Hardop meebidden

Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hardop meebidden

Bericht door helma »

Ik heb dat regelmatig meegemaakt tijdens een begrafenis. Gezamenlijk OnzeVader en Geloofsbelijdenis. Mensen die niet geloven kunnen toch hun mond houden? Niemand is verplicht mee te doen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hardop meebidden

Bericht door Desiree »

Ja, ik heb het ook weleens meegemaakt. Ik merkte dat reformatorische mensen niet meebaden, die waren het niet gewoon. Je mag het zelf weten. Uit respect voor de overledene die blijkbaar dit gewoon was, of heeft het bidden gewenst, bid je mee. Sterker, ik voelde me verbonden, over de kerkmuur heen.

Een Roomse dienst heb ik ook weleens meegemaakt. Je toont meeleven en respect voor zover het mogelijk is binnen je eigen geloof.

Ik probeer het 'Onze Vader' als gezang wel mee te geven in de opvoeding, omdat ik merk dat dát zeer gewenst is. Zelf ken ik het in meerdere talen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Hardop meebidden

Bericht door Panny »

Je kan tot ergere dingen gedwongen worden dan het meebidden van het Onze Vader.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hardop meebidden

Bericht door Van Ewijk »

Desiree schreef:Ja, ik heb het ook weleens meegemaakt. Ik merkte dat reformatorische mensen niet meebaden, die waren het niet gewoon. Je mag het zelf weten. Uit respect voor de overledene die blijkbaar dit gewoon was, of heeft het bidden gewenst, bid je mee. Sterker, ik voelde me verbonden, over de kerkmuur heen.
Inderdaad, hebben we immers niet allemaal dezelfde Heer en Heiland?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hardop meebidden

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Afgelopen donderdag woonde ik een begrafenis bij.
Rondom het graf was de plechtigheid heel kort, dominee vroeg of we samen het Onze Vader wilden bidden.
Nadat dit gedaan was, verzocht hij om gezamenlijk de Apostolische Geloofsbelijdenis op te zeggen.
Ik had hier grote moeite mee. Er stonden mensen naast me waarvan ik wist dat zij niet (meer) in God geloven.
Toch prevelden ze het mee.
Later zei één, ach, ik deed maar een beetje alsof, want ik ken het niet.

In onze kerken wordt altijd gezegd: een ieder bidt in zijn of haar hart mee.
Als het tijdens de rouwdienst in de kerk was gebeurd, had ik er minder moeite mee gehad. In een kerk kun je dit verwachten.
Maar een begraafplaats is een openbare gelegenheid en plaats, waar allerlei mensen zich verzamelen.
Is het dan wijs (of eerbiedig) van een predikant om op te roepen tot hardop gezamenlijk bidden en belijden?
Ik heb meegemaakt dat we op het graf een psalm zongen met elkaar, op de begrafenis van onze predikant en bij de oma van mijn man.
Het "onze Vader" hardop meebidden en /of de twaalf artikelen heb ik meerdere malen meegemaakt, zowel bij een begrafenis van de rechter flank als van de linker.
Ik kan er niets oneerbiedig aan vinden.
Laatst gewijzigd door samanthi op 09 aug 2016, 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Hardop meebidden

Bericht door Bonny »

Zucht.... ::bye ::please
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hardop meebidden

Bericht door Hendrikus »

Bonny schreef:Zucht.... ::bye ::please
Ja, zullen we het nu weer eens hebben over een rouwdienst waarin niet gezongen mocht worden?
Dat leidt ook altijd tot zulke boeiende gedachtenwisselingen :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hardop meebidden

Bericht door Desiree »

Ach, gaat het soms in het dagelijks leven ook niet zo...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie