Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Orchidee »

Je hebt misschien deels gelijk maar waarom elkaar alleen gezegende kerstdagen toewensen en geen gezegend pasen, gezegende hoopvolle hemelvaart en gezegende troostvolle pinksteren?
Volgens mij word kerst, óók door christenen, teveel alléén naar voren gehaald.
Toch een beetje op het gevoel drijven ;-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door joy »

Orchidee schreef:Zodra er óók paas, hemelvaarts en pinkster kaarten massaal verstuurd gaan worden ga ik weer kerstkaarten sturen :-)
Ik ben overgestapt naar alléén "nieuwjaarskaarten" versturen.
Niet massaal maar naar een select gezelschap ;-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Helemaal mijn idee, alleen nieuwjaarskaarten. :)
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door kasparov »

Orchidee schreef:Je hebt misschien deels gelijk maar waarom elkaar alleen gezegende kerstdagen toewensen en geen gezegend pasen, gezegende hoopvolle hemelvaart en gezegende troostvolle pinksteren?
Volgens mij word kerst, óók door christenen, teveel alléén naar voren gehaald.
Toch een beetje op het gevoel drijven ;-)
Alle Christelijke feestdagen krijgen pas inhoud met Gods zegen in ons hart. Zeker mee eens.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Delftenaar »

joy schreef:
Orchidee schreef:Zodra er óók paas, hemelvaarts en pinkster kaarten massaal verstuurd gaan worden ga ik weer kerstkaarten sturen :-)
Ik ben overgestapt naar alléén "nieuwjaarskaarten" versturen.
Niet massaal maar naar een select gezelschap ;-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Helemaal mijn idee, alleen nieuwjaarskaarten. :)
Volgens de kerkelijke kalender zou je die dan niet met nieuwjaarsdag moeten sturen, maar eind november als de laatste zondag van het kerkelijk jaar gehouden is. Eerste advent is kerkelijk gezien immers al het nieuwe jaar.

Dat idee van kerkdiensten rond de jaarwisseling is opgekomen rond de Romantiek, toen er een "uren, dagen, maanden, jaren..."-gevoel opkwam.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Isala schreef: Het liefst zou ik het op een andere datum vieren, ontdaan van alle wereldse franje.
Ik weet ook wel dat dat niet meer kan, maar ik vind dat alle wereldse/heidense feest en franje er omheen, afleid van het herdenken.
Heb je link nog gelezen?
Nu is het nog redelijk stil op 1e kerstdag, hoe lang nog? De meeste winkels zijn dicht (i.t.t. 2e kerstdag) en mensen snappen dat je kerstfeest gedenkt in de kerken.
Ook hoef je niet te werken. Als het op een andere dag christelijk kerstfeest gaat worden, wordt je als groep een bijzonderheid.
Je moet vrije dagen opnemen, het leven buiten de kerk raast door, er is geen stiltemoment. (zoals bijv ook op dank- en biddag zo gemerkt wordt).
Ik ben blij dat de wereld ons nog een soort zondag gunt.
Ach, op dé betaaldag van de kerk werkt het hele land en hebben we alleen 's avonds een dienst. Op Hemelvaartsdag hebben we 's morgen een (korte) dienst en verder een uitgaansdag. Eerste kerstdag moet op eens een zondag zijn. Dat is toch een vreemde situatie.

We zitten nu eenmaal met het kerkelijk jaar opgescheept en daarom doen we maar mee. Tegelijk blijf ik voorstander van volledig afschaffen met uitzondering van Pasen. De dag die ook in de vroege kerk werd gevierd.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door DDD »

In de laatste Tussenbeide las ik over de drie koningen én over de datum van het Kerstfeest. De auteur betoogt dat er van een relatie met heidense feesten helemaal geen sprake is. Ik ben er inmiddels achter dat dit ook gewoon als pdf beschikbaar is, dus ik wil er graag op attenderen.

https://www.bisdomrotterdam.nl/document ... ublicaties

De bladzijden 15 en 25. Overigens was het hele blad stichtelijk, al hoef je het als protestant niet met alles eens te zijn. Een goed blad in zijn soort.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Niks met Kerst en Oud en Nieuw

Bericht door Susanna »

DDD schreef:In de laatste Tussenbeide las ik over de drie koningen én over de datum van het Kerstfeest. De auteur betoogt dat er van een relatie met heidense feesten helemaal geen sprake is. Ik ben er inmiddels achter dat dit ook gewoon als pdf beschikbaar is, dus ik wil er graag op attenderen.

https://www.bisdomrotterdam.nl/document ... ublicaties

De bladzijden 15 en 25. Overigens was het hele blad stichtelijk, al hoef je het als protestant niet met alles eens te zijn. Een goed blad in zijn soort.
Gelezen. Ik vind het wel interessant. Maar ik ben niet van mening dat oude interpretaties van bijbelverhalen vaak bijbelvaster zijn dan ze op het eerste gezicht zou lijken.

Zo denk ik zelf dat de wijzen uit het oosten sterk beïnvloed waren door het judaïsme, mogelijk zelfs door enkele van de profetische geschriften, vooral die van Daniël. Ze hoorden bij de vele godvrezende heidenen die in de tijd van Christus leefden, van wie een aantal, zoals Cornelius en Lydia en de kamerling (Handelingen 10: 1–2; 16:14) worden vermeld in het Nieuwe Testament. Omdat veel Joden na de ballingschap in Babylon bleven en met de mensen in het oosten trouwden, is het waarschijnlijk dat de Joodse messiaanse invloed in die regio zelfs tot in de nieuwtestamentische tijd sterk bleef.

Omdat veel Joden na de ballingschap in oosten bleven en met de mensen in het oosten trouwden, is het heel waarschijnlijk dat de Joodse messiaans invloed in die regio zelfs tot in de nieuwtestamentische tijd sterk bleef.
Plaats reactie