Herdenking overledenen

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Herdenking overledenen

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Leden zegt niet zo heel veel. Waar ik gastarbeider ben zijn ruim 1100 leden waarvan slechts ongeveer 300 actieve kerkgangers.
Uhm, dat zei ik dus ook al. :)
Mara schreef:De grootte van een gemeente zegt niets over het aantal overledenen.
Ik weet van familie (PKN gemeente) dat alleen de overledenen uit die wijkgemeente worden opgelezen. Ze hebben 1 kerkblad, maar ook daar heeft iedere wijkgemeente een eigen gedeelte met mededelingen, zieken etc.
In principe ben je lid van een wijkgemeente, zoals Dodo zegt staat dat niet vast en kun je wel eens naar een andere wijkkerk gaan, daar ben je uiteraard vrij in. Toch staat een lid ingeschreven in een wijkkerk en zo houden ze zich er dan ook aan.
Toen de PKN werd opgericht, waren ze heel scherp met indelen, maar na een paar jaar konden ze dat niet langer handhaven, omdat sommige leden zich niet thuisvoelden in een bepaalde wijkgemeente of ze verhuisden naar een andere wijk.
De wijkgemeente waar mijn buren in kerkten werd opgeheven en verdeeld over de andere.
Zo kon het gebeuren dat de naam van de overleden buurman niet in zijn eigen gemeente werd voorgelezen maar in de gemeente waar buurvrouw voortaan geacht werd om naar toe te gaan, maar ze voelde zich daar helemaal niet thuis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Herdenking overledenen

Bericht door ejvl »

Mara schreef: In principe ben je lid van een wijkgemeente, zoals Dodo zegt staat dat niet vast en kun je wel eens naar een andere wijkkerk gaan, daar ben je uiteraard vrij in. Toch staat een lid ingeschreven in een wijkkerk en zo houden ze zich er dan ook aan.
Toen de PKN werd opgericht, waren ze heel scherp met indelen, maar na een paar jaar konden ze dat niet langer handhaven, omdat sommige leden zich niet thuisvoelden in een bepaalde wijkgemeente of ze verhuisden naar een andere wijk.
De wijkgemeente waar mijn buren in kerkten werd opgeheven en verdeeld over de andere.
Zo kon het gebeuren dat de naam van de overleden buurman niet in zijn eigen gemeente werd voorgelezen maar in de gemeente waar buurvrouw voortaan geacht werd om naar toe te gaan, maar ze voelde zich daar helemaal niet thuis.
In dit geval zijn er geen wijkgemeenten maar slechts 1 kerk. Ik weet niet hoe het bij Hendrikus is natuurlijk.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Herdenking overledenen

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Ik neem aan dat die 9.000 over verschillende kerken zijn verdeeld. Dan kan de k.r. er toch voor kiezen om alleen de namen van leden uit die betreffende gemeente voor te lezen?
Dat zou kunnen als er een koppeling was tussen wijkgemeente en kerkgebouw. Maar die is er niet (er zijn meer wijken dan kerkgebouwen, en predikanten rouleren over de diverse kerkgebouwen). En daarom blijft het een lastig verhaal.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herdenking overledenen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Ik neem aan dat die 9.000 over verschillende kerken zijn verdeeld. Dan kan de k.r. er toch voor kiezen om alleen de namen van leden uit die betreffende gemeente voor te lezen?
Dat zou kunnen als er een koppeling was tussen wijkgemeente en kerkgebouw. Maar die is er niet (er zijn meer wijken dan kerkgebouwen, en predikanten rouleren over de diverse kerkgebouwen). En daarom blijft het een lastig verhaal.
Is dat het geval in andere grote PKN gemeenten met meerdere kerken in een plaats?
En vallen de (voormalige) gereformeerde kerken daar ook onder?
Volgens mij gaan de Open Hof en de Ontmoetingskerk nog een beetje hun eigen gang.
Ook bij de kerkelijke stand staat vermeld wie vertrekt (en misschien binnenkomt) van de
voormalige Gereformeerde kerken of de Open Hof.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herdenking overledenen

Bericht door Herman »

Ezen schreef:Wat is de meerwaarde van het oplezen van die namen?
Het is geen meerwaarde maar waardigheid in zichzelf. Een lieve opa of vader is overleden. Dan getuigt het van pastorale aandacht en warmte om hem niet in zijn algemeenheid te gedenken, maar om de naam te noemen.

Omdat het een traditie is, hoort het ook bij de rouwverwerking van de nabestaanden.
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Herdenking overledenen

Bericht door DGG »

Herman schreef:
Ezen schreef:Wat is de meerwaarde van het oplezen van die namen?
Het is geen meerwaarde maar waardigheid in zichzelf. Een lieve opa of vader is overleden. Dan getuigt het van pastorale aandacht en warmte om hem niet in zijn algemeenheid te gedenken, maar om de naam te noemen.

Omdat het een traditie is, hoort het ook bij de rouwverwerking van de nabestaanden.
Ik had het niet beter kunnen zeggen!

Dat is ook dé reden dat ik het onwenselijk vind dat de namen in een kerkblad geplaatst worden (wat nog niet eens de hele gemeente leest).

En m.b.t. wijkgemeentes: elk lid staat ingeschreven bij een bepaalde wijkgemeente. Dus kunnen óók gewoon de namen van de leden van de wijkgemeenten opgelezen worden. Als er wijk 1, 2 en 3 is, worden er in elke wijk de namen van de leden opgelezen. Ik snap niet wat daar onmogelijk aan zou zijn.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Herdenking overledenen

Bericht door Hendrikus »

DGG schreef: En m.b.t. wijkgemeentes: elk lid staat ingeschreven bij een bepaalde wijkgemeente. Dus kunnen óók gewoon de namen van de leden van de wijkgemeenten opgelezen worden. Als er wijk 1, 2 en 3 is, worden er in elke wijk de namen van de leden opgelezen. Ik snap niet wat daar onmogelijk aan zou zijn.
Onmogelijk of lastig, dat is nog wel een verschil. Bij ons is het lastige dat we meer wijken dan kerkgebouwen hebben en dat er geen rechtstreekse koppeling is tussen een wijk en een kerkgebouw. Wáár lees je dan de overledenen van wijk 1 voor? In kerk A, B, C of D? En waar die van wijk 2, 3, 4, 5, 6? Zeg het maar...
Maar dat voorlezen wel de voorkeur heeft, dat ben ik helemaal met je eens.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie