Kerkgebouw vroeger en nu

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Orchidee »

Voor een miljoen heb je al een prachtige kerk!
Maar als er alleen al een orgel van meer dan een miljoen in word gezet .......
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Leerling »

Dat de kerk in HIA opeens twee miljoen meer moest gaan kosten ligt aan de kwaliteit van de bouwgrond. Met 1 miljoen ga je het denk ik niet redden om een kerk te bouwen voor 2000 leden. Zeker ook omdat men tegenwoordig ook tegelijk zalen e.d. bouwt. Maar 9 miljoen vind ik ook een behoorlijk bedrag. 7 miljoen is meer in de richting. Denk dat je minimaal uit moet gaan van 5 miljoen bij 2000 leden.

Goed idee om samen te voegen met Ridderkerk of om te splitsen.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef:Voor een miljoen heb je al een prachtige kerk!
Maar als er alleen al een orgel van meer dan een miljoen in word gezet .......
Een goed orgel wordt ambachtelijk gemaakt. Driehonderd jaar geleden bepaalden de materiaalkosten de prijs van een orgel, tegenwoordig is de kostprijs van een pijporgel voor 80% arbeidsloon. Een orgel is nu eenmaal niet goedkoop, want arbeid is duur.
Jammer is dan wel weer dat er zo weinig mee gedaan wordt en vaak ook dat er niet beter op gespeeld wordt.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Voor een miljoen heb je al een prachtige kerk!
Maar als er alleen al een orgel van meer dan een miljoen in word gezet .......
Dat zal, als die voor 50 personen geschikt is. Maar noem eens één fatsoenlijke kerk van minder dan 3 miljoen waar je met 500 mensen in kunt zitten?

Ik heb het idee dat je geen rekening houdt met de enorme feitelijke inflatie van dit moment.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door eilander »

Ik vind dit altijd enorm lastig. Aan de ene kant vind ik een mooie kerk en een goed orgel belangrijk, zeker als je ziet in welke huizen we vaak zelf wonen. Wij hebben zelf een historische kerk en historisch orgel, en dat kost ook het nodige om te onderhouden.

Aan de andere kant, even heel basaal gedacht. Waar gaat het om in de kerk? Om Gods Woord te horen in de eerste plaats, en in de tweede plaats om met de gemeente Gods lof te bezingen. Je kunt toch maar moeilijk stellen dat deze twee dingen niet kunnen in een blokkendoos met een electronisch orgel erin.

Ik hoop dat jullie mij begrijpen, ik pleit niet voor een blokkendoos, ik chargeer hier natuurlijk. Maar toch.... ik vind het eigenlijk lastig.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Je kunt ook een verjaardag vieren met een glas water en veel dankbaarheid. Maar daarom is dat nog niet de norm. Ook bijbels gezien niet.

Het gaat er maar om hoeveel van de inspanningen van de samenleving je over hebt voor een fatsoenlijk kerkgebouw. De armoede in de wereld staat daar los van. Die hangt samen met protectionistische maatregelen van de eerste wereld en deels ook met de volksaard in de derde wereld. Het is mijns inziens onzin om daarom een lelijke kerk te bouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door eilander »

DDD schreef:Je kunt ook een verjaardag vieren met een glas water en veel dankbaarheid. Maar daarom is dat nog niet de norm. Ook bijbels gezien niet.

Het gaat er maar om hoeveel van de inspanningen van de samenleving je over hebt voor een fatsoenlijk kerkgebouw. De armoede in de wereld staat daar los van. Die hangt samen met protectionistische maatregelen van de eerste wereld en deels ook met de volksaard in de derde wereld. Het is mijns inziens onzin om daarom een lelijke kerk te bouwen.
Daar komt het woord 'onzin' weer om de hoek kijken....
Begrijp je een beetje wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Orchidee »

Er zijn diverse hhg die een nieuw kerkgebouw neerzetten tussen de 1 en 2 miljoen.
Zelfs 1 is in aanbouw waar 1000 tot 1500 mensen in gaan.
Ze hebben een prachtig orgel op de kop kunnen tikken uit een kerk die gesloopt gaat worden.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Ja. Dat klinkt niet zo aardig. Er staat gelukkig al wel 'mijns inziens' bij. Maar het kan nóg aardiger. Ik doe mijn best.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
Orchidee schreef:Voor een miljoen heb je al een prachtige kerk!
Maar als er alleen al een orgel van meer dan een miljoen in word gezet .......
Een goed orgel wordt ambachtelijk gemaakt. Driehonderd jaar geleden bepaalden de materiaalkosten de prijs van een orgel, tegenwoordig is de kostprijs van een pijporgel voor 80% arbeidsloon. Een orgel is nu eenmaal niet goedkoop, want arbeid is duur.
Jammer is dan wel weer dat er zo weinig mee gedaan wordt en vaak ook dat er niet beter op gespeeld wordt.
Er staan toch nog orgels opgeslagen van gesloopte kerken? Of is dat ook een onwaar gerucht. Dit heb ik vaker horen beweren. Dat zou dan een optie zijn om voor een duurzame oplossing.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Er zijn diverse hhg die een nieuw kerkgebouw neerzetten tussen de 1 en 2 miljoen.
Zelfs 1 is in aanbouw waar 1000 tot 1500 mensen in gaan.
Ze hebben een prachtig orgel op de kop kunnen tikken uit een kerk die gesloopt gaat worden.
Mag ik dan één voorbeeld? Want ik neem aan dat de kerkzaal gewoon horizontaal is gebouwd? Ik kan me niet voorstellen dat dat in de Randstad was, anders ben je dat al kwijt aan de grond.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door eilander »

Zeker, orgelbouwers bieden regelmatig orgels aan. Dat betekent natuurlijk nog niet dat je het op locatie A kunt oppakken en op locatie B neerzetten en klaar ben je. Dus of het inclusief restauratie etc. etc. allemaal (veel) goedkoper is, weet ik niet.

Wel heb ik van een kleine kerk wel eens een prijs vernomen waarvoor zij het orgel hadden overgenomen van een kerk die gesloten werd (klein 1-klaviersorgel). Dat was inclusief renovatie en opbouw echt een heel klein bedrag. En ik vond het een mooi orgeltje, wat uitstekend voldeed. Dit kun je natuurlijk niet vergelijken met een orgel voor een kerk van 2.000 man.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door mulder »

eilander schreef:Ik vind dit altijd enorm lastig. Aan de ene kant vind ik een mooie kerk en een goed orgel belangrijk, zeker als je ziet in welke huizen we vaak zelf wonen. Wij hebben zelf een historische kerk en historisch orgel, en dat kost ook het nodige om te onderhouden.

Aan de andere kant, even heel basaal gedacht. Waar gaat het om in de kerk? Om Gods Woord te horen in de eerste plaats, en in de tweede plaats om met de gemeente Gods lof te bezingen. Je kunt toch maar moeilijk stellen dat deze twee dingen niet kunnen in een blokkendoos met een electronisch orgel erin.
Eens!! En daarom is het beste om een middenweg te vinden, of om bijv. het oude orgel mee te nemen naar de nieuwe kerk (dat zou in HIA echt wel kunnen). Nu is het natuurlijk lastig om als buitenstaanders op een internetforumpje te gaan oordelen over een bedrag van een nieuwe kerk. En toch: 9 miljoen is wel van de zotte... Alleen al als we kijken op de christelijke heiligende voorbeeldfunctie in de maatschappij vind ik dat teveel. Een modern vierkant kan echt wel mooi vormgegeven worden. Een kerk is enerzijds een tempel die mooi en eerbaar ingericht moet worden, maar daarvoor is natuurlijk nog geen reformatorische natuursteenvloer voor nodig van zoveel duizend euro's. Mooie tegels, stortvloer kan ook zeer mooi en eerbiedig zijn. Het begint nu wel een groter debacle te worden daar in HIA, dacht dat het na Ouderkerk niet erger kon maar die is bijna af. en splitsen dan? Predikantentekort in de GG is ernstig maar ook niet zeer extreem.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Klavart »

mulder schreef:Eens!! En daarom is het beste om een middenweg te vinden, of om bijv. het oude orgel mee te nemen naar de nieuwe kerk (dat zou in HIA echt wel kunnen). Nu is het natuurlijk lastig om als buitenstaanders op een internetforumpje te gaan oordelen over een bedrag van een nieuwe kerk. En toch: 9 miljoen is wel van de zotte... Alleen al als we kijken op de christelijke heiligende voorbeeldfunctie in de maatschappij vind ik dat teveel. Een modern vierkant kan echt wel mooi vormgegeven worden. Een kerk is enerzijds een tempel die mooi en eerbaar ingericht moet worden, maar daarvoor is natuurlijk nog geen reformatorische natuursteenvloer voor nodig van zoveel duizend euro's. Mooie tegels, stortvloer kan ook zeer mooi en eerbiedig zijn. Het begint nu wel een groter debacle te worden daar in HIA, dacht dat het na Ouderkerk niet erger kon maar die is bijna af. en splitsen dan? Predikantentekort in de GG is ernstig maar ook niet zeer extreem.
Wat was er volgens u dan zo erg in Ouderkerk?
Plaats reactie