Wonderlijk verhaal in Terdege

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door Desiree »

Toch wel mooie reacties hoor... bepaald niet zwijgend ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door refo »

ejvl schreef:
eilander schreef:Wie dit ook waarzeggerij durft te noemen, is (op zijn best) ver van zijn plaats.
Dat denk ik ook. En ik denk als de persoon waar het over gaat in de Terdege, zou weten dat het op deze manier opgetekend zou worden, hij beslist bezwaar gemaakt zou hebben.
Ik geloof zeker dat er wonderlijke zaken gebeuren, maar daar hoeft niet mee te koop gelopen worden. Vaak wordt het dan "mythisch" en het dient geen doel. Maar dat geldt voor wel meer boekjes en verhalen waar, naar mijn bescheiden mening, degene waar het over gaat nooit gewild zou hebben dat het op die manier naar buiten gebracht zou worden.
Als iemand 'weet' dat er een meisjestweeling op komst is dan is dat waarzeggerij. Niets anders.
Verder valt me op dat het wondergeloof in onze kringen ook best veel aandacht krijgt. Dat is ook zo iets: door mij of aan mij zal een wonder geschieden en daarop baseert men een zijn geloof. Wij leerden dat dat geen waar geloof is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Van der Bok

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
samanthi schreef:Ik ben een mens ik kan niet oordelen wie wel of niet bekeerd is. Ik geloof in uitreddingen in wonderlijke uitreddingen, in dit verhaaltje gaat het over waarzeggerij en roekeloosheid en niet over uitreddingen
Dat vind ik echt wel ver gaan en durf ik je niet na te zeggen. Was David ook roekeloos toen hij op Goliath afstapte met z'n slinger?
Nee hij kwam in de Naam van God
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet zo goed -even afgezien van de wat wonderlijke selectie van feiten over de betreffende man, ik mag hopen dat zijn godsvrucht ook uit andere dingen bleek- waarom zulke verhalen niet zouden mogen worden verteld.

Integendeel. Zolang de wonderlijke geschiedenissen maar feitelijk te verifiëren zijn, is dat toch alleen tot eer van God? Een probleem is dat liefhebbers van dit soort geschiedenissen vaak bovengemiddeld veel fantasie hebben en niet al te kritisch zijn.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door gallio »

refo schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Wie dit ook waarzeggerij durft te noemen, is (op zijn best) ver van zijn plaats.
Dat denk ik ook. En ik denk als de persoon waar het over gaat in de Terdege, zou weten dat het op deze manier opgetekend zou worden, hij beslist bezwaar gemaakt zou hebben.
Ik geloof zeker dat er wonderlijke zaken gebeuren, maar daar hoeft niet mee te koop gelopen worden. Vaak wordt het dan "mythisch" en het dient geen doel. Maar dat geldt voor wel meer boekjes en verhalen waar, naar mijn bescheiden mening, degene waar het over gaat nooit gewild zou hebben dat het op die manier naar buiten gebracht zou worden.
Als iemand 'weet' dat er een meisjestweeling op komst is dan is dat waarzeggerij. Niets anders.
Verder valt me op dat het wondergeloof in onze kringen ook best veel aandacht krijgt. Dat is ook zo iets: door mij of aan mij zal een wonder geschieden en daarop baseert men een zijn geloof. Wij leerden dat dat geen waar geloof is.
Rebecca wist dat er een jongenstweeling op komst was. Wat noem je dat ?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door samanthi »

Kwam er bij Rebekka een familielid ff vertellen dat ze een jongens tweeling zou krijgen?
Ik heb het gevoel dat het begrepen wil worden! Het is beter voor mij om te stoppen met dit onderwerp.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door Paal »

Ook nu gebeurt dit nog.
Het komt nogal eens voor dat predikanten al weten waar ze naar toe moeten bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door Gian »

Mara schreef:
Gian schreef: Is het niet verontrustend dat dit gewoon in de Terdege geplaatst wordt?
Nee. Er is een - kleiner wordende - groep lezers die dit soort verhalen heel graag leest. Ik geloof zelf dat het wel waar is, het is immers te verifiëren.
Misschien zijn we daar anno 2016 "te nuchter" voor geworden, dat wij de stem van de Heere niet meer verstaan.
Daarom is het verhaal misschien wel naderhand ontstaan.
Desiree schreef:Jozef... jozef, jozef had een jas. Elf korenschoven die allemaal voor hem bogen... Het kwam nog uit ook.
Jozef had een profetische bediening. Zo openbaart God zich in elke tijd weer anders. Vroeger direct tot de mens, toen door profeten, toen door Jezus zelf en nu door Zijn Woord. Dat onderscheid kunnen we niet loslaten.
Curatorium schreef:Blijkbaar staan we toch niet ver van evangelischen af. Die krijgen ook te pas en te onpas zogenaamde 'beelden' en toekomstvoorspellingen van boven, dit is praktisch hetzelfde. Ik vraag me af of het Bijbels is.
Precies. Een typisch religieus fenomeen?
eilander schreef: Dus liever maar niet schamper over doen, maar de kern? Nee, dat is het niet.
Ik doe er nergens schamper over, ik geloof dat dit werkelijk gebeurt en geloofd wordt. Er is wel een reden voor mij om dit achterwege te laten omdat ik er nadelen in zie en geen enkel voordeel.
eilander schreef: - geloof je niet dat deze dingen gebeurd zijn?
- geloof je niet dat dit van God is, maar van de duivel?
- geloof je niet dat Vd Bok een kind van God was?
Bron is Ds. Schulting die dit in de Terdege schrijft.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door helma »

Zonder nu over deze persoon te spreken, geloof je dat er nu mensen kunnen zijn met de gave van profetie? Of denk je dat de gaven van de Geest tot de tijd van de apostelen is beperkt? Aan mensen die er van overtuigd zijn dat de Geest de gave van profetie nog steeds geeft aan (sommige van) Zijn kinderen; hoe denk je dan over de andere gaven uit de Korinthebrief; bijv. tongentaal en genezing. Geeft de Geest die gaven dan ook nog in onze tijd? Of is het beperkt tot de gave van profetie. (Wat in elk geval nog wel geaccepteerd wordt binnen onze gezindte)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Zonder nu over deze persoon te spreken, geloof je dat er nu mensen kunnen zijn met de gave van profetie? Of denk je dat de gaven van de Geest tot de tijd van de apostelen is beperkt? Aan mensen die er van overtuigd zijn dat de Geest de gave van profetie nog steeds geeft aan (sommige van) Zijn kinderen; hoe denk je dan over de andere gaven uit de Korinthebrief; bijv. tongentaal en genezing. Geeft de Geest die gaven dan ook nog in onze tijd? Of is het beperkt tot de gave van profetie. (Wat in elk geval nog wel geaccepteerd wordt binnen onze gezindte)
Ik zou wel voorbeelden kunnen noemen, maar doe het liever niet.
Dan heb ik het niet over tongentaal, wel dat mensen op het gebed genezen.
Denk ook aan verschillende mensen die WO II hebben gezien, de honger, het wapengedruis,
in de jaren 30, en ook mensen die wisten dat WO I Nederland voorbij zou gaan.
Een klein aantal voorbeelden genoemd, maar ik waag me niet meer graag op dit forum
omdat ik toch in alles (vooral als ik wijs op 'de ouden') gewantrouwd wordt.
Iedereen kan het trouwens lezen, ook op Digibron.
Ten overvloede, want de vragen komen na zoveel jaren toch terug, dit is niet het normale maar het extraordinaire, en ik heb gemerkt dat hier veel misverstand en ook ongeloof over is. Een bewijs dat men veel niet meer leest wat uit de bevindelijke hoek komt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door eilander »

Ik denk dat iemand die dit soort gaven van God krijgt, in elk geval daarmee niet zelf in het middelpunt wil staan. Dat gezegd hebbende, geloof ik zeker wel dat deze gaven bestaan. Zie ook de voorbeelden die DIA noemt, en wat Mara aanhaalde over de watersnoodramp.
Dat is wel van een heel andere orde dan te voorzeggen dat er twee meisjes geboren zullen worden....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door huisman »

eilander schreef:Ik denk dat iemand die dit soort gaven van God krijgt, in elk geval daarmee niet zelf in het middelpunt wil staan. Dat gezegd hebbende, geloof ik zeker wel dat deze gaven bestaan. Zie ook de voorbeelden die DIA noemt, en wat Mara aanhaalde over de watersnoodramp.
Dat is wel van een heel andere orde dan te voorzeggen dat er twee meisjes geboren zullen worden....
Dat de HEERE wonderlijke uitreddingen geeft aan Zijn kinderen is absoluut een waarheid. Maar met verhalen over deze gebeurtenissen kan ik niet zalig worden. Daarom kunnen deze verhalen wel gevaarlijk zijn omdat ze soms boven of naast Gods openbaring in de Schrift gezet worden.
Als het gebruikt wordt om de Schrift te onderstrepen heb ik er geen moeite mee. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er ook bevindingen/ervaringen ( ook bij Gods kinderen) zijn die de toets van de Schrift niet kunnen doorstaan.
Daarom is het koesteren van deze verhalen ook gevaarlijk temeer omdat na verloop van tijd er verschilllende versies ontstaan die soms steeds wonderlijker worden.
Als Petrus in zijn eerste brief verteld over de stem die hij gehoord heeft op de berg zegt hij: Wij hebben het profetische woord dat zeer vast is ,en gij doet wel als gij daarop acht hebt.

Laten wij deze correctie van Petrus maar ter harte nemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ik denk dat iemand die dit soort gaven van God krijgt, in elk geval daarmee niet zelf in het middelpunt wil staan. Dat gezegd hebbende, geloof ik zeker wel dat deze gaven bestaan. Zie ook de voorbeelden die DIA noemt, en wat Mara aanhaalde over de watersnoodramp.
Dat is wel van een heel andere orde dan te voorzeggen dat er twee meisjes geboren zullen worden....
Dat is waar. Want als dit gebeurt gaat dit gepaard met grote ootmoed en vernedering.
Daarom zal een begenadigd mens daar ook nooit iets 'mee worden'. Zie verder boven,
wat huisman zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik denk dat iemand die dit soort gaven van God krijgt, in elk geval daarmee niet zelf in het middelpunt wil staan. Dat gezegd hebbende, geloof ik zeker wel dat deze gaven bestaan. Zie ook de voorbeelden die DIA noemt, en wat Mara aanhaalde over de watersnoodramp.
Dat is wel van een heel andere orde dan te voorzeggen dat er twee meisjes geboren zullen worden....
Dat is waar. Want als dit gebeurt gaat dit gepaard met grote ootmoed en vernedering.
Daarom zal een begenadigd mens daar ook nooit iets 'mee worden'. Zie verder boven,
wat huisman zegt.
Ook iemand met genade kan er wat mee worden
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Van der Bok

Bericht door dennis »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Voor af en toe mooi om te lezen, maar als je alleen maar dit soort boeken of artikelen leest, is het gevaar dat het als een soort norm gaat fungeren. Gelukkig is er heel veel degelijke kost om te lezen, waarin het wél gaat om het merg van het evangelie.
Dus liever maar niet schamper over doen, maar de kern? Nee, dat is het niet.
Goed verwoord!
De Heere kan veel geven, maar we hebben allemaal een ding nodig.
Plaats reactie