Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Maar toen Jezus geboren werd, was dat op een stil achteraf plekje en slechts enkelen wisten dit.
Maar ook dit is "kerstromantiek".
Het was zeker een nederige geboorte, maar dat het stil, achteraf, of überhaupt in een stal was, lees ik nergens.

Niet dat jij geromantiseerde ideeën over kerst zou hebben, maar deze kom je wel vaak tegen bij kerstnachtdiensten. Stalletje, dieren, enzovoorts. Niet dat daar iets mis mee hoeft te zijn overigens, als het maar samengaat met een goede evenwichtige prediking en verkondiging van het evangelie.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef: Maar toen Jezus geboren werd, was dat op een stil achteraf plekje en slechts enkelen wisten dit.
Maar ook dit is "kerstromantiek".
Het was zeker een nederige geboorte, maar dat het stil, achteraf, of überhaupt in een stal was, lees ik nergens.

Niet dat jij geromantiseerde ideeën over kerst zou hebben, maar deze kom je wel vaak tegen bij kerstnachtdiensten. Stalletje, dieren, enzovoorts. Niet dat daar iets mis mee hoeft te zijn overigens, als het maar samengaat met een goede evenwichtige prediking en verkondiging van het evangelie.
In de adventspreken vallen mij een aantal zaken op. Werd de Heere Jezus geboren uit een geslacht van allemaal nette en hoogstaande mensen?
Nee dus.
Werd hij geboren in een mooi chique en comfortabel hotel? Nee dus.
Kwamen er meteen honderden hoogwaardigheidsbekleders, profeten, priesters, voorgangers op af? Nee.
In die zin horen buitenkerkelijken en heidenen ZEKER in de kerk.

maar de vraag was, moet je die naar binnenhalen met dezelfde tierelantijnen en oppervlakkigheden waarmee de wereld de kerstdagen opleukt?
Als de kerstnachtdienst zou worden ingevuld met een eenvoudige meditatie/toegankelijke preek e.e.a. omringd door een paar kerstliederen, zeg ik volmondig JA en kom zeker ook.
Maar de protestantse diensten waar ik de uitnodigingen van kreeg, zijn ronduit rooms. Wat erger is, oppervlakkig en bezijden de ware kerstboodschap.

Een zin uit een artikel op Digibron, die verwoordt hoe ik het bedoeld had:

Het houden van een bijzondere kerstnachtdienst geeft voedsel aan een verromantisering van het heilsfeit van Christus'' geboorte tot een aandoenlijk sprookje van licht in de koude winternacht. Een stuk calvinistische nuchterheid kan ons voor dergelijke ontsporingen behoeden.

KERSTNACHTDIENSTEN, pro of contra?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Die soms inhoudlozer zijn Afbeelding
Als dat bij jou zo is moet je in gesprek met kerkenraad/predikant.

Bij ons vind ik de prediking rond de heilsfeiten juist inhoudsvol. Deze diensten inruilen voor kerstnachtdiensten met wat sfeer lijkt mij altijd verlies.
Goed lezen @HuismanAfbeelding
Dit is beslist niet het geval bij ons, verre van dat!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
huisman schreef:
Orchidee schreef:Die soms inhoudlozer zijn Afbeelding
Als dat bij jou zo is moet je in gesprek met kerkenraad/predikant.

Bij ons vind ik de prediking rond de heilsfeiten juist inhoudsvol. Deze diensten inruilen voor kerstnachtdiensten met wat sfeer lijkt mij altijd verlies.
Goed lezen @HuismanAfbeelding
Dit is beslist niet het geval bij ons, verre van dat!
Mooi, maar dan oordeel je over diensten die jezelf niet meemaakt?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door ejvl »

Mara schreef: maar de vraag was, moet je die naar binnenhalen met dezelfde tierelantijnen en oppervlakkigheden waarmee de wereld de kerstdagen opleukt?
Als de kerstnachtdienst zou worden ingevuld met een eenvoudige meditatie/toegankelijke preek e.e.a. omringd door een paar kerstliederen, zeg ik volmondig JA en kom zeker ook.
Maar de protestantse diensten waar ik de uitnodigingen van kreeg, zijn ronduit rooms. Wat erger is, oppervlakkig en bezijden de ware kerstboodschap.
Dat ligt eraan wat je onder tierelantijnen en oppervlakkigheden verstaat. Als er een kaars brand, een koor zingt, een orkest speelt, heb ik daar geen moeite mee, mits het wel samengaat met de evangelieverkondiging en niet blijft hangen op de buitenkant.
Maar jij, en anderen, hebben al eens eerder gezegd dat dit zelden samengaat :) De fout zit hem dan echter niet in de tierelantijnen, maar ik de verkondiger.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Orchidee schreef:
huisman schreef:
Orchidee schreef:Die soms inhoudlozer zijn Afbeelding
Als dat bij jou zo is moet je in gesprek met kerkenraad/predikant.

Bij ons vind ik de prediking rond de heilsfeiten juist inhoudsvol. Deze diensten inruilen voor kerstnachtdiensten met wat sfeer lijkt mij altijd verlies.
Goed lezen @HuismanAfbeelding
Dit is beslist niet het geval bij ons, verre van dat!
Mooi, maar dan oordeel je over diensten die jezelf niet meemaakt?
Klopt!
Als je iemand veel in je gezin hebt en je hoort over de vaak inhoudsloze, oppervlakkige prediking waar men al levenslang onder verkeert en je eigenlijk alleen maar hoort over wat er "mag" en "moet" maakt dat weleens verdrietig!Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef: maar de vraag was, moet je die naar binnenhalen met dezelfde tierelantijnen en oppervlakkigheden waarmee de wereld de kerstdagen opleukt?
Als de kerstnachtdienst zou worden ingevuld met een eenvoudige meditatie/toegankelijke preek e.e.a. omringd door een paar kerstliederen, zeg ik volmondig JA en kom zeker ook.
Maar de protestantse diensten waar ik de uitnodigingen van kreeg, zijn ronduit rooms. Wat erger is, oppervlakkig en bezijden de ware kerstboodschap.
Dat ligt eraan wat je onder tierelantijnen en oppervlakkigheden verstaat. Als er een kaars brand, een koor zingt, een orkest speelt, heb ik daar geen moeite mee, mits het wel samengaat met de evangelieverkondiging en niet blijft hangen op de buitenkant.
Maar jij, en anderen, hebben al eens eerder gezegd dat dit zelden samengaat :) De fout zit hem dan echter niet in de tierelantijnen, maar ik de verkondiger.
Voorbeeldje:? Willekeurig gekozen uit een eerdere dienst:
In een donkere wereld komt iets van God aan het Licht.
Het woord is vlees geworden, lazen we bij Lucas in het kerstevangelie.
God is in de war, Hij denkt dat hij Pieter is, of Annelies of jou, misschien denkt God wel dat hij Kermit de kikker is. Wie weet.
God is bedelaar.
God is zwerver.
God is topsporter.
God is een Marokkaanse jongere.
God is ook een arme depressieve vrouw.
En Jezus van Nazareth is het geheim van het Woord dat vlees werd.
Zijn geboorte is het feest van het licht zelf.
In deze onzekere tijden, ons pessimisme over 2014 volgens de krant van vanmorgen, in deze onzekere tijden moeten we sterk zijn.
We moeten ons niet in een oorlog laten lokken.
We moeten ons niet door terrorisme laten meesleuren in onverdraagzaamheid.
Onze Redder is de liefde die van God komt, genoemd Jahweh of Allah of Iets.
God is in de war

ejvl, als ik bij zo'n verkondiging "toevallig" terecht was gekomen, dan was ik stante pede opgestapt, als ik dit zou horen.
Of ik moet de strekking ervan niet begrijpen.
En een soortgelijke liturgie staat er ook in die brochures die ik hier kreeg.

De fout zit m inderdaad niet in de tierelantijnen, die kunnen er ook niets aan doen.
Maar het heeft niets, maar dan ook niets met het kerstevangelie te maken!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door ejvl »

Dit is inderdaad geen evangelie. Verre van. Helaas...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Dit is inderdaad geen evangelie. Verre van. Helaas...
Maar daarom hoeven we het fenomeen kerstnachtdienst nog niet te verketteren.
Het is zo gemakkelijk om altijd maar te wijzen naar alle mensen die het helemaal fout doen.
Gelukkig zijn er ook plenty voorbeelden van inhoudsvolle diensten op 24 december. Laten we daar maar dankbaar voor zijn, liever dan al dat gemopper.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door helma »

Ik ga dit jaar voor het eerst. In Ede CGK. Zoon en vriendin zingen in het koor mee en die willen graag dat we een keer komen. Eigenlijk ga ik liever op tijd naar bed....heb best veel slaap nodig. En de volgende dag al vroeg weer kerk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door -DIA- »

Is een Kerstnachtdienst werkelijk zinvol?
Denkt men een extra zegen te ontvangen door het tijdstip?
Waartoe dan?
Is het een soort romantiek, of iets anders wat een extra dimensie aan het Kerstevangelie geeft?
Sorry voor de vragen, maar ik snap dit gewoon niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Is een Kerstnachtdienst werkelijk zinvol?
Denkt men een extra zegen te ontvangen door het tijdstip?
Waartoe dan?
Is het een soort romantiek, of iets anders wat een extra dimensie aan het Kerstevangelie geeft?
Sorry voor de vragen, maar ik snap dit gewoon niet.
In ieder geval zijn blijkbaar de kerkdiensten op de gewone tijdstippen niet genoeg.

Ik verlang naar de soberheid en rijkdom van de prediking van de heilsfeiten maar ik ben bang dat ik daarvoor te laat geboren ben.
Al die kerstuitvoeringen kunnen mij niet bekoren maar de "uitvoering" in de preek is voor mij het hoogtepunt.

Vanavond naar Goude geweest en de kerstuitvoering van de PABO meegemaakt. De meditatie van ds G.W.S. Mulder raakte mij veel dieper dan de muziek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door helma »

Ik zie het vooral als Evangelisatiemiddel. Net als bij ons in de gemeente opgeroepen werd aan de kinderen om ook buitenkerkelijke vriendjes mee te nemen naar het kinderkerstfeest. Trouwens net als het ouderenkerstfeest ook extra naast de bestaande diensten. (Miste alleen daar de oproep om ook eens iemand 'van buiten' mee te nemen)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door eilander »

huisman schreef:Al die kerstuitvoeringen kunnen mij niet bekoren maar de "uitvoering" in de preek is voor mij het hoogtepunt.

Vanavond naar Goude geweest en de kerstuitvoering van de PABO meegemaakt. De meditatie van ds G.W.S. Mulder raakte mij veel dieper dan de muziek.
Zo zie je maar, dat zelfs bij een kerstuitvoering die je niet kan bekoren, het Woord toch spreekt. Volgens mij is dat ook de bedoeling daarvan (in gesproken, gezongen of andere vorm).

Verder is mijn mening over een kerstnachtdienst: geen enkel probleem, zolang de Bijbelse boodschap maar niet verminkt wordt - niet in de meditatie en ook niet in de gezongen liederen. Als Gods Woord verkondigd mag worden, en het is daarbij gewenst of noodzakelijk om gezelligheid te creëren, vind ik dat wel best. Het doel van die gezelligheid is dan het aanspreken van niet-kerkelijke mensen.

Bij ons is er overigens geen kerstnachtdienst, deze keer wel op die avond de kerstviering van de zondagschool (anders altijd op 1e kerstdag).
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef:Dit is inderdaad geen evangelie. Verre van. Helaas...
Maar daarom hoeven we het fenomeen kerstnachtdienst nog niet te verketteren.
Het is zo gemakkelijk om altijd maar te wijzen naar alle mensen die het helemaal fout doen.
Gelukkig zijn er ook plenty voorbeelden van inhoudsvolle diensten op 24 december. Laten we daar maar dankbaar voor zijn, liever dan al dat gemopper.
Dat doe ik ook zeker niet, integendeel, ik vind kerstnachtdiensten absoluut mooi. Mits, net zoals eilander zegt, de bijbelse boodschap niet verminkt wordt.
Ik werk zelf (muzikaal) mee, dus ben er zeker niet op tegen.
Plaats reactie