Kerkenraad

Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Kerkenraad

Bericht door Ouddorp »

Op de website van de HHG Apeldoorn (n.a.v. het topic discussie beroepingswerk even rondgekeken) lees ik het volgende: 'Los van het dienstdoen van de ouderlingen in een vaste volgorde bij de ‘gewone’ diensten, volgen wij bij de doop- en avondmaalsdiensten eveneens een rooster, zodat alle ouderlingen dienstdoen'.

Ik ben niet bekend met een systeem van dienstdoen bij de kerkenraad. In onze gemeente is de voltallige kerkenraad bij elke dienst vertegenwoordigd, af en toe mist er iemand i.v.m. vakantie of oppas, maar met een rooster ben ik niet bekend. Of wordt er met 'dienstdoen' iets anders bedoeld dan 'aanwezig zijn'?
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkenraad

Bericht door DDD »

Het gaat er om dat de ouderling in functie aanwezig is. In bepaalde gemeenten herkenbaar vanwege een zwart pak. Die zitten dan vooraan, anders dan de niet dienstdoende ouderlingen die gewoon in de kerkbanken bij hun gezin zitten, als ze dat hebben.

Vooral bij heel grote kerkenraden gebeurt dit wel. In de gemeenten waar ik kom zie ik meestal de complete kerkenraad, voor zover aanwezig, dienst doen, behalve dan als hun kind gedoopt wordt of trouwt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkenraad

Bericht door Hendrikus »

Ouddorp schreef:Op de website van de HHG Apeldoorn (n.a.v. het topic discussie beroepingswerk even rondgekeken) lees ik het volgende: 'Los van het dienstdoen van de ouderlingen in een vaste volgorde bij de ‘gewone’ diensten, volgen wij bij de doop- en avondmaalsdiensten eveneens een rooster, zodat alle ouderlingen dienstdoen'.

Ik ben niet bekend met een systeem van dienstdoen bij de kerkenraad. In onze gemeente is de voltallige kerkenraad bij elke dienst vertegenwoordigd, af en toe mist er iemand i.v.m. vakantie of oppas, maar met een rooster ben ik niet bekend. Of wordt er met 'dienstdoen' iets anders bedoeld dan 'aanwezig zijn'?
Net als voor dominees is het ook voor kerkenraadsleden heel gezond dat ze ook regelmatig gewoon in de kerk zitten (ook voor kosters en organisten trouwens). Bij ons bestaat de wijkkerkenaard uit ruim 25 personen. Gemiddeld zitten er per dienst 6 in de kerkenraadsbank, de anderen hebben geen dienst en zitten dus bij hun gezin. Dat is inderdaad in een dienstrooster geregeld, net zoals er voor de organisten en voor de collectanten ook een dienstrooster is. Alleen bij bijvoorbeeld een belijdenisdienst is de gehele kerkenraad in functie, en dan staat er dus een heel mannenkoor ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:Gemiddeld zitten er per dienst 6 in de kerkenraadsbank, de anderen hebben geen dienst en zitten dus bij hun gezin. Dat is inderdaad in een dienstrooster geregeld, net zoals er voor de organisten en voor de collectanten ook een dienstrooster is. Alleen bij bijvoorbeeld een belijdenisdienst is de gehele kerkenraad in functie, en dan staat er dus een heel mannenkoor ;)
Een k.r.broeder bekleedt een ambt, een organist of collectant is een vrijwilliger.(De eerste wordt er soms voor betaald.)
Hoe kun je dan geen dienst hebben?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkenraad

Bericht door aggieoudje »

Wij hebben zo'n grote kerkenraad dat er ondanks dat we 2 kerkgebouwen hebben altijd wel een paar vrij hebben en gewoon in de kerk zitten bij hun gezin.
We hebben ook best veel jonge ambtsdragers met jonge gezinnen dus al ze 's avonds vrij zijn zie je hun vrouw in de kerk.
En één van onze ouderlingen is naast zijn ambt ook nog organist en dus regelmatig vrij om te spelen.
Ze hebben dienst volgens rooster, dit hangt in de consistorie dus ik heb het pas eens staan bekijken. Er staat op wie in welke kerk dienst heeft, wie er ouderling van dienst is, wie er collectebeurt heeft, wie leest de afkondigingen en wie er gastheerdienst heeft.
Laatst gewijzigd door aggieoudje op 10 okt 2017, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkenraad

Bericht door Ditbenik »

Ouddorp schreef:Op de website van de HHG Apeldoorn (n.a.v. het topic discussie beroepingswerk even rondgekeken) lees ik het volgende: 'Los van het dienstdoen van de ouderlingen in een vaste volgorde bij de ‘gewone’ diensten, volgen wij bij de doop- en avondmaalsdiensten eveneens een rooster, zodat alle ouderlingen dienstdoen'.

Ik ben niet bekend met een systeem van dienstdoen bij de kerkenraad. In onze gemeente is de voltallige kerkenraad bij elke dienst vertegenwoordigd, af en toe mist er iemand i.v.m. vakantie of oppas, maar met een rooster ben ik niet bekend. Of wordt er met 'dienstdoen' iets anders bedoeld dan 'aanwezig zijn'?
Maar ik neem aan dat er ook bij jullie maar 1 ouderling de taak van 'ouderling van dienst' vervult. Dat betekent dat hij het consistorie gebed doet en de dominee de hand geeft bij de preekstoel. Daar wordt vaak een rooster voor gehanteerd zodat iedereen op volgorde aan de beurt komt. Apeldoorn lijkt daarnaast een zelfde rooster te hebben voor bijzondere diensten om te voorkomen dat dezelfde ouderling drie doopdiensten of drie trouwdiensten op rij aan de beurt is, terwijl anderen voor de bijzondere diensten niet aan de beurt komen. Men heeft dus gewoon een lijstje opgesteld om te zorgen dat iedereen even vaak aan de beurt komt én om te zorgen dat iedereen ook even vaak aan de beurt komt in bijzondere diensten. Men heeft er duidelijk goed over nagedacht.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkenraad

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:Gemiddeld zitten er per dienst 6 in de kerkenraadsbank, de anderen hebben geen dienst en zitten dus bij hun gezin. Dat is inderdaad in een dienstrooster geregeld, net zoals er voor de organisten en voor de collectanten ook een dienstrooster is. Alleen bij bijvoorbeeld een belijdenisdienst is de gehele kerkenraad in functie, en dan staat er dus een heel mannenkoor ;)
Een k.r.broeder bekleedt een ambt, een organist of collectant is een vrijwilliger.(De eerste wordt er soms voor betaald.)
Hoe kun je dan geen dienst hebben?
Gewoon, als je niet op het rooster staat. Simpel toch? Ben je op dat moment geen ambtsdrager? Natuurlijk wel. Is de dominee geen dominee als hij eindelijk eens gewoon naast z'n vrouw in de kerk mag zitten terwijl een collega voorgaat? Natuurlijk wel. Maar hij heeft op dat moment geen dienst. Zo ook de ouderling of diaken die naast z'n vrouw zit, terwijl andere broeders dienst doen.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Maar ik neem aan dat er ook bij jullie maar 1 ouderling de taak van 'ouderling van dienst' vervult. Dat betekent dat hij het consistorie gebed doet en de dominee de hand geeft bij de preekstoel. Daar wordt vaak een rooster voor gehanteerd zodat iedereen op volgorde aan de beurt komt.
Ouderling van dienst ben je in onze kerk soms maar 1 dienst per zondag.Tot voor een paar jaar geleden was dat de hele zondag.
Waarom dat nu zo is, weet ik niet.
Hendrikus schreef:Gewoon, als je niet op het rooster staat. Simpel toch?
Ik ben in mijn leven toch wel in honderden kerken geweest en ik heb dat echt nog nooit gezien.
Hendrikus schreef: Is de dominee geen dominee als hij eindelijk eens gewoon naast z'n vropuw in de kerk mag zitten terwijl een collega voorgaat?
Zoiets gebeurt bij ons ook niet. Als de dominee een vrije zondag heeft, preekt hij elders.
Een tijdje geleden heb ik oude brieven gelezen, die een broer of zus aan mijn ouders hadden geschreven.
Dan lees je zinnen zoals: Tot onze spijt kunnen wij je uitnodiging om het weekend te komen logeren niet aannemen, daar bij ons het H.A. gevierd wordt (oom was ouderling).
Eén van mijn broers is ouderling, maar hij heeft altijd dienst (soms 3 x per zondag, ze hebben daar nog een 3e dienst) Vakanties en weekendjes weg worden vooraf aangevraagd.
En als het H.A. gevierd wordt, is de k.r. kompleet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkenraad

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:Gewoon, als je niet op het rooster staat. Simpel toch?
Ik ben in mijn leven toch wel in honderden kerken geweest en ik heb dat echt nog nooit gezien.
Wordt het toch eens tijd dat je bij ons komt. Wees welkom!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkenraad

Bericht door helma »

Hier in de Hervormde gemeenten werken ze ook met een rooster. (Ook bij de HHK dacht ik) Dan zitten inderdaad de kerkenraadsleden ook regelmatig bij hun gezin.
Onze dominee zat een paar weken geleden ook naast zijn vrouw toen er een gastpredikant was. De dienst waar hij zou voorgaan begon later.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Hendrikus schreef:Gewoon, als je niet op het rooster staat. Simpel toch?
Ik ben in mijn leven toch wel in honderden kerken geweest en ik heb dat echt nog nooit gezien.
Wordt het toch eens tijd dat je bij ons komt. Wees welkom!
Nou, wie weet. Maar dan komen we wel het hele weekeinde, want een dagje op en neer naar het schone Riess'n vind ik echt te ver hoor. ;)
helma schreef:Onze dominee zat een paar weken geleden ook naast zijn vrouw toen er een gastpredikant was. De dienst waar hij zou voorgaan begon later.
Maar dat is dan een uitzondering zeker?
Ik kan me niet voorstellen dat bij jullie de k.r. in deeltijd "arbeidt" en de dominee een zondagje vrij neemt. (tenzij hij niet in orde zou zijn).

Ik bleek in 2011 de vraag gesteld te hebben hier: :oO
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 9&start=60

Kohlbrugge antwoordde toen: Ik denk dat er nooit regels zijn geschreven voor de plaats die de kerkenraad in de kerk inneemt.
Het lijkt me een goed symbool als de kerkenraad tijdens de dienst zicht op de gemeente heeft en omgekeerd.

Er zijn veel verschillende vormen voor wat betreft de gang van zaken bij het begin van de dienst.
1. kerkenraad komt met de predikant binnen en neemt met de predikant plaats in de kerkenraadsbank. De ouderling van dienst doet de mededelingen en geeft de intochtspsalm op. Na het zingen leidt de ouderling van dienst de predikant naar de kansel.
2. De gemeente zingt de intochtspsalm, waarna kerkenraad en predikant binnen komen.

Ik meen me te herinneren dat hij zelf k.r. lid was in de PKN.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkenraad

Bericht door Orchidee »

Onze predikant zit af en toe ook gewoon bij zijn gezin in de kerkbank.
Prima toch!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Vorst »

@ Mara: als je eens ergens in een kerk komt weet je natuurlijk ook niet uit hoeveel leden de kerkenraad bestaat.
Bij ons is er ook gewoon een rooster. Elke dienst een ouderling van dienst en een ouderling die de mededelingen etc. doet.
Als onze predikant een vrije zondag heeft preekt hij ook niet altijd elders en dan zit hij gewoon in de bank bij zijn vrouw.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Kerkenraad

Bericht door kasparov »

Bij predikantenschaarste zal een predikant niet zo vaak bij zijn vrouw of zijn gezin kunnen zitten. Of het moet zijn bij een afscheidsdienst of een bevestigingsdienst van een collega-predikant.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkenraad

Bericht door Vorst »

Bij ons is geen predikantenschaarste.
Plaats reactie