Kerst vieren op de vereniging

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Kerst vieren op de vereniging

Bericht door Dodo »

Op onze vrouwenvereniging wordt in de kerstviering meestal de kerstliturgie gebruikt die de vrouwenbond heeft gemaakt. Zelf heb ik daar echt niets mee. Ik vind het erg gemaakt. Zingen (fijn!), "stemmen", gedichten, bijbellezingen. De hele liturgie duurt best lang.
Ik zou wel eens wat anders willen, maar hoe zou je het dan kunnen doen? Hoe doen andere verenigingen dat? Een meditatie? Daarover doorpraten, eventueel in groepjes?
En heeft iemand eventueel nog een goed kerstverhaal (vrij verhaal)?
Ik zou graag een feestelijke middag willen, maar wel met inhoud. En dat vind ik best lastig.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door Orchidee »

@Dodo; er zijn wel meer verenigingen die niet de liturgie van de vrouwenbond gebruiken, misschien kan je eens polsen voor tips bij collega- verenigingen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door -DIA- »

Bij ons hebben we een kerstbijeenkomst.
Er wordt gezongen, gedeclameerd, en gemediteerd.
Er was een kern van (vooral ouderen) die verenigingsavond voor kerst meed omdat men die niet zinvol vind.
De laatste tijd horen we daar niet meer zo van. De ouden sterven weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door Mara »

Zit jij in de leiding Dodo?
Mijn bezwaar tegen dergelijke vieringen is dat ze vaak veel te lang duren, omdat ze veel van hetzelfde bevatten.
Een bijbelverhaal + een vrij verhaal, een echt gedicht EN een zelfgeschreven gedicht, te lange meditatie, te veel liederen zingen.
(Ik heb een viering met een zondagsschool bijgewoond die 2 uur duurde, zonder pauze)
Ik denk dat je alle neuzen dezelfde kant op moet krijgen voor zo'n kerstviering, dat kan soms niet meevallen. ;)
Wat bedoel je met "stemmen" trouwens?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door Zita »

Mara schreef:Zit jij in de leiding Dodo?
Mijn bezwaar tegen dergelijke vieringen is dat ze vaak veel te lang duren, omdat ze veel van hetzelfde bevatten.
Een bijbelverhaal + een vrij verhaal, een echt gedicht EN een zelfgeschreven gedicht, te lange meditatie, te veel liederen zingen.
(Ik heb een viering met een zondagsschool bijgewoond die 2 uur duurde, zonder pauze)
Ik denk dat je alle neuzen dezelfde kant op moet krijgen voor zo'n kerstviering, dat kan soms niet meevallen. ;)
Wat bedoel je met "stemmen" trouwens?
Stemmen, da's toch een toneelstuk zonder dat er iets uitgebeeld wordt? Tekst met een rolverdeling of iets dergelijks.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:Zit jij in de leiding Dodo?
Mijn bezwaar tegen dergelijke vieringen is dat ze vaak veel te lang duren, omdat ze veel van hetzelfde bevatten.
Een bijbelverhaal + een vrij verhaal, een echt gedicht EN een zelfgeschreven gedicht, te lange meditatie, te veel liederen zingen.
(Ik heb een viering met een zondagsschool bijgewoond die 2 uur duurde, zonder pauze)
Ik denk dat je alle neuzen dezelfde kant op moet krijgen voor zo'n kerstviering, dat kan soms niet meevallen. ;)
Wat bedoel je met "stemmen" trouwens?
Stemmen, da's toch een toneelstuk zonder dat er iets uitgebeeld wordt? Tekst met een rolverdeling of iets dergelijks.
O, ik ken het niet. Is dat niet iets van heel vroeger? Omdat men moeite had/heeft met toneel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door Dodo »

De liturgie heeft een thema. Het bestaat vooral uit zingen, schriftlezingen en gedichten. Het wordt aan elkaar gepraat door kleine teksten ertussen. Dat zijn de zgn stemmen.
Om de leden er bij te betrekken, laat je ze de gedichten en de stemmen lezen, maar uiteindelijk zit je toch met elkaar een soort programma aan elkaar voor te lezen. Ik vind het erg voorgekookt en passief. Vandaar dat ik aan het denken ben over een andere vorm. Ik zit in het bestuur, dus ik kan mogelijk dingen een zetje geven...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door Dodo »

Voorbeeld:
Zingen
Psalm 130:3
Ik blijf de HEER verwachten;
Mijn ziel wacht ongestoord;
Ik hoop, in al mijn klachten,
Op Zijn onfeilbaar woord;
Mijn ziel, vol angst en zorgen,
Wacht sterker op de HEER,
Dan wachters op de morgen;
De morgen, ach, wanneer?

Stem
Advent 2016. We leven toe naar het kerstfeest. Met David zongen we over het verwachten van de Heere. In het Oude Testament lezen we over het uitzien naar de komst van de Messias.

Schriftlezing
Jesaja 21:11
De last over Duma. Men roept mij uit Seïr toe: Wachter, hoe staat het met de nacht? Wachter, hoe staat het met de nacht?

Gedicht
Komt ons in diepe nacht ter ore
Komt ons in diepe nacht ter ore:
De morgenster is opgegaan,
een mensenkind voor ons geboren,
God zal ons redden, is Zijn Naam.
Opent uw hart, gelooft uw ogen,
vertrouwt u toe aan wat gij ziet:
Hoe ’t woord van God van alzo hoge
hier menselijk aan ons geschiedt.
Dit is één kantje, de hele liturgie is tien kantjes. Je kunt 'm natuurlijk bewerken (inkorten).
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door Mara »

Dodo schreef:De liturgie heeft een thema. Het bestaat vooral uit zingen, schriftlezingen en gedichten. Het wordt aan elkaar gepraat door kleine teksten ertussen. Dat zijn de zgn stemmen.
Om de leden er bij te betrekken, laat je ze de gedichten en de stemmen lezen, maar uiteindelijk zit je toch met elkaar een soort programma aan elkaar voor te lezen. Ik vind het erg voorgekookt en passief. Vandaar dat ik aan het denken ben over een andere vorm. Ik zit in het bestuur, dus ik kan mogelijk dingen een zetje geven...
O, nu snap ik het. :)
Tja, als dit altijd wordt gedaan, is het misschien moeilijk om het een heel andere inslag te geven.
Ik zou het dan proberen te wijzigen in:
Annie draagt gedicht A voor,
Miep vertelt het korte verhaal
Jannie, omdat ze zo'n mooi zuivere sopraan heeft, zingt een paar liederen solo
Niet iedereen wil graag op de voorgrond treden, maar alleen luisteren.
Dus hoe goed ken jij de leden?
Het is best lastig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door helma »

Ik herinner me altijd de langdradigheid van dit soort vieringen. Ongeacht de mooie boodschap die er beslist in kan zitten. Zeker in een tijd waarin je soms van viering tot viering steeds voortgaat. Toen onze kinderen klein waren had ik zoveel kerstvieringen, op het moment dat het werkelijk Kerst was, was ik uitgeput. Kerst op school bij de kleuters, (als je een kind in groep 1 en in groep 2 had, was dat twee avonden). Met de kinderen van groep 3 was het kerst in een bejaardencentrum. De niet-werkende moeders waren chauffeur. Dan was er Kerstviering van de interkerkelijke Zondagsschool. Met de Vrouwenvereniging hadden we ook Kerstviering a la Dodo. Op de Kinderevangelisatie vierden we Kerst met kinderen en hun ouders en ook de andersbegaafden in onze regio hadden een Kerstviering waar ik het koortje verschillende jaren heb begeleid. Dan was er Tweede Kerstdag nog de Kerstviering van de kinderen in de kerk. Daarnaast de gewone kerkdiensten met Kerst en Oud en Nieuw. Ik vond het altijd een heel gejakker.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik herinner me altijd de langdradigheid van dit soort vieringen. Ongeacht de mooie boodschap die er beslist in kan zitten. Zeker in een tijd waarin je soms van viering tot viering steeds voortgaat. Toen onze kinderen klein waren had ik zoveel kerstvieringen, op het moment dat het werkelijk Kerst was, was ik uitgeput. Kerst op school bij de kleuters, (als je een kind in groep 1 en in groep 2 had, was dat twee avonden). Met de kinderen van groep 3 was het kerst in een bejaardencentrum. De niet-werkende moeders waren chauffeur. Dan was er Kerstviering van de interkerkelijke Zondagsschool. Met de Vrouwenvereniging hadden we ook Kerstviering a la Dodo. Op de Kinderevangelisatie vierden we Kerst met kinderen en hun ouders en ook de andersbegaafden in onze regio hadden een Kerstviering waar ik het koortje verschillende jaren heb begeleid. Dan was er Tweede Kerstdag nog de Kerstviering van de kinderen in de kerk. Daarnaast de gewone kerkdiensten met Kerst en Oud en Nieuw. Ik vond het altijd een heel gejakker.
O, jij had hetzelfde als ik. :haha
Dat was mijn bezwaar ook vaak, veel te lang. Zoals ik eerder zei, een viering met de zondagsschool die ruim 2 uur duurde. De kerk zat vol met peuters, dreumesen, baby's in maxi cosi's.
Op de lagere school hebben we een keer s'avonds op het schoolplein kerstliederen gezongen. De ene kerk was toen verkocht aan een andere gemeente en de andere kerk was al bezet met een concert.
Toen had het personeel dit bedacht. Schoolplein was verlicht met kaarsen in windlichten (moesten de kinderen van thuis meenemen)
Direkteur vertelde een kort kerstverhaal en de mensen die om de school heen wonen, hadden er erg van genoten. Ze luisterden en keken mee vanuit hun raam.
Ik vond dat voor herhaling vatbaar. Doordat je dicht op elkaar staat en het schoolplein redelijk beschut ligt, hadden we het beslist niet koud.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door Orchidee »

Ik was ook blij dat al die "verplichtingen" niet meer hoeven!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door -DIA- »

Afgelopen donderdag hadden we weer onze jaarlijkse Kerstsamenkomst.
En nu luister ik via de scanner naar Kerstfeest voor onze gehandicapten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Afgelopen donderdag hadden we weer onze jaarlijkse Kerstsamenkomst.
En nu luister ik via de scanner naar Kerstfeest voor onze gehandicapten.
Zijn al die kerstvieringen niet erg vroeg dit jaar?
Het begon afgelopen woensdag, met een viering voor ouderen in een gemeente, las ik ergens.
En dan gaat het vervolgens door. Ik snap wel dat je niet alles 1 dag van tevoren kunt doen, maar is 11 dagen voor 25 december
niet een beetje vroeg, zoals ook eergisteren en vandaag?
Dat is met Pasen en Pinksteren niet zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerst vieren op de vereniging

Bericht door aggieoudje »

Bij ons in de gemeente was het afgelopen woensdag het kerstfeest voor de oudere(65+) Ik weet dat toevallig omdat mijn moeder er een gedicht heeft voorgedragen.

De Vrouwenvereniging heeft aanstaande woensdag kerstavond. Die hebben om de week vereniging dus dat komt nu zo netjes uit in de week voor kerst.
Ze gebruiken voor de kerstviering overigens de liturgie van de Herv. Vrouwenbond met volgens mij wat eigen toevoegingen.

Ook zie ik op de facebook van onze gemeente al de foto's voorbijkomen van verschillende clubs die hun kerstviering hebben gehad.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Plaats reactie