Kerkenraad

kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Kerkenraad

Bericht door kasparov »

Vorst schreef:Bij ons is geen predikantenschaarste.
Dat is een zegen. In veel reformatorische kerken is er wel schaarste. Dan zal een predikant niet vaak "vrij" zijn tijdens de normale kerktijden. Of moet het dan ook kunnen?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkenraad

Bericht door DDD »

Volgens mij is er alleen in de verschillende GG predikantenschaarste. In HHK en CGK en PKN is die er niet.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkenraad

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Volgens mij is er alleen in de verschillende GG predikantenschaarste. In HHK en CGK en PKN is die er niet.
Volgens mij zijn er ongeveer 35 gemeenten in de CGK die vacant zijn èn beroepen. Dat is dus onvervulde werkgelegenheid. Het hebben van een eigen predikant is dan dus zeker wel schaars, mogelijk zijn wel alle zondagse diensten vervuld.
(~)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkenraad

Bericht door helma »

Wandelende schreef:
DDD schreef:Volgens mij is er alleen in de verschillende GG predikantenschaarste. In HHK en CGK en PKN is die er niet.
Volgens mij zijn er ongeveer 35 gemeenten in de CGK die vacant zijn èn beroepen. Dat is dus onvervulde werkgelegenheid. Het hebben van een eigen predikant is dan dus zeker wel schaars, mogelijk zijn wel alle zondagse diensten vervuld.
Jammer dat er dan toch geregeld kandidaten (lang) moeten wachten op een beroep...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkenraad

Bericht door huisman »

helma schreef:
Wandelende schreef:
DDD schreef:Volgens mij is er alleen in de verschillende GG predikantenschaarste. In HHK en CGK en PKN is die er niet.
Volgens mij zijn er ongeveer 35 gemeenten in de CGK die vacant zijn èn beroepen. Dat is dus onvervulde werkgelegenheid. Het hebben van een eigen predikant is dan dus zeker wel schaars, mogelijk zijn wel alle zondagse diensten vervuld.
Jammer dat er dan toch geregeld kandidaten (lang) moeten wachten op een beroep...
Dat komt dat de schaarste zich voornamelijk aan de linkerkant bevind. Aan de rechterkant is(nog) weinig schaarste.
Waar nog bijkomt dat in de CGK er teveel kerkenraden zijn die erg terughoudend zijn met beroepen en als ze dan beroepen zoeken ze het schaap met vijf poten en dat is bijna nooit een kandidaat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

helma schreef: Jammer dat er dan toch geregeld kandidaten (lang) moeten wachten op een beroep...
Net als sommige gemeentes. Die gemeentes willen vaak wel, maar hebben geen geld meer om het te kunnen betalen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkenraad

Bericht door DDD »

@Huisman:

Een terechte correctie. Er is een groot tekort aan linkerflankpredikanten. Dat wist ik wel, maar het leek me een discussie apart.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkenraad

Bericht door -DIA- »

Ik lees meer over een "ouderling van dienst".
Ik ken het woord, maar wat is het?
Is het zoiets als wij in afgescheiden kerken een vaste voorlezer noemen?
Soms hoor je ook van een jeugdouderling,
Wat doet die?
Jongerenpastoraat?
En er is ook al ouderenpastoraat.
We hebben dan nog niets voor de middelbare leeftijd..

Kortom ik snap het allemaal niet.
Wij hebben gewoon gewone ouderlingen en diakenen.
Geen bijzondere.
En zover ik weet is dat ook nooit het geval geweest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkenraad

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Ik lees meer over een "ouderling van dienst".
Ik ken het woord, maar wat is het?
Is het zoiets als wij in afgescheiden kerken een vaste voorlezer noemen?
Soms hoor je ook van een jeugdouderling,
Wat doet die?
Jongerenpastoraat?
En er is ook al ouderenpastoraat.
We hebben dan nog niets voor de middelbare leeftijd..

Kortom ik snap het allemaal niet.
Wij hebben gewoon gewone ouderlingen en diakenen.
Geen bijzondere.
En zover ik weet is dat ook nooit het geval geweest.
Jullie hebben ook een ouderling van dienst. Dat is de ouderling die het consistoriegebed doet en de dominee onder aan de kansel Gods zegen toewenst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkenraad

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:Ik lees meer over een "ouderling van dienst".
Ik ken het woord, maar wat is het?
Is het zoiets als wij in afgescheiden kerken een vaste voorlezer noemen?
Soms hoor je ook van een jeugdouderling,
Wat doet die?
Jongerenpastoraat?
En er is ook al ouderenpastoraat.
We hebben dan nog niets voor de middelbare leeftijd..

Kortom ik snap het allemaal niet.
Wij hebben gewoon gewone ouderlingen en diakenen.
Geen bijzondere.
En zover ik weet is dat ook nooit het geval geweest.
Jullie hebben ook een ouderling van dienst. Dat is de ouderling die het consistoriegebed doet en de dominee onder aan de kansel Gods zegen toewenst.
Is dat 'bij beurte', of is dat een vaste ouderling?
Bij onze gemeenten (we blijven bij de drie GG's in R.) is dat verschillend.
Alleen R.-Noord kent nog als vanouds een vaste voorlezer.
Bij de andere twee kerken is het 'bij beurte'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkenraad

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
huisman schreef:Jullie hebben ook een ouderling van dienst. Dat is de ouderling die het consistoriegebed doet en de dominee onder aan de kansel Gods zegen toewenst.
Is dat 'bij beurte', of is dat een vaste ouderling?
Bij onze gemeenten (we blijven bij de drie GG's in R.) is dat verschillend.
Alleen R.-Noord kent nog als vanouds een vaste voorlezer.
Bij de andere twee kerken is het 'bij beurte'.
Het betekent gewoon 'de ouderling die dienst doet'. Dus logischerwijs is dat elke keer verschillend. Daar zal vast wel een rooster voor zijn.
Ik denk niet dat er kerken zijn waar dat altijd dezelfde is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkenraad

Bericht door Herman »

De functie van voorlezer is niet altijd gekoppeld aan het ambt van ouderling. Zo herinner ik mij dat de Hervormde Kerk in Staphorst een voorlezer had die niet tegelijk ook ouderling was.

https://www.rd.nl/kerk-religie/einde-va ... t-1.413836
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Kerkenraad

Bericht door ZWP »

Herman schreef:De functie van voorlezer is niet altijd gekoppeld aan het ambt van ouderling. Zo herinner ik mij dat de Hervormde Kerk in Staphorst een voorlezer had die niet tegelijk ook ouderling was.

https://www.rd.nl/kerk-religie/einde-va ... t-1.413836
Er zijn ook kerken waar een diaken leest.
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Kerkenraad

Bericht door hage »

DDD schreef:Volgens mij is er alleen in de verschillende GG predikantenschaarste. In HHK en CGK en PKN is die er niet.
In het algemeen gesteld mag je wel stellen dat gebrek aan schaarste een zegen is. Maar waar dit het gevolg is van minder predikantsplaatsen, is dat eerder verdrietig, omdat 't een gevolg is van kerkverlating. Bij ons plaatselijk is dat in elk geval wel het geval.
Wijkgemeenten blijven krimpen, moeten samengevoegd worden, kosten en opbrengsten zijn (steeds) minder in balans. Ik heb geen landelijk beeld, maar mijn indruk is dat de overtalligheid in de PKN voor een belangrijk deel veroorzaakt wordt door krimp.

Waarbij ik me afvraag: een kerkenraad die te klein (dreigt) te worden, kan ondersteuning krijgen van een naburige kerkenraad. Maar wat nou als een plaatselijke (wijk-) gemeente dreigt te verdwijnen als gevolg van financiële oorzaken - wanbeleid mss even buiten beschouwing latend - zou het dan niet wenselijk zijn om waar mogelijk die lokale gemeente te ondersteunen vanuit meer bemiddelde gemeente? En hoe zou dat vorm moeten krijgen? Pastoraal werkers bovengemeentelijke inzetten mss?
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkenraad

Bericht door Delftenaar »

ZWP schreef: Er zijn ook kerken waar een diaken leest.
Is dat niet vanwege een gebrek aan ouderlingen? Overigens zal dit kerkordelijk geen bezwaar zijn.
Plaats reactie