens mij veel groter dan die van de meeste andere kerkverbanden. Als je 107000/150 deelt kom je op 713 leden.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Ouddorp schreef:Als aanvulling op deze discussie. De gemiddelde grootte van een Gereformeerde Gemeente is volgens mij veel groter dan die van de meeste andere kerkverbanden. Als je 107000/150 deelt kom je op 713 leden.
Als je dan toch bezig bent, wil je dan ook gelijk de modus, mediaan en standaarddeviatie berekenen en noemen? :slurp
(Noemen ze dit nu weleens een hellend vlak?) :)
Laatst gewijzigd door Wandelende op 22 jun 2017, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Plaats reactie