Herkiesbaar en Roeping

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door refo »

Het is een misvatting dat als iemand de helft plus 1 van de stemmen op zich heeft vergaard hij dan behalve door de gemeente automatisch ook door God verkozen is. Dat staat helemaal niet in het formulier. De eerste vraag die beantwoord moet worden is of de te bevestigen man in zijn hart voelt dat dat zo is. Dus niet naar aanleiding van een stemuitslag, maar naar aanleiding wat hij in zijn hart voelt.

De kerkenraad ziet aan wat voor ogen is en stelt op dubbeltal. De ledenvergadering ziet aan wat voor ogen is en stemt in meerderheid. Als de man mitsdien door de gemeente gekozen is is er maar één mens die weet dat de verkiezing niet door God is, ondanks de meerderheid van de gemeente. Vandaar dat dat ook meteen de eerste vraag is: alleen hij kan die beantwoorden. Bij de uitleg dat de verkiezing DUS ook door God is zou die vraag slechts betekenen: heb je de meerderheid van de stemmen gekregen? Dat kan iedereen wel uitrekenen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door eilander »

refo schreef:Het is een misvatting dat als iemand de helft plus 1 van de stemmen op zich heeft vergaard hij dan behalve door de gemeente automatisch ook door God verkozen is. Dat staat helemaal niet in het formulier. De eerste vraag die beantwoord moet worden is of de te bevestigen man in zijn hart voelt dat dat zo is. Dus niet naar aanleiding van een stemuitslag, maar naar aanleiding wat hij in zijn hart voelt.

De kerkenraad ziet aan wat voor ogen is en stelt op dubbeltal. De ledenvergadering ziet aan wat voor ogen is en stemt in meerderheid. Als de man mitsdien door de gemeente gekozen is is er maar één mens die weet dat de verkiezing niet door God is, ondanks de meerderheid van de gemeente. Vandaar dat dat ook meteen de eerste vraag is: alleen hij kan die beantwoorden. Bij de uitleg dat de verkiezing DUS ook door God is zou die vraag slechts betekenen: heb je de meerderheid van de stemmen gekregen? Dat kan iedereen wel uitrekenen.
Dit is wel de praktijk, maar of het zo bedoeld is vraag ik me sterk af. Waarom staat het woordje 'mitsdien' of 'daarom' dan juist in dat formulier?
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door Refiosi »

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door refo »

Het gaat niet om mitsdien. Het gaat erom dat het in het hart gevoeld wordt.
Je voelt niet in je hart dat je de meerderheid hebt. Dat kun je zien.
Voel je in je hart dat je door de gemeente geroepen bent? Pas dan kom je toe aan het geroepen zijn door God.
Maar je kunt niet zeggen: je bent gekozen, DUS ben je daarom ook door God geroepen. Die automaat zit er niet in.
Dat zet mensen onnodig onder druk. Als het niet gaat, dan gaat het niet. God legt geen zware lasten op, dat doen de mensen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door huisman »

refo schreef:Het gaat niet om mitsdien. Het gaat erom dat het in het hart gevoeld wordt.
Je voelt niet in je hart dat je de meerderheid hebt. Dat kun je zien.
Voel je in je hart dat je door de gemeente geroepen bent? Pas dan kom je toe aan het geroepen zijn door God.
Maar je kunt niet zeggen: je bent gekozen, DUS ben je daarom ook door God geroepen. Die automaat zit er niet in.
Dat zet mensen onnodig onder druk. Als het niet gaat, dan gaat het niet. God legt geen zware lasten op, dat doen de mensen.
Tot mijn verbazing ben ik het erg eens met refo in dit topic. :huhu Met jouw beide posts volkomen eens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door eilander »

Tot mijn verbazing ook...
Maar refo heeft mij allerminst overtuigd. Waarom staat dat woordje mitsdien er nu? De opmerking dat het daar niet om gaat is je persoonlijke mening, meer niet.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door Moderamen »

refo schreef: Voel je in je hart dat je door de gemeente geroepen bent? Pas dan kom je toe aan het geroepen zijn door God.
Maar je kunt niet zeggen: je bent gekozen, DUS ben je daarom ook door God geroepen. Die automaat zit er niet in.
Dat zet mensen onnodig onder druk. Als het niet gaat, dan gaat het niet. God legt geen zware lasten op, dat doen de mensen.
Historisch gezien zit het toch echt zo: de eerste tientallen jaren -misschien wel veel langer- na de instelling van de DKO, betekende gekozen bijna altijd (!) dat je automatisch geroepen was en daardoor een roeping had. Tegenwoordig hebben wij het over vrijmoedigheid etc. En ik zeg dit heel voorzichtig, vrijmoedigheid bestaat zeker, maar de vraag is of de Heere bij elke roeping zo duidelijk spreekt. Historisch gezien ging men er toentertijd vanuit dat uitgekozen ook betekende dat je geroepen was en dat dit dé manier was waardoor de Heere sprak i.p.v. een bepaalde tekst die eerst op het hart gelegd moet worden. Welke praktijk beter is? Ik denk een combinatie van beide.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door Onbemind »

Moderamen schreef:
refo schreef: Voel je in je hart dat je door de gemeente geroepen bent? Pas dan kom je toe aan het geroepen zijn door God.
Maar je kunt niet zeggen: je bent gekozen, DUS ben je daarom ook door God geroepen. Die automaat zit er niet in.
Dat zet mensen onnodig onder druk. Als het niet gaat, dan gaat het niet. God legt geen zware lasten op, dat doen de mensen.
Historisch gezien zit het toch echt zo: de eerste tientallen jaren -misschien wel veel langer- na de instelling van de DKO, betekende gekozen bijna altijd (!) dat je automatisch geroepen was en daardoor een roeping had. Tegenwoordig hebben wij het over vrijmoedigheid etc. En ik zeg dit heel voorzichtig, vrijmoedigheid bestaat zeker, maar de vraag is of de Heere bij elke roeping zo duidelijk spreekt. Historisch gezien ging men er toentertijd vanuit dat uitgekozen ook betekende dat je geroepen was en dat dit dé manier was waardoor de Heere sprak i.p.v. een bepaalde tekst die eerst op het hart gelegd moet worden. Welke praktijk beter is? Ik denk een combinatie van beide.
Klopt historische is het op die wijze bedoelt volgens ds de Gier.

Even een korte uitstapje naar het begin van dit topic.

1: Stel je bent eenmaal gekozen en je hebt toendertijd je roeping aangenomen. Omdat je dacht, de gemeente is Gods stem.

Nu komt de vraag van de kerkenraad stel jij je herkiesbaar? En dat is het nu juist! op dit moment kan het zijn dat je ja zegt, en de gemeente herkiest je niet.

Om je jezelf herkiesbaar te laten stellen moet je van God geroepen zijn.

Een opmerking van een oudere dominee. " Ik heb er al heel wat met de Heere zien beginnen, maar nog niet zoveel met de Heere zien eindigen."

Geeft dus aan dat daar ook steeds makkelijker in om gegaan wordt. Is het nog wel de vraag of je mag blijven?

2: Je moet bekeerd zijn om het ambt te bedienen. Onbekeerd zijn kan en mag niet. Maar zoals Refo en andere aangeven. De kerkenraad stelt een lijst samen naar het uiterlijk en gevoelens. Ze kunnen nimmer oordelen over het innerlijk. Maar jij zelf wel. En als de gemeente je kiest maar jij kent God niet. Dan lijkt het mij niet geoorloofd om het aan te nemen.

Nu terugkomend op de lopende discussie. Of je nu Gods stem ziet in de stemmen van de gemeente of anders. Je moet voor jezelf zeker weten dat het vanuit God is om die roeping te aanvaarden. Anders zal het werk zwaar kunnen worden. Ja zelfs onmogelijk.

Terugkomend op wat ook genoemd wordt door Dia. De periode van 'levenslang c.q. Zeer lang' is ontstaan nadat de mens niemand anders geschikt zag. Hier zouden we een apart topic over kunnen openen. Maar op het moment dat iemand zich herkiesbaar stelt wordt er een tweetal gezet. Op dat moment is er dus feitelijk gezien een andere geschikte kandidaat.
Ook wordt er vaak vergeten dat een ambtsdrager slechts slijk is aan Gods almachtige vingers. God zelf kan nieuwe mensen roepen. Je bent niet onmisbaar als persoon in de kerkenraad.

Nogmaals het periodieke aftreden en zich herkiesbaar stellen is geoorloofd. De gemeente kiest de personen echter weer terwijl de gemeente ook op de tegenkandidaat kan stemmen. ( Ja, het is mogelijk om hier op in te spelen met een kandidaat te zetten waarvan je weet dat deze niet gekozen zal worden. Maar dit is spelen met vuur.. En het is al eens voorgekomen dat het toch gebeurde.)

Toevoeging:
In bepaalde gemeenten worden geen tweetallen meer gezet omdat er niemand meer is. Dan pas mag de regel feitelijk gelden dan een ambtsdrager langer kan blijven zitten zonder er een periodieke aftreding plaats vind.. Er vanuitgaande dat dit slechts voor een jaar is.
Ignoti nulla cupido.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door Bruna »

[quote="Onbemind"][quote="Moderamen"][quote="refo"]
2: Je moet bekeerd zijn om het ambt te bedienen. Onbekeerd zijn kan en mag niet. Maar zoals Refo en andere aangeven. De kerkenraad stelt een lijst samen naar het uiterlijk en gevoelens. Ze kunnen nimmer oordelen over het innerlijk. Maar jij zelf wel. En als de gemeente je kiest maar jij kent God niet. Dan lijkt het mij niet geoorloofd om het aan te nemen. quote]

Zijdelings raken we hiermee ook een ander onderwerp waar het ging over het houden van de kerkorde door bijvoorbeeld een gemeente waar geen ouderlingen zijn.
Stel : niemand voelt zicht geroepen in een kleine gemeente om in het ambt te dienen (onbekeerd zijn kan en mag niet, je moet bekeerd zijn om in het ambt te dienen), moeten we dan ouderlingen maken of afdeling worden of het werk door diakenen laten doen?
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door Onbemind »

Bruna schreef:
Zijdelings raken we hiermee ook een ander onderwerp waar het ging over het houden van de kerkorde door bijvoorbeeld een gemeente waar geen ouderlingen zijn.
Stel : niemand voelt zicht geroepen in een kleine gemeente om in het ambt te dienen (onbekeerd zijn kan en mag niet, je moet bekeerd zijn om in het ambt te dienen), moeten we dan ouderlingen maken of afdeling worden of het werk door diakenen laten doen?
Als eerste de D.K.O ( 37,38,39)
XXXVII.
In alle kerken zal een kerkenraad zijn, bestaande uit dienaren des Woords en
ouderlingen, dewelke ten minste alle weken eens tezamen komen zullen, alwaar de
dienaar des Woords (of dienaren, zo daar meer zijn, bij gebeurte) presideren en de
actie regeren zal. En zal ook de magistraat van de plaats respectievelijk, indien het
hun gelieft, een of twee van de hunnen, wezende lidmaten der gemeente, bij de
kerkenraad mogen hebben, om aan te horen, en mede van de voorvallende zaken te
delibereren.

XXXVIII.
Welverstaande, dat in de plaatsen, daar de kerkenraad van nieuws is op te richten,
het zelve niet geschiede, dan met advies van de classe. En daar het getal van de
ouderlingen zeer klein is, zullen de diakenen mede tot de kerkenraad mogen
genomen worden.

XXXIX.
In die plaatsen, daar nog geen kerkenraad is, zal middelertijd bij de classe gedaan
worden, hetgeen anders de kerkenraad naar uitwijzen dezer kerkenordening
opgelegd is te doen.
De eisen voor een kerk zijn als volgt:
De Synode van Den Haag (1624) heeft bepaald dat één ouderling en één diaken geen kerkenraad zijn. maar er moeten minstens 3 personen zijn om een besluit te kunnen nemen. Volgens artikel 30 van de N.G.B. wordt de kerkenraad gevormd door de dienaars, opzieners(ouderlingen) en de Diakenen Ik kom hier later even op terug. Ook de D.K.O. vertelt het één en andere erover. Zo kunnen we lezen in Artikel 37 dat een kerkenraad bestaat uit de dienaren des Woords, en de ouderlingen. Dit is gebaseerd op 1 Timotheüs 4:14
14 25 Verzuim 26 de gave niet die in u is, die u gegeven is door 27 de profetie lmet oplegging der handen 28 van de ouderlingschap.

25 Dat is, verwek haar en leg haar wel aan, besteed haar wel, 2 Tim. 1:6, 7.
26 Hierdoor wordt zowel het beroep als de gave daartoe nodig verstaan, gelijk de volgende woorden uitwijzen.
27 Zie hiervan de aant. op 1 Tim. 1:18.
28 Dat is, van de vergadering der ouderlingen, of der opzieners der gemeente, in welker naam en tegenwoordigheid Paulus de handen Timotheüs had opgelegd, 1 Tim. 6:12. Want dat Paulus zulks zelf gedaan heeft, blijkt uit 2 Tim. 1:6, en dat te Lystre, gelijk af te leiden is uit Hand. 16:1, 2.
en wordt nader behandeld in 1 Timotheüs 5:17.
17 Dat de ouderlingen die wel regeren, 33 dubbele eer waardig geacht worden, 34 voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer.

33 Dat is, meerder of overvloediger. Onder welke eer ook hun onderhoud verstaan wordt, gelijk de volgende verzen uitwijzen, en het woord eer bij de Hebreeën alzo gebruikelijk is. Zie Mark. 7:10, 11, enz.
34 Hieruit blijkt klaarlijk dat er alsdan tweeërlei soorten van ouderlingen in de gemeente waren, namelijk enigen die in het Woord arbeidden, en anderen die alleen tot de regering der gemeente gebruikt werden, gelijk die ook voorstanders of regeerders worden genaamd, Rom. 12:8. 1 Kor. 12:28, en elders. Want dat sommigen dit alzo willen uitleggen, dat degenen die zich boven anderen wel kweten en naarstig waren in hun dienst met moeite en groten arbeid, verstaan zouden worden door de woorden arbeiden in het Woord, is ongegrond, dewijl Paulus zulke leraars die zich niet geheel wel kweten, of slapper waren in hun dienst dan anderen, nooit heeft geprezen, noch gezegd dat zij wel regeren, veelmin dat zij dubbele eer waardig waren.
De diakenen worden in de meeste gevallen niet tot de kerkenraad gerekend in de D.K.O. enkel in artikel 38 wanneer het getal van de kerkenraad zeer klein is.

In de situatie die jij nu schets is de kerk klein. Een volk leiden zonder zelf enige kennis aan Christus te hebben is onwenselijk. Ook is het onwenselijk om meer diakenen te hebben dan ouderlingen. Diakenen mogen hulpouderling zijn( meegaan op huisbezoek / afgevaardigd naar een classis / tuchtzaken mee beslissen / attest verlenen. Echter moet wel worden bedacht dat het tot de taak van de ouderlingen behoort om over tucht- en leerzaken te besluiten en dat daarom aan het oordeel van de ouderlingen groot gewicht moet worden toegekend. Dit alles wordt behandeld in toelichtingen op de D.K.O. Artikel 37,38,39

Terugkomend op de N.G.B. Artikel 30:
Artikel 30. Van de regering der kerk door kerkelijke ambten.

Wij geloven dat deze ware Kerk geregeerd moet worden naar de geestelijke politie*, die ons onze Heere heeft geleerd in Zijn Woord; namelijk dat er dienaars of herders moet zijn, om Gods Woord te prediken en de sacramenten te bedienen; dat er ook opzieners en diakenen zijn, om met de herders te zijn als de raad der Kerk, en door dit middel de ware religie te onderhouden, en te maken dat de ware leer haar loop hebbe, dat ook de overtreders op geestelijke wijze gestraft worden en in den toom gehouden; opdat ook de armen en bedrukten geholpen en getroost worden, naar dat zij van node hebben. Door dit middel zullen alle dingen in de Kerk wel en ordelijk toegaan, wanneer zulke personen verkoren worden die getrouw zijn, en naar den regel dien de heilige Paulus daarvan geeft in den brief aan Timótheüs.

* politie betekent hier regering.
In de Toelichting op de N.G.B. van de ds. de Gier wordt het volgende verhaalt:
Is er een grote behoefte aan predikanten, die van God geroepen en bekwaam gemaakt zijn, niet minder is dat het geval van de ouderlingen. Het is de geesteloze tijd van heden dat er in vele gemeenten ook groot gebrek is aan goede ouderlingen. Wat kan een godzalige ouderling, versierd met goede gaven van hoofd en hart, een steunpilaar in een gemeente zijn. .. Verder wordt Arnoldus van Rotterdam geciteerd met het volgende:

Code: Selecteer alles

Wat zijn ouderlingen? Zodanige mannen, die met godzaligheid en deftigheid de dienaren des Woords zijn toegevoegd tot behulpsels, tot bevordering van de opbouw en goede orde der kerk.
Verderop haalt hij(ds. De Gier) het volgende aan wat ook in deze discussie genoemd wordt en waarom ik dit dan ook citeer:
Niet alleen het ambt der ouderlingen is gewichtig maar ook het ambt der diakenen. Men is bij het stellen van de lijst voor diakenen sneller klaar dan de lijst voor ouderlingen. Doch afgezien dat niemand, of hij nu bakker, schoenmaker, tuinman is, het recht heeft om onbekeerd te zijn en onbekeerd te blijven, noemt het bevestigingsformulier van ouderlingen en diakenen als plichten ...... maar inzonderheid aan de huisgenoten des geloofs, ook: Behoudt de verborgenheid des geloofs in een reine consciëntie. Het is daarom noodzakelijk voor een kerkenraad ook bij het opstellen van de lijst van diakenen met de eis van de vreze des Heeren rekening te houden.
Conclusie:. In de GerGem zal de kerkenraad minstens uit 3 personen moeten bestaan. Lukt dit niet binnen een bepaalde tijd dan zal er gekeken worden of er de mogelijkheid is dat de gemeente onder een naburige gemeente kan vallen dit gebeurt door de classis. Indien dit niet lukt zal de gemeente worden opgeheven.
De classis zal eerst proberen om met ouderlingen van naburige gemeenten hulp te bieden in het ambtswerk. Maar als blijkt dat er geen nieuwe ambtsdragers zullen komen dan houd het op.

Antwoord op je vraag:
Zonder ouderlingen en geen hulp van dichtbijzijnde kerken. Tevens in het vooruitzicht geen zicht op een predikant of ouderling dan zal de gemeente worden opgeheven.
Ignoti nulla cupido.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door eilander »

Bruna schreef:Zijdelings raken we hiermee ook een ander onderwerp waar het ging over het houden van de kerkorde door bijvoorbeeld een gemeente waar geen ouderlingen zijn.
Stel : niemand voelt zicht geroepen in een kleine gemeente om in het ambt te dienen (onbekeerd zijn kan en mag niet, je moet bekeerd zijn om in het ambt te dienen), moeten we dan ouderlingen maken of afdeling worden of het werk door diakenen laten doen?
Hoed u voor een oplossing waarin de nood van het onbekeerd-zijn en de nood dat niemand zich geroepen voelt tot een ambt, niet meer gevoeld wordt!
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Bruna schreef:Zijdelings raken we hiermee ook een ander onderwerp waar het ging over het houden van de kerkorde door bijvoorbeeld een gemeente waar geen ouderlingen zijn.
Stel : niemand voelt zicht geroepen in een kleine gemeente om in het ambt te dienen (onbekeerd zijn kan en mag niet, je moet bekeerd zijn om in het ambt te dienen), moeten we dan ouderlingen maken of afdeling worden of het werk door diakenen laten doen?
Hoed u voor een oplossing waarin de nood van het onbekeerd-zijn en de nood dat niemand zich geroepen voelt tot een ambt, niet meer gevoeld wordt!
Daar kan een mens zich niet altijd voor hoeden.
Ook een gehele gemeente niet.
Niet dat ik bedoel dat we ons bij de nood defaitistisch mogen of kunnen neerleggen,
maar ik neem aan dat we gevoeld wordt wat ik bedoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Hoed u voor een oplossing waarin de nood van het onbekeerd-zijn en de nood dat niemand zich geroepen voelt tot een ambt, niet meer gevoeld wordt!
Daar kan een mens zich niet altijd voor hoeden.
Ook een gehele gemeente niet.
Niet dat ik bedoel dat we ons bij de nood defaitistisch mogen of kunnen neerleggen,
maar ik neem aan dat we gevoeld wordt wat ik bedoel.
In zoverre dat ik weet hoe de praktijk is.

Maar stel nu dat het volgende zou gebeuren: er is een gemeente waar een nieuwe diaken of ouderling (dat maakt namelijk niets uit) gekozen zou moeten worden. Er is geen kandidaat beschikbaar die belijdt dat hij Christus kent, of er is in het geheel geen kandidaat beschikbaar.
Dan zoeken we een andere oplossing.....
Of.... we zoeken geen andere oplossing dan dat we de nood aan de Heere voorleggen. In het openbaar en in het verborgen. Ik ben er vast van overtuigd dat de Heere zal zorgen. Of hebben we zo weinig krediet op God dat we dan echt zelf voor iets moeten gaan zorgen?
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Hoed u voor een oplossing waarin de nood van het onbekeerd-zijn en de nood dat niemand zich geroepen voelt tot een ambt, niet meer gevoeld wordt!
Daar kan een mens zich niet altijd voor hoeden.
Ook een gehele gemeente niet.
Niet dat ik bedoel dat we ons bij de nood defaitistisch mogen of kunnen neerleggen,
maar ik neem aan dat we gevoeld wordt wat ik bedoel.
In zoverre dat ik weet hoe de praktijk is.

Maar stel nu dat het volgende zou gebeuren: er is een gemeente waar een nieuwe diaken of ouderling (dat maakt namelijk niets uit) gekozen zou moeten worden. Er is geen kandidaat beschikbaar die belijdt dat hij Christus kent, of er is in het geheel geen kandidaat beschikbaar.
Dan zoeken we een andere oplossing.....
Of.... we zoeken geen andere oplossing dan dat we de nood aan de Heere voorleggen. In het openbaar en in het verborgen. Ik ben er vast van overtuigd dat de Heere zal zorgen. Of hebben we zo weinig krediet op God dat we dan echt zelf voor iets moeten gaan zorgen?
Als de nood nood wordt... We bidden wel in de nood, maar of de nood nood is, dat is nog wat anders.
Dan hoor ik: Bid en u zal gegeven worden, enz. Maar ik denk ook aan andere woorden uit het Woord:
Gij bidt, en ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt. Lees het verband.
In de praktijk zien we vaak een neergang: Eerst was er goud, en toen het goud ging ontbreken werd het
zilver, en toen het zilver ging ontbreken.... Dan voel je wel dat er eens een einde aan komt, menselijkerwijs
gesproken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RE: Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Hoed u voor een oplossing waarin de nood van het onbekeerd-zijn en de nood dat niemand zich geroepen voelt tot een ambt, niet meer gevoeld wordt!
Daar kan een mens zich niet altijd voor hoeden.
Ook een gehele gemeente niet.
Niet dat ik bedoel dat we ons bij de nood defaitistisch mogen of kunnen neerleggen,
maar ik neem aan dat we gevoeld wordt wat ik bedoel.
In zoverre dat ik weet hoe de praktijk is.

Maar stel nu dat het volgende zou gebeuren: er is een gemeente waar een nieuwe diaken of ouderling (dat maakt namelijk niets uit) gekozen zou moeten worden. Er is geen kandidaat beschikbaar die belijdt dat hij Christus kent, of er is in het geheel geen kandidaat beschikbaar.
Dan zoeken we een andere oplossing.....
Of.... we zoeken geen andere oplossing dan dat we de nood aan de Heere voorleggen. In het openbaar en in het verborgen. Ik ben er vast van overtuigd dat de Heere zal zorgen. Of hebben we zo weinig krediet op God dat we dan echt zelf voor iets moeten gaan zorgen?
Als de nood nood wordt... We bidden wel in de nood, maar of de nood nood is, dat is nog wat anders.
Dan hoor ik: Bid en u zal gegeven worden, enz. Maar ik denk ook aan andere woorden uit het Woord:
Gij bidt, en ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt. Lees het verband.
In de praktijk zien we vaak een neergang: Eerst was er goud, en toen het goud ging ontbreken werd het
zilver, en toen het zilver ging ontbreken.... Dan voel je wel dat er eens een einde aan komt, menselijkerwijs
gesproken.
En juist dan moeten we de zaken niet menselijkerwijs bekijken.
Plaats reactie