Wonderlijk verhaal in Terdege

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik denk dat iemand die dit soort gaven van God krijgt, in elk geval daarmee niet zelf in het middelpunt wil staan. Dat gezegd hebbende, geloof ik zeker wel dat deze gaven bestaan. Zie ook de voorbeelden die DIA noemt, en wat Mara aanhaalde over de watersnoodramp.
Dat is wel van een heel andere orde dan te voorzeggen dat er twee meisjes geboren zullen worden....
Dat is waar. Want als dit gebeurt gaat dit gepaard met grote ootmoed en vernedering.
Daarom zal een begenadigd mens daar ook nooit iets 'mee worden'. Zie verder boven,
wat huisman zegt.
Ook iemand met genade kan er wat mee worden
Ja, maar dan krijgt hij of zij God wel tegen. Het is ook zo dat we in hoogmoed gevallen zijn, toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door Gian »

helma schreef:Zonder nu over deze persoon te spreken, geloof je dat er nu mensen kunnen zijn met de gave van profetie? Of denk je dat de gaven van de Geest tot de tijd van de apostelen is beperkt? Aan mensen die er van overtuigd zijn dat de Geest de gave van profetie nog steeds geeft aan (sommige van) Zijn kinderen; hoe denk je dan over de andere gaven uit de Korinthebrief; bijv. tongentaal en genezing. Geeft de Geest die gaven dan ook nog in onze tijd? Of is het beperkt tot de gave van profetie. (Wat in elk geval nog wel geaccepteerd wordt binnen onze gezindte)
Ik sluit niets uit. Ik denk dat we in onze luxe tijden misschien een beetje vergeten dat God uit kan redden. Waarom zou God mensen niet uit kunnen redden, mensen kunnen genezen ect. Mi zijn het echter niet wonderen die als teken van profetische tijden dienen. Daarmee maak ik dan ook onderscheid in tijd tussen de Korinthebrief en onze tijd. Wat God in onze tijd zou kunnen doen is verborgen. Daar kan men van getuigen, feitelijk hebben anderen er niet veel aan. We geloven in het Woord, niet om een wonder.
Profeten, genezingspredikers hebben de moslims ook net als het praktiseren van exorcisme en glossolalie.
De vele gaven in de Korinthe brief, en de gaven die toen in die Gemeente waren stonden in het licht van het komende Koninkrijk.
Toen Johannus vroeg of Hij de komende Verlosser was citeerde Jezus Jes. 35;

En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes weder, hetgeen
gij hoort en ziet: De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen, de melaatsen
worden gereinigd, en de doven horen; de doden worden opgewekt, en den armen wordt
het Evangelie verkondigd.


Dat waren tekenen van het Koninkrijk waar zoveel van geprofeteerd was.

Het was een tijd waarin de apostelen spraken over een spoedige terugkomst van Jezus naar de aarde. Dat was ook beloofd door Petrus in Hand. 3vs19-21. Jezus zou terugkomen als het volk de boodschap van het evangelie aan zouden nemen, en zich zouden bekeren.

19 gBetert u dan en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden, wanneer de tijden der verkoeling zullen gekomen zijn van het aangezicht des Heeren, g Hand. 2:38.
20 En Hij gezonden zal hebben Jezus Christus, Die u tevoren gepredikt is;
21 Welken de hemel moet ontvangen tot de tijden der wederoprichting aller dingen, die God gesproken heeft door den mond van al Zijn heilige profeten van alle eeuw.


Ik zie de gaven van toen dus als een teken van een aanvankelijke vervulling van profetie, als inleiding naar de tijd van het nieuwe verbond en het komende zichtbare Koninkrijk. Het bloed was vergoten, het offer gebracht, nu was het aan het volk om dat te aanvaarden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door Gian »

-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik denk dat iemand die dit soort gaven van God krijgt, in elk geval daarmee niet zelf in het middelpunt wil staan. Dat gezegd hebbende, geloof ik zeker wel dat deze gaven bestaan. Zie ook de voorbeelden die DIA noemt, en wat Mara aanhaalde over de watersnoodramp.
Dat is wel van een heel andere orde dan te voorzeggen dat er twee meisjes geboren zullen worden....
Dat is waar. Want als dit gebeurt gaat dit gepaard met grote ootmoed en vernedering.
Daarom zal een begenadigd mens daar ook nooit iets 'mee worden'. Zie verder boven,
wat huisman zegt.
Ook iemand met genade kan er wat mee worden
Ja, maar dan krijgt hij of zij God wel tegen. Het is ook zo dat we in hoogmoed gevallen zijn, toch?
Hebben we echt helemaal geen idee in welke tijd we leven, en wat we in Christus zijn? Dan kan je zoiets toch niet zeggen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door -DIA- »

Gian schreef:
-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:
Ook iemand met genade kan er wat mee worden
Ja, maar dan krijgt hij of zij God wel tegen. Het is ook zo dat we in hoogmoed gevallen zijn, toch?
Hebben we echt helemaal geen idee in welke tijd we leven, en wat we in Christus zijn? Dan kan je zoiets toch niet zeggen?
Wat moet ik hierop zeggen? Nederland is minder geworden dan de heidenwereld. Daar weten ze niets, hier hebben we het verworpen. Als Refoforum dit toelaat, vraag ik de moderators of dit kan?
Aan de mods: Ziet u dat hier geheel langs elkaar heen wordt gepraat en dat de een de ander niet begrijpt? En dat dit verder is doorgedrongen in de kerken waar vanouds God Zijn volk had dan we denken? Degenen die bij deze door de vaderen overgeleverde erve proberen te blijven worden belachelijk gemaakt en niet voor vol aangezien. Men schud het hoofd over deze mensen. Wordt dit nog begrepen? En een alternatief voor dit forum bestaat niet en zal ook nooit van de grond komen, gezien het kleine getal.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door mulder »

wat erg dat je denkt dat alleen jou mening gelijkstaat aan de meningen van de vaderen uit de overgeleverde erve of iets dergelijks, want dat is echt niet zo. Het zou overigens wat zijn als iedereen hetzelfde dacht op dit forum. een forum is toch juist voor discussie? als je daar niet tegenkan en je eigen mening voor de waarheid aanziet, wordt het inderdaad lastig
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door -DIA- »

mulder schreef:wat erg dat je denkt dat alleen jou mening gelijkstaat aan de meningen van de vaderen uit de overgeleverde erve of iets dergelijks, want dat is echt niet zo. Het zou overigens wat zijn als iedereen hetzelfde dacht op dit forum. een forum is toch juist voor discussie? als je daar niet tegenkan en je eigen mening voor de waarheid aanziet, wordt het inderdaad lastig
Lieve vriend,
Daar hoef ik toch niet wat op te zeggen?

Toevoeging 06-140-2016: Ik zien paralellen met wat buiten de kerk speelt.
Voorbeeld: Nu in het nieuws: De meerderheid van de kern Holten wil openstelling van de winkels op zondag.
Men wil niet meer buigen onder de meerderheid van de SGP. Men voelt zich onderdrukt door Rijssen.
Is dat recht? Als de SGP toch nog een meerderheid vormt? Hoe kon dit zo komen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door Van Ewijk »

Indien men de schrift er op naslaat kan men naar mijn bevindingen de volgende conclusies trekken:

- De Heere geeft zijn gave aan diegenen (in dit geval de profeten) die bescheiden zijn en te lijden hebben, (Ezechiel, Jeremia) zelfs in sommige instanties onwillig zijn deze roeping te vervullen (Mozes, Jona)
Enige uitzondering hier op lijkt Elisa omdat deze aan Elia vraagt ''Dat toch twee delen van uw geest op mij zijn!''
Hoewel ook deze vervolgd en bedreigd word. tevens verwijst hij bij zijn wonderen constant naar de Heere middels gebed en het noemen van Zijn naam.

Likt mij dus zeer zeker niet de bedoeling de persoon zelf in het middelpunt te zetten.
Zelfs de Heere Jezus verklaarde ''Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.''

Het te veel nadruk leggen op de begenadigde persoon in kwestie staat dus haaks op bijbelse grond, en heeft naar mijn persoonlijke mening te veel weg van Paapse heiligenverering.
overigens wil ik verwijzen naar een interessante link van Bijbelleraar Dik Jan Jansen.
Deze man weet naar mijn mening de juiste snaar te raken over dit gehele onderwerp.
Voor wie de moeite wil nemen het te lezen:

http://www.dirkjanjansen.nl/site/index. ... jezus-deed



-
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 06 okt 2016, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Is dat recht? Als de SGP toch nog een meerderheid vormt? Hoe kon dit zo komen?
7 van de 25 zetels: dan ben je wel de grootste partij, maar heb je geen meerderheid. Dat hebben zelfs SGP en CU samen nog niet.
https://raad.rijssen-holten.nl/gemeenteraad/partijen
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Is dat recht? Als de SGP toch nog een meerderheid vormt? Hoe kon dit zo komen?
7 van de 25 zetels: dan ben je wel de grootste partij, maar heb je geen meerderheid. Dat hebben zelfs SGP en CU samen nog niet.
https://raad.rijssen-holten.nl/gemeenteraad/partijen
Wacht even: het CDA en Gemeentebelang is ook tegen openstelling. Dan heb je dus WEL een meerderheid!
Het zou dus een dictaat zijn van de oppositiepartijen VVD, PvdA en D66
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Gian schreef:
-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:
Ook iemand met genade kan er wat mee worden
Ja, maar dan krijgt hij of zij God wel tegen. Het is ook zo dat we in hoogmoed gevallen zijn, toch?
Hebben we echt helemaal geen idee in welke tijd we leven, en wat we in Christus zijn? Dan kan je zoiets toch niet zeggen?
Wat moet ik hierop zeggen? Nederland is minder geworden dan de heidenwereld. Daar weten ze niets, hier hebben we het verworpen. Als Refoforum dit toelaat, vraag ik de moderators of dit kan?
Aan de mods: Ziet u dat hier geheel langs elkaar heen wordt gepraat en dat de een de ander niet begrijpt? En dat dit verder is doorgedrongen in de kerken waar vanouds God Zijn volk had dan we denken? Degenen die bij deze door de vaderen overgeleverde erve proberen te blijven worden belachelijk gemaakt en niet voor vol aangezien. Men schud het hoofd over deze mensen. Wordt dit nog begrepen? En een alternatief voor dit forum bestaat niet en zal ook nooit van de grond komen, gezien het kleine getal.
Misschien is het het handigst dat @Gian zijn standpunt wat verder toelicht, want ik begrijp er eerlijk gezegd niet zoveel van.
Ik zie hier overigens niet dat er een groep forummers belachelijk gemaakt wordt, wel zijn er duidelijk verschillen waar ik me persoonlijk (ik zeg dit gewoon als forummer) ook zorgen over maak. Laten ieder gewoon zo goed mogelijk zijn standpunten toelichten.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door Van Ewijk »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Is dat recht? Als de SGP toch nog een meerderheid vormt? Hoe kon dit zo komen?
7 van de 25 zetels: dan ben je wel de grootste partij, maar heb je geen meerderheid. Dat hebben zelfs SGP en CU samen nog niet.
https://raad.rijssen-holten.nl/gemeenteraad/partijen
-DIA- schreef: Wacht even: het CDA en Gemeentebelang is ook tegen openstelling. Dan heb je dus WEL een meerderheid!
Het zou dus een dictaat zijn van de oppositiepartijen VVD, PvdA en D66
Ehm..beste mensen.. of ik heb iets gemist of zijn de laatste twee bijdragen boven die van eilander boven mij mischien in het verkeerde topic terecht gekomen?
Ik dacht dat het over wonderen en uitreddingen ging en nu zie ik twee bijdragen over bestuurlijke zaken?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 06 okt 2016, 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door eilander »

Graag on-topic!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wonderlijk verhaal in Terdege

Bericht door Gian »

eilander schreef:
Misschien is het het handigst dat @Gian zijn standpunt wat verder toelicht, want ik begrijp er eerlijk gezegd niet zoveel van.
Er wordt gesuggereerd dat we nog onder het zegen en vloek principe leven zoals dat met name onder het oude Mozaische verbond gold.
Nu ziet God ons in Christus als rein en volkomen. Als ons wordt gezegd het vlees voor dood te houden, zou God dan nog wel rekening met het vlees houden? Feitelijk verstaan we dan mi niet ten volle wat het offer van Christus betekent. Waar de zonden voor het offer van Christus bedekt werden door bloed van stieren en bokken, is nu alles vergeven door het bloed van Christus. Het is volbracht.
Als we de tijden niet onderscheiden blijven we het oude met het nieuwe vermengen en zullen we altijd terug blijven vallen in een wettische of religieuze godsdienst gepaard met twijfel en ongeloof. Dat laatste hoeft niet altijd maar is meestal wel de praktijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie