Kerkelijke communicatie

Plaats reactie
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Kerkelijke communicatie

Bericht door Chrisje72 »

Hallo
Welke communicatiemiddelen worden bij jullie in de kerk gebruikt? Denk bv aan kerkblad, website, weekbrief, whatapp groep, plaatselijke krant etc etc.
En hoe ervaren jullie dat?
De vraag komt hiervandaan dat ik onlangs ben toegetreden tot de communicatiecommissie en ik benieuwd ben hoe dat bij anderen gaat.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Kerkelijke communicate

Bericht door Chrisje72 »

Ook de mededelingen voor/ na de dienst en op het prikbord van de kerk tellen natuurlijk mee.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kerkelijke communicate

Bericht door Moderamen »

In mijn (gereformeerde) gemeente:
- Een eigen modern kerkblad in kleur (dus bovenop de bekende stukjes in het classisblad), 1x per twee maanden denk ik zo. Meditatie, foto's van activiteiten, interviews, stukjes van nieuwe leden met fototje en kerkenraadsmededelingen. Werkt erg samenbindend, was wel nodig ook.
- Natuurlijk een eigen site, waar meer op staat dan alleen informatie over het orgel en de kerktijden. Werpt zijn vruchten af, vooral zoekende christenen uit de buurt die soms een dienst bezoeken. Wanneer een predikant of leesouderling vooraf (gespreks)vragen maakt voor de preek, dan worden die op de site geplaatst.
- Als het goed is: worden na de zomervakantie de mededelingen & collecten door een ouderling vooraf aan de dienst gedaan, waarbij gemeente & gasten hartelijk welkom worden geheten. Voorbeden kondigt de predikant nog wel af. Vind ik zelf een hele positieve ontwikkeling, maar zo belangrijk is zoiets ook weer niet.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke communicate

Bericht door DDD »

Nog een Gereformeerde Gemeente.

Mededelingen ergens aan het einde van de dienst. Inclusief een enkele keer vertrekkende (doop)leden, zonder enige plichtpleging of liturgische inbedding. De zegen komt er direct achteraan, dat dan weer wel.

Kerkbode voor de hele classis. Dat is wel leuk om met elkaar mee te leven trouwens. Je kunt geen digitaal abonnement nemen (althans niet in mijn gemeente). De kerkbode wordt thuisbezorgd met de post. Ik heb daarnaast een digitaal abonnement op de kerkbode van de PKN. Dat vind ik prettiger. Die heb je tenminste altijd bij je.

Kerkmagazine met interviews met gemeenteleden, consulent etc. Alle geboorten en huwelijken komen langs. Vier tot zes keer per jaar, dat weet ik niet. Ook niet digitaal beschikbaar, ook niet op de website.

Rouwkaarten en incidentele mededelingen per e-mailbericht.

Website van de gemeente, met een ledengedeelte. Daarop kun je onderdelen van de kerkdienst beluisteren, maar alleen als je lid bent van de kerk.

Ledenvergaderingen, informatieavonden voor alle gemeenteleden of voor de vrouwelijke leden van de gemeente (omdat in de GG alleen mannen de ledenvergadering mogen bezoeken).

Een prikbord

Een gemeentegids, met namen en telefoonnummers maar zonder foto's. Dat is jammer, vind ik zelf, want met foto is eenvoudiger te wie wie is.

Er is ook nog de mogelijkheid om cd's te krijgen van kerkelijke samenkomsten.

Een commissie die zo nu en dan stapels bladen uitdeelt na de kerkdienst. Soms zijn het er meer dan tien. In de Gereformeerde Gemeenten produceert ieder deputaatschap dat daar zin in heeft zijn eigen magazine in full-color. Ter bestrijding van de onkosten wordt een heffing geheven over alle gemeenten. Zo betalen we dat alsnog zelf. Ik heb het idee dat alleen het kerkelijk grootboek, de opleiding en de Emerituskas daarvan afzien. Terwijl dat laatste best leuk zou kunnen zijn, maar dat terzijde.

En daarnaast nog folders die worden bezorgd in de buurt, en soms een uitnodiging voor een kerstavondbijeenkomst, die je in persoon kunt uitreiken.

Andere suggesties:
Wij hebben geen weekbrief. Ik ken enkele gemeenten met een papieren weekbrief, in sommige gemeenten alleen voor de leden ook digitaal beschikbaar. Papieren weekbrieven zijn voor de GG vrij uitzonderlijk, ik weet maar een paar GG die dat doen.

Perswoordvoerder bij incidenten. Ik neem aan dat wij dat ook wel hebben, maar ik heb geen idee wie.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkelijke communicate

Bericht door aggieoudje »

- In onze gemeente (herv. pkn) is er 1x per maand een kerkblad Ora et Labora, overigens sinds kort in kleur. Die verschijnt 11x per jaar voor de 1e zondag van de nieuwe maand.(alleen juli/augustus is dubbelnummer)
- Elke zondag ligt er een weekbrief in de hal.
- Voor de morgendienst beknopte afkondigingen door een kerkenraadslid(meeste kun je al lezen in de weekbrief)
- Je kunt je inschrijven voor de weekmail, die krijg je dan elke maandag gemaild.
- Ook zijn er 2 facebookpagina's: een gesloten groep en een like pagina waar veel gebruik van wordt gemaakt.
- De JV en de VBC hebben daarnaast hun eigen facebookpagina.
- En daarnaast hebben we een zeer uitgebreidde website, deels toegankelijk voor iedereen en deels met een wachtwoord.

Dat was het geloof ik!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke communicate

Bericht door Dodo »

Hervormde gemeente, kijk maar eens op de site. De site is heel uitvoerig.
Er is een app. Elke week een kerkbode. Niet vaak een gemeenteavond, misschien eens in de twee jaar. Facebookgroepen zijn er wel, maar informeel, bijvoorbeeld van een groep jongeren. Zondagmorgen afkondigingen, over actuele dingen maar zo beknopt mogelijk.

Leuk om in die commissie te zitten! Nog een hele klus.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkelijke communicatie

Bericht door Mara »

Wij hebben een website. Verslagen, foto's, kerkbode, nieuws, e.d. staan in besloten gedeelte.
Er is een mailing-groep, een appgroep en de ouderen die geen computer of smartphone hebben, worden op de hoogte gehouden door een vaste contactpersoon.
Eenmaal per jaar belegt de kerkenraad een gemeentevergadering.
Bepaalde besluiten die overwogen worden in de k.r. (zoals ritmisch zingen, invoering bundel Weerklank) worden apart uitgelegd in een verslag dat uitgereikt wordt aan ieder gemeentelid.
Toen de gemeente nog veel leden had, werd de kerkbode bezorgd door vrijwilligers, nu liggen ze in de kerk - op naam - en kun je ze meenemen. Leden die vanwege ziekte e.d. niet meer komen, ontvangen het boekje thuis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke communicatie

Bericht door -DIA- »

Wij hebben een mooie duidelijke Kerkbode. "KERKBODE van de Gereformeerde Gemeenten te Rijssen" is de volledige titel. Toch dekt de titel de inhoud niet helemaal. Het mag dan het officiele orgaan zijn van de gemeenten Rijssen-Noord, -West en -Zuid, ook de predikbeurten van de buurgemeenten Enter en Wierden worden opgenomen.
Elk nummer begint met een bezinnende meditatie, zowel van nog in leven zijnde predikanten, overleden predikers en ook nog regelmatig oudvaders, al moet ik zeggen dat dat volgens mij wel eens meer is geweest.
Over de oudvaders loopt momenteel een artikelenreeks, waar ik ook het plan voor had deze voor een breder publiek toegankelijk te maken door de artikelen in "Uit uw Kerkbode" te plaatsen. Daar is door allerlei omstandigheden nog niet van gekomen. Verder staan er, vaak als opvulling, korte bezinnende stukjes in.

De Kerkbode verschijnt om de 14 dagen, en bevat tevens vermeldingen en felicitaties bij geboorte, huwelijksjubilea, vermelding van 'onze zieken', in memoriam bij overlijden en verenigingsnieuws. En dan natuurlijk de Kerkelijke stand: Dan zien we een grote stroom richting PKN, een opvallend inkomen uit de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, en ook uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland zien we af toe wat binnen komen. Maar het vertrek maar (meest) de PKN wordt daardoor niet voldoende aangevuld, zodat er naar de grootte van de gemeente zich toch een ernstige krimp voordoet. Ook het fenomeen: "Onttrokken" zien we steeds meer. Mensen die zich niet bij een ander kerkverband aansluiten. Tenslotte is er dan nog een Puzzelrubriek voor de kinderen. Op de achterzijde staan familieberichten en, als er plaats voor is, een colofon.

De Kerkbode is op stevig helderwit papier gedrukt op A4-formaat en telt doorgaans 12 pagina's. Soms meer, en in vakantieperiodes misschien soms 2 pagina's minder.
De KERKBODE is nu bezig met de 56e Jaargang. Ooit heeft onze oud-predikant ds. J. van Haaren het initiatief van het uitgeven van een eigen Kerkbode genomen. Dat was meteen een succes. Een detail van het enthousiaste onthaal van de KERKBODE mag blijken uit het volgende feit: Met het verschijnen van de KERKBODE regende het bedankjes voor DE SAAMBINDER, zodat al snel in de Kerkbode een bericht moest worden opgenomen dat men de Kerkbode beslist niet moest beschouwen als een plaatselijke Saambinder!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke communicatie

Bericht door Dodo »

Off-topic!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke communicatie

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:Off-topic!
:garde
Daarom enkele berichten verwijderd.
Plaats reactie