Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Met aandacht heb ik de afgelopen weken de discussie gelezen. Mij blijft vooral bij dat er veel gesproken is over de betekenis en werking van Gods leiding en daar tegenover mensenwerk.
De kerk is Gods instituut. Niet een bepaalde denominatie, nee: de kerk. De plaats waar God Zijn Evangelie laat verkondigen. Daar worden mensen in gebruikt. Op verschillende plaatsen, in diverse culturen, onder uiteenlopende namen etc.
God kent alle mensen, Hij kent de verschillende kerken en gemeenten. Hij weet de behoeften, Hij weet dat wat nodig is. Zijn majesteit is zo groot dat Hij geen mensen nodig zou hebben. Vroeger niet, nu niet, in de toekomst niet. En toch gebruikt Hij mensen om leiding te geven, beslissingen te nemen, na te denken, ervaringen te delen. In Handelingen 28:20 is niet voor niets geschreven: "Zo hebt dan acht op uzelven, en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed". Eveneens in 1 Petrus 5:1-9.

Een kerkenraad handelt uit bevoegdheid van God om de kudde te weiden. En mag vrijmoedig het geestelijk welzijn van de kudde op het oog hebben, sterker; het is een opdracht. Zij hebben dan ook volledig Gods Woord achter zich staan in het nemen van beslissingen. Zijn die altijd in Gods gunst? Dat zeg ik hier niet mee, die weging is niet aan mensen.
De wijze van kandideren, de manier van beroepen, de werking van de stemmingen, het zijn slechts manieren en middelen om de kudde te weiden.
Een biddende kerkenraad (en gemeente) kan en mag dan ook volledig zelfstandige beslissingen nemen, zoals het weiden van de kudde en met inachtneming van de behoeften van de kudde.

En specifiek op het punt van kandideren en beroepen lees ik dan, in bovengenoemde overgave van bevoegdheid door God en de Heilige Geest, op geen enkele manier dat een kerkenraad alle dominees of kandidaten zou moeten beroepen of kandideren.
(~)
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door mulder »

waarom beroepen oud beijerland en utrecht niet? dit is toch de kans om de onverwacht ledige kansel weer gevuld te krijgen??
Christa
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 mei 2010, 22:49

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Christa »

Ik denk dat deze gemeenten een rouwperiode hebben.
Laatst gewijzigd door Christa op 20 jun 2017, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door windorgel »

Dat lijkt mij ook. Meestal is dat een half jaar dacht ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Tom
Berichten: 433
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Tom »

Het is te wensen dat de kleinere gemeenten eens niet vergeten zouden worden
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Marion »

Tom schreef:Het is te wensen dat de kleinere gemeenten eens niet vergeten zouden worden
Door wie? In de achterliggende jaren zijn er ook kandidaten naar kleine(re) gemeenten gegaan. 't is maar waarheen de Heere zendt!!
Wie dat niet meer gelooft, haalt een belangrijke pijler onder de ambtelijke dienst vandaan.
Ik weet dat de meeste afgestudeerden bij voorkeur in een kleine gemeente beginnen. Maar de weg kan wel eens anders zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door samanthi »

Marion schreef:
Tom schreef:Het is te wensen dat de kleinere gemeenten eens niet vergeten zouden worden
Door wie? In de achterliggende jaren zijn er ook kandidaten naar kleine(re) gemeenten gegaan. 't is maar waarheen de Heere zendt!!
Wie dat niet meer gelooft, haalt een belangrijke pijler onder de ambtelijke dienst vandaan.
Ik weet dat de meeste afgestudeerden bij voorkeur in een kleine gemeente beginnen. Maar de weg kan wel eens anders zijn.
Ik geloof echt dat er heel veel mensenwerk bij zit.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Marion »

samanthi schreef:
Marion schreef:
Tom schreef:Het is te wensen dat de kleinere gemeenten eens niet vergeten zouden worden
Door wie? In de achterliggende jaren zijn er ook kandidaten naar kleine(re) gemeenten gegaan. 't is maar waarheen de Heere zendt!!
Wie dat niet meer gelooft, haalt een belangrijke pijler onder de ambtelijke dienst vandaan.
Ik weet dat de meeste afgestudeerden bij voorkeur in een kleine gemeente beginnen. Maar de weg kan wel eens anders zijn.
Ik geloof echt dat er heel veel mensenwerk bij zit.
Dan spreek je kennelijk maar weinig predikanten die kunnen vertellen hoe de Heere hen een plaats gegeven heeft.
Je zou het ze eens moeten vragen. Dan hoor je hoe het gaat. Dan zul je merken dat er juist vaak heel veel menselijks overwonnen moet worden om de weg te gaan die de Heere wijst.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Nasrani »

Marion schreef:
Tom schreef:Het is te wensen dat de kleinere gemeenten eens niet vergeten zouden worden
Door wie? In de achterliggende jaren zijn er ook kandidaten naar kleine(re) gemeenten gegaan. 't is maar waarheen de Heere zendt!!
Wie dat niet meer gelooft, haalt een belangrijke pijler onder de ambtelijke dienst vandaan.
Ik weet dat de meeste afgestudeerden bij voorkeur in een kleine gemeente beginnen. Maar de weg kan wel eens anders zijn.
Dan is de wel regelmatig anders. Na vandaag zullen er ook zijn die zich dat afvragen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door samanthi »

Marion schreef:
samanthi schreef:
Marion schreef:
Tom schreef:Het is te wensen dat de kleinere gemeenten eens niet vergeten zouden worden
Door wie? In de achterliggende jaren zijn er ook kandidaten naar kleine(re) gemeenten gegaan. 't is maar waarheen de Heere zendt!!
Wie dat niet meer gelooft, haalt een belangrijke pijler onder de ambtelijke dienst vandaan.
Ik weet dat de meeste afgestudeerden bij voorkeur in een kleine gemeente beginnen. Maar de weg kan wel eens anders zijn.
Ik geloof echt dat er heel veel mensenwerk bij zit.
Dan spreek je kennelijk maar weinig predikanten die kunnen vertellen hoe de Heere hen een plaats gegeven heeft.
Je zou het ze eens moeten vragen. Dan hoor je hoe het gaat. Dan zul je merken dat er juist vaak heel veel menselijks overwonnen moet worden om de weg te gaan die de Heere wijst.
Natuurlijk zijn die predikanten er, maar je bent naïef als je denkt dat alle beroepen zonder mensenwerk zijn, ook predikanten, ook kinderen van God leven buiten het paradijs, we mogen hen niet op een voetstuk zetten als zijnde dat ze heilig zijn en geen fouten maken of menselijke beslissingen nemen.
Kijk eens naar de mensen uit de Bijbel... die spiegelen ons echt geen beeld voor van halve heiligen, maar mensen die fouten maken soms zichzelf bedoelen, mensen die van genade moeten leven, zou het dan met predikanten en broeders van de kerkenraad in 2017 anders zou zijn?
Laatst gewijzigd door samanthi op 20 jun 2017, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jongere »

samanthi schreef:
Marion schreef:
Tom schreef:Het is te wensen dat de kleinere gemeenten eens niet vergeten zouden worden
Door wie? In de achterliggende jaren zijn er ook kandidaten naar kleine(re) gemeenten gegaan. 't is maar waarheen de Heere zendt!!
Wie dat niet meer gelooft, haalt een belangrijke pijler onder de ambtelijke dienst vandaan.
Ik weet dat de meeste afgestudeerden bij voorkeur in een kleine gemeente beginnen. Maar de weg kan wel eens anders zijn.
Ik geloof echt dat er heel veel mensenwerk bij zit.
Dat schreef je een paar posts geleden inderdaad ook als reactie op mijn post.
Gelukkig maar dat er veel mensenwerk bij zit, het gaat tenslotte om mensen, door de Heere gebruikt. Ik zie dat "mensenwerk" niet als iets negatiefs. Laten alle overwegingen, bedenkingen, wijsheid en twijfels maar een rol spelen.
Tegelijk geloof ik dat ten diepste een kandidaat of predikant gaat of blijft vanwege het spreken van de Heere. Op dat moment kan het zijn dat al het menselijke aan de kant moet. Veel vaker zal dat overigens niet zo zijn, maar mag dat een rol spelen in het nemen van een beslissing. Ook zo werkt de Heere. We hoeven dat niet 'overgeestelijk' te maken.
Verder is het totaal niet aan ons om een mening - laat staan een oordeel - te hebben over de mate waarin anderen de Heere in hun keuze betrekken. Ik geloof dat predikanten en kandidaten de weg van de gehoorzaamheid willen gaan. Laten we voor hen en voor anderen in vergelijkbare situaties bidden, meer dan praten. Paulus vraagt ook vaak om gebed, opdat de wil van God bekend mag worden.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Wandelende »

Tom schreef:Het is te wensen dat de kleinere gemeenten eens niet vergeten zouden worden
Als aanvulling hierop, de feiten. De ledentallen zijn allemaal uit 2017 en kunnen dus (licht) afwijken van de tijd toen het beroep werd aangenomen.
2013 - Janse ('s Gravenpolder, 2035 leden)
2013 - Van Laar (Rijssen West, 1659 leden)
2013 - Van Ruitenburg (Krimpen ad IJssel, 1590 leden)
2014 - Den Haan (Tholen, 1207 leden)
2014 - Heijkamp (Emmeloord, 649 leden)
2014 - Van Zetten (Benthuizen, 662 leden)
2015 - Van der Heiden (Wageningen, 795 leden)
2015 - Brons (Vlaardingen, 409 leden)
2015 - Zondag (Woerden, 1026 leden)
2016 - Al Chalabi (Brakel, 378 leden)
2016 - Schot (H-I-Ambacht, 2181 leden)
2017 - Boudewijn (Barneveld-C, 2334 leden)
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door samanthi »

Wandelende schreef:
Tom schreef:Het is te wensen dat de kleinere gemeenten eens niet vergeten zouden worden
Als aanvulling hierop, de feiten. De ledentallen zijn allemaal uit 2017 en kunnen dus (licht) afwijken van de tijd toen het beroep werd aangenomen.
2013 - Janse ('s Gravenpolder, 2035 leden)
2013 - Van Laar (Rijssen West, 1659 leden)
2013 - Van Ruitenburg (Krimpen ad IJssel, 1590 leden)
2014 - Den Haan (Tholen, 1207 leden)
2014 - Heijkamp (Emmeloord, 649 leden)
2014 - Van Zetten (Benthuizen, 662 leden)
2015 - Van der Heiden (Wageningen, 795 leden)
2015 - Brons (Vlaardingen, 409 leden)
2015 - Zondag (Woerden, 1026 leden)
2016 - Al Chalabi (Brakel, 378 leden)
2016 - Schot (H-I-Ambacht, 2181 leden)
2017 - Boudewijn (Barneveld-C, 2334 leden)
Niet een kleine gemeente dus.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Mister »

Ligt nog wel de vraag open wat een 'kleine gemeente' is. In mijn beleving is dat < 500 leden. In dit onderhavige geval dus 1/6 deel.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Er zijn gemeentes die menselijker wijs gesproken ook geen dominee kunnen onderhouden.
Toch moet een predikant wel eens een beroep naar een heel kleine gemeente aannemen.
Toen ds. van Dieren het beroep naar Stolwijk moest aannemen werd er aan getwijfeld of deze gemeente een predikant kon onderhouden.
Er werd wel gezegd, en dat blijkt vaak waar, dat een geroepen predikant zijn traktement meebrengt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie