Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Mag een dominee op zondag rijden om een derde dienst te vervullen?

Ja, natuurlijk. Waarom niet? Zo kunnen vacante gemeentes toch ook nog een dominee horen?
31
58%
Nee, nee dat mag niet. De zondag is een rustdag en dan mag je niet met de auto rijden.
4
8%
Dat moet elke dominee zelf bepalen.
16
30%
Geen mening
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 53

DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door DGG »

Veel predikanten worden door hun kerkenraden verplicht om op zondag niet naar een naburige gemeente te gaan om een 3de dienst te vervullen.

Wat vinden jullie hiervan?

Mijns inziens wordt de predikant zo aan banden gelegd door zijn kerkenraad en dat vind ik absoluut niet acceptabel. De predikant is herder en leraar, niet de kerkenraad. En ook het merendeel van die betreffende (m.n. Veluwse) predikanten (o.a. de predikanten Beens, Van Boven, Hogchem, Hoogerland), preken, als ze een vrije zondag hebben, wél 3 keer. Zij delen dus in principe niet de mening van de kerkenraad.
Verder gebeurt het ook dat verschillende predikanten die in vacante gemeentes voorgaan, waar men niet op zondag mag rijden, daar alleen een hele zondag mogen (over)komen, en zelf geen derde dienst mogen vervullen (Vervolgens gaat de betreffende gemeente óók nog klagen dat ze zoveel vacant zijn. Maar dit komt omdat er geen dominees uit naburige gemeentes een derde dienst mogen vervullen.) Ze verblijven dus in de pastorie, maar worden op die betreffende zondag zodanig aan banden gelegd, dat ze onder 'toezicht' staan van de kerkenraad van de vacante gemeente. Ik vind dit ongepast. De kerkenraad accepteert zo dus niet de dominee en heeft geen begrip voor zijn standpunt.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door CvdW »

Al het rijden op zondag is onnodig.
Dit probleem kan redelijk eenvoudig opgelost worden door meer studenten aan te nemen.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door coco »

DGG schreef:Veel predikanten worden door hun kerkenraden verplicht om op zondag niet naar een naburige gemeente te gaan om een 3de dienst te vervullen.

Wat vinden jullie hiervan?

Mijns inziens wordt de predikant zo aan banden gelegd door zijn kerkenraad en dat vind ik absoluut niet acceptabel. De predikant is herder en leraar, niet de kerkenraad. En ook het merendeel van die betreffende (m.n. Veluwse) predikanten (o.a. de predikanten Beens, Van Boven, Hogchem, Hoogerland), preken, als ze een vrije zondag hebben, wél 3 keer. Zij delen dus in principe niet de mening van de kerkenraad.
Verder gebeurt het ook dat verschillende predikanten die in vacante gemeentes voorgaan, waar men niet op zondag mag rijden, daar alleen een hele zondag mogen (over)komen, en zelf geen derde dienst mogen vervullen (Vervolgens gaat de betreffende gemeente óók nog klagen dat ze zoveel vacant zijn. Maar dit komt omdat er geen dominees uit naburige gemeentes een derde dienst mogen vervullen.) Ze verblijven dus in de pastorie, maar worden op die betreffende zondag zodanig aan banden gelegd, dat ze onder 'toezicht' staan van de kerkenraad van de vacante gemeente. Ik vind dit ongepast. De kerkenraad accepteert zo dus niet de dominee en heeft geen begrip voor zijn standpunt.
Of misschien heeft de dominee niet veel begrip voor de kerkenraad, dat hij zich "zo aan banden gelegd" voelt..
:hi
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door Curatorium »

DGG schreef:Veel predikanten worden door hun kerkenraden verplicht om op zondag niet naar een naburige gemeente te gaan om een 3de dienst te vervullen.
Zoveel zijn dat er niet. Helaas komt het wel voor.
DGG schreef: Verder gebeurt het ook dat verschillende predikanten die in vacante gemeentes voorgaan, waar men niet op zondag mag rijden, daar alleen een hele zondag mogen (over)komen, en zelf geen derde dienst mogen vervullen (Vervolgens gaat de betreffende gemeente óók nog klagen dat ze zoveel vacant zijn. Maar dit komt omdat er geen dominees uit naburige gemeentes een derde dienst mogen vervullen.) Ze verblijven dus in de pastorie, maar worden op die betreffende zondag zodanig aan banden gelegd, dat ze onder 'toezicht' staan van de kerkenraad van de vacante gemeente.
Dit lijkt me een kwalijke zaak, gebeurt dat echter niet alleen in Barneveld-Zuid?
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door DDD »

Er blijven toch altijd nog onvermoede aspecten. Ik hoop maar dat een dominee daar de helft meer krijgt voor een preekbeurt. Al zou het mij niet verbazen als het nóg meer is;-)

Toch vind ik het wel goed als een dominee met de zwak-gelovigen rekening houdt. Daar schrijft Paulus ook over. En een beetje vrije tijd is ook goed.

Het komt misschien omdat ik veel leesdiensten, als de preek althans goed voorgedragen wordt, ook prima vind. Al zou ik liever zien dat in de GG een landelijke richtlijn komt dat een dominee -afgezien van gewetensbezwaren- niet meer dan éénmaal per zondag in één gemeente mag voorgaan. Dat zou de gemiddelde kwaliteit van de preken vast ten goede komen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door Jeremiah »

DDD schreef:Al zou ik liever zien dat in de GG een landelijke richtlijn komt dat een dominee -afgezien van gewetensbezwaren- niet meer dan éénmaal per zondag in één gemeente mag voorgaan. Dat zou de gemiddelde kwaliteit van de preken vast ten goede komen.
Mee eens. Smorgens in de eigen gemeente, smiddags en/of savonds in een andere gemeente in de regio. Daarnaast moeten de predikbeurten door een onafhankelijk bureau geregeld worden zodat alle dominees overal voorgaan.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door DDD »

Dat laatste lijkt mij kerkrechtelijk een bijzonder ongelukkig plan. Al twijfel ik, want de praktijk is dat in linkerflankgemeenten alle predikanten mogen voorgaan, maar dat in rechterflankgemeenten een deel niet welkom is. En voor die gemeenten zou het misschien wel weer goed zijn;-)
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door Tom »

Het is natuurlijk vreselijk als een vacante gemeente regels oplegt aan een predikant waardoor andere gemeenten niet aan een derde dienst kunnen komen. Helaas is dat in sommige plaatsen wel zo en de gemeenten komen er ook nog eens mee weg (waardenburg, barneveldzuid). bovendien is er Bijbels niet veel in te brengen aan autorijden op zondag zeker niet voor een predikant, zolang hij niet tankt maar daar kunnen meningen over verschillen.
DDD schreef:...
Het komt misschien omdat ik veel leesdiensten, als de preek althans goed voorgedragen wordt, ook prima vind. Al zou ik liever zien dat in de GG een landelijke richtlijn komt dat een dominee -afgezien van gewetensbezwaren- niet meer dan éénmaal per zondag in één gemeente mag voorgaan. Dat zou de gemiddelde kwaliteit van de preken vast ten goede komen.
Predikanten zouden onderling gewoon vaker moeten ruilen. Alleen door de derde dienst op zondag reizen ze al behoorlijk wat en dan vinden ze het wel lekker om twee keer in de eigen gemeente te preken. dat snap ik wel. maar er zou best wat vaker geruild mogen worden, dan kunnen ze bepaalde preken ook meerdere keren houden wat de voorbereiding ten goede komt.
Jeremiah schreef: Mee eens. Smorgens in de eigen gemeente, smiddags en/of savonds in een andere gemeente in de regio. Daarnaast moeten de predikbeurten door een onafhankelijk bureau geregeld worden zodat alle dominees overal voorgaan.
dat zou de autoriteit van een plaatselijke gemeente ondermijnen. Al snap ik je wel wanneer ik kijk naar bijvoorbeeld de Kerktijden.nl pagina van Dinteloord, Den Helder, Oostvoorne, Eindhoven, Westzaan, Amsterdam... dan zou met centraal geregelde preekbeurten ze wel eerlijk kans maken. Die kans maken ze nu niet. maar dit gaat niet meer over autorijden
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door DDD »

Terwijl Noord-Holland een prachtige plek is voor een weekeindje weg....
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door Van Ewijk »

Wie kan mij op bijbelse gronden duidelijk maken dat ambtsdragers in hun bewegingen beperkt moeten worden op zondag als het met de uitvoering van hun ambt te maken heeft? (laat dit dan voor deze vraag even een duidelijk onderscheid zijn)
Terwijl de priesters zowel in het O.T. als het N.T. dienst doen op de sabbat?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door DDD »

De priesters gingen vermoedelijk niet op sabbathmorgen naar Jeruzalem wandelen hoor, als ze een eind uit de buurt waren. Dat verder terzijde.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door emigrant »

De eerste dominees die hier vanaf 1573 stonden, gingen volgens de classis notulen op zondag te paard langs verschillende dorpen waar nog geen predikant was om zondagsdiensten te vervullen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door Jeremiah »

Wulfert Floor ging regelmatig met de trein op zondag..

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=3807
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door Bonny »

Drie diensten op de zondag? Het lijkt welhaast een marathon. Mag die man ook nog een beetje van de dag genieten?
The Groom's still waiting at the altar
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Dominees mogen niet rijden op zondag van hun kerkenraad.

Bericht door emigrant »

Bonny schreef:Drie diensten op de zondag? Het lijkt welhaast een marathon. Mag die man ook nog een beetje van de dag genieten?
Dominees rustdag is maandag. Dan dus niet naar de pastorie bellen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Plaats reactie