Wonderlijk verhaal in Terdege

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door Gian »

Afgelopen week las ik een oude Terdege. Daarin stond een verhaal van dominee Schulting die verteld over Teun van der Bok. Het verbaasde mij dat dit gewoon in de Terdege stond.
Ik wil een paar voorbeelden noemen.

'Hij had een vraag: 'Loop jij met een roeping tot predikant?' Ik schrok, want ik hield dat altijd angstvallig verborgen: 'Heb ik me verraden?' Hij zei: 'Nee, maar ik word erbij bepaald dat je dominee moet worden.

Toen hij dat als militair meemaakte, werd hij bemoedigd met de woorden 'Tot u zal het niet genaken'. Toen voelde hij geen vrees. Tijdens een bombardement kropen zij makkers bij hem in de buurt; ze dachten dat hij wel beschermd zou worden.

Tijdens een aanval maakten ze dat ze wegkwamen. Op een dag had Van der Bok niet gehoord dat er een vliegtuig naderde. De anderen waren al weg. Het vliegtuig kwam recht op hem af. Bij Van der Bok was het geloof zo levendig, dat hij zei; 'Schiet maar, er is toch niet één kogel voor mij bij'

Ze kregen een zakje "stof" mee: restanten van het meel. Het was te groot om te verstoppen, maar Van der Bok zei: 'wat ik van de Heere krijg, neemt geen mens me af'. Er kwam echter controle van de Sicherheitsdienst. Van der Bok deed zelf zijn kast open. Daar stond de zak vol meel. De SD'er werd echter met blindheid geslagen. Hij bekeek de kast van boven tot onder en trapte hem dicht.

Toen kleinzoon Teun zei dat er gezinsuitbreiding werd verwacht, kreeg van der Bok te geloven dat er twee meisjes geboren zouden worden.

Zijn vrouw had minder oefeningen, maar de Heere liet haar soms zien wat er zou gaan gebeuren. Na een preekbeurt van student J. van Dijke zei ze: Die wordt geen dominee'. Hij is in 1948 als kandidaat overleden.

Toen een vriend die midden uit de wereld gehaald was, bij Van der Bok op bezoek was geweest, zei ze: 'Dat was de laatste keer.' Die vriend was gezond, maar is nog diezelfde dag overleden.


Het zijn niet alleen mi vreemde verhalen, het gaat ook alleen maar over dit soort verhalen en over Van der Bok. Mij bezwaar is dat er nogal een claim gelegd wordt op 'de waarheid'. Er wordt gezegd; "Van der Bok was diep ingeleid in geloofszaken". en "Je mist dat geoefende volk nu zo."

Is het niet verontrustend dat dit gewoon in de Terdege geplaatst wordt?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Van der Bok

Bericht door gallio »

Gian schreef:Afgelopen week las ik een oude Terdege. Daarin stond een verhaal van dominee Schulting die verteld over Teun van der Bok. Het verbaasde mij dat dit gewoon in de Terdege stond.
Ik wil een paar voorbeelden noemen.

'Hij had een vraag: 'Loop jij met een roeping tot predikant?' Ik schrok, want ik hield dat altijd angstvallig verborgen: 'Heb ik me verraden?' Hij zei: 'Nee, maar ik word erbij bepaald dat je dominee moet worden.

Toen hij dat als militair meemaakte, werd hij bemoedigd met de woorden 'Tot u zal het niet genaken'. Toen voelde hij geen vrees. Tijdens een bombardement kropen zij makkers bij hem in de buurt; ze dachten dat hij wel beschermd zou worden.

Tijdens een aanval maakten ze dat ze wegkwamen. Op een dag had Van der Bok niet gehoord dat er een vliegtuig naderde. De anderen waren al weg. Het vliegtuig kwam recht op hem af. Bij Van der Bok was het geloof zo levendig, dat hij zei; 'Schiet maar, er is toch niet één kogel voor mij bij'

Ze kregen een zakje "stof" mee: restanten van het meel. Het was te groot om te verstoppen, maar Van der Bok zei: 'wat ik van de Heere krijg, neemt geen mens me af'. Er kwam echter controle van de Sicherheitsdienst. Van der Bok deed zelf zijn kast open. Daar stond de zak vol meel. De SD'er werd echter met blindheid geslagen. Hij bekeek de kast van boven tot onder en trapte hem dicht.

Toen kleinzoon Teun zei dat er gezinsuitbreiding werd verwacht, kreeg van der Bok te geloven dat er twee meisjes geboren zouden worden.

Zijn vrouw had minder oefeningen, maar de Heere liet haar soms zien wat er zou gaan gebeuren. Na een preekbeurt van student J. van Dijke zei ze: Die wordt geen dominee'. Hij is in 1948 als kandidaat overleden.

Toen een vriend die midden uit de wereld gehaald was, bij Van der Bok op bezoek was geweest, zei ze: 'Dat was de laatste keer.' Die vriend was gezond, maar is nog diezelfde dag overleden.


Het zijn niet alleen mi vreemde verhalen, het gaat ook alleen maar over dit soort verhalen en over Van der Bok. Mij bezwaar is dat er nogal een claim gelegd wordt op 'de waarheid'. Er wordt gezegd; "Van der Bok was diep ingeleid in geloofszaken". en "Je mist dat geoefende volk nu zo."

Is het niet verontrustend dat dit gewoon in de Terdege geplaatst wordt?
Nee, waarom zou dit verontrustend zijn? Het zijn vrij recente gebeurtenissen die na te trekken zijn als je dat wilt. Vooral zoiets als de geboorte van de tweeling - misschien dat Teun jr dat zo zou kunnen bevestigen.
Gardareen
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:09

Re: Van der Bok

Bericht door Gardareen »

Even een vraag.: wat vind je verontrustend? De terdege of het verhaal?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Van der Bok

Bericht door Hendrikus »

Gardareen schreef:Even een vraag.: wat vind je verontrustend? De terdege of het verhaal?
Goed lezen, Gian heeft duidelijk aangegeven wat zijn punt is:
Gian schreef:Mijn bezwaar is dat er nogal een claim gelegd wordt op 'de waarheid'. Er wordt gezegd; "Van der Bok was diep ingeleid in geloofszaken". en "Je mist dat geoefende volk nu zo."
Zulke verhaaltjes zijn alleen maar koren op de molen van mensen die graag klagen dat er geen geoefend volk meer is, dat de Heere zijn hand zo stil houdt, enzovoort. Net als preken waarin vooral wordt benoemd wat het niét is, wie er niét aan het avondmaal mogen, et cetera. Daarmee trek je geen mensen tot Christus, integendeel: Hij wordt als schier onbereikbaar afgeschilderd.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Van der Bok

Bericht door freek »

En iedereen in die kringen maar tobben. Want ja. Dat soort 'oefeningen' kennen ze niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Van der Bok

Bericht door Mara »

Gian schreef: Is het niet verontrustend dat dit gewoon in de Terdege geplaatst wordt?
Nee. Er is een - kleiner wordende - groep lezers die dit soort verhalen heel graag leest. Ik geloof zelf dat het wel waar is, het is immers te verifiëren.
Misschien zijn we daar anno 2016 "te nuchter" voor geworden, dat wij de stem van de Heere niet meer verstaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Van der Bok

Bericht door eilander »

Voor af en toe mooi om te lezen, maar als je alleen maar dit soort boeken of artikelen leest, is het gevaar dat het als een soort norm gaat fungeren. Gelukkig is er heel veel degelijke kost om te lezen, waarin het wél gaat om het merg van het evangelie.
Dus liever maar niet schamper over doen, maar de kern? Nee, dat is het niet.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van der Bok

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Voor af en toe mooi om te lezen, maar als je alleen maar dit soort boeken of artikelen leest, is het gevaar dat het als een soort norm gaat fungeren. Gelukkig is er heel veel degelijke kost om te lezen, waarin het wél gaat om het merg van het evangelie.
Dus liever maar niet schamper over doen, maar de kern? Nee, dat is het niet.
Eens. Verder geen commentaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Van der Bok

Bericht door huisman »

eilander schreef:Voor af en toe mooi om te lezen, maar als je alleen maar dit soort boeken of artikelen leest, is het gevaar dat het als een soort norm gaat fungeren. Gelukkig is er heel veel degelijke kost om te lezen, waarin het wél gaat om het merg van het evangelie.
Dus liever maar niet schamper over doen, maar de kern? Nee, dat is het niet.
Ik doe er niet schamper over maar van mij hoeven deze verhalen niet.Wil je bevindelijke stof lezen lees dan bv de brieven van Samuel Rutherford of de boeken van Mary Winslow.
Daar lees je dat het bevindelijke leven zich niet richt op allerlei uitreddingen maar op Jezus Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Van der Bok

Bericht door Curatorium »

Blijkbaar staan we toch niet ver van evangelischen af. Die krijgen ook te pas en te onpas zogenaamde 'beelden' en toekomstvoorspellingen van boven, dit is praktisch hetzelfde. Ik vraag me af of het Bijbels is.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Van der Bok

Bericht door Desiree »

Jozef... jozef, jozef had een jas. Elf korenschoven die allemaal voor hem bogen... Het kwam nog uit ook.

De Bijbel staat vol met de komst van de Heere Jezus... Jesaja. En nu voor later wat er nog komen gaat.

Ik zou daar op letten, want dat is de Bijbel.

Ik respecteer het omdat iemand dat blijkbaar gelooft en het klopt soms ook. Maar ook niet altijd, dat weten we ook. Koning Willem Alexander leeft nog steeds... gelukkig maar.

Dus ik zou die persoonlijke dingen, persoonlijk laten. En het Woord verkondigen.

Maar ik ken de context niet, want ik lees geen Terdege :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Wilg
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016, 10:07

Re: Van der Bok

Bericht door Wilg »

@ Huisman: Het is niet dat men er zich op richt, maar als de zaken zo mogen geschieden is het weleens goed om erover te schrijven of te spreken. Wel daarbij zegende met Eilander dat het niet de kern is.

@ Curatorium: Om het af te doen als 'te pas en te onpas zogenaamde 'beelden' en toekomstvoorspellingen' is volgens mij niet bijbels.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Van der Bok

Bericht door Hendrien »

Curatorium schreef:Blijkbaar staan we toch niet ver van evangelischen af. Die krijgen ook te pas en te onpas zogenaamde 'beelden' en toekomstvoorspellingen van boven, dit is praktisch hetzelfde. Ik vraag me af of het Bijbels is.
Ik ook! Hoor er weinig in tot verheerlijking van de Heere Jezus. Want daar gaat het toch om? Bij heel veel dingen vraag ik me ook het belang af van de dingen die bekend gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Van der Bok

Bericht door Jeremiah »

Ik wordt altijd stil van kinderen van God die zo dicht bij hun Meester leven. Ze worden beveiligd, bemoedigd en vertroost door de Heere Jezus zelf die hun Leidsman is en zijn ogen geen seconde van hun afhoudt. Het is een tere en zeer persoonlijke band en een kennen in liefde zoals Edwards dat zo mooi heeft gezegd. Want: Zijn aangezicht in gunst tot hen gewend. Mn opa had ook zo'n nabij -jaloersmakend- leven, nu ken ik niemand meer die zo'n leven heeft. Ik hoor er nooit meer van. Een ouderling zei pas dat God ze allemaal aan het binnenhalen is, en ik geloof dat daar een kern van waarheid in zit.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Van der Bok

Bericht door Mara »

huisman schreef: Ik doe er niet schamper over maar van mij hoeven deze verhalen niet.Wil je bevindelijke stof lezen lees dan bv de brieven van Samuel Rutherford of de boeken van Mary Winslow.
Daar lees je dat het bevindelijke leven zich niet richt op allerlei uitreddingen maar op Jezus Christus.
Zeg je daarmee dat het nu niet gebeurt dat de Heere rechtstreeks tot iemand spreekt en dat iets van vroeger is?
Mensen die een visioen te zien krijgen, worden nooit geloofd, totdat het uitkomt.
Ik geloof het niet altijd, maar als iemand werkelijk een heel nabij en afhankelijk leven kent, zou ik er van afblijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie