Kerkgebouw vroeger en nu

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Orchidee »

10 jaar gekissebis over of er nu wel of niet een kerk gebouwd mag worden lijkt mij wel erg vervelend voor die "Ouderkerkers" ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Van Ewijk »

Over een jaar of 10 à 20 zit wat er dan nog over is van het gelovige deel van de bevolking toch in een gehuurd sport of dorpszaaltje...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Orchidee »

Oefff...dat zou kunnen, maar ik hoop het niet voor ze.
Het word een mooie en voor hhg begrippen grote kerk!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mara »

Ik vond het vanaf het begin een prachtige kerk en nu ik de binnenkant zie, ben ik nog steeds enthousiast.
Van Ewijk schreef:Over een jaar of 10 à 20 zit wat er dan nog over is van het gelovige deel van de bevolking toch in een gehuurd sport of dorpszaaltje...
Wat een akelig pessimisme, is dat ergens op gebaseerd?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Ik vond het vanaf het begin een prachtige kerk en nu ik de binnenkant zie, ben ik nog steeds enthousiast.
Van Ewijk schreef:Over een jaar of 10 à 20 zit wat er dan nog over is van het gelovige deel van de bevolking toch in een gehuurd sport of dorpszaaltje...
Wat een akelig pessimisme, is dat ergens op gebaseerd?
Alleen de berichtgeving over ontkerkelijking van de maatschappij en de sluiting van kerkgebouwen de laatste tientallen jaren.
Maar verder niets hoor...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:
Mara schreef:Ik vond het vanaf het begin een prachtige kerk en nu ik de binnenkant zie, ben ik nog steeds enthousiast.
Van Ewijk schreef:Over een jaar of 10 à 20 zit wat er dan nog over is van het gelovige deel van de bevolking toch in een gehuurd sport of dorpszaaltje...
Wat een akelig pessimisme, is dat ergens op gebaseerd?
Alleen de berichtgeving over ontkerkelijking van de maatschappij en de sluiting van kerkgebouwen de laatste tientallen jaren.
Maar verder niets hoor...
Maar dat gebeurt wel in een bepaalde hoek en vanwege bepaalde omstandigheden. (eerder over gediscussieerd) maar verder niets hoor.... :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Leerling »

Dat is te makkelijk geredeneerd, Mara. Aan beide kanten komt kerkverlating voor en aan beide kanten worden kerken gesloten. En dat heeft niet alles met vernieuwingsdrang of het niet believen van een bepaalde prediking te maken.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door helma »

Mensen gaan meestal niet in een keer weg, vaak kiezen ze eerst een ander (rekkelijker...) kerkverband. Dan valt er een stuk sociale controle van familie weg, worden er minder diensten bijgewoond en na verloop van tijd verwatert het helemaal. Dat vertekent het beeld van kerkverlating wel.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Terri »

Mara schreef:Ik vond het vanaf het begin een prachtige kerk en nu ik de binnenkant zie, ben ik nog steeds enthousiast.
Van Ewijk schreef:Over een jaar of 10 à 20 zit wat er dan nog over is van het gelovige deel van de bevolking toch in een gehuurd sport of dorpszaaltje...
Wat een akelig pessimisme, is dat ergens op gebaseerd?
Is het ook niet gewoon realiteitszin?
Ik maak me best wel bezorgd over het geestelijke klimaat in Nederland, zonder specifiek naar bepaalde richtingen te kijken.
Aan de andere kant was ik stil en blij dat er nog zo'n vrijheid is om aandacht te besteden aan het Kerst-evangelie, zowel binnen de kerk als er buiten.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Leerling »

helma schreef:Mensen gaan meestal niet in een keer weg, vaak kiezen ze eerst een ander (rekkelijker...) kerkverband. Dan valt er een stuk sociale controle van familie weg, worden er minder diensten bijgewoond en na verloop van tijd verwatert het helemaal. Dat vertekent het beeld van kerkverlating wel.
Dat is een aspect van kerkverlating ja, helaas niet de enige. Maar waarom verlaten mensen hun gemeente voor iets anders? Waarom kunnen kerken hun leden niet meer vasthouden? Waarom shoppen mensen sneller en gemakkelijker? Waarom voelen mensen zich vervreemden van de kerk? Waarom nemen thuislezers of thuisluisteraars of rondtrekkende kerkmensen toe in aantal? Die vragen moeten onder ogen gezien worden.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:
Mara schreef:Ik vond het vanaf het begin een prachtige kerk en nu ik de binnenkant zie, ben ik nog steeds enthousiast.
Van Ewijk schreef:Over een jaar of 10 à 20 zit wat er dan nog over is van het gelovige deel van de bevolking toch in een gehuurd sport of dorpszaaltje...
Wat een akelig pessimisme, is dat ergens op gebaseerd?
Is het ook niet gewoon realiteitszin?
Ik maak me best wel bezorgd over het geestelijke klimaat in Nederland, zonder specifiek naar bepaalde richtingen te kijken.
Aan de andere kant was ik stil en blij dat er nog zo'n vrijheid is om aandacht te besteden aan het Kerst-evangelie, zowel binnen de kerk als er buiten.
Misschien is de realiteit ernstiger als we denken.
Bij de opening van het catechisatieseizoen heeft ds. uitgebreid de tijd waarin we leven besproken.
Hij heeft ook gezegd (zeg het even met eigen woorden): Wat denken jullie, als we nu zo'n 40 jaar verder zouden zijn,
als jullie ongeveer even oud zijn als ik nu, zou er dan nog een haantje op de toren staan? Of misschien een halve maan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Misschien is de realiteit ernstiger als we denken.
Bij de opening van het catechisatieseizoen heeft ds. uitgebreid de tijd waarin we leven besproken.
Hij heeft ook gezegd (zeg het even met eigen woorden): Wat denken jullie, als we nu zo'n 40 jaar verder zouden zijn,
als jullie ongeveer even oud zijn als ik nu, zou er dan nog een haantje op de toren staan? Of misschien een halve maan?
Dat is de schijnrealiteit, ofwel de werkelijkheid zoals wij er tegenaan kijken.
Veel belangrijker is de geloofsrealiteit:
"Zo min de hemel ooit uit zijn stand zal wijken,
Zo min zal Uwe trouw ooit wank'len of bezwijken"

Als je daarop mag zien, ben je beter af in een huisgemeente achter gesloten deuren, dan zonder levend geloof in een megakerk.

En nog iets anders, er komt ook nog deze tijd: "de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken" (Jes. 11).
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Terri schreef:
Mara schreef:Ik vond het vanaf het begin een prachtige kerk en nu ik de binnenkant zie, ben ik nog steeds enthousiast.
Van Ewijk schreef:Over een jaar of 10 à 20 zit wat er dan nog over is van het gelovige deel van de bevolking toch in een gehuurd sport of dorpszaaltje...
Wat een akelig pessimisme, is dat ergens op gebaseerd?
Is het ook niet gewoon realiteitszin?
Ik maak me best wel bezorgd over het geestelijke klimaat in Nederland, zonder specifiek naar bepaalde richtingen te kijken.
Aan de andere kant was ik stil en blij dat er nog zo'n vrijheid is om aandacht te besteden aan het Kerst-evangelie, zowel binnen de kerk als er buiten.
Misschien is de realiteit ernstiger als we denken.
Bij de opening van het catechisatieseizoen heeft ds. uitgebreid de tijd waarin we leven besproken.
Hij heeft ook gezegd (zeg het even met eigen woorden): Wat denken jullie, als we nu zo'n 40 jaar verder zouden zijn,
als jullie ongeveer even oud zijn als ik nu, zou er dan nog een haantje op de toren staan? Of misschien een halve maan?
Wat is de reden om daarover te gaan speculeren? Ik hoop dat er ook een duidelijke oproep heeft geklonken om je nu te bekeren!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Ik vind het niet ter zake doende bangmakerij. Vooralsnog neemt het aantal islamieten in Nederland niet toe en betreft het een zeer kleine minderheid.

Daarnaast is er een duidelijk verband tussen beweerdelijk islamitisch terrorisme en sociale ongelijkheid, en is het onmogelijk een hele samenleving te destabiliseren door aanslagen. Kijk maar naar Israël, waar men voor heel wat hetere vuren heeft gestaan. Bovendien is het -alweer- een vorm van onrust zaaien zonder een adequate oplossing erbij te geven. Ik begrijp niet waarom mensen zich daartoe geroepen weten.

De dominee kan zich mijns inziens beter druk maken om een goede dialoog met Nederlanders. Want er zijn veel mensen die niets begrijpen van zijn overtuigingen, en onbegrip is pas echt een gevaar voor de sociale samenhang in Nederland.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Misschien is de realiteit ernstiger als we denken.
Bij de opening van het catechisatieseizoen heeft ds. uitgebreid de tijd waarin we leven besproken.
Hij heeft ook gezegd (zeg het even met eigen woorden): Wat denken jullie, als we nu zo'n 40 jaar verder zouden zijn,
als jullie ongeveer even oud zijn als ik nu, zou er dan nog een haantje op de toren staan? Of misschien een halve maan?
Dat is de schijnrealiteit, ofwel de werkelijkheid zoals wij er tegenaan kijken.
Veel belangrijker is de geloofsrealiteit:
"Zo min de hemel ooit uit zijn stand zal wijken,
Zo min zal Uwe trouw ooit wank'len of bezwijken"

Als je daarop mag zien, ben je beter af in een huisgemeente achter gesloten deuren, dan zonder levend geloof in een megakerk.

En nog iets anders, er komt ook nog deze tijd: "de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken" (Jes. 11).
Mensen, allen die zo reageren, dit bedoel ik niet, en dat bedoelde ook ds. niet. Ik geloof zeker dat ds. ook de geloofszekerheid wel mag kennen. Maar hij ziet ook op de realiteit van het leven op de aarde. En dat de toekomst voor hen, die nog vervreemd zijn van God en Zijn genade aller ellendigst is, en ook dat de mens dat van nature niet ziet.
We moeten wel eens denken aan Jeremia, die in de Klaagliederen, op de puinhopen van de Kerk uitriep. Dit zal ik mij ter harte nemen en daarom zal ik hopen: Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn.
Als je deze dingen gaat zien ga je je echt verwonderen over de goedheid en lankmoedigheid Gods. Dan ga je goed van God spreken en slecht van de mens, want je hebt bij God vandaan geleerd wat en wie de mens is. Dat is geen pessimisme, ook geen schijnrealiteit. Dit is een hart en een oog dat zien mag, en dat toch uiteindelijk alles erven zal.

Ik weet nog, toen er over Europa een golf van blijdschap en optimisme kwam bij het 'vallen van de muur'. Het zo sterke en gevreesde communisme werd als door een onzichtbare hand verbroken. Iedereen was vol goede hoop. Iedereen? Nee toch niet. Er waren nog een paar mensen die de realiteit doorzagen. Die ook niet van zich af konden zetten dat er gevaar dreigde uit het oosten. Kijken we nu, zoveel jaren later, naar de ontwikkelingen in Rusland en het Midden-Oosten... Dan geloven we toch dat de toestand zich daar voor onze ogen toch anders ontwikkeld als velen rond 1989-1990 hadden gedacht. Misschien is opmerken niet verkeerd?
Dan kunnen we opmerken:
1. We leven nog in het heden der genade.
2. We zien de tekenen der tijden zich ontwikkelen
3. We vliegen daarheen
4. Waarheen? Dat is een punt van overdenking, dacht ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie