Christen VS andere religies?

Plaats reactie
RHEMA
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2016, 16:12

Christen VS andere religies?

Bericht door RHEMA »

Hi iedereen,

Ik heb deze week gesprekken gehad met een groep Christenen. Ikzelf ben Christen en ben geschrokken van alle onwetendheid die er heerst over andere religies. Vooral is er een enorm gebrek aan kennis over Islam. Leert de Bijbel dat wij ons moeten verdiepen in andere religies om anderen te overtuigen of behoren wij ons alleen te concentreren op de Bijbel?

Hieronder is er bijv. een filmpje over Mohammed, kans is enorm groot dat enkele Christenen deze feiten wisten.

https://youtu.be/K995eNevpA8
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Christen VS andere religies?

Bericht door CvdW »

Las afgelopen zondag in de verklaring van Zacharias Ursinus dat we ons niet moeten bezighouden met andere leringen, maar alleen Gods Woord.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Christen VS andere religies?

Bericht door Van Ewijk »

Interessant vraagstuk, aan de ene kant roept de bijbel ons op om ons verre van andere goden en leerstellingen te houden, aan de andere kant vernamen de apostelen ook bewust veel kennis van de lokale afgoderij van de plaatsen die zij bezochten om er zo juist het evangelie sterker tegen over te kunnen zetten.

Ik heb veel boeken gelezen en me nog al in het een en ander verdiept.
Het woord van de Heere Jezus staat bij mij ten alle tijden te boek als enige waarheid.
Of men zich er helemaal vandaan moet houden, of men zich er in kan verdiepen zolang men maar bestendig is, of juist met de bedoeling de betreffende leer te kunnen weerleggen met het evangelie, die invulling laat ik aan ieder voor zich over, het kan ook zo verkeren dat zoals in mijn geval het christendom er na alle serieuze vergelijking toch met kop en schouders boven uit blijft komen.
Dat kan dus juist twee kanten op.

Over de geplaatste link...van mij hoeft dat simpele polariseren niet zo erg, tenminste niet van dat niveau en dan zeker niet hier op dit forum.
Dat trekt alleen maar verkeerde aandacht en rumoer, discussie en vragen stellen is prima, maar hier bestoken we niemand met filmpjes en spotprentjes.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Christen VS andere religies?

Bericht door Onbemind »

RHEMA schreef:Hi iedereen,

Ik heb deze week gesprekken gehad met een groep Christenen. Ikzelf ben Christen en ben geschrokken van alle onwetendheid die er heerst over andere religies. Vooral is er een enorm gebrek aan kennis over Islam. Leert de Bijbel dat wij ons moeten verdiepen in andere religies om anderen te overtuigen of behoren wij ons alleen te concentreren op de Bijbel?

Hieronder is er bijv. een filmpje over Mohammed, kans is enorm groot dat enkele Christenen deze feiten wisten.

https://youtu.be/K995eNevpA8
1. In dat filmpje worden slechts enkele koran gedeelte geciteerd. Een moslim zal aangeven dat dit zonder de context gebeurt. Dit is ook mogelijk met bijbelse voorbeelden waar 'volkerenmoord' gebeurt.

2. Vanuit de islam wordt het volgende gezegd. Indien je de leer goed kent dan mag je jezelf verdiepen in andere geloven.

3. In deze tijd raad ik het je zelf aan om te verdiepen in de islam. Dan zal je ook makkelijker een gesprek met een islamitische kunnen voeren. Oftewel evangeliseren.

Ik vindt deze regel andersom ook gelden. Als jij goede bijbel kennis hebt zul je minder snel in de war raken met vragen die ze stellen of verhalen die in de koran gebeuren.

3.
Ignoti nulla cupido.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Christen VS andere religies?

Bericht door Marco »

In een tijd waarin godsdienst en religie synoniemen van elkaar zijn (nee, dat zijn ze absoluut niet!) zal je je wel moeten verdiepen wat de essentie van alle religies is (tot heil komen, een beter mens worden, als beter mens reïncarneren, alle door eigen verdienste) en wat de essentie van Godsdienst is (de enige ware God te dienen die het heeft gepresteerd Zijn eigen Zoon te geven voor slechte mensen).

En dat verschil liefst ook duidelijk te kunnen maken aan anderen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christen VS andere religies?

Bericht door -DIA- »

Wat zit er achter het YouTube-kanaal REMA (of R3MA)? Het komt me allemaal wat vreemd over... Wel radicaal, niet altijd diepgravend, wat oppervlakkig, wel waarheden vaak, maar niet zoals we in reformatorische kringen gewend zijn. Het lijkt me meer iets met een 'evangelische achtergrond'. Misschien goed als een 'evangelisatie onder Moslims die totaal niet weten wat het christelijk geloof inhoudt?

Het valt het trouwens op hoe veel religie je tegenwoordig op internet tegenkomt. Ook op YouTube. Je moet wel goed onderlegd zijn in de Schrift om uit zo'n wirwar aan religie wijs te worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie