Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Isala »

huisman schreef:Onder de preken van b.v. Spurgeon,Whitefield,Edwards kwamen er met grote regelmaat mensen uit de wereld tot bekering. Juist deze 3 predikanten brachten een scherpe prediking van zonde en genade, hemel of hel, brede en smalle weg, behouden of verloren.
En daarbij, deze predikanten hadden een achterwacht die met elkaar volhardend waren in het gebed. Om rijke zegen op het Woord, wat op dat moment bediend werd door hun predikant.
Daar ontbreekt het ons nu wel eens aan.
Hora est!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door huisman »

DDD schreef:Misschien is het wat off-topic, maar volgens mij is dit gewoon niet waar. Als je kijkt naar 'De Wegwijzer' in Almere of Via Nova in Amsterdam, dan bereiken deze gemeenten/gemeenschappen wel degelijk mensen die onbekend waren met het Evangelie.
Feiten zijn de statistieken in de CGK jaarboeken. Die spreken een totaal andere taal dan jouw suggesties.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door DDD »

Wat zeggen die statistieken dan over `De Wegwijzer´?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Ditbenik »

Wat een typisch reformatorisch 'luxe' discussie. In de stad waar ik woon is geen protestantse kerstnachtdienst, op eerste kerstdag is er ook geen 'tweede dienst', er is ook geen eerste dienst. Er is helemaal geen dienst. Eerste kerstdag niet maar op alle andere zondagen ook niet. Pijnlijk om te lezen dat iemand schrijft dat het niet de moeite waard is om geld te geven voor evangelisatie omdat het resultaat te laag zou zijn. Oké, geef dan geen geld maar wees zelf gehoorzaam aan de opdracht van de Heere Jezus om uit te gaan. Dat wil tegelijk zeggen dat je de mensen niet oproept naar jouw kerk te komen maar dat jij uitgaat naar de mensen. Laat dan je eigen verhaal en je eigen dogmatiek maar thuis. Verkondig het Woord. Dat is een kracht van God tot zaligheid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:Wat een typisch reformatorisch 'luxe' discussie. In de stad waar ik woon is geen protestantse kerstnachtdienst, op eerste kerstdag is er ook geen 'tweede dienst', er is ook geen eerste dienst. Er is helemaal geen dienst. Eerste kerstdag niet maar op alle andere zondagen ook niet. Pijnlijk om te lezen dat iemand schrijft dat het niet de moeite waard is om geld te geven voor evangelisatie omdat het resultaat te laag zou zijn. Oké, geef dan geen geld maar wees zelf gehoorzaam aan de opdracht van de Heere Jezus om uit te gaan. Dat wil tegelijk zeggen dat je de mensen niet oproept naar jouw kerk te komen maar dat jij uitgaat naar de mensen. Laat dan je eigen verhaal en je eigen dogmatiek maar thuis. Verkondig het Woord. Dat is een kracht van God tot zaligheid.
Je leest zeldzaam slecht. Ik zou zeggen: probeer het nog eens, dan kun je je hele verhaal schrappen.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door modesto »

Ik denk dat Ditbenik wel degelijk een punt heeft, maar wie ben ik?

Het punt volgens mij is 1) dat reformatorische kerken vaak tekortschieten in hun missionaire opdracht, 2) dat dit tijdens Kerstdiensten pijnlijk duidelijk wordt, 3) dat desondanks velen, ook op dit forum, blijven hangen in hun zelfingenomen rechtzinnigheid in plaats van het eens over de boeg te gooien van Bijbelse betrokkenheid bij een ander (dat is een tip voor huisman en anderen die zich afvroegen hoe je evangelisatie kunt bedrijven). Als je een ander geen "liefelijke vertelsels" wilt meegeven, moet je je er zelf ook niet mee in slaap sussen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Leerling »

Fijn dat er kerstnachtdiensten zijn. Dat het een middel tot eeuwige zegen zou moge zijn voor velen, met alle lek en gebrek, in diepe afhankelijkheid van Gods Geest.
En voor de critici/tegenstanders heb ik de vraag: heb je een alternatief? Hoe betrek jij/jullie de randkerkelijken en/of buitenstaanders bij de kerk; bij Gods Woord dat handelt over het Vleesgeworden Woord?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door DDD »

@Modesto:
Volgens mij zeg jij het tegenovergestelde van Ditbenik. Maar het kan ook aan onduidelijke communicatie liggen, natuurlijk.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door CvdW »

Leerling schreef:Fijn dat er kerstnachtdiensten zijn. Dat het een middel tot eeuwige zegen zou moge zijn voor velen, met alle lek en gebrek, in diepe afhankelijkheid van Gods Geest.
En voor de critici/tegenstanders heb ik de vraag: heb je een alternatief? Hoe betrek jij/jullie de randkerkelijken en/of buitenstaanders bij de kerk; bij Gods Woord dat handelt over het Vleesgeworden Woord?
In Kapelle-Biezelinge is er ook een kerstnachtdienst (vanaf 22.00 uur)
Onderstaande kwam ik tegen.

Ons visitekaartje

De Protestantse Gemeente Kapelle-Biezelinge-Eversdijk
is een levende gemeenschap, die overtuigd is van en
verwonderd over de trouw van God aan generaties.
Wij willen een gastvrije en veilige plaats zijn,
waar God en mensen elkaar kunnen vinden.

In Jezus zien wij wat God met mensen wil: daadkrachtige
liefde, kwetsbaren gaan voor, bevrijding van kwaad.
Voor ons vraagt het evangelie daarom om daden van
respect, zorgzaamheid, duurzaamheid en creativiteit.
Met een nuchtere, kritische houding willen wij in de
wereld en samenleving staan. Wij gunnen aan ieder
ander de schat van geloof, die alles te maken heeft met
kracht en troost bij verdriet, maar net zo goed met
enthousiasme, vrolijkheid en feestelijkheid.

Waarom werd de Heere Jezus geboren als mens in Bethlehem. "Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden."

Alternatief? Met eerste kerstdag gewoon naar de kerk komen op uitnodiging van kerkleden.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Leerling »

CvdW schreef:
Leerling schreef:Fijn dat er kerstnachtdiensten zijn. Dat het een middel tot eeuwige zegen zou moge zijn voor velen, met alle lek en gebrek, in diepe afhankelijkheid van Gods Geest.
En voor de critici/tegenstanders heb ik de vraag: heb je een alternatief? Hoe betrek jij/jullie de randkerkelijken en/of buitenstaanders bij de kerk; bij Gods Woord dat handelt over het Vleesgeworden Woord?
In Kapelle-Biezelinge is er ook een kerstnachtdienst (vanaf 22.00 uur)
Onderstaande kwam ik tegen.

Ons visitekaartje

De Protestantse Gemeente Kapelle-Biezelinge-Eversdijk
is een levende gemeenschap, die overtuigd is van en
verwonderd over de trouw van God aan generaties.
Wij willen een gastvrije en veilige plaats zijn,
waar God en mensen elkaar kunnen vinden.

In Jezus zien wij wat God met mensen wil: daadkrachtige
liefde, kwetsbaren gaan voor, bevrijding van kwaad.
Voor ons vraagt het evangelie daarom om daden van
respect, zorgzaamheid, duurzaamheid en creativiteit.
Met een nuchtere, kritische houding willen wij in de
wereld en samenleving staan. Wij gunnen aan ieder
ander de schat van geloof, die alles te maken heeft met
kracht en troost bij verdriet, maar net zo goed met
enthousiasme, vrolijkheid en feestelijkheid.

Waarom werd de Heere Jezus geboren als mens in Bethlehem. "Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden."

Alternatief? Met eerste kerstdag gewoon naar de kerk komen op uitnodiging van kerkleden.
Uitnodigen van randkerkelijken en onkerkelijken is altijd goed, het hele jaar door.
Maar ergens proef ik op de achtergrond nog een terughoudendheid. Ik kan het mis hebben, maar voor mijn gevoel hou jij de mensen op afstand. Uitnodigen alleen is niet genoeg. Niet hun hebben de verantwoordelijkheid om het Woord te horen, maar wij hebben de verantwoordelijkheid om het hun te vertellen. En als zij het gehoord hebben is het hun verantwoordelijkheid wat ze ermee doen. Dan zullen ze niet te verontschuldigen zijn, want dan hebben ze de weg geweten; dat er nu een Christus gekomen is om een tollenaren en zondaren te verlossen.
Maar ligt de zaligheid van onze medemens (in de kerk, van de kerk en buiten de kerk) ons op het hart? Heeft dat ook eeuwigheidswaarde voor ons? Of wijzen we elke initiatief en elke mogelijkheid om mensen Christus voor te stellen en aan te bieden af?

