Kerkgebouw vroeger en nu

Nienke
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2016, 13:01

Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Nienke »

Op school behandelen we het onderwerp kerkgebouwen van vroeger en nu.
Nu is het zo dat er vroeger veel meer aandacht besteed werd aan de vorm van het kerkgebouw. Men had bijvoorbeeld een basilica waarin het halfronde een betekenis had, dit was tot eer van God. Ook had men gebouwen waarbij veel licht naar binnen kwam omdat er verwezen werd naar de Bijbel dat God het Licht van de wereld is.

Maar de vraag is nu: Waarom worden kerkgebouwen niet meer op deze manier gebouwd? Waarom wordt bij ons gekozen voor een sobere stijl? Wie kan ons helpen zodat wij antwoorden op deze vraag mogen hebben? ::please

Alvast bedankt!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Ik zou mij eerst verdiepen in de verschillende architecten. Een goede architect besteedt wel degelijk ook aandacht aan symboliek. Dat kan ook in een schuurkerk.

Kijk maar eens naar de ontwerpen van Roos en Ros architecten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Mara »

Nienke schreef: Waarom wordt bij ons gekozen voor een sobere stijl? Wie kan ons helpen zodat wij antwoorden op deze vraag mogen hebben? ::please
Alvast bedankt!
Hoi Nienke,
Sober? Veel nieuwe kerken zijn dat bepaald niet. Er zijn juist mensen die vinden dat het wel wat minder kan.
De glas-in-loodramen worden niet meer gemaakt, omdat dit te duur is denk ik. Er zijn ook niet zoveel mensen meer die dit ambacht beheersen.
Maar als je goed kijkt, zie je ook in veel kerken nu echt wel een symboliek.
Lees dit maar eens:

http://www.gkv-assen-west.nl/kerk/gesch ... ebouw.html
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

Ik weet wel wat ik persoonlijk mooi vind, maar van architectuur of achtergronden van een gebouw, daar heb ik me nooit in verdiept. Persoonlijk vind ik dat een kerk ook als kerk herkenbaar moet zijn. Er zijn kleine kerkjes waar je moeilijk een grote toren bij kan plaatsen, maar ik vind een toren wel iets wat naar mijn gevoel bij een kerk hoort. De toren wijst immers naar boven? En daar gaat het om in een kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Nienke
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2016, 13:01

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Nienke »

Bedankt voor de reacties.
Hier ga ik zeker iets mee doen.
Maar hoe denken jullie over de volgende stelling:
'Kerkgebouwen moeten weer net zo worden als vroeger.'

Bedankt!
Gardareen
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:09

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Gardareen »

In welk opzicht? Vol met mensen?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Vorst »

Wat wil je met dit topic? De meeste antwoorden kan je zelf wel verzinnen of opzoeken.
- doorgeslagen calvinisme
- sterk ontwikkelde wansmaak
- geldgebrek
- wanbeleid
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Zita »

Nienke schreef:Bedankt voor de reacties.
Hier ga ik zeker iets mee doen.
Maar hoe denken jullie over de volgende stelling:
'Kerkgebouwen moeten weer net zo worden als vroeger.'

Bedankt!
Nee. Kerkgebouwen mogen - net als andere gebouwen - gewoon een weerspiegeling zijn van de voorkeuren, stijlen en bekwaamheden van de tijd waarin ze gebouwd zijn. Ik zou het raar vinden als er anno 2016 een gotische kerk zou worden gebouwd. Ik vind wel dat architecten veel symboliek mogen verwerken in het kerkgebouw. Ook een beetje originaliteit vind ik wel fijn. (Al die scheve Gergemtorentjes kennen we intussen ook wel.) En het gebouw moet ook nog functioneel zijn.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Is dat specifiek voor de GG, of is dat gewoon een handelsmerk van één architect? Ik meende altijd het laatste.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Zita »

DDD schreef:Is dat specifiek voor de GG, of is dat gewoon een handelsmerk van één architect? Ik meende altijd het laatste.
Geen idee. Als ik op zoek ben naar een GG, kom ik altijd bij zo'n scheef torentje uit. Ik dacht daarom dat het kenmerkend was voor GG's. Maar verder kom ik vooral in oude Hervormde kerken, en als die een scheve toren hebben was dat niet de opzet van de architect.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door eilander »

Zita schreef:
DDD schreef:Is dat specifiek voor de GG, of is dat gewoon een handelsmerk van één architect? Ik meende altijd het laatste.
Geen idee. Als ik op zoek ben naar een GG, kom ik altijd bij zo'n scheef torentje uit. Ik dacht daarom dat het kenmerkend was voor GG's. Maar verder kom ik vooral in oude Hervormde kerken, en als die een scheve toren hebben was dat niet de opzet van de architect.
:)
Misschien toch nog niet zo'n gek idee om de toren dan maar op voorhand scheef te zetten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

Opvallend is dat veel nieuwe kerken (met name HHK) weer veel traditioneler worden gebouwd. Veel mooier ook!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door Vorst »

Vind je? Ik vind het gedrochten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:Vind je? Ik vind het gedrochten.
Ze lijken weer op kerken. Neem nu de GG van Zeist of Apeldoorn, dat vind ik nu gedrochten.
Maar over smaak valt vanzelf niet te twisten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Over smaak valt zeker wel te twisten. De GG van Zeist is mijns inziens één van de mooiste kerken binnen het kerkverband. Het is bijzonder spijtig dat deze kerk mogelijk gesloopt gaat worden. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat iemand met verstand van zaken het met jou eens is.

Veel recente HHK-kerken doen in lelijkheid mijns inziens weinig onder voor de GG(iN)-kerken in Barneveld-Zuid. GG Scherpenzeel en Gouda laten zien dat je van een monsterlijk grote kerk toch nog wel iets fatsoenlijks kunt maken, waarbij ik Gouda persoonlijk fraaier vind. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n gebouw in de Scherpenzeelse context geen bouwvergunning krijgt.
Plaats reactie