Kerkgebouw vroeger en nu

Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Ik zie in het document weinig van het ontwerp van de kerk. Maar lelijk vind ik het zeker niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik zie in het document weinig van het ontwerp van de kerk. Maar lelijk vind ik het zeker niet.
Probeer de proporties te zien. Het is een geraffineerde poging om een gigantisch gebouw er op papier te laten uitzien als een vriendelijk schuurkerkje.
Je gaat schrikken als je er straks vóór staat, zó groot is het.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Daar heb ik dan toch andere tekeningen voor nodig. Maar los daarvan is het ontwerp door de verschillende dakdelen niet heel massief. Groot vind ik zelf niet perse lelijk. De Hooglandse Kerk in Leiden is ook groot. Maar het is een mooie kerk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Ik zie in het document weinig van het ontwerp van de kerk. Maar lelijk vind ik het zeker niet.
Probeer de proporties te zien. Het is een geraffineerde poging om een gigantisch gebouw er op papier te laten uitzien als een vriendelijk schuurkerkje.
Je gaat schrikken als je er straks vóór staat, zó groot is het.
Als je 2000+ leden kwijt moet kun je geen kleine kerk bouwen.

Echt grote kerken bouwen ze elders.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door CvdW »

@huisman: Zelf in Barcelona wezen kijken naar deze kerk?

Net ten noorden van Barcelona worden Nederlandstalige kerkdiensten gehouden (SEZ). De moeite waard om te bezoeken!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Daar heb ik dan toch andere tekeningen voor nodig. Maar los daarvan is het ontwerp door de verschillende dakdelen niet heel massief. Groot vind ik zelf niet perse lelijk. De Hooglandse Kerk in Leiden is ook groot. Maar het is een mooie kerk.
Jazeker. Maar weet je hoeveel zitplaatsen? Vijfhonderd maar!
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Ja. Maar als de zijbeuken gewoon vol zouden worden gezet, pasten er wel 2000. Dat is natuurlijk ook maar hoe je het bekijkt. Als er alleen met de kerstnachtdienst meer dan 1000 mensen zijn, hoef je geen 2000 stoelen neer te zetten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Daar heb ik dan toch andere tekeningen voor nodig. Maar los daarvan is het ontwerp door de verschillende dakdelen niet heel massief. Groot vind ik zelf niet perse lelijk. De Hooglandse Kerk in Leiden is ook groot. Maar het is een mooie kerk.
Jazeker. Maar weet je hoeveel zitplaatsen? Vijfhonderd maar!
Toen we enkele jaren geleden in Trier de Dom bekeken, keek ik zo wat rond, en zei zo tegen mijn broer (zachtjes, want er staat een bordje bij de ingang dat je de geweide ruimte niet mag ontheiligen en er mag alleen stil gefluisterd worden):
Als ik zo rondkijk lijkt het heel indrukwekkend, maar als je nuchter bekijkt kan de Noorderkerk in Rijssen wel dubbel zoveel mensen herbergen. Veel wordt daar opgevuld met kunst- en pilaar- en beeldwerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Daar heb ik dan toch andere tekeningen voor nodig. Maar los daarvan is het ontwerp door de verschillende dakdelen niet heel massief. Groot vind ik zelf niet perse lelijk. De Hooglandse Kerk in Leiden is ook groot. Maar het is een mooie kerk.
Jazeker. Maar weet je hoeveel zitplaatsen? Vijfhonderd maar!
Toen we enkele jaren geleden in Trier de Dom bekeken, keek ik zo wat rond, en zei zo tegen mijn broer (zachtjes, want er staat een bordje bij de ingang dat je de geweide ruimte niet mag ontheiligen en er mag alleen stil gefluisterd worden):
Als ik zo rondkijk lijkt het heel indrukwekkend, maar als je nuchter bekijkt kan de Noorderkerk in Rijssen wel dubbel zoveel mensen herbergen. Veel wordt daar opgevuld met kunst- en pilaar- en beeldwerk.
Dat is het verschil tussen een mensenpakhuis en een sacrale ruimte. In onze kringen zijn we gewend aan wat oneerbiedig wel eens preekschuren worden genoemd, in andere kerkelijke tradities is het kerkgebouw niet alleen de plek waar je samengepakt naar de preek luistert, maar waar liturgisch nog veel meer gebeurt en klinkt. En inderdaad: dan zie je soms enorme gebouwen met eigenlijk maar relatief weinig zitplaatsen.
~~Soli Deo Gloria~~
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Marco »

huisman schreef:
DDD schreef:Waar vind ik dat?
http://www.nieuwbouwgergemyerseke.nl/
Afbeelding
Mooie kerk uit de jaren '30.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door ZWP »

Marco schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Waar vind ik dat?
http://www.nieuwbouwgergemyerseke.nl/
Afbeelding
Mooie kerk uit de jaren '30.
Lijkt wel wat op de Pauluskerk in Amstelveen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Daar heb ik dan toch andere tekeningen voor nodig. Maar los daarvan is het ontwerp door de verschillende dakdelen niet heel massief. Groot vind ik zelf niet perse lelijk. De Hooglandse Kerk in Leiden is ook groot. Maar het is een mooie kerk.
Jazeker. Maar weet je hoeveel zitplaatsen? Vijfhonderd maar!
Toen we enkele jaren geleden in Trier de Dom bekeken, keek ik zo wat rond, en zei zo tegen mijn broer (zachtjes, want er staat een bordje bij de ingang dat je de geweide ruimte niet mag ontheiligen en er mag alleen stil gefluisterd worden):
Als ik zo rondkijk lijkt het heel indrukwekkend, maar als je nuchter bekijkt kan de Noorderkerk in Rijssen wel dubbel zoveel mensen herbergen. Veel wordt daar opgevuld met kunst- en pilaar- en beeldwerk.
Vroeger stond men in de kerk, dat zie je zelfs nog op 17de eeuwse schilderijen.
De edelen en notabelen hadden vaak een bank, herenbanken. Maar het gewone volk moest maar staan.
Als ik mij niet vergis kwamen de banken pas in de 18de eeuw, voor het gewone volk.

En staand kunnen er in zo'n grote kerk toch veel mensen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Waar vind ik dat?
http://www.nieuwbouwgergemyerseke.nl/
Afbeelding
Mooie kerk uit de jaren '30.
Alleen die nep-erosie op het torentje is wat kunstmatig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door huisman »

CvdW schreef:@huisman: Zelf in Barcelona wezen kijken naar deze kerk?

Net ten noorden van Barcelona worden Nederlandstalige kerkdiensten gehouden (SEZ). De moeite waard om te bezoeken!
Helaas nog niet. Staat wel op de "to do list"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Hendrien »

Een kerkgebouw zegt me niet zoveel, maar als ik in een oude kerk zit waar al meerdere eeuwen het Woord mag uitgaan, vind ik dat wel heel indrukwekkend.
Plaats reactie