Herdenking overledenen

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Herdenking overledenen

Bericht door Mara »

In veel kerken zijn gisteren de overledenen herdacht. Het werd ook wel eeuwigheidszondag genoemd.
In onze gemeente - en veel andere - wordt dit tijdens de oudjaarsdienst gedaan.
Ik vind dat ook passend eigenlijk, je gaat het jaar afsluiten.
Wanneer wordt het in jullie gemeente gedaan, of wordt het niet gedaan?
Met welke reden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Herdenking overledenen

Bericht door eilander »

Bij ons en ook in onze vorige gemeente tijdens oudjaarsdienst. Die dag vind ik het meest logisch eigenlijk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Herdenking overledenen

Bericht door parsifal »

Het was toch gisteren de laatste zondag van het kerkelijk jaar? Ik weet niet of het logischer is om het kerkelijk jaar te volgen of het kalenderjaar.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Herdenking overledenen

Bericht door Dodo »

Wij hadden dat gisteren, aan het eind van het kerkelijk jaar dus.
We nodigen ook de familieleden van de overledenen uit om aanwezig te zijn, en na de dienst is er voor hen koffie/thee en is de kerkenraad aanwezig. Zo combineer je het met aandacht en nazorg.
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Herdenking overledenen

Bericht door aggieoudje »

Bij ons gebeurt dit in de diensten op Oudjaarsavond. Na het lezen van de namen volgt er een moment van stilte waarna de dominee de Geloofsbelijdenis uitspreekt. Daarna zingen we (meestal) psalm 103: 8 en 9. (We doen dit alles staande)
Altijd een mooi en sereen moment in een toch vaak al bijzondere dienst. En ondanks het vuurwerk buiten kun je in de kerk een speld horen vallen, iedereen is onder de indruk van het moment.

Bij ons wordt overigens meestal weinig aandacht besteed aan de laatste zondag van het kerkelijk jaar. Ik heb de dominee er gisteren volgens mij helemaal niet over gehoord. Wij hadden avondmaalszondag.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Herdenking overledenen

Bericht door merel »

Dodo schreef:Wij hadden dat gisteren, aan het eind van het kerkelijk jaar dus.
We nodigen ook de familieleden van de overledenen uit om aanwezig te zijn, en na de dienst is er voor hen koffie/thee en is de kerkenraad aanwezig. Zo combineer je het met aandacht en nazorg.
Bij ons gebeurt het ook op deze wijze. Afgelopen jaar trouwens voor het eerst, voorgaande jaren gebeurde het op oudjaarsavond. Men heeft besloten om dit te veranderen om inderdaad ook de familie van de overledene de kans te geven hierbij aanwezig te zijn. Op oudjaarsavond blijft niemand meer voor een kop koffie 'hangen'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Herdenking overledenen

Bericht door eilander »

parsifal schreef:Het was toch gisteren de laatste zondag van het kerkelijk jaar? Ik weet niet of het logischer is om het kerkelijk jaar te volgen of het kalenderjaar.
Als je het gewend bent om het op de laatste zondag van het kerkelijk jaar te doen, is dat ongetwijfeld anders maar ik denk dat bij ons het meest logische moment is om het op oudejaarsavond te doen. Dan ben je toch meer bezig met terugblikken op het afgelopen jaar, en is het al een gedenkdag op zichzelf.

Bij ons is gisteren wel benoemd dat het de laatste zondag van het kerkelijk jaar was. De preek ging over de laatste dag van de wereld.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Herdenking overledenen

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Wij hadden dat gisteren, aan het eind van het kerkelijk jaar dus.
We nodigen ook de familieleden van de overledenen uit om aanwezig te zijn, en na de dienst is er voor hen koffie/thee en is de kerkenraad aanwezig. Zo combineer je het met aandacht en nazorg.
De gewoonte om het op de laatste zondag van het kerkelijk jaar te doen, heeft de oudste papieren. Zo gebeurde het gisteren bij ons ook. In de gemeente waar ik als gastarbeider bijspring, gebeurde het gistermorgen op de manier zoals Dodo beschreef, met de nabestaanden van de overledenen expliciet uitgenodigd om deze dienst mee te maken en na afloop ook samen koffie te drinken. Alle namen van overledenen werden ook genoemd.

In de eigen gemeente gebeurde het 's avonds (i.v.m. voorbereiding HA tijdens de ochtenddienst) en werd alleen Psalm 103: 8 en 9 gezongen, met daartussen een minuut stilte, na enkele inleidende woorden. De namen van de overledenen zullen in het kerkblad worden vermeld, maar werden niet opgelezen. Dat zouden er ook teveel worden.
~~Soli Deo Gloria~~
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Herdenking overledenen

Bericht door Curatorium »

Hendrikus schreef: De gewoonte om het op de laatste zondag van het kerkelijk jaar te doen, heeft de oudste papieren. Zo gebeurde het gisteren bij ons ook. In de gemeente waar ik als gastarbeider bijspring, gebeurde het gistermorgen op de manier zoals Dodo beschreef, met de nabestaanden van de overledenen expliciet uitgenodigd om deze dienst mee te maken en na afloop ook samen koffie te drinken. Alle namen van overledenen werden ook genoemd.
Gastarbeider? :D De laatste zondag van het kerkelijk jaar is kerkelijk gezien toch echt de meest logische keuze. Qua gevoel en sfeer heeft Oudejaarsavond weer wat voor. Bij ons gebeurt het ook op de Oudejaarsavond, ik heb er verder geen problemen mee.
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Herdenking overledenen

Bericht door DGG »

Hendrikus schreef:In de eigen gemeente gebeurde het 's avonds (i.v.m. voorbereiding HA tijdens de ochtenddienst) en werd alleen Psalm 103: 8 en 9 gezongen, met daartussen een minuut stilte, na enkele inleidende woorden. De namen van de overledenen zullen in het kerkblad worden vermeld, maar werden niet opgelezen. Dat zouden er ook teveel worden.
Hebben jullie een héle grote gemeente, of wat is de reden dat de overledenen niet worden afgelezen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel een beetje ongepast vind, om het dan maar in het kerkblad te vermelden.

Als er in onze gemeente 20 mensen zijn overleden, worden die allemaal afgelezen. En in omliggende gemeentes, van (soms boven de) 2.000 leden, worden ook gewoon alle namen afgelezen.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Herdenking overledenen

Bericht door Hendrikus »

DGG schreef:
Hendrikus schreef:In de eigen gemeente gebeurde het 's avonds (i.v.m. voorbereiding HA tijdens de ochtenddienst) en werd alleen Psalm 103: 8 en 9 gezongen, met daartussen een minuut stilte, na enkele inleidende woorden. De namen van de overledenen zullen in het kerkblad worden vermeld, maar werden niet opgelezen. Dat zouden er ook teveel worden.
Hebben jullie een héle grote gemeente, of wat is de reden dat de overledenen niet worden afgelezen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel een beetje ongepast vind, om het dan maar in het kerkblad te vermelden.

Als er in onze gemeente 20 mensen zijn overleden, worden die allemaal afgelezen. En in omliggende gemeentes, van (soms boven de) 2.000 leden, worden ook gewoon alle namen afgelezen.
Bijna 9000 leden. Dan krijg je wel erg veel overledenen om op te lezen.
In mijn gastarbeidergemeente werden gisteren 37 namen afgelezen. Die gemeente is veel kleiner.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Herdenking overledenen

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Bijna 9000 leden. Dan krijg je wel erg veel overledenen om op te lezen.
In mijn gastarbeidergemeente werden gisteren 37 namen afgelezen. Die gemeente is veel kleiner.
In New York waren het er duizenden. Hun namen werden stuk voor stuk voorgelezen.
De grootte van een gemeente zegt niets over het aantal overledenen.
Onze gemeente is heel klein, het ene jaar is er geen dode te betreuren, het andere jaar 5.
Hoeveel zijn het er gemiddeld in een grote gemeente?
Ik neem aan dat die 9.000 over verschillende kerken zijn verdeeld. Dan kan de k.r. er toch voor kiezen om alleen de namen van leden uit die betreffende gemeente voor te lezen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Herdenking overledenen

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Hendrikus schreef: Bijna 9000 leden. Dan krijg je wel erg veel overledenen om op te lezen.
In mijn gastarbeidergemeente werden gisteren 37 namen afgelezen. Die gemeente is veel kleiner.
In New York waren het er duizenden. Hun namen werden stuk voor stuk voorgelezen.
De grootte van een gemeente zegt niets over het aantal overledenen.
Onze gemeente is heel klein, het ene jaar is er geen dode te betreuren, het andere jaar 5.
Hoeveel zijn het er gemiddeld in een grote gemeente?
Ik neem aan dat die 9.000 over verschillende kerken zijn verdeeld. Dan kan de k.r. er toch voor kiezen om alleen de namen van leden uit die betreffende gemeente voor te lezen?
Leden zegt niet zo heel veel. Waar ik gastarbeider ben zijn ruim 1100 leden waarvan slechts ongeveer 300 actieve kerkgangers.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Herdenking overledenen

Bericht door Dodo »

Bij ons waren het er dertig. Maar de gemeente van Hendrikus is ruim vier keer zo groot, dus ik snap wel dat ze niet aan die lijst beginnen. En als de gemeente niet scherp in wijken is verdeeld, maar het loopt wat door elkaar wat betreft kerkgang en verenigingswerk, dan is alleen de mensen van je eigen wijk aflezen ook wat karig.
Elke keus die je hier in maakt, heeft z'n voors en z'n tegens.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Herdenking overledenen

Bericht door Ezen »

Wat is de meerwaarde van het oplezen van die namen?
Spitten en niet moe worden.
Plaats reactie