Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Laag schreef:Moeten de manslidmaten dan ook een gelijk aantal stemmen uitbrengen, want wat moeten de kandidaten niet voelen die niet gekozen worden.
Wat een vermaak zo'n forum. Ik lees denk ik zo'n 10 jaar mee. Ik moet nog gaan meemaken dat er ooit ergens overeenstemming over komt, dat men het eens word, dat men een handreiking doet....enz. Het topic van de GGiN vind ik persoonlijk het leukst...dat had ik ook echt nodig, dat er iets positiefs over ons gezegd zou gaan worden. Dank u.
Eén bericht maar.... dat is laag.... werkelijk om jaloers op te worden.
Ik sta veel te hoog, als je begrijpt wat ik bedoel: 16.200 ongeveer
Als je 10 jaar meeleest hebt je me hier binnen zien komen.
Heel onbekommerd, naïef en nogal goedsmoeds.
En hoe ik mijn best ook deed om een beetje anoniem te blijven.
binnen de kortste keren viel ik door de mand...
Met dank aan Gijs83, die me destijds ontmaskerde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door JCRyle »

De oplossing is gewoon om tijdelijk 4 predikantsplaatsen in te stellen, op alle vier een beroep uit te brengen (4x meer kans, dat ook nog), kijken wie het aanneemt.
En als meerderen het aannemen, dan kies je natuurlijk degene die het slechts bij de gemeente past. Dat is natuurlijk logisch, toch Jantje? :OO3
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Laag schreef:Moeten de manslidmaten dan ook een gelijk aantal stemmen uitbrengen, want wat moeten de kandidaten niet voelen die niet gekozen worden.
Wat een vermaak zo'n forum. Ik lees denk ik zo'n 10 jaar mee. Ik moet nog gaan meemaken dat er ooit ergens overeenstemming over komt, dat men het eens word, dat men een handreiking doet....enz. Het topic van de GGiN vind ik persoonlijk het leukst...dat had ik ook echt nodig, dat er iets positiefs over ons gezegd zou gaan worden. Dank u.
Eén bericht maar.... dat is laag.... werkelijk om jaloers op te worden.
Ik sta veel te hoog, als je begrijpt wat ik bedoel: 16.200 ongeveer
Als je 10 jaar meeleest hebt je me hier binnen zien komen.
Heel onbekommerd, naïef en nogal goedsmoeds.
En hoe ik mijn best ook deed om een beetje anoniem te blijven.
binnen de kortste keren viel ik door de mand...
Met dank aan Gijs83, die me destijds ontmaskerde.
Van de postbodes moet je 't hebben :haha
~~Soli Deo Gloria~~
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Gabrielle »

Ik zou willen pleiten voor een Bijbelse manier van stemmen.

Hoe deden ze dat toen ?

Alle dominees die beroepbaar zijn worden opgeschreven, alle briefjes in een pot, samen bidden en er wordt 1 briefje uit de pot gehaald.
Deze dominee wordt beroepen.
Hierbij wordt niet op eigen inzicht vertrouwd, maar op de Heere , Die de leiding heeft.
Hij weet welke dominee het best is voor welke gemeente.

Maar dat zal niet meevallen, want dan moeten we alles uit handen geven....
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Moderamen »

Jantje schreef:terwijl God ze Zelf heeft gezonden...!!!
Nee. Het zenden vindt pas plaats na het beroepen, niet ervoor. God zend zijn dienaren. De theologische school en de beroepbaarstelling zelf is het voorproces. Kerkenraden maken biddend een keus voor de gemeente en worden geleid door de grote Zender. Maar, heeft weinig zin om hier eindeloos op in te gaan. Alles is immers al weerlegd door Luther.
Jantje schreef:Wat moet kandidaat Boudewijn niet voelen, toen hij zondag voorging en het tweetal bekend werd gemaakt waar hij niet op stond? Dominees zijn ook maar mensen...
Dat vinden ze heerlijk. Tenminste, een van de minder populaire kandidate -nu ds.- in de afgelopen jaren heeft me dat eens verteld. Minder beroepen geeft meer rust.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door eilander »

Gabrielle schreef:Ik zou willen pleiten voor een Bijbelse manier van stemmen.

Hoe deden ze dat toen ?

Alle dominees die beroepbaar zijn worden opgeschreven, alle briefjes in een pot, samen bidden en er wordt 1 briefje uit de pot gehaald.
Deze dominee wordt beroepen.
Hierbij wordt niet op eigen inzicht vertrouwd, maar op de Heere , Die de leiding heeft.
Hij weet welke dominee het best is voor welke gemeente.

Maar dat zal niet meevallen, want dan moeten we alles uit handen geven....
Ik lees in Handelingen 1:23 "En zij stelden er twee (....)"
Dus geen 120 namen opgeschreven en 120 briefjes in een pot.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Gabrielle »

eilander schreef:
Gabrielle schreef:Ik zou willen pleiten voor een Bijbelse manier van stemmen.

Hoe deden ze dat toen ?

Alle dominees die beroepbaar zijn worden opgeschreven, alle briefjes in een pot, samen bidden en er wordt 1 briefje uit de pot gehaald.
Deze dominee wordt beroepen.
Hierbij wordt niet op eigen inzicht vertrouwd, maar op de Heere , Die de leiding heeft.
Hij weet welke dominee het best is voor welke gemeente.

Maar dat zal niet meevallen, want dan moeten we alles uit handen geven....
Ik lees in Handelingen 1:23 "En zij stelden er twee (....)"
Dus geen 120 namen opgeschreven en 120 briefjes in een pot.
Klopt, dat waren blijkbaar 2 mannen die geschikt waren voor deze taak.
Vervolgens gingen ze niet stemmen , maar wierpen het lot
Ze gaven het in Gods hand en kozen niet diegene die hen het beste aanstond.


Alle dominees zijn geschikt om het Woord te brengen, anders waren geen dominee in de GerGem geworden. Ze zijn uitvoerig getoetst.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Moderamen »

Gabrielle schreef:Ze zijn uitvoerig getoetst.
Officieel vindt het echte toetsen voor het predikantschap pas plaats na het aannemen van een beroep, bij de classis.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door eilander »

Gabrielle schreef:
eilander schreef: Ik lees in Handelingen 1:23 "En zij stelden er twee (....)"
Dus geen 120 namen opgeschreven en 120 briefjes in een pot.
Klopt, dat waren blijkbaar 2 mannen die geschikt waren voor deze taak.
Vervolgens gingen ze niet stemmen , maar wierpen het lot
Ze gaven het in Gods hand en kozen niet diegene die hen het beste aanstond.
Tja, zo kom je er altijd uit natuurlijk.
Waarom zeg je niet: 'Petrus en de andere apostelen stelden de twee mannen die het best in hun straatje pasten?'
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Laag »

eilander schreef:
Gabrielle schreef:
eilander schreef: Ik lees in Handelingen 1:23 "En zij stelden er twee (....)"
Dus geen 120 namen opgeschreven en 120 briefjes in een pot.
Klopt, dat waren blijkbaar 2 mannen die geschikt waren voor deze taak.
Vervolgens gingen ze niet stemmen , maar wierpen het lot
Ze gaven het in Gods hand en kozen niet diegene die hen het beste aanstond.
Tja, zo kom je er altijd uit natuurlijk.
Waarom zeg je niet: 'Petrus en de andere apostelen stelden de twee mannen die het best in hun straatje pasten?'
Ik doe meestal wat mij het beste aanstaat op brood, ik doe niet eerst 10 papiertjes in een pot....
God regeert óók in het stellen van tweetallen, hoe wij als mensen ook redeneren, Hij neigt de harten der koningen als waterbeken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door refo »

Bij het aannemen van studenten, het kandidaat stellen, het tweetal stellen, het stemmen uit dat tweetal wordt binnen de Gereformeerde Gemeenten nogal eens aangemerkt als een eigen werk van God, door middel van mensen. Hoewel God alles bestuurt is het toch niet zo dat Hij onverstandige beslissingen per definitie niet toelaat. Dat leert de geschiedenis wel.

In de Terdege heeft ooit eens een artikel over dat beroepen en eromheen gestaan. Er kwam een dominee aan het woord en die zei het mooi: als de dominee beroepen wordt bidt iedereen of hij het aanneemt. Als hij het aanneemt is men verheugd: en dan nog wel zo'n dominee! En na een paar jaar is het: wanneer gaat hij weer?

Misschien moeten we de dominees eens normaal behandelen. Niet als afgezanten van God Zelf, maar als een gewoon gemeentelid met preekbevoegdheid. Wat ze zeggen is (als het goed is) Woord van God, maar het blijven 'mannetjes uit het stof verrezen'. (Calvijn)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door eilander »

refo schreef:Bij het aannemen van studenten, het kandidaat stellen, het tweetal stellen, het stemmen uit dat tweetal wordt binnen de Gereformeerde Gemeenten nogal eens aangemerkt als een eigen werk van God, door middel van mensen. Hoewel God alles bestuurt is het toch niet zo dat Hij onverstandige beslissingen per definitie niet toelaat. Dat leert de geschiedenis wel.

In de Terdege heeft ooit eens een artikel over dat beroepen en eromheen gestaan. Er kwam een dominee aan het woord en die zei het mooi: als de dominee beroepen wordt bidt iedereen of hij het aanneemt. Als hij het aanneemt is men verheugd: en dan nog wel zo'n dominee! En na een paar jaar is het: wanneer gaat hij weer?

Misschien moeten we de dominees eens normaal behandelen. Niet als afgezanten van God Zelf, maar als een gewoon gemeentelid met preekbevoegdheid. Wat ze zeggen is (als het goed is) Woord van God, maar het blijven 'mannetjes uit het stof verrezen'. (Calvijn)
Grotendeels ben ik het met je eens. Maar n.a.v. je eerste alinea, die op zichzelf natuurlijk helemaal waar is: daar kunnen wij niet zoveel mee, denk ik.
Ik vind het in de praktijk heel lastig, maar toch denk ik niet dat het goed is als we bij ieder tweetal zelf gaan bepalen of dit nu een onverstandige of een verstandige beslissing is. Verantwoordelijkheid van een kerkenraadslid is groot, maar wij hebben het daarmee te doen.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Bona Fide »

refo schreef:Misschien moeten we de dominees eens normaal behandelen. Niet als afgezanten van God Zelf, maar als een gewoon gemeentelid met preekbevoegdheid. Wat ze zeggen is (als het goed is) Woord van God, maar het blijven 'mannetjes uit het stof verrezen'. (Calvijn)
Ik weet niet hoe jij 'afgezanten van God Zelf' interpreteert, maar ben je het wel eens met deze zinsnede uit het dankgebed van het Formulier om de dienaars des Woords te bevestigen?
"Wil ook aan dit volk en deze gemeente Uw genade verlenen, dat zij zich behoorlijk gedragen jegens dezen hun herder, hem erkennende als van U gezonden, zijn leer aannemende met allen eerbied, en aan zijn vermaning zich onderwerpende; teneinde zij, door zijn woord in Christus gelovende, des eeuwigen levens deelachtig mogen worden."

En geldt deze tekst niet voor hedendaagse predikanten? 2 Kor. 5 : 20: "Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen."
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Gabrielle schreef:
eilander schreef: Ik lees in Handelingen 1:23 "En zij stelden er twee (....)"
Dus geen 120 namen opgeschreven en 120 briefjes in een pot.
Klopt, dat waren blijkbaar 2 mannen die geschikt waren voor deze taak.
Vervolgens gingen ze niet stemmen , maar wierpen het lot
Ze gaven het in Gods hand en kozen niet diegene die hen het beste aanstond.
Tja, zo kom je er altijd uit natuurlijk.
Waarom zeg je niet: 'Petrus en de andere apostelen stelden de twee mannen die het best in hun straatje pasten?'
Omdat dit anders ligt. Petrus en de andere apostelen, moesten iemand in Judas' plaats stellen, als apostel (of 'dominee'). Matthias moest dus nog apostel wórden; hij wás het nog niet.

Waarom zou het niet mogelijk zijn om, zoals Gabriëlle ook al zegt, d.m.v. het lot een dominee te beroepen? Als je van elke kandidaat een aantal papiertjes maakt, en er wordt getrokken, dan is het niet de keuze van de kerkenraad/gemeente. Wie zegt dat God zo niet wil werken? Waarom moeten wij als mensen altijd alles denken en onze eigen gedachten, woorden, gevoelens en ideeën erbij betrekken als er 4 gezanten van Christuswege beroepbaar wordt gesteld, waarvan de helft van de gemeenten meerderen van de 4 kandidaten niet hoeft... Ik blijf het een kwalijke zaak vinden als je als kerkenraadslid bidt of er zóveel mannen aangenomen mogen worden, dat de Theologische school wegens plaatsgebrek uitgebreid moet worden, en vervolgens niemand van hen kandideert, 'omdat ze niet bij de gemeente passen'. Het gaat er niet om wat wij vinden van 'passen bij de gemeente', maar wat God er van vindt. Hij zendt knechten; dus laten we hen dan ook dragen op de vleugelen van het gebed en hen met open armen ontvangen en niet de éne hoger achten dan de andere. Want ze zijn allemaal door God Zelf gezonden. Dus waarom moet je hen, door wie God Zelf tijdens de kerkdiensten tot ons als gemeenten spreekt, niet 'passend' achten? Eigenlijk zeg je dus: "God, ik vindt zoals U (d.m.v. die kandidaat/predikant) tot ons (s)preekt, niet goed 'passend'." Daarmee slaan we Gods boodschap in de wind!!!
Beseffen we dit eigenlijk wel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Johannes van Dijk »

Gabrielle schreef:
eilander schreef:
Gabrielle schreef:Ik zou willen pleiten voor een Bijbelse manier van stemmen.

Hoe deden ze dat toen ?

Alle dominees die beroepbaar zijn worden opgeschreven, alle briefjes in een pot, samen bidden en er wordt 1 briefje uit de pot gehaald.
Deze dominee wordt beroepen.
Hierbij wordt niet op eigen inzicht vertrouwd, maar op de Heere , Die de leiding heeft.
Hij weet welke dominee het best is voor welke gemeente.

Maar dat zal niet meevallen, want dan moeten we alles uit handen geven....
Ik lees in Handelingen 1:23 "En zij stelden er twee (....)"
Dus geen 120 namen opgeschreven en 120 briefjes in een pot.
Klopt, dat waren blijkbaar 2 mannen die geschikt waren voor deze taak.
Vervolgens gingen ze niet stemmen , maar wierpen het lot
Ze gaven het in Gods hand en kozen niet diegene die hen het beste aanstond.


Alle dominees zijn geschikt om het Woord te brengen, anders waren geen dominee in de GerGem geworden. Ze zijn uitvoerig getoetst.
Wees ook met zulke uitspraken zeer voorzichtig.Met alle achting voor het Curatorium,het zijn ook mensenkinderen.ik heb wel eens horen zeggen dat er afgewezen werden,die door God geroepen waren,en dat er aangenomen werden,die ze hadden moeten afwijzen! ik zou niet graag durven stellen dat alle predikanten in Nederland geroepen knechten van God zijn hoor.(dat geld ook voor kandidaten)Ik denk als de Heere zelf zou wannen,dat er heel wat preekjassen aan de kapstok gaan. Maar dat is voor mijn rekening!
Plaats reactie