Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door mcgk »

Steeds meer CGKs en GB gemeenten in mijn omgeving organiseren een kerstnachtdienst. Mooi en prachtig initiatief. Dat zijn alleen wel precies de gemeenten waarbij de kerkenraden een ontzettende worsteling hebben met de middagdiensten. Die worden slecht bezocht, dus wordt er van alles ondernomen. Gemeenteleden die vragen mogen stellen tijdens HC diensten (dat werkt goed trouwens), jeugdiensten, Opwekking, kindermomentjes, kerkbodestukjes enzovoorts. En wat gebeurt er op zondag de 25e? De middagdienst vervalt door de kerstnachtdienst, want drie diensten is teveel van het goede. Dan stimuleer je het als kerkenraad toch gewoon op de belangrijkste dag van het kerkelijk jaar? In ieder geval geef je dan een ongemerkt signaal af lijkt me
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Orchidee »

Bij ons is er al jaren een kerstnachtdienst.
Vooral bedoeld voor on en buitenkerkelijken maar de gemeente is ook van harte welkom met familie en vrienden.
Eerste kerstdag worden beide gewone diensten gewoon goed bezocht, net als altijd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

mcgk schreef:Steeds meer CGKs en GB gemeenten in mijn omgeving organiseren een kerstnachtdienst. Mooi en prachtig initiatief. Dat zijn alleen wel precies de gemeenten waarbij de kerkenraden een ontzettende worsteling hebben met de middagdiensten. Die worden slecht bezocht, dus wordt er van alles ondernomen. Gemeenteleden die vragen mogen stellen tijdens HC diensten (dat werkt goed trouwens), jeugdiensten, Opwekking, kindermomentjes, kerkbodestukjes enzovoorts. En wat gebeurt er op zondag de 25e? De middagdienst vervalt door de kerstnachtdienst, want drie diensten is teveel van het goede. Dan stimuleer je het als kerkenraad toch gewoon op de belangrijkste dag van het kerkelijk jaar? In ieder geval geef je dan een ongemerkt signaal af lijkt me
Van het vervallen van de tweede dienst op zondag ben ik geen fan.

Maar een kerk die wel allerlei foldertjes ronddeelt om mensen naar de kerk te trekken, of althans het idee te hebben ook aan evangelisatie te doen, maar ondertussen de gelegenheid van een kerstnachtdienst onbenut laat, is mijns inziens dom bezig. De kerstnachtdienst is voor zover ik weet de eenvoudigste manier om een groot publiek te bereiken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Orchidee »

Je moet gewoon beiden doen!
http://www.brug010.nl/
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Mara »

Wij hebben geen kerstnachtdienst en ik ga ook niet naar een kerk die dat wel heeft. De kerken zitten vol met mensen die 1 x per jaar gaan, vanwege de gezelligheid, de sfeer, de traditie.
Maar toen Jezus geboren werd, was dat op een stil achteraf plekje en slechts enkelen wisten dit.
Hoeveel mensen wachten echt op die Zaligmaker?
De moderne mens vindt het christelijk geloof op 24 december en tijdens The Passion nog wel interessant genoeg om er iets mee te doen.
Maar zelfs de middagdienst wordt al te veel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Mara schreef:Wij hebben geen kerstnachtdienst en ik ga ook niet naar een kerk die dat wel heeft. De kerken zitten vol met mensen die 1 x per jaar gaan, vanwege de gezelligheid, de sfeer, de traditie.
Maar toen Jezus geboren werd, was dat op een stil achteraf plekje en slechts enkelen wisten dit.
Hoeveel mensen wachten echt op die Zaligmaker?
De moderne mens vindt het christelijk geloof op 24 december en tijdens The Passion nog wel interessant genoeg om er iets mee te doen.
Maar zelfs de middagdienst wordt al te veel.
Het is mij niet duidelijk wat dit gemopper te maken heeft met wat ik schreef. Overigens is het nog maar de vraag of de mensen die iedere zondag twee keer naar de kerk gaan wel echt wachten op de zaligmaker. Maar dat geheel terzijde.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door merel »

Wij hebben wel een kerstnachtdienst op 24 december; zelfs 2 diensten om 19.30 en 22.30 uur. onze kerk staat namelijk in een achterstandswijk en daar worden de folders ook rondgedeeld. Elk jaar komen er mensen uit de wijk op de diensten af. Onze kerk is heel missionair met een wijkwinkel en verricht veel missionair werk in de wijk onder vluchtelingen, een ouder gezinnen etc.
Op 25 december hebben wij ook 2 diensten, waarbij de middagdienst in het teken staat van de zondagschool en de kinderen.

Ik snap het punt van Mara, maar ik vind ook dat je als kerk niet je ogen kan sluiten voor buitenkerkelijken, ook al gaan zij 'maar' 1 keer per jaar naar de kerk. Het is onze taak als christen om getuige te zijn en niet alleen op zon- en feestdagen met onze broerders en zusters samen te komen en de kerkdeur potdicht te houden voor anders denkenden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Jongere »

Je kunt best je mening hebben over kerstnachtdiensten. Een tweede eigen dienst vervangen lijkt me natuurlijk niet juist (zeker niet omdat het dit jaar ook een zondagse dienst betreft). Hoewel ik het niet eens ben met mcgk die kerst de "belangrijkste dag van het kerkelijk jaar" noemt (dat moet toch echt pasen zijn), zouden de eigen diensten niet moeten lijden onder een kerstnachtdienst. Maar gelukkig hoeft er geen sprake te zijn van een tegenstelling. Waar die tegenstelling wordt gecreëerd is er iets mis.
Persoonlijk zie ik zo'n dienst niet als een 'must' (ik zou nog liever zien dat de gewone diensten ook toegankelijk zouden zijn voor buitenstaanders). Maar het is waar dat juist op deze diensten veel mensen afkomen. Daarom lijkt het me een heel goede gelegenheid om dan als kerken het evangelie te laten klinken.

Maar welke gedachten je ook kunt hebben over de kerstnachtdienst, het punt van mara begrijp ik helemaal niet. Sinds wanneer verwachten we van 'heidenen' dat zij met een levende verwachting naar de Zaligmaker naar de kerk komen? Houden we alleen diensten voor mensen die met de juiste gesteldheid naar de kerk komen? Is er alleen een evangelie voor verwachtende mensen, die alvast hebben geleerd dat kerst niet om gezelligheid draait?
Inderdaad, niemand zat op de Zaligmaker te wachten. Maar is Hij niet desondanks gekomen? Inderdaad, mensen volgden Hem soms alleen om het brood. Maar gaf Hij hen niet ook het evangelie? Inderdaad, vroeger zat ook niemand werkelijk te wachten op de prediking van Jezus. Moeten we daarom ook stoppen met onze prediking?
We kunnen mopperen op die zogenaamde "moderne mens". Maar het evangelie is voor goddelozen. Of ze dat nu weten of niet. Of ze nu denken dat kerst alleen gezelligheid betekent, of dat het keurige kerkmensen zijn die weten dat er meer nodig is.
Waar al die mensen die een kerstnachtdienst bezoeken op afkomen doet er helemaal niet toe. Het doet ertoe wat ze vervolgens krijgen. De samaritaanse vrouw wilde wel handig levend water om nooit meer naar de put te hoeven. Die had er weinig van begrepen. Maar ze werd door Christus 'met goederen vervuld'. Onverwacht en uit genade.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Mara »

Jongere schreef:Sinds wanneer verwachten we van 'heidenen' dat zij met een levende verwachting naar de Zaligmaker naar de kerk komen? Houden we alleen diensten voor mensen die met de juiste gesteldheid naar de kerk komen? Is er alleen een evangelie voor verwachtende mensen, die alvast hebben geleerd dat kerst niet om gezelligheid draait?
Dat zeg ik helemaal niet.
Jongere schreef:Moeten we daarom ook stoppen met onze prediking?
Ook dat zeg ik niet.
Kijk eens kritisch naar hoe vele kerstnachtdiensten zijn ingevuld bijvoorbeeld.
En met welke verwachting mensen erheen gaan en er weer uit komen.
merel schreef:Ik snap het punt van Mara, maar ik vind ook dat je als kerk niet je ogen kan sluiten voor buitenkerkelijken, ook al gaan zij 'maar' 1 keer per jaar naar de kerk.
Niemand schijnt mijn punt te begrijpen, tot nu toe.
Het is geen gemopper, noch heb ik er principieel iets op tegen, maar als je eerlijk de inhoud van de meeste diensten onder de loep neemt, is dat meest kitsch. Sommige diensten kunnen zelfs zonder een preek, las ik.
Onze kerk doet heel veel voor buitenkerkelijken. Soms komt er iemand 1 keer naar de kerk omdat ze bij ons op de bazar plantjes hebben gekocht of ze horen dat wij boodschappen inzamelen voor de voedselbank en komen dan ook een doos brengen.
We weten niet wat die ene keer uit zal brengen, daar gaat het ook helemaal niet om.

Maar ik maak een kanttekening bij de noodzaak van een "oppervlakkige" kerstnachtdienst, waarin zang en brandende kaarsen (en een kerstboom) en een gedicht het kerstevangelie aan verlorenen, heidenen, gebracht gaat worden.

Een vraag: als het een sobere eredienst is, waarin het Woord centraal staat en een enkel gezang en Psalm zal worden gezongen, hoeveel buitenkerkelijken zullen er dan op af komen?
Ik kreeg ook flyers aangereikt van div. kersrtnachtdiensten, ik vond die van het Leger des Heils nog het meest authentieke. Daar zou ik eerder naar toe gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Jongere »

Mara schreef:Een vraag: als het een sobere eredienst is, waarin het Woord centraal staat en een enkel gezang en Psalm zal worden gezongen, hoeveel buitenkerkelijken zullen er dan op af komen?
Ik ken zulke diensten, waar soms ook enkele tientallen mensen op afkomen. Ze zijn er dus zeker.
Maar je hebt helemaal gelijk als je opmerkt dat er ook veel inhoudsloze kerstnachtdiensten zijn. Ik bedacht me pas na het plaatsen van mijn posting dat die kanttekening er wel bij hoorde. Namelijk dat het heel goed is om mensen tijdens dit soort diensten in de kerk te ontvangen, maar dat ze vervolgens geen stenen voor brood moeten krijgen.
Als je dat bedoelt ben ik het met je eens, maar ik kon dat uit je eerste post niet opmaken. Je leek vooral iets te zeggen over de houding van de bezoekers.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Terri »

Helemaal met Jongere eens.
En juist Jezus onze Zaligmaker kenmerkte Zich, door Zich te wenden tot de 'randkerkelijke' daarom werd Hij ook zo geminacht.
Het 'verloren' zijn is juist ook voor een kerkmens een geheim.
En dan hoop je soms dat er iemand uit nostalgisch sentiment een dienst bezoek en 'gegrepen' wordt.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Klavart »

Helemaal met Mara eens.
Beter geen kerstnachtdienst dan een inhoudsloze kerstnachtdienst (maar uiteraard wel kerkdiensten op eerste en tweede kerstdag) .
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Orchidee »

Die soms inhoudlozer zijn
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door Klavart »

Maar dat zal niet veranderen door een kerstnachtdienst te houden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerstnachtdienst, uit: GS CGK 2016

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Die soms inhoudlozer zijn Afbeelding
Als dat bij jou zo is moet je in gesprek met kerkenraad/predikant.

Bij ons vind ik de prediking rond de heilsfeiten juist inhoudsvol. Deze diensten inruilen voor kerstnachtdiensten met wat sfeer lijkt mij altijd verlies.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie