Het is exclusief in die zin dat het een directe opdracht is. Ten tweede is het in de beslotenheid van de discipelkring gesproken. Ten derde zijn de discipelen (volgelingen) daarna apostelen (gezondenen) genoemd. Ten vierde. Dit blijk dus ook uit de kerkgeschiedenis.JCRyle schreef:Zoals het er staat is het juist. Ik snap ook niet waarom je het exclusief laat zijn voor de discipelen. Zou je daar wat over willen zeggen? Want daar heb ik nog steeds geen antwoord op.
Deze tekst uit Handelingen legt ook duidelijk een relatie tussen zending, Heilige Geest en ambt. "Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judéa en Samaría, en tot aan het uiterste der aarde".
De exclusiviteit beperk ik overigens niet tot de discipelen in die zin dat daarna het gebod is opgehouden te bestaan. Dat gebod werkt door in de kerk en daarmee is het ook nu nog een opdracht.