Kerkenraad

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Kerkenraad

Bericht door GJdeBruijn »

Mara schreef:N.a.v. een vraag op RW, las ik dit in het antwoord van ds. de Romph:

De kleinst mogelijke omvang van een kerkenraad is drie ambtsdragers: twee ouderlingen en een diaken. Als er geen drie ambtsdragers meer gevonden kunnen worden, moet de hulp ingeroepen worden van een naburige kerkenraad. Een kerkenraad van drie personen kan een eredienst bijeen roepen en dan is deze wettig.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/239 ... kerkenraad

Wij hebben dit onderwerp op huisbezoek ter sprake gebracht, omdat een aantal keren (in de zomervakantie) er geen diaken in de bank zat.
Ik heb het niet terug kunnen vinden in de kerkorde, maar nu zegt ds de Romph dit en ik neem aan dat dit de waarheid is.

Wat moet je nu als kerklid doen als het weer voorkomt? Wat is dan de juiste, kerkordelijke weg?
Of is een paar keer niet bezwaarlijk?
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de kerkenraad als college en de daadwerkelijke aanwezigheid van ambtdragers in een dienst.
Een dienst kan altijd doorgang vinden als er een voorganger is en de kerkenraad vertegenwoordigd wordt door tenminste 1 ouderling.
Bij trouwdiensten is het ook niet altijd mogelijk dat de kerkenraad voltallig aanwezig is. Toch kan zo'n dienst doorgang vinden zolang er een ouderling van dienst is. Die ene ouderling vertegenwoordigt dan dus het geheel.
Het wordt een ander verhaal als er ambten niet ingevuld kunnen worden. In dat geval is het gebruikelijk dat een ambtsdrager (s) van naburige gemeenten hulpdiensten verrichten.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kerkenraad

Bericht door JolandaOudshoorn »

eilander schreef:
Mara schreef:
JolandaOudshoorn schreef:De vraag is: wat wil je? De dienst dan in de zomervakanties maar afschaffen? Lijkt mij ook niet de bedoeling.
Wat ik wil?
K.r. heeft eerder toegegeven dat er missers waren opgetreden in de communicatie, w.b. het regelen van hun vakantie.
Dan kwam het voor dat 2 broeders op dezelfde zondag ontbraken.
Als er dan nog één ziek zou worden of de gastpredikant kan niet komen, heb je een probleem.
Bij structurele problemen moet er wel iets gebeuren, bij een incidenteel probleem zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken. Maar dat heeft misschien te maken met mijn 'rekverband-wortels' ;)
Ik rek volgens mij vrolijk met je mee :-)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Loïs
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 nov 2013, 20:04

Re: Kerkenraad

Bericht door Loïs »

Doordeweeks bezoek ik af en toe diensten in een OGGiN gemeente waar de kerkenraad uit 2 diakenen bestaat. Ik begreep ook dat dit al jaren zo is, deze mannen doen feitelijk alles wat een ouderling ook doet maar ze zijn het niet. Maar zo'n gemeente mag dus blijkbaar wel gewoon blijven bestaan!
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kerkenraad

Bericht door Curatorium »

Loïs schreef:Maar zo'n gemeente mag dus blijkbaar wel gewoon blijven bestaan!
Officieel niet, gelet op de kerkorde die ons nagelaten is.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkenraad

Bericht door Mannetje »

Curatorium schreef:
Loïs schreef:Maar zo'n gemeente mag dus blijkbaar wel gewoon blijven bestaan!
Officieel niet, gelet op de kerkorde die ons nagelaten is.
Wat zegt de kerkorde van de OGG?
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkenraad

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:
Curatorium schreef:
Loïs schreef:Maar zo'n gemeente mag dus blijkbaar wel gewoon blijven bestaan!
Officieel niet, gelet op de kerkorde die ons nagelaten is.
Wat zegt de kerkorde van de OGG?
De OGGiN hanteert de DKO, maar daarnaast zijn er een aantal richtlijnen uitgegeven, mede aan de hand van besluiten op synode- of classisvergaderingen. En daaruit volgt wat ik al eerder zei: een kerkenraad moet uit minimaal drie mensen bestaan.
In dit concrete geval (alleen twee diakenen) vraag ik me af of dit niet een afdeling van een andere gemeente is, hoewel ik ook al wel weet dat de regels niet altijd strak gehandhaafd worden.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Kerkenraad

Bericht door windorgel »

De lijn is minimaal 3 kerkenraadsleden , maar ik ken verschillende (heel) kleine OGG kerken waar de kerkenraad uit 2 personen bestaat (1 ouderling en 1 diaken). Zijn zelfstandige gemeenten.
Niet ideaal, maar zo kan toch het Woord nog klinken in een heel seculiere omgeving.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkenraad

Bericht door -DIA- »

In de Oud Gereformeerde Gemeenten is niet altijd alles zo strak georganiseerd als in verwante kerken als de GG en GGiN. Dat heeft zijn oorzaak in het feit dat de OGG zich nooit zo wilden organiseren omdat ze een kerkverband naast de oude Vaderlandse Kerk ongewenst vonden, en hoopten dat de oude Vaderlandse Kerk hen op Gods tijd zou weergegeven worden. Zo staan ze wel in de lijn van ds. Ledeboer.
Ds. van der Poel, soms nogal eens vrij om een nieuw woord te introduceren noemde eens de OGGiN een Rekverband...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kerkenraad

Bericht door emigrant »

In NGK's heb ik meegemaakt dat de kerkenraad gewoon tijdens de dienst in de kerk zit tussen het volk.
Lijkt me een goed idee.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkenraad

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:In NGK's heb ik meegemaakt dat de kerkenraad gewoon tijdens de dienst in de kerk zit tussen het volk.
Lijkt me een goed idee.
Uit oogpunt van nivellering? Een kerkenraadslid is niet meer dan een gemeentelid, dat is waar.
Maar moet een kerkenraadslid devalueren tot 'zijns gelijken' onder de leden van de kerk?
Heeft hij geen opzicht over de gemeente?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
stephan321
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2016, 20:07

Re: Kerkenraad

Bericht door stephan321 »

-DIA- schreef:
emigrant schreef:In NGK's heb ik meegemaakt dat de kerkenraad gewoon tijdens de dienst in de kerk zit tussen het volk.
Lijkt me een goed idee.
Uit oogpunt van nivellering? Een kerkenraadslid is niet meer dan een gemeentelid, dat is waar.
Maar moet een kerkenraadslid devalueren tot 'zijns gelijken' onder de leden van de kerk?
Heeft hij geen opzicht over de gemeente?
Misschien een domme vraag, maar waarom zou een kerkraadslid pas opzicht over de gemeente kunnen hebben als hij in de kerkraadsbank zit?
De meeste taken die de kerkraad doet, is toch buiten de kerkdienst om?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkenraad

Bericht door -DIA- »

stephan321 schreef:
-DIA- schreef:
emigrant schreef:In NGK's heb ik meegemaakt dat de kerkenraad gewoon tijdens de dienst in de kerk zit tussen het volk.
Lijkt me een goed idee.
Uit oogpunt van nivellering? Een kerkenraadslid is niet meer dan een gemeentelid, dat is waar.
Maar moet een kerkenraadslid devalueren tot 'zijns gelijken' onder de leden van de kerk?
Heeft hij geen opzicht over de gemeente?
Misschien een domme vraag, maar waarom zou een kerkraadslid pas opzicht over de gemeente kunnen hebben als hij in de kerkraadsbank zit?
De meeste taken die de kerkraad doet, is toch buiten de kerkdienst om?
Ja dat klopt, maar misschien een even dom antwoord: Waarom staat de dominee op de kansel en niet tussen de gemeenteleden? Door de plaats voorin de kerk is te zien dat zij een ambt bekleden. Dat is tijdens de dienst zeker net zo goed als daarbuiten. Ze moeten immers ook opzicht houden over de leer die van de kansel wordt gesproken? Ze geven aan het eind van de dienst de predikant een hand als een teken dat ze instemmen met het gehoorde woord. Een ouderling heeft zeker ook het recht om de hand te weigeren. Al zal dat wel niet vaak voorkomen, beducht voor de commotie die zoiets teweeg kan brengen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkenraad

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
stephan321 schreef:
-DIA- schreef:
emigrant schreef:In NGK's heb ik meegemaakt dat de kerkenraad gewoon tijdens de dienst in de kerk zit tussen het volk.
Lijkt me een goed idee.
Uit oogpunt van nivellering? Een kerkenraadslid is niet meer dan een gemeentelid, dat is waar.
Maar moet een kerkenraadslid devalueren tot 'zijns gelijken' onder de leden van de kerk?
Heeft hij geen opzicht over de gemeente?
Misschien een domme vraag, maar waarom zou een kerkraadslid pas opzicht over de gemeente kunnen hebben als hij in de kerkraadsbank zit?
De meeste taken die de kerkraad doet, is toch buiten de kerkdienst om?
Ja dat klopt, maar misschien een even dom antwoord: Waarom staat de dominee op de kansel en niet tussen de gemeenteleden? Door de plaats voorin de kerk is te zien dat zij een ambt bekleden. Dat is tijdens de dienst zeker net zo goed als daarbuiten. Ze moeten immers ook opzicht houden over de leer die van de kansel wordt gesproken? Ze geven aan het eind van de dienst de predikant een hand als een teken dat ze instemmen met het gehoorde woord. Een ouderling heeft zeker ook het recht om de hand te weigeren. Al zal dat wel niet vaak voorkomen, beducht voor de commotie die zoiets teweeg kan brengen.
Als dat gebeurd dat kun je als ouderling vertrekken. Schijnt enige jaren gelden in Hardinxveld te zijn gebeurd.
Verder heb ik wel eens gehoord dat hand geven bij de preekstoel niet betekent dat ouderling er mee eens is, maar dat dominee verantwoordelijk is en aan het einde van de dienst de verantwoording weer aan de kerkernaad geeft.
Een ieder die kritiek levert wordt geëlimineerd binnen de GG (Blaauwendraad enz.)
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Kerkenraad

Bericht door Leerling »

CvdW schreef:Als dat gebeurd dat kun je als ouderling vertrekken. Schijnt enige jaren gelden in Hardinxveld te zijn gebeurd.
Verder heb ik wel eens gehoord dat hand geven bij de preekstoel niet betekent dat ouderling er mee eens is, maar dat dominee verantwoordelijk is en aan het einde van de dienst de verantwoording weer aan de kerkenraad geeft.
Een ieder die kritiek levert wordt geëlimineerd binnen de GG (Blaauwendraad enz.)
Het heeft niks met instemmen te maken, maar het beeld alleen de verantwoordelijkheid uit, zoals CvdW terecht zegt.
Als het instemmen zou betekenen, zouden er wellicht veel handen geweigerd worden :hum
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkenraad

Bericht door -DIA- »

Leerling schreef:
CvdW schreef:Als dat gebeurd dat kun je als ouderling vertrekken. Schijnt enige jaren gelden in Hardinxveld te zijn gebeurd.
Verder heb ik wel eens gehoord dat hand geven bij de preekstoel niet betekent dat ouderling er mee eens is, maar dat dominee verantwoordelijk is en aan het einde van de dienst de verantwoording weer aan de kerkenraad geeft.
Een ieder die kritiek levert wordt geëlimineerd binnen de GG (Blaauwendraad enz.)
Het heeft niks met instemmen te maken, maar het beeld alleen de verantwoordelijkheid uit, zoals CvdW terecht zegt.
Als het instemmen zou betekenen, zouden er wellicht veel handen geweigerd worden :hum
Leest u dat in het formulier om ambtsdragers te bevestigen? Het is wel degelijk zo dat de kerkenraad moet toezien of het recht is wat van de kansel wordt verkondigd. Zijn vormen immers een college, en dwalingen sluipen eerder in als bij één of weinigen de regering der kerk ligt. Ik zeg het even met eigen woorden, want ik ken het formulier niet uit mijn hoofd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie