Kerkenraad

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkenraad

Bericht door CvdW »

Leerling schreef:
eilander schreef:
Leerling schreef:
-DIA- schreef: In zaken van dood of leven is het niet gewenst om te schipperen.
Dat is een hele grote verantwoordelijkheid.
Er kunnen in onderschikte zaken natuurlijk andere gedachten zijn.
Dus jij vindt de hand van de ds. na de dienst een zaak van leven of dood?
Even goed lezen, Leerling. Het gaat hier om het verschil tussen 'verantwoordelijkheid nemen' of 'volledig achter een preek staan'. En daarvan zegt DIA dat je op onderdelen misschien kunt verschillen, maar niet als het gaat over zaken van leven of dood.
Mocht een predikant dus in zijn preek dingen zeggen die fundamenteel onjuist zijn, dan kan de kerkenraad geen hand geven. Als het om bijzaken gaat, is dat anders.
Even goed lezen, Eilander. Met DIA was ik in gesprek over 'verantwoordelijkheid nemen' of 'volledig achter een preek staan'. DIA zegt het laatste, ik zeg het eerste. En dat is een wezenlijk verschil, maar voor mij geen zaak op leven of dood. DIA doet voorkomen alsof dat wel zo is. Die hand maakt of breekt een preek niet. Noch is het de bevestiging van een kerkenraad dat ze er achter staan, dat kan één ouderling niet voor de andere broeders (zonder overleg) bepalen. Ik heb nog nooit een ouderling zien weigeren om een hand te geven, nog nooit! Zou dat ook heel vreemd vinden. Een ouderling kan dan bepalen geen hand te geven, omdat de preek niet in zijn paadje past.

En als DIA wat anders bedoeld, moet hij eens niet in van dat oude wollige, vanzelf niet te volgen, taalgebruik blijven hangen. Gewoon direct to the point en geen bijzin van ene bijzin en daar de bijzin van, daarin het punt, wat de hoofdzin bedoeld te zeggen.

@DIA: Tuurlijk acht jij dat een verstandige opmerking, maar dan moet je ook geen aanleiding geven tot, in jouw ogen, domme opmerkingen vol wantrouwen. Lees de 5 á 6 jaar er maar terug van je reacties en probeer je dan te verplaatsen in de ander. Doe ik ook wel eens, even teruglezen, en dan kijk je met een frisse nieuwe blik naar oude zaken. Ja dan kom je er geregeld achter dat je punt gewoon niet helder was, dat je verkeerd gelezen heb of wat dies meer zij.
Ooit heeft een predikant gesproken over de kudde zwijnen waar de boze geesten ingingen, deze kudde liep de helling af en liepen zo de zee in. Dit werd twee gezegd in de preek.
In mijn Bijbel staat dat de kudde van de steilte viel in het water.
Is dit een fundamenteel iets? Zodanig dat een ouderling geen hand mag geven? Of valt dit onder inlegkunde?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkenraad

Bericht door eilander »

Is dit nou een serieuze vraag, @CvdW?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkenraad

Bericht door CvdW »

Ja, anders had ik hem niet gesteld.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Kerkenraad

Bericht door GJdeBruijn »

Leestip:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... handdruk/4

Citaat hieruit:
Natuurlijk kan een dominee in zijn preek wel eens wat zeggen waarover de dienstdoende ouderling wat anders denkt. Het kan ook voorkomen dat er over een bepaalde tekst een andere exegese wordt gegeven dan dat de ouderling zelf meent. Bovendien blijft er vrijheid van exegese, voor zover zij niet strijdig is met de Belijdenis der kerk.

Wanneer dit er echter wel is, mag dit geen reden zijn voor de dienstdoende ouderling om de handdruk na de dienst te weigeren. Dit mag hij alleen doen wanneer de prediking niet de toets van Gods Woord en de Belijdenis kan doorstaan. Bovendien zal de dienstdoende ouderiing dan steeds moeten bedenken dat hij handelt niet aUeen voor zichzelf, maar namens de gehele kerkeraad. Het geven van de handdruk is in naam van de gehele kerkeraad, maar dit geldt dan ook als hij deze handdruk weigert. Hiervan is hij dan verantwoording schuldig aan de gehele kerkeraad. Geen persoonlijke gevoelens en opvattingen mogen hiervoor de maatstaf zijn, maar de mening van de gehele kerkeraad.

Het weigeren van de handdruk is dan ook een zeer ernstige zaak en mag niet zo maar lichtvaardig gedaan worden. Zo het echter wel nodig mocht zijn, dan zal na afloop van de dienst, direkt of later, deze zaak in een volle kerkeraad met predikant moeten doorgesproken wor­ den. Blijkt de dienstdoende ouderling naar de mening van de kerkeraad verkeerd gehandeld te hebben, dan zal deze ouderling daarover zijn leedwezen moeten uitspreken. Het zal dan ook in de gemeente meegedeeld moeten worden, omdat het voor de ogen van de gemeente heeft plaatsgevonden. Heeft de handeling van de dienstdoende ouderling wel de instemming van de kerkeraad, dan zal deze zaak met de predikant in het reine gebracht moeten worden om verdere ergernis en opschudding in de gemeente te voorkomen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkenraad

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Ooit heeft een predikant gesproken over de kudde zwijnen waar de boze geesten ingingen, deze kudde liep de helling af en liepen zo de zee in. Dit werd twee gezegd in de preek.
In mijn Bijbel staat dat de kudde van de steilte viel in het water.
Is dit een fundamenteel iets? Zodanig dat een ouderling geen hand mag geven? Of valt dit onder inlegkunde?
Dat verschil lijkt me zodanig onbelangrijk dat dit geen rol kan spelen. Dit gaat toch niet over zaken die de zaligheid aangaan? Anders gezegd: door deze (wellicht wat slordige) uitleg worden toch geen mensen bedrogen voor de eeuwigheid?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

CvdW schreef: Ooit heeft een predikant gesproken over de kudde zwijnen waar de boze geesten ingingen, deze kudde liep de helling af en liepen zo de zee in. Dit werd twee gezegd in de preek.
In mijn Bijbel staat dat de kudde van de steilte viel in het water.
Is dit een fundamenteel iets? Zodanig dat een ouderling geen hand mag geven? Of valt dit onder inlegkunde?
In onze maatschappij wordt het weigeren van een hand als een belediging opgevat.
Als de predikant een creatieve uitleg bedenkt - zoals ik dit bovenstaande lees - is dat geen reden om te doen.
Hooguit kun je de dominee in de consistorie hierop aanspreken.
Ik herinner me een plaat uit de kinderbijbel waar dit getekend was. Ik vond het als kind zo aangrijpend, al die diertjes die achter elkaar het water invielen, van de steile hoogte af. :ouin
Maar waren het wel zwijnen trouwens :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkenraad

Bericht door CvdW »

Ik ga proberen de preek op te zoeken.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Kerkenraad

Bericht door Leerling »

CvdW schreef:Ik ga proberen de preek op te zoeken.
Ik zal weigeren om een hand te geven.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Kerkenraad

Bericht door modesto »

Heeft er hier wel eens iemand als kerkganger een kerkdienst verlaten tijdens een preek omdat hij/zij het niet eens was met de inhoud van de preek?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

modesto schreef:Heeft er hier wel eens iemand als kerkganger een kerkdienst verlaten tijdens een preek omdat hij/zij het niet eens was met de inhoud van de preek?
Mijn pa. En met hem stapten 5 anderen ook op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kerkenraad

Bericht door Jeremiah »

Een ds maakt fouten, het is namelijk soms net een mens. Om dan demonstratief de kerk uit te lopen of geen hand te geven is absolute waanzin. Hoe verschrikkelijk ontactisch en a-sociaal kunnen mensen zijn zeg.

Robert M. MacCheyne: De mensen zien te veel tegen de predikanten op; zij verwachten wijsheid van hen te ontvangen, maar wij zijn niet tussen Christus en u geplaatst. Het enige nut van de stang was om de koperen slang omhoog te houden. Openbaring 2: De zeven sterren zijn in Zijn rechterhand en kunnen alleen licht geven door Hem. Alleen als zij in de hand van Christus zijn.

Calvijn: predikanten zijn maar stoffelijke mannetjes
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Kerkenraad

Bericht door modesto »

Mara, en hebben zij toen achteraf contact opgenomen met de dominee/kerkenraad (of andersom) om de kwestie te bespreken?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

modesto schreef:Mara, en hebben zij toen achteraf contact opgenomen met de dominee/kerkenraad (of andersom) om de kwestie te bespreken?
Jazeker, mijn pa heeft meteen een afspraak met de dominee gemaakt, de anderen wilden niet mee. Eén oude man was te emotioneel, het greep hem te zeer aan en de anderen hebben kort daarna hun attestatie opgevraagd.
Overigens betrof het hier geen inhoudelijke fout of dwaling!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef:Een ds maakt fouten, het is namelijk soms net een mens. Om dan demonstratief de kerk uit te lopen of geen hand te geven is absolute waanzin. Hoe verschrikkelijk ontactisch en a-sociaal kunnen mensen zijn zeg.
Ik zei eerder, omgekeerd kan ook gebeuren! (dat dominee de hand weigert)
En om dan zo'n keiharde algemene uitspraak hier te zetten, zonder te weten wat de beweegredenen waren, wat er precies gebeurde, wat er aan vooraf is gegaan enz., is behoorlijk zwart-wit en vliegt m.i. ver uit de bocht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkenraad

Bericht door helma »

Ja pas heb ik een (trouw)dienst halverwege verlaten. Om verschillende principiële redenen. En ik had niet moeten wachten tot halverwege.

En ik weet van iemand die zijn ambt als ouderling heeft neergelegd omdat hij de predikant geen hand meer kon geven na de dienst.
Plaats reactie