Bijzondere predikanten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Bijzondere predikanten

Bericht door Mara »

Wat een ontroerende column vandaag in het RD
LIEFDE STERKER DAN DE DOOD

Ds. Den Hoed was een begrip in Sliedrecht. Hij was klein van postuur maar straalde een grote kracht uit.

Met name deze zin: Nu is hij hier niet meer. Met hem is ook een heel tijdperk gestorven. Die oude tijd is eens en voorgoed voorbij. Dat stemt me –ook al was die oude tijd zeker niet volmaakt– weemoedig.
trof mij.
Is dit niet zo verwoord zoals velen dit ervaren?
Op dit forum DIA bijvoorbeeld?

En dan gaat het er niet om de mens als persoon te vereren, maar is met ds. den Hoed een generatie bijzondere predikanten gestorven?
Of kun je dat niet zo stellen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door Ad Anker »

Geluiden die je ook bij ds. Doornenbal leest, bijvoorbeeld. Herkenbaar, ja.
Hoe leeft dat? ik snap het best: vroeger, en dat ken ik ook alleen uit de boeken, had je mannen als ds. Lamain, ds. Joh. v.d. Poel, ds. Muilwijk etc. Mannen van statuur en echte dominees. Als ik dat zo lees was ds. den Hoed in de beleving van de schrijver ook zo'n echte dominee.

We leven nu in een andere tijd? Weemoed? Ja, alles was wel maakbaarder en vanzelfsprekender. Als een dominee bij de groenteboer de winkeljuf nu corrigeert omdat ze meneer zegt i.p.v. dominee zou menigeen raar opkijken. Mensen zijn mondiger en individualistischer geworden. Daardoor verdwijnt ook de statuur. Een dominee is ook maar een mens, natuurlijk, hij heeft dan wel een ambt, maar...

Ik herinner me een verhaal van een vriend: een dame, een bekende uit de gezelschapswereld, stapte eens uit de bus. Er stond een groepje mensen. Terwijl ze uitstapte beierden de kerkklokken i.v.m. een begrafenis. Die dame sprak het groepje mensen bij de bushalte aan op de eindigheid van het leven. Dat legde beslag. Ik weet niet of dat nu nog zou gebeuren. De meesten verstaan het niet meer, alleen al vanwege de doppen in de oren.

Het eenvoudige leven van vroeger, met een dorpsdominee die alles uit zijn hoofd weet (was toen wel handig, nu hebben we een bestandje dat we zo op onze smartphone op kunnen roepen) en vanwege het ambt door de hele gemeenschap gewaardeerd werd, ja dat is over. Veel dominees zijn ook niet meer herkenbaar als dominee. Scheelt ook al. Dat zijn zomaar wat gedachten van mij.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door Hendrikus »

Bijzondere mensen.... Waarom die hang naar het bijzondere? We moeten het doen met het Woord, laat dat voorop staan. De verkondiger is maar een dienstknecht, de een met meer talent dan de ander, de een wat gewoner en de ander juist meer buitengewoon. Uiteindelijk gaat het daar niet om.
En zoals Ad al zegt: het paste misschien in die tijd, maar de tijd is veranderd. Hoe krijgen we het Woord dichtbij de jeugd van 2017? Zodat ze erdoor geraakt worden, en getrokken tot Christus?
~~Soli Deo Gloria~~
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door CvdW »

Hoe krijgen we het Woord dichtbij de jeugd van 2017? Zodat ze erdoor geraakt worden, en getrokken tot Christus?[/quote]

Niet door het gebruik van nevendiensten, extra instrumenten in de kerk, gebruik maken van muziekbundel Weerklank of powerpoints in de kerk..
In ander topic gewezen op 'moeder in Israël', maar dit geldt natuurlijk ook voor vaders.
ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door ejvl »

CvdW schreef:Niet door het gebruik van nevendiensten, extra instrumenten in de kerk, gebruik maken van muziekbundel Weerklank of powerpoints in de kerk..
In ander topic gewezen op 'moeder in Israël', maar dit geldt natuurlijk ook voor vaders.
Dit moet je wel nuanceren. Als bovenstaand samengaat met een vervlakkende prediking, een kabbelend praatje, dan inderdaad niet.
En ik weet wel dat dat heel vaak, misschien meestal, gebeurd. (Weerklank uitgezonderd omdat deze nog maar net uit is kan daar nog niets over gezegd worden denk ik.)
Maar er zijn ook uitzonderingen waar en een reformatorische prediking, en bovengenoemde zaken samen gaan. Bijvoorbeeld "de wegwijzer" in Almere.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:Bijzondere mensen.... Waarom die hang naar het bijzondere? We moeten het doen met het Woord, laat dat voorop staan. De verkondiger is maar een dienstknecht, de een met meer talent dan de ander, de een wat gewoner en de ander juist meer buitengewoon. Uiteindelijk gaat het daar niet om.
En zoals Ad al zegt: het paste misschien in die tijd, maar de tijd is veranderd. Hoe krijgen we het Woord dichtbij de jeugd van 2017? Zodat ze erdoor geraakt worden, en getrokken tot Christus?
Hier ben ik het mee eens. Je ziet in de tijd van Paulus dat dit ook al een zorg was.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:Bijzondere mensen.... Waarom die hang naar het bijzondere?
Dat bedoelde de schrijver van de column helemaal niet en ik evenmin.
Het gaat om aansprekende namen, die vrijwel iedereen kent, ook al ben je niet van dat kerkverband. Wiens namen tientallen jaren blijven voortleven.
Laat de naam ds Jac van Dijk bijvoorbeeld eens vallen of van der Groe.
Ze deden zichzelf helemaal niet bijzonder(der) voor dan een ander.
Sommige predikanten hebben het "iets" dat boven de middelmaat uitstijgt kennelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:Bijzondere mensen.... Waarom die hang naar het bijzondere?
Dat bedoelde de schrijver van de column helemaal niet en ik evenmin.
Het gaat om aansprekende namen, die vrijwel iedereen kent, ook al ben je niet van dat kerkverband. Wiens namen tientallen jaren blijven voortleven.
Laat de naam ds Jac van Dijk bijvoorbeeld eens vallen of van der Groe.
Ze deden zichzelf helemaal niet bijzonder(der) voor dan een ander.
Sommige predikanten hebben het "iets" dat boven de middelmaat uitstijgt kennelijk.
Met het grote gevaar dat men stad en land afreist om een zo'n boven de middelmaat uitstijgende dominee te horen en vervolgens daar geen vrucht onder ontvangen.
Dat was toch ook met zo'n engelse prediker. Een dame ging bij een voor haar onbekende dominee naar de kerk en mocht bijzonder goed luisteren, het Woord kwam in haar hart. Ze ging de volgende keer met grote verwachting naar de kerk, maar alles bleef donker. De eerste keer ging ze voor het Woord, de tweede keer voor de dominee.

Zo is het ook met de predikers die bovengemiddeld zouden zijn in onze tijd. Soms zit de kerk bij bepaalde predikers vol, terwijl ik niet van een geestelijke opwekking hoor. Ik heb het niet zo op volkstrekkers. Want, o, wat zit die mens er tussen. Al kan dat ook anders, trouwens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door eilander »

Ik denk wel dat 'het bijzondere' vaak pas onderkend wordt als iemand overleden is. Dus dan is het wel logisch dat iemand nu schrijft dat we die mensen niet meer hebben. We hebben ze nog wel, maar we zeggen het pas als we ze niet meer hebben.
Of overdrijf ik nu?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik denk wel dat 'het bijzondere' vaak pas onderkend wordt als iemand overleden is. Dus dan is het wel logisch dat iemand nu schrijft dat we die mensen niet meer hebben. We hebben ze nog wel, maar we zeggen het pas als we ze niet meer hebben.
Of overdrijf ik nu?
Dat is mogelijk. Maar van de vele oud- en kerkvaders zijn ook maar een beperkt aantal namen bekend. De rest is in de vergetelheid geraakt.
Maar dat dit na overlijden pas gebeurt, is niet zo, lees je in de column:
Ds. Den Hoed was een begrip in Sliedrecht. Hij was klein van postuur maar straalde een grote kracht uit. Dat werd in zijn jongere jaren nog onderstreept door zijn bos vurig rood haar. Hij was een hervormde dominee van de oude stempel. Een echte heer. Je waagde het niet om hem te tutoyeren.
Kom je dan toch weer op het begrip charisma?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door Terri »

Wat @ Ad schrijft is voor mij ook wel eens een vraag.
Van nabij maak ik mee dat er een predikant met gave en genade is gekomen.
De kerk zit bomvol, vervolgens vroeg iemand aan deze predikant; "hoeveel mensen zijn er de afgelopen maanden tot bekering gekomen"?
Hij wist het niet.....en daar was hij heel klein onder.
Want met gave en sprekerstalent trek je veel mensen, ook nog wel door de 'echtheid' die geproefd wordt, maar het gevaar is inderdaad heel groot dat we 'genieten' van de gave en vervolgens gewoon weer onze weg vervolgen.
En wat @ Eilander schrijft is ook waar, niet alleen bij predikanten, maar ook schrijvers, schilders enz.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Ik denk wel dat 'het bijzondere' vaak pas onderkend wordt als iemand overleden is. Dus dan is het wel logisch dat iemand nu schrijft dat we die mensen niet meer hebben. We hebben ze nog wel, maar we zeggen het pas als we ze niet meer hebben.
Of overdrijf ik nu?
We hebben ze nog wel, we gaan er alleen anders mee om.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik denk wel dat 'het bijzondere' vaak pas onderkend wordt als iemand overleden is. Dus dan is het wel logisch dat iemand nu schrijft dat we die mensen niet meer hebben. We hebben ze nog wel, maar we zeggen het pas als we ze niet meer hebben.
Of overdrijf ik nu?
Dat is mogelijk. Maar van de vele oud- en kerkvaders zijn ook maar een beperkt aantal namen bekend. De rest is in de vergetelheid geraakt.
Maar dat dit na overlijden pas gebeurt, is niet zo, lees je in de column:
Ds. Den Hoed was een begrip in Sliedrecht. Hij was klein van postuur maar straalde een grote kracht uit. Dat werd in zijn jongere jaren nog onderstreept door zijn bos vurig rood haar. Hij was een hervormde dominee van de oude stempel. Een echte heer. Je waagde het niet om hem te tutoyeren.
Kom je dan toch weer op het begrip charisma?
Ja, dat denk ik wel. Natuurlijk overdreef ik een beetje.
Overigens tutoyeer ik onze dominee ook niet, maar dat is misschien ook wel een hervormde dominee van de oude stempel.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Ik denk wel dat 'het bijzondere' vaak pas onderkend wordt als iemand overleden is. Dus dan is het wel logisch dat iemand nu schrijft dat we die mensen niet meer hebben. We hebben ze nog wel, maar we zeggen het pas als we ze niet meer hebben.
Of overdrijf ik nu?
Dat is mogelijk. Maar van de vele oud- en kerkvaders zijn ook maar een beperkt aantal namen bekend. De rest is in de vergetelheid geraakt.
Maar dat dit na overlijden pas gebeurt, is niet zo, lees je in de column:
Ds. Den Hoed was een begrip in Sliedrecht. Hij was klein van postuur maar straalde een grote kracht uit. Dat werd in zijn jongere jaren nog onderstreept door zijn bos vurig rood haar. Hij was een hervormde dominee van de oude stempel. Een echte heer. Je waagde het niet om hem te tutoyeren.
Kom je dan toch weer op het begrip charisma?
Ja, dat denk ik wel. Natuurlijk overdreef ik een beetje.
Overigens tutoyeer ik onze dominee ook niet, maar dat is misschien ook wel een hervormde dominee van de oude stempel.
Ik tutoyeer nooit een dominee. Net zomin als een dokter trouwens.
Dan heb ik het over een officiële status en niet als dominee of dokter je schoonzoon of zwager is uiteraard. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bijzondere predikanten

Bericht door Zita »

Enkele offtopic berichten geknipt. Ontopic, aub.
Plaats reactie