Kerkkeuze

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door eilander »

Sheba schreef: Ondertussen vraag ik dan nogmaals aan Eilander. hoe moet ik je woorden dan verstaan dat je liever te maken hebt met een Christen die het allemaal niet zo zeker weet... Als met hen die het wel weten en ervan mogen getuigen van de levende hoop die in hen is.
Dat dacht ik al. Dit heb ik nooit gezegd, maar dan ook echt nooit.
Heel jammer dit.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerkkeuze

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef: Ondertussen vraag ik dan nogmaals aan Eilander. hoe moet ik je woorden dan verstaan dat je liever te maken hebt met een Christen die het allemaal niet zo zeker weet... Als met hen die het wel weten en ervan mogen getuigen van de levende hoop die in hen is.
Dat dacht ik al. Dit heb ik nooit gezegd, maar dan ook echt nooit.
Heel jammer dit.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... er#p711463

Re: Belijdenis
Berichtdoor eilander » Ma Feb 22, 2016 10:40 am

Sheba schreef:
Zouden de DL werkelijk bedoeld hebben een belijdenis te mogen doen zonder een waar geloof?
Zouden de DL werkelijk bedoeld hebben dat een belijdenis zonder een waar geloof al een stapje in de goede richting is want je gebruikt de genademiddelen?


Over de DL H1 par. 16 zou ik nog het volgende willen zeggen: ik ken verschillende mensen die zelf niet zouden zeggen dat ze het ware geloof bezitten, maar waar naar mijn overtuiging uit de vruchten blijkt dat ze wel degelijk de Heere kennen. Voor díe mensen is met name deze paragraaf van belang, denk ik.

Ik moet nu oppassen wat ik zeg, maar soms denk ik: ik hoor liever zulke mensen dan de mensen die het allemaal zo goed kunnen bekijken en belijden.


Ondertussen vraag ik dan nogmaals aan Eilander. hoe moet ik je woorden dan verstaan dat je liever te maken hebt met een Christen die het allemaal niet zo zeker weet... Als met...

Wat zijn de heerlijkste ontmoetingen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door eilander »

Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef: Ondertussen vraag ik dan nogmaals aan Eilander. hoe moet ik je woorden dan verstaan dat je liever te maken hebt met een Christen die het allemaal niet zo zeker weet... Als met hen die het wel weten en ervan mogen getuigen van de levende hoop die in hen is.
Dat dacht ik al. Dit heb ik nooit gezegd, maar dan ook echt nooit.
Heel jammer dit.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... er#p711463
Ik benoem daar "mensen die het allemaal zo goed kunnen bekijken en belijden."
Is dat volgens jou hetzelfde als "hen die het wel weten en ervan mogen getuigen van de levende hoop die in hen is."?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerkkeuze

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef: Ondertussen vraag ik dan nogmaals aan Eilander. hoe moet ik je woorden dan verstaan dat je liever te maken hebt met een Christen die het allemaal niet zo zeker weet... Als met hen die het wel weten en ervan mogen getuigen van de levende hoop die in hen is.
Dat dacht ik al. Dit heb ik nooit gezegd, maar dan ook echt nooit.
Heel jammer dit.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... er#p711463
Ik benoem daar "mensen die het allemaal zo goed kunnen bekijken en belijden."
Is dat volgens jou hetzelfde als "hen die het wel weten en ervan mogen getuigen van de levende hoop die in hen is."?

Wat bedoel jij dan met : mensen die het allemaal zo goed kunnen bekijken en belijden." ?

En nu alsjeblieft ook graag antwoorden op de vragen die ik je eerder stelde.
En je hebt het dus wel degelijk gezegd. In iets andere woorden misschien. Maar komt m.i. Op hetzelfde neer.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkkeuze

Bericht door huisman »

Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef: Ondertussen vraag ik dan nogmaals aan Eilander. hoe moet ik je woorden dan verstaan dat je liever te maken hebt met een Christen die het allemaal niet zo zeker weet... Als met hen die het wel weten en ervan mogen getuigen van de levende hoop die in hen is.
Dat dacht ik al. Dit heb ik nooit gezegd, maar dan ook echt nooit.
Heel jammer dit.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... er#p711463

Re: Belijdenis
Berichtdoor eilander » Ma Feb 22, 2016 10:40 am

Sheba schreef:
Zouden de DL werkelijk bedoeld hebben een belijdenis te mogen doen zonder een waar geloof?
Zouden de DL werkelijk bedoeld hebben dat een belijdenis zonder een waar geloof al een stapje in de goede richting is want je gebruikt de genademiddelen?


Over de DL H1 par. 16 zou ik nog het volgende willen zeggen: ik ken verschillende mensen die zelf niet zouden zeggen dat ze het ware geloof bezitten, maar waar naar mijn overtuiging uit de vruchten blijkt dat ze wel degelijk de Heere kennen. Voor díe mensen is met name deze paragraaf van belang, denk ik.

Ik moet nu oppassen wat ik zeg, maar soms denk ik: ik hoor liever zulke mensen dan de mensen die het allemaal zo goed kunnen bekijken en belijden.
Bedankt voor de verklaring van Calvijn. Hoe jij denkt dat deze verklaring jouw postings ondersteunen is mij echter een raadsel.

Over de zekerheid van het geloof is door onze vaderen veel gesproken. Behoort de zekerheid bij het wezen of het welwezen van het geloof. In de puriteinse traditie behoorts de zekerheid bij het welwezen en dat staat dan ook in hun belijdenis . (Westminster) . Bij de reformatoren van het vaste land behoort de zekerheid bij het wezen.
Beide scholen zijn trouwens niet absoluut in hun opvattingen.

Mij ging het trouwens niet om deze zaak maar ik ageerde tegen een omschrijving van het geloof dat alleen maar bestaat uit vreugde, blijdschap en zekerheid. Dat geloof vind ik in de Schrift niet terug.


Ik ga maar weer en hoop mij enkele maanden ( weken :hum ) stil te houden.

::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Kerkkeuze

Bericht door Reiziger »

huisman schreef:

Mij ging het trouwens niet om deze zaak maar ik ageerde tegen een omschrijving van het geloof dat alleen maar bestaat uit vreugde, blijdschap en zekerheid. Dat geloof vind ik in de Schrift niet terug.
Beweert u nu dat ik die omschrijving gaf?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door eilander »

Sheba schreef:Wat bedoel jij dan met : mensen die het allemaal zo goed kunnen bekijken en belijden." ?
Mensen die altijd gemakkelijk over vergeving van schuld praten zonder dat ze daadwerkelijk daar iets van weten. Daar zit dan steeds het misverstand, en zo praten we steeds maar langs elkaar heen. Maar al eerder heb ik je erop gewezen dat je mijn mening niet correct weergeeft, b.v. hier:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 60#p711660
Sheba schreef:Wat zijn de heerlijkste ontmoetingen?
Met mensen die van een rijke Christus voor een arme zondaar kunnen getuigen, en hoe de Christus hun toegepast is.
Sheba schreef:En wanneer je zegt twijfel niet te verheerlijken. Kan dat toch geen heerlijke ontmoeting zijn als er twijfel is?
Dat kan inderdaad niet als iemand in z'n twijfel zich wel lekker voelt en zich afzet tegen degenen die de zekerheid hebben. Maar als iemand in zijn twijfel ziet op Christus, en daarvan spreekt, is dat een heerlijke ontmoeting.
Ik ken verschillende van deze mensen. Ze zullen over zichzelf alleen spreken vanuit de begeerte naar Christus. Daar kun je lelijk over doen, maar ik doe dat niet. Wel moeten deze mensen hun roeping en verkiezing vast maken, ofwel staan naar overvloediger genade. En zeker mag hen niet verteld worden dat twijfelen een teken is van het ware.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkkeuze

Bericht door refo »

Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.

Inderdaad is dit wat de HC over een waar geloof zegt. Hier is wel ruimte voor vreugde/blijdschap (volgens mij synoniemen), maar de crux is zekerheid. Niet alleen..., maar ook... Voor twijfel is geen ruimte en zekerheid is het kenmerk. Vandaar ook dat Westminster niet in onze geschriften thuishoort.
Maar Huisman is weer uitgepraat en kruipt weer onder zijn steen.

En of mensen wel of niet van vergeving van schuld weten? Daar hoeven we ons niet zo druk over te maken. Het is allemaal een kwestie van de juiste quotes bezigen en ons soort mensen is niet snel te tevreden. Maar geloof is niet altijd in quotes aan een ander duidelijk te maken. In zondag 23 staat: ....alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt, dat ik tegen al de geboden Godszwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb.... Daar kan nog wel bij ...en ondanks dat die en die van RF het niet van me aanneemt...
Het gaat er maar om dat dit het geval is .....in zoverre ik zulke weldaad met eengelovig hart aanneem.
Twijfelen over een ander mag, maar het einde zal het leren. Jezus heeft daar nog over gesproken: maar we hebben in uw naam duivelen uitgeworpen etc, maar blijkbaar geloven we Hem niet. Je bent een waar kind van God als je naakten kleedt, gevangenen bezoekt, dorstigen laaft. En niet (althans niet alleen) als je lid bent van de GG, veel goede boeken leest, ouderling bent, precies weet welke dominee wel en welke niet deugt. Reken er maar vast mee, Jezus zei dat niet voor niets.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Kerkkeuze

Bericht door Reiziger »

eilander schreef:
Mensen die altijd gemakkelijk over vergeving van schuld praten zonder dat ze daadwerkelijk daar iets van weten. Daar zit dan steeds het misverstand, en zo praten we steeds maar langs elkaar heen. Maar al eerder heb ik je erop gewezen dat je mijn mening niet correct weergeeft, b.v. hier:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 60#p711660
U begeeft zich nu op glad ijs. U kunt namelijk nooit weten hoe het van binnen zit!
...want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan. 1 Samuel 16:7B
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkkeuze

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef: Ondertussen vraag ik dan nogmaals aan Eilander. hoe moet ik je woorden dan verstaan dat je liever te maken hebt met een Christen die het allemaal niet zo zeker weet... Als met hen die het wel weten en ervan mogen getuigen van de levende hoop die in hen is.
Dat dacht ik al. Dit heb ik nooit gezegd, maar dan ook echt nooit.
Heel jammer dit.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... er#p711463

Re: Belijdenis
Berichtdoor eilander » Ma Feb 22, 2016 10:40 am

Sheba schreef:
Zouden de DL werkelijk bedoeld hebben een belijdenis te mogen doen zonder een waar geloof?
Zouden de DL werkelijk bedoeld hebben dat een belijdenis zonder een waar geloof al een stapje in de goede richting is want je gebruikt de genademiddelen?


Over de DL H1 par. 16 zou ik nog het volgende willen zeggen: ik ken verschillende mensen die zelf niet zouden zeggen dat ze het ware geloof bezitten, maar waar naar mijn overtuiging uit de vruchten blijkt dat ze wel degelijk de Heere kennen. Voor díe mensen is met name deze paragraaf van belang, denk ik.

Ik moet nu oppassen wat ik zeg, maar soms denk ik: ik hoor liever zulke mensen dan de mensen die het allemaal zo goed kunnen bekijken en belijden.
Bedankt voor de verklaring van Calvijn. Hoe jij denkt dat deze verklaring jouw postings ondersteunen is mij echter een raadsel.

Over de zekerheid van het geloof is door onze vaderen veel gesproken. Behoort de zekerheid bij het wezen of het welwezen van het geloof. In de puriteinse traditie behoorts de zekerheid bij het welwezen en dat staat dan ook in hun belijdenis . (Westminster) . Bij de reformatoren van het vaste land behoort de zekerheid bij het wezen.
Beide scholen zijn trouwens niet absoluut in hun opvattingen.

Mij ging het trouwens niet om deze zaak maar ik ageerde tegen een omschrijving van het geloof dat alleen maar bestaat uit vreugde, blijdschap en zekerheid. Dat geloof vind ik in de Schrift niet terug.


Ik ga maar weer en hoop mij enkele maanden ( weken :hum ) stil te houden.

::bye
De Westminster confessie heeft het over niet over dat zekerheid tot het welwezen van het geloof behoort waar lees je dat?
Ze hebben het over DAT het niet op die wijze bij het wezen hoort dat een gelovige soms niet lang zou moeten wachten of moeilijkheden zou kunnen ondervinden voor hij er deel aan krijgt.
Ook dat de zekerheid kan wankelen, afnemen of onderbroken wordt. Door zonde, nalatigheid of door het bedroeven van de Heilige Geest. Of door verzoeking of doordat God het licht van Zijn aanschijn terugneemt.

Huisman maakt toch geen karikatuur van anderen hun punt. Zekerheid, blijdschap en vreugden zijn wezenlijke zaken van het geloof, nee niet de enige!

De Puriteinen leerde:
De gelovige kan erg geslingerd worden, maar met de onwankelbaarheid van Christus en de vastheid van het Woord is toch iets van zekerheid gegeven.
Ondanks strijd en onzekerheid kan er toch nog zekerheid zijn. Ze lijken iets minder stellig dan de Reformatoren en iets pastoraler.
Maar ook meer zekerheid gaat vanzelf, organisch, in de levende verbondenheid met Christus, aan Zijn voeten, de ogen tot Hem opheffend.
Als een gelovige dichterbij Christus mag leven en meer op Hem vertrouwen zal er ook meer zekerheid zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerkkeuze

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:Wat bedoel jij dan met : mensen die het allemaal zo goed kunnen bekijken en belijden." ?
Mensen die altijd gemakkelijk over vergeving van schuld praten zonder dat ze daadwerkelijk daar iets van weten. Daar zit dan steeds het misverstand, en zo praten we steeds maar langs elkaar heen. Maar al eerder heb ik je erop gewezen dat je mijn mening niet correct weergeeft, b.v. hier:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 60#p711660
Sheba schreef:Wat zijn de heerlijkste ontmoetingen?
Met mensen die van een rijke Christus voor een arme zondaar kunnen getuigen, en hoe de Christus hun toegepast is.
Sheba schreef:En wanneer je zegt twijfel niet te verheerlijken. Kan dat toch geen heerlijke ontmoeting zijn als er twijfel is?
Dat kan inderdaad niet als iemand in z'n twijfel zich wel lekker voelt en zich afzet tegen degenen die de zekerheid hebben. Maar als iemand in zijn twijfel ziet op Christus, en daarvan spreekt, is dat een heerlijke ontmoeting.
Ik ken verschillende van deze mensen. Ze zullen over zichzelf alleen spreken vanuit de begeerte naar Christus. Daar kun je lelijk over doen, maar ik doe dat niet. Wel moeten deze mensen hun roeping en verkiezing vast maken, ofwel staan naar overvloediger genade. En zeker mag hen niet verteld worden dat twijfelen een teken is van het ware.
We blijven in kringetjes praten.
Je komt weer met de tekst uit 2 Petrus. Terwijl ik eerder al aangetoond heb wat daarmee bedoeld werd. (Calvijn)

Het ging in die discussie indertijd over hen die weten van persoonlijke vergeving van zonden en hen die dat niet kennen/weten. En of je dan belijdenis mag doen. Jij zei toen dat zij die dat nog niet kunnen zeggen dat wel mogen doen op grond van paragraaf 16 DL.


Reactie van mij toen was
.

De fundamentele dwaling is volgens mij dat er genade wordt toegekend aan hen die zeggen die genade (nog) niet te kennen.

Wbt de DL regels.
Ik heb het gevoel dat deze paragraaf voor het verkeerde doel wordt aangehaald. Mensen die de genade niet kennen belijdenis af te laten leggen over iets wat zij nog niet kennen.

Waarom? Het betreffende paragraaf staat in het stukje over verkiezing en verwerping. Dat mensen, die dat levend geloof ( nog) niet krachtig gevoelen ( dat geeft aan dat het wel nodig is en dat ze het niet kennen) en die schrikken van die verwerping niet mismoedig moeten worden, maar de genademiddelen moeten grijpen. Omdat doorgaans de Geest door het Woord werkt, om hen dat krachtige levende geloof te schenken. Overvloediger moet je misschien wel lezen als overvloedige. Zoals je nu tegen een klein kind zegt. Als je groter bent dan... Dat betekent niet dat het kind nu, op dit moment groot is.
Ik denk dat omdat als je de rest van de DL erbij leest er gesproken wordt over de krachtige wedergeboorte.
Ze moeten zich dus niet lam laten slaan door de verwerping, maar juist nog vlijtiger de genademiddelen grijpen.
Er staat niets over belijden, of dat ze wedergeboren zijn.
En daar tegenover staan de mensen die zich aan de zonden hebben overgegeven. Voor hen is de verwerping wel een verschrikking zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Lees daarnaast ook eens paragraaf 12 van hfst 3 en 4 waar over de wedergeboorte gesproken wordt als daadwerkelijk geloven door God gewerkt. En lees daarna ook paragraaf 13. Waar staat dat de gelovige weet en voelt , dat zij door deze genade Gods met het hart geloven , en hun Zaligmaker liefhebben.

Dat zijn dus de wedergeborenen, waar gelovigen volgens de DL zelf. En ik ga ervan uit dat er in DL 1 paragraaf 16 gedoeld wordt op mensen die dat (nog) niet kennen. Anders zou de DL zichzelf tegenspreken.

Verder stond in dat draadje toch echt onderstaand citaat
Ik moet nu oppassen wat ik zeg, maar soms denk ik: ik hoor liever zulke mensen dan de mensen die het allemaal zo goed kunnen bekijken en belijden.
Jij noemt nu ineens mensen die altijd gemakkelijk over vergeving van schuld praten zonder dat ze daadwerkelijk daar iets van weten. Als hen die het allemaal zo "goed" kunnen belijden en weten.
Daar ging het toen helemaal niet over... Die mensen die het zo "goed" kunnen belijden en weten waren toen in de discussie mensen die weten een kind van God te zijn.

En verder wil ik tegen niemand lelijk praten...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door eilander »

Forummer schreef:
eilander schreef:
Mensen die altijd gemakkelijk over vergeving van schuld praten zonder dat ze daadwerkelijk daar iets van weten. Daar zit dan steeds het misverstand, en zo praten we steeds maar langs elkaar heen. Maar al eerder heb ik je erop gewezen dat je mijn mening niet correct weergeeft, b.v. hier:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 60#p711660
U begeeft zich nu op glad ijs. U kunt namelijk nooit weten hoe het van binnen zit!
...want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan. 1 Samuel 16:7B
Het klopt dat wij geen hartenkenner zijn. Maar we moeten ook niet doorslaan hierin: als iemand zelf vertelt hoe het bij hem/haar van binnen zit, hoef je dat niet te veroordelen maar het moet dan wel Bijbels zijn, toch?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door eilander »

Sheba schreef: Jij noemt nu ineens mensen die altijd gemakkelijk over vergeving van schuld praten zonder dat ze daadwerkelijk daar iets van weten. Als hen die het allemaal zo "goed" kunnen belijden en weten.
Daar ging het toen helemaal niet over... Die mensen die het zo "goed" kunnen belijden en weten waren toen in de discussie mensen die weten een kind van God te zijn.
Nee Sheba, dat is echt niet waar. Nergens heb ik gezegd dat mensen die van echte zekerheid kunnen getuigen, verdacht zijn. Hoe kom je daar bij??!
Nu je voor de zoveelste maal mij dingen in de mond wil leggen, stop ik hiermee.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerkkeuze

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:Wat bedoel jij dan met : mensen die het allemaal zo goed kunnen bekijken en belijden." ?
Mensen die altijd gemakkelijk over vergeving van schuld praten zonder dat ze daadwerkelijk daar iets van weten. Daar zit dan steeds het misverstand, en zo praten we steeds maar langs elkaar heen. Maar al eerder heb ik je erop gewezen dat je mijn mening niet correct weergeeft, b.v. hier:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 60#p711660
Sheba schreef:Wat zijn de heerlijkste ontmoetingen?
Met mensen die van een rijke Christus voor een arme zondaar kunnen getuigen, en hoe de Christus hun toegepast is.




Sheba schreef:En wanneer je zegt twijfel niet te verheerlijken. Kan dat toch geen heerlijke ontmoeting zijn als er twijfel is?
Dat kan inderdaad niet als iemand in z'n twijfel zich wel lekker voelt en zich afzet tegen degenen die de zekerheid hebben. Maar als iemand in zijn twijfel ziet op Christus, en daarvan spreekt, is dat een heerlijke ontmoeting.
Ik ken verschillende van deze mensen. Ze zullen over zichzelf alleen spreken vanuit de begeerte naar Christus. Daar kun je lelijk over doen, maar ik doe dat niet. Wel moeten deze mensen hun roeping en verkiezing vast maken, ofwel staan naar overvloediger genade. En zeker mag hen niet verteld worden dat twijfelen een teken is van het ware.
Hoe kan je in fundamentele twijfel getuigen van de levende hoop die in je is?
Dat is juist het probleem dan. Je kan het niet. Door wat voor oorzaak ook.

En bij aanvechting, is het eerder anders geweest. Ik noem het bewust aanvechting en geen twijfel. Omdat er alleen iets aangevochten kan worden wat er is.
Maar dat is nu aangevochten door wat dan ook. En zo'n iemand is niet tevreden met begeerte alleen... Die wil de stem van Zijn Meester weer horen! En rust niet voordat ...
En in het geloof is het desondanks toch weet ik.... (Nochtans) .

Waar ik tegen ageer is dat er in onze gezindte die fundamentele zekerheid chronisch lijkt te ontbreken. En de fundamentele onzekerheid als teken van echtheid wordt gezien. En nee, zekerheid moet bijbeks gegrond zijn. Maar het is zeker niet zo dat de onzekerