Herkiesbaar en Roeping

Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Herkiesbaar en Roeping

Bericht door Onbemind »

Beste Forummers,

Sommigen van jullie mogen in het ambt zitten andere hebben erin gezeten en sommige niet.
In onze kerkverband wordt er een tweetal gesteld aan de hand van een groslijst. ( GerGem ).
De gemeente stemt op 1 van de 2 en deze ontvangt de vraag of hij het ambt kan aannemen.

Indien hij het aanneemt luid later tijdens de bevestiging de volgende vraag:
Ten eerste: bent u er in uw hart van overtuigd dat u wettig door Gods gemeente en daarom door God zelf tot deze heilige dienst geroepen bent?
Terugkomend op de roeping heb ik de volgende vragen?
  • 1: Als de gemeente je kiest, Is het dan ook dat God je roept doormiddel van de gemeente?
    2: Is er een bijzondere roeping nodig van God zelf doormiddel van zijn middelen, of is de gemeente voldoende?
    3: Op het moment dat je jezelf herkiesbaar stelt, dien je dan door God zelf nogmaals geroepen te worden? (Indien dit van toepassing is)
    4: Indien de gemeente je herkiest. Spreken wij dan nog wel van een bevestiging van je roeping, aangezien de gemeente in de meeste gevallen de gestelde persoon herkiest.
Vooral de laatste twee vragen houden mij bezig. ( 3/4)

Sommige ambtsdragers twijfelen of ze mogen stoppen, omdat ze telkens herkozen worden. Terwijl de gemeente bijna standaard de zittende ambtsdragers herkiest.

Sommige vragen zich af of ze het ambt wel opnieuw mogen aannemen omdat de eerste roeping zo anders is als de 2e roeping. etc.

Wie zou hierop willen reageren?
Ignoti nulla cupido.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door DDD »

In de Saambinder heeft hierover een aantal artikelen gestaan van ds. P. Mulder. Ongetwijfeld te vinden via Digibron.

Als iemand niet herkiesbaar is, dan kan hij ook niet door de gemeente geroepen zijn, maar misschien wel door God zelf. Ik vind het een moeilijk onderwerp.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door -DIA- »

"1: Als de gemeente je kiest, Is het dan ook dat God je roept doormiddel van de gemeente?
2: Is er een bijzondere roeping nodig van God zelf doormiddel van zijn middelen, of is de gemeente voldoende?
3: Op het moment dat je jezelf herkiesbaar stelt, dien je dan door God zelf nogmaals geroepen te worden? (Indien dit van toepassing is)
4: Indien de gemeente je herkiest. Spreken wij dan nog wel van een bevestiging van je roeping, aangezien de gemeente in de meeste gevallen de gestelde persoon herkiest.
"

Er zou hier wel een en ander over te zeggen zijn.
Ik ken mensen die jaar in jaar uit weer op de lijst werden gezet, maar lange tijd geen vrijmoedigheid hadden om het 'aan te nemen'.
Na verschillende keren bedanken kwam het dan toch wel eens zover dat men niet langer durfde te bedanken.
Anderzijds ken ik ook gevallen die tot nadenken stemmen: Daar kan ik op uitmaken dat de roeping van de gemeente ook door God Zelf in het hart moet komen.
Er zijn er geweest, en nog, die door God bekeerd en geleerd waren. Men stelde ze meermalen op kandidaat. Maat geen vrijmoedigheid on het aan te nemen. Er sprak eens iemand: Ik mis nog één stem. En de dominee begreep het, vele anderen niet.
Misschien dat u het vat?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door DDD »

Ik denk dat die vele anderen het ook wel begrepen, DIA.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik denk dat die vele anderen het ook wel begrepen, DIA.
Ik wil er niet op ingaan, daar er nog mensen zijn die nog in het land der levenden zijn. Maar het bleek toch van niet.
Laten we het hierbij houden, want we zijn toch getuige van deze woorden. Laat het genoeg zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door DDD »

Ach. Niet iedereen is even slim. Maar ik denk echt dat de meeste mensen zoiets prima begrijpen. Als je gevraagd wordt voor een functie in de kerk, dan denk je daar (in ieder geval in de rechterflank van de gereformeerde gezindte) heus goed over na, en dan vind ik het niet gek dat iemand de stem van de heilige Geest daarin nodig heeft. Maar het is inderdaad een zijpad.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door Ditbenik »

Het formulier gaat er inderdaad vanuit dat wie door de gemeente geroepen wordt, door God geroepen wordt. De Heere werkt immers door de middelijke weg. Ik vind daarom de formulering dat iemand niet de vrijmoedigheid kreeg om deze roeping te aanvaarden onjuist. Er immers nogal wat voor nodig om de roeping die gekomen is naast je neer te leggen. Wanneer je bedankt voor de roeping die door de gemeente en mitsdien van God tot je gekomen is, heb je heel wat vrijmoedigheid nodig om die naast je neer te leggen. En eigenlijk is vrijmoedigheid niet het juiste woord. Als je bedankt voor de roeping betekent dit dat je ongehoorzaam bent aan de roeping.
Of onze vaderen hebben de plank volledig mis geslagen toen zij het formulier opstelde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:Het formulier gaat er inderdaad vanuit dat wie door de gemeente geroepen wordt, door God geroepen wordt. De Heere werkt immers door de middelijke weg. Ik vind daarom de formulering dat iemand niet de vrijmoedigheid kreeg om deze roeping te aanvaarden onjuist. Er immers nogal wat voor nodig om de roeping die gekomen is naast je neer te leggen. Wanneer je bedankt voor de roeping die door de gemeente en mitsdien van God tot je gekomen is, heb je heel wat vrijmoedigheid nodig om die naast je neer te leggen. En eigenlijk is vrijmoedigheid niet het juiste woord. Als je bedankt voor de roeping betekent dit dat je ongehoorzaam bent aan de roeping.
Of onze vaderen hebben de plank volledig mis geslagen toen zij het formulier opstelde.
Hier ben ik het volkomen mee eens. Ik meen dat het de oudgereformeerde ds. A.D. Muilwijk was die zei het moeilijker zou moeten zijn om te bedanken dan om het aan te nemen. Wel denk ik dat voor het aannemen meer zelfverloochening nodig is.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door CvdW »

Altijd goed om nuchter te zijn.
Is er nog sprake van roeping als je meer dan 10x achter elkaar op tweetal wordt gezet. Mijnsinziens is dat iemand iets door de strot duwen. Kerkenraad geeft ook blijk van vooroordeel door iemand meer dan 10x achter elkaar op lijstje te zetten.
Laten we alstublieft in deze de DKO aanhouden.
Taalgebruik zal niet iedereen waarderen, maar laat alle schijnheiligheid van u geweerd zijn, zeker op godsdienstig terrein.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Altijd goed om nuchter te zijn.
Is er nog sprake van roeping als je meer dan 10x achter elkaar op tweetal wordt gezet. Mijnsinziens is dat iemand iets door de strot duwen. Kerkenraad geeft ook blijk van vooroordeel door iemand meer dan 10x achter elkaar op lijstje te zetten.
Laten we alstublieft in deze de DKO aanhouden.
Taalgebruik zal niet iedereen waarderen, maar laat alle schijnheiligheid van u geweerd zijn, zeker op godsdienstig terrein.
Ik heb het even niet paraat: wat staat er in de DKO over de kandidaatstelling?
Verder gaat de roeping van Godswege pas in als iemand is gekozen. Dus als iemand negen keer niet wordt gekozen, is er geen roeping.
(Natuurlijk heeft de kerkenraad bij de kandidaatstelling ook een verantwoordelijkheid, maar ik ga nu expres even aan de andere kant hangen. Overigens gebruik je hiervoor zelf wel een extreem voorbeeld, mag ik hopen.)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door CvdW »

Ditbenik schreef:Het formulier gaat er inderdaad vanuit dat wie door de gemeente geroepen wordt, door God geroepen wordt. De Heere werkt immers door de middelijke weg. Ik vind daarom de formulering dat iemand niet de vrijmoedigheid kreeg om deze roeping te aanvaarden onjuist. Er immers nogal wat voor nodig om de roeping die gekomen is naast je neer te leggen. Wanneer je bedankt voor de roeping die door de gemeente en mitsdien van God tot je gekomen is, heb je heel wat vrijmoedigheid nodig om die naast je neer te leggen. En eigenlijk is vrijmoedigheid niet het juiste woord. Als je bedankt voor de roeping betekent dit dat je ongehoorzaam bent aan de roeping.
Of onze vaderen hebben de plank volledig mis geslagen toen zij het formulier opstelde.
Wellicht was toen de toepassing van DKO meer praktijk en stond niet iemand 10x achter elkaar op tweetal. Ik heb mij laten vertellen dat in Capelle aan den IJssel Middelwatering door de kerkenraad steeds dezelfde naam op tweetal kwam. Gemeente gaf bij stemming steeds duidelijk aan dat hij niet begeerd werd. Als kerkenraad moet je dan verstandig zijn, of betreffende lidmaat moet lidmaatschap opzeggen om zo te voorkomen dat je op tweetal staat.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door CvdW »

eilander schreef:
CvdW schreef:Altijd goed om nuchter te zijn.
Is er nog sprake van roeping als je meer dan 10x achter elkaar op tweetal wordt gezet. Mijnsinziens is dat iemand iets door de strot duwen. Kerkenraad geeft ook blijk van vooroordeel door iemand meer dan 10x achter elkaar op lijstje te zetten.
Laten we alstublieft in deze de DKO aanhouden.
Taalgebruik zal niet iedereen waarderen, maar laat alle schijnheiligheid van u geweerd zijn, zeker op godsdienstig terrein.
Ik heb het even niet paraat: wat staat er in de DKO over de kandidaatstelling?
Verder gaat de roeping van Godswege pas in als iemand is gekozen. Dus als iemand negen keer niet wordt gekozen, is er geen roeping.
(Natuurlijk heeft de kerkenraad bij de kandidaatstelling ook een verantwoordelijkheid, maar ik ga nu expres even aan de andere kant hangen. Overigens gebruik je hiervoor zelf wel een extreem voorbeeld, mag ik hopen.)
Het lijkt dat je bij GG, als je eenmaal gekozen bent, voor het leven ambtsdrager ben. In DKO staat duidelijk na twee jaar er uit.
Het voorbeeld is helaas niet extreem. Betreffende lidmaat is 5x gekozen en 5x heeft hij ook bedankt. Persoonlijk weet ik ook waarom. Hij durft niets te zeggen te de kerkenraad. Verder heb ik een voorbeeld genoemd uit Capelle aan den IJssel Middelwatering.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door eilander »

CvdW schreef:
eilander schreef:
CvdW schreef:Altijd goed om nuchter te zijn.
Is er nog sprake van roeping als je meer dan 10x achter elkaar op tweetal wordt gezet. Mijnsinziens is dat iemand iets door de strot duwen. Kerkenraad geeft ook blijk van vooroordeel door iemand meer dan 10x achter elkaar op lijstje te zetten.
Laten we alstublieft in deze de DKO aanhouden.
Taalgebruik zal niet iedereen waarderen, maar laat alle schijnheiligheid van u geweerd zijn, zeker op godsdienstig terrein.
Ik heb het even niet paraat: wat staat er in de DKO over de kandidaatstelling?
Verder gaat de roeping van Godswege pas in als iemand is gekozen. Dus als iemand negen keer niet wordt gekozen, is er geen roeping.
(Natuurlijk heeft de kerkenraad bij de kandidaatstelling ook een verantwoordelijkheid, maar ik ga nu expres even aan de andere kant hangen. Overigens gebruik je hiervoor zelf wel een extreem voorbeeld, mag ik hopen.)
Het lijkt dat je bij GG, als je eenmaal gekozen bent, voor het leven ambtsdrager ben. In DKO staat duidelijk na twee jaar er uit.
Hierin de DKO volgen vind ik verstandig, in de PKN gebeurt dit ook, maar dat gaat niet zo zeer over kandidaatstelling en daar ging het nu over.
CvdW schreef:Het voorbeeld is helaas niet extreem. Betreffende lidmaat is 5x gekozen en 5x heeft hij ook bedankt. Persoonlijk weet ik ook waarom. Hij durft niets te zeggen te de kerkenraad. Verder heb ik een voorbeeld genoemd uit Capelle aan den IJssel Middelwatering.
Wel extreem naar mijn mening.
(1) je schrijft over 10x, en nu is dat 5x... hoewel 5x ook vaak is.
(2) Gekozen zijn betekent een roeping van Godswege. 5x (!) daarvoor bedanken is een grote verantwoordelijkheid
(3) Niets durven zeggen tegen de kerkenraad vind ik ook extreem
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door Onbemind »

CvdW schreef:
eilander schreef:
CvdW schreef:Altijd goed om nuchter te zijn.
Is er nog sprake van roeping als je meer dan 10x achter elkaar op tweetal wordt gezet. Mijnsinziens is dat iemand iets door de strot duwen. Kerkenraad geeft ook blijk van vooroordeel door iemand meer dan 10x achter elkaar op lijstje te zetten.
Laten we alstublieft in deze de DKO aanhouden.
Taalgebruik zal niet iedereen waarderen, maar laat alle schijnheiligheid van u geweerd zijn, zeker op godsdienstig terrein.
Ik heb het even niet paraat: wat staat er in de DKO over de kandidaatstelling?
Verder gaat de roeping van Godswege pas in als iemand is gekozen. Dus als iemand negen keer niet wordt gekozen, is er geen roeping.
(Natuurlijk heeft de kerkenraad bij de kandidaatstelling ook een verantwoordelijkheid, maar ik ga nu expres even aan de andere kant hangen. Overigens gebruik je hiervoor zelf wel een extreem voorbeeld, mag ik hopen.)
Het lijkt dat je bij GG, als je eenmaal gekozen bent, voor het leven ambtsdrager ben. In DKO staat duidelijk na twee jaar er uit.
Het voorbeeld is helaas niet extreem. Betreffende lidmaat is 5x gekozen en 5x heeft hij ook bedankt. Persoonlijk weet ik ook waarom. Hij durft niets te zeggen te de kerkenraad. Verder heb ik een voorbeeld genoemd uit Capelle aan den IJssel Middelwatering.
Je kan de DKO ook anders lezen. Na de 2 jaar van voetius of de 4 jaar die gebruikelijk is wordt je als herkiesbaar gezet. Op dat moment ben je simpelweg ambtsdrager af als je niet herkozen wordt ongeacht of de gekozene het ambt aanvaard. Als Gemeente herkies je de ambtsdrager die opnieuw bevestigd wordt.

Oftewel de gemeente heeft de periode van een ambtsdrager in de hand en kiest er zelf ook voor om de jaren te overschrijven. Waardoor de mogelijkheden ontstaan van dictatuur etc.
Ignoti nulla cupido.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Herkiesbaar en Roeping

Bericht door Onbemind »

CvdW schreef:
Ditbenik schreef:Het formulier gaat er inderdaad vanuit dat wie door de gemeente geroepen wordt, door God geroepen wordt. De Heere werkt immers door de middelijke weg. Ik vind daarom de formulering dat iemand niet de vrijmoedigheid kreeg om deze roeping te aanvaarden onjuist. Er immers nogal wat voor nodig om de roeping die gekomen is naast je neer te leggen. Wanneer je bedankt voor de roeping die door de gemeente en mitsdien van God tot je gekomen is, heb je heel wat vrijmoedigheid nodig om die naast je neer te leggen. En eigenlijk is vrijmoedigheid niet het juiste woord. Als je bedankt voor de roeping betekent dit dat je ongehoorzaam bent aan de roeping.
Of onze vaderen hebben de plank volledig mis geslagen toen zij het formulier opstelde.
Wellicht was toen de toepassing van DKO meer praktijk en stond niet iemand 10x achter elkaar op tweetal. Ik heb mij laten vertellen dat in Capelle aan den IJssel Middelwatering door de kerkenraad steeds dezelfde naam op tweetal kwam. Gemeente gaf bij stemming steeds duidelijk aan dat hij niet begeerd werd. Als kerkenraad moet je dan verstandig zijn, of betreffende lidmaat moet lidmaatschap opzeggen om zo te voorkomen dat je op tweetal staat.
Waar staat zoiets letterlijk? Er wordt bij sommige toelichtingen wel aangegeven dat het niet verstandig is 'm.b.t. De persoon zelf en de gemeente
Ignoti nulla cupido.
Plaats reactie