Van de gemeente waar je iets van laat lezen: Je post dit waarschijnlijk omdat je het er niet mee eens bent. Mag ik je vragen waarom? Wat is er mis volgens jou?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door DDD »

DDD schreef:Wat zeggen die statistieken dan over `De Wegwijzer´?
Erg spijtig dat ik hier nog geen antwoord op zie. Maar ik hoop dat dat nog komt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door huisman »

DDD schreef:
DDD schreef:Wat zeggen die statistieken dan over `De Wegwijzer´?
Erg spijtig dat ik hier nog geen antwoord op zie. Maar ik hoop dat dat nog komt.
Daar heb ik geen cijfers van wel dat in 2015 totaal 47 mensen volwassen zijn gedoopt in de CGK. Per classis ongeveer 12, ongeveer 1 op de 4 gemeenten hebben 1 lid erbij die uit de wereld kwam. Met zeker 5 totaal missionaire gemeenten in de CGK en tientallen gemeenten die zich zo positioneren is dit toch vrij schamel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door DDD »

Nou, als je dat vergelijkt met de GG, is dat denk ik nog een heel aardige score. Maar ik weet niet of die gegevens op internet staan. Om voor mij onduidelijke redenen staan sommige dingen alleen op papier.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door eilander »

Leerling schreef:
CvdW schreef:In Kapelle-Biezelinge is er ook een kerstnachtdienst (vanaf 22.00 uur)
Onderstaande kwam ik tegen.

Ons visitekaartje

De Protestantse Gemeente Kapelle-Biezelinge-Eversdijk
is een levende gemeenschap, die overtuigd is van en
verwonderd over de trouw van God aan generaties.
Wij willen een gastvrije en veilige plaats zijn,
waar God en mensen elkaar kunnen vinden.

In Jezus zien wij wat God met mensen wil: daadkrachtige
liefde, kwetsbaren gaan voor, bevrijding van kwaad.
Voor ons vraagt het evangelie daarom om daden van
respect, zorgzaamheid, duurzaamheid en creativiteit.
Met een nuchtere, kritische houding willen wij in de
wereld en samenleving staan. Wij gunnen aan ieder
ander de schat van geloof, die alles te maken heeft met
kracht en troost bij verdriet, maar net zo goed met
enthousiasme, vrolijkheid en feestelijkheid.
Van de gemeente waar je iets van laat lezen: Je post dit waarschijnlijk omdat je het er niet mee eens bent. Mag ik je vragen waarom? Wat is er mis volgens jou?
CvdW heeft (nog) geen antwoord gegeven, maar dat lijkt me eenvoudig. Het bovenstaande is de tekst die op de website staat, dus het zinnetje dat erna kwam, over de geboorte van de Heere Jezus, was van CvdW zelf.
Dit is op z'n best een enorme verwatering van het evangelie, als je zegt dat het evangelie vraagt om 'daden van respect, zorgzaamheid, duurzaamheid en creativiteit'. De tekst is enorm horizontaal, als je daarmee de mensen buiten ons wilt bereiken, is het binnen net zo'n armoede als buiten.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Leerling »

Het stukje heeft het allereerst over de verticale lijn: de gemeente wil een gastvrije en veilige plek zijn waar God en mensen elkaar (kunnen) ontmoeten. Natuurlijk is dit nog vrij algemeen geformuleerd, dat besef ik ook. Maar om het Evangelie alleen te "beperken" tot de uitspraak dat de Heere Jezus gekomen is om Zijn volk zalig te maken, dat is ook eenzijdig. Het is de hoofdlijn van het Evangelie en ja ik mis deze lijn ook in het stukje. Maar het Evangelie is ook de horizontale lijn. Ook de werken van het geloof, ook het dienen in het leven, het omzien naar elkaar en met liefde, respect en bewogenheid met elkaar omgaan behoort tot het Evangelie.

En mijn persoonlijke verzuchting is dat de horizontale lijn door kerkenraden, in kerkelijke gemeenten en in het maatschappelijke leven bijna niet meer gebezigd wordt. Ik schaal mijzelf hieronder. Een dergelijke lege-tekst op een kerkelijke site is voor mij een teken aan de wand. Hier wordt de horizontale lijn overgeaccentueerd, wellicht als reactie op. Wie zal en durft het te zeggen?!
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Plaats reactie