Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Refoforum2017 »

Het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten vergadert vandaag, morgen en overmorgen. In dit topic is ruimte voor discussie.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Refoforum2017 »

Heeft iemand voor mij de namen van de curatoren (met de vervangers)? Ik heb het nieuwe kerkelijke jaarboek nog niet ingezien en ik heb begrepen dat er behoorlijk wat is veranderd in de samenstelling, vanwege overlijden en emeritaat. Ook zou de synode nieuwe secundi hebben aangesteld.
arie2708
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jun 2012, 21:26

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door arie2708 »

Op dit moment bestaat het curatorium uit de volgende personen:
Ds. J.J. van Eckeveld
Ds. M. Karens
Oud. K.H. de Heer
Oud. B. Agteresch
Oud. L.J. Goud
Ds. G.J.N. Moens
Ds. A. Schot
Ds. A. Schreuder

Secundi curatoren zijn:
Ds. G. Heijkamp
Ds. W.J. Karels
Oud. H. van Dieren
Oud. A.G. Bregman
Oud. S. Boogaard

Ten opzichte van 2016 is het volgende gewijzigd:
- Ds. A. Schot was toen secundus
- Ds. P. Melis en ds. B. van der Heiden waren toen ook lid van het curatorium.

Aangezien het curatorium uit 9 "stemmers" bestaat wordt er deze dagen steeds een secundus toegevoegd.
JacobJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jan 2017, 23:59

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door JacobJ »

Vergaderen ze drie volle dagen?
Opdat Mijn huis vol worde
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Ambtenaar »

Als buitenstaander blijf ik het vreemd vinden dat de toelating van een predikant geschiedt voorafgaande aan de opleiding. Een meer logische volgorde lijkt me dat men eerst een opleiding volgt en dat mede op basis daarvan bepaald wordt of men geschikt is voor het predikantschap.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

Laten we hopen en bidden dat er nog velen mogen worden uitgestoten!
En als we hierom smekend bidden, zou God dan niet op het gebed wonderen willen doen? Voor Hem is er toch niets te wonderlijk? Het is voor Hem toch maar een wenkje van Zijn alvermogen om velen toe te laten tot de studie voor predikant?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Laten we hopen en bidden dat er nog velen mogen worden uitgestoten!
Als je bedoelt dat er veel mensen worden toegelaten tot de opleiding, dan ben ik het met je eens. Het is bijzonder jammer dat er zoveel vacante gemeentes zijn.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door ejvl »

Ambtenaar schreef:Als buitenstaander blijf ik het vreemd vinden dat de toelating van een predikant geschiedt voorafgaande aan de opleiding. Een meer logische volgorde lijkt me dat men eerst een opleiding volgt en dat mede op basis daarvan bepaald wordt of men geschikt is voor het predikantschap.
Dat is ook lastig omdat deze mannen vaak hun werk moeten opzeggen om deel te nemen aan de opleiding. Als ze dan niet worden toegelaten tot het predikantschap hebben ze geen baan meer.
Ik vind het wel logisch dat er eerst wordt gekeken naar roeping. Los van de discussie of de huidige manier de goede manier is, een roeping voorgaand aan de opleiding vind ik wel logisch.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Refoforum2017 »

Ambtenaar schreef:Als buitenstaander blijf ik het vreemd vinden dat de toelating van een predikant geschiedt voorafgaande aan de opleiding. Een meer logische volgorde lijkt me dat men eerst een opleiding volgt en dat mede op basis daarvan bepaald wordt of men geschikt is voor het predikantschap.
Formeel wordt je ook niet toegelaten tot het ambt aan het begin van de opleiding. Het curatorium laat mensen toe tot de opleiding. Na 4 jaar laat de classis studenten aan de opleiding toe tot het ambt! Daar is vaak misverstand over. In het verleden is het voorgekomen dat mensen uiteindelijk niet tot het ambt zijn gekomen, ook al waren ze toegelaten door het curatorium.

Dus... Je gevoel van vreemdheid is te begrijpen, want het klopt gelukkig ook niet.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Ambtenaar »

ejvl schreef: Dat is ook lastig omdat deze mannen vaak hun werk moeten opzeggen om deel te nemen aan de opleiding. Als ze dan niet worden toegelaten tot het predikantschap hebben ze geen baan meer.
De opleiding is toch niet voltijds?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door eilander »

Refoforum2017 schreef:
Ambtenaar schreef:Als buitenstaander blijf ik het vreemd vinden dat de toelating van een predikant geschiedt voorafgaande aan de opleiding. Een meer logische volgorde lijkt me dat men eerst een opleiding volgt en dat mede op basis daarvan bepaald wordt of men geschikt is voor het predikantschap.
Formeel wordt je ook niet toegelaten tot het ambt aan het begin van de opleiding. Het curatorium laat mensen toe tot de opleiding. Na 4 jaar laat de classis studenten aan de opleiding toe tot het ambt! Daar is vaak misverstand over. In het verleden is het voorgekomen dat mensen uiteindelijk niet tot het ambt zijn gekomen, ook al waren ze toegelaten door het curatorium.

Dus... Je gevoel van vreemdheid is te begrijpen, want het klopt gelukkig ook niet.
Je zegt het goed: formeel kan dat zo zijn, maar in de praktijk gebeurt dat zeer zelden. Dat is ook al af te lezen aan de grote aandacht die er deze dagen uitgaat naar de toelating tot de opleiding.
Ik zou wel pleiten voor een dubbele 'toets', bijvoorbeeld:
- voorafgaand aan de opleiding: roeping + gesprek om te bezien of iemand de opleiding aan zou kunnen
- ergens tijdens de opleiding: wordt roeping tijdens opleiding bevestigd + is er inderdaad een groei in bekwaamheid om een goede preek te houden, om in het pastoraat dienstbaar te zijn aan een gemeente, om een gemeente te leiden?
Voordeel hiervan is denk ik ook dat de grote mentale druk van de curatoriumdagen wat verminderd wordt.

Maar goed, ik ben ook een buitenstaander....
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Curie »

Ambtenaar schreef:Als buitenstaander blijf ik het vreemd vinden dat de toelating van een predikant geschiedt voorafgaande aan de opleiding. Een meer logische volgorde lijkt me dat men eerst een opleiding volgt en dat mede op basis daarvan bepaald wordt of men geschikt is voor het predikantschap.
Als buitenstaander blijf ik het vreemd vinden dat er op dit forum zo buitensporig heisa wordt gemaakt over specifiek het curatorium van de Gereformeerde Gemeente. En dat elk jaar weer. Wat een sensatiezucht! De bezoekersaantallen zullen wel weer een nieuw record breken. :jongle

Er worden bij voorbaat speciaal twee draadjes voor aangemaakt. Waarom? :bobo En waarom niet dezelfde werkwijze bij andere kerkverbanden? Gelijke monniken, gelijke kappen.

Het verloop van de discussie laat zich raden...
- Waarom een curatorium?
- Waarom meent een curatorium af te moeten wijzen terwijl er een attest door de plaatselijke kerkenraad is gegeven? Weten ze het daar beter ofzo?
- Waarom worden er zoveel niet toegelaten en maar zo weinig wel?
- Hoe rechts of links is het curatorium?
- En zo kunnen we nog wel even doorgaan. :banghead

::please Kunnen we deze hele forum happening niet overslaan dit jaar en gewoon de berichtgeving van het RD volgen?

::bye
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Paal »

Curie schreef:
Ambtenaar schreef:Als buitenstaander blijf ik het vreemd vinden dat de toelating van een predikant geschiedt voorafgaande aan de opleiding. Een meer logische volgorde lijkt me dat men eerst een opleiding volgt en dat mede op basis daarvan bepaald wordt of men geschikt is voor het predikantschap.
Als buitenstaander blijf ik het vreemd vinden dat er op dit forum zo buitensporig heisa wordt gemaakt over specifiek het curatorium van de Gereformeerde Gemeente. En dat elk jaar weer. Wat een sensatiezucht! De bezoekersaantallen zullen wel weer een nieuw record breken. :jongle

Er worden speciaal twee draadjes voor aangemaakt. Waarom? :bobo En waarom niet dezelfde werkwijze bij andere kerkverbanden? Gelijke monniken, gelijke kappen.

Het verloop van de discussie laat zich raden...
- Waarom een curatorium?
- Waarom meent een curatorium af te moeten wijzen terwijl er een attest door de plaatselijke kerkenraad is gegeven? Weten ze het daar beter ofzo?
- Waarom worden er zoveel niet toegelaten en maar zo weinig wel?
- Hoe rechts of links is het curatorium?
- En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Kunnen we deze hele forum happening niet overslaan dit jaar en gewoon de berichtgeving van het RD volgen?
Je kunt het ook gewoon niet lezen als het je niet interesseert. Scheelt je heisa over sensatiezucht.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Vorst »

Curie heeft wel een punt natuurlijk.

Inderdaad kan je ervoor kiezen de topics niet te lezen. Ik vind het wel vermakelijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

Paal schreef:
Curie schreef:
Ambtenaar schreef:Als buitenstaander blijf ik het vreemd vinden dat de toelating van een predikant geschiedt voorafgaande aan de opleiding. Een meer logische volgorde lijkt me dat men eerst een opleiding volgt en dat mede op basis daarvan bepaald wordt of men geschikt is voor het predikantschap.
Als buitenstaander blijf ik het vreemd vinden dat er op dit forum zo buitensporig heisa wordt gemaakt over specifiek het curatorium van de Gereformeerde Gemeente. En dat elk jaar weer. Wat een sensatiezucht! De bezoekersaantallen zullen wel weer een nieuw record breken. :jongle

Er worden speciaal twee draadjes voor aangemaakt. Waarom? :bobo En waarom niet dezelfde werkwijze bij andere kerkverbanden? Gelijke monniken, gelijke kappen.

Het verloop van de discussie laat zich raden...
- Waarom een curatorium?
- Waarom meent een curatorium af te moeten wijzen terwijl er een attest door de plaatselijke kerkenraad is gegeven? Weten ze het daar beter ofzo?
- Waarom worden er zoveel niet toegelaten en maar zo weinig wel?
- Hoe rechts of links is het curatorium?
- En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Kunnen we deze hele forum happening niet overslaan dit jaar en gewoon de berichtgeving van het RD volgen?
Je kunt het ook gewoon niet lezen als het je niet interesseert. Scheelt je heisa over sensatiezucht.
Waarom zijn er elk jaar wéér met sensatiezucht, die vinden dát er sensatiezucht zou zijn rond de toelating?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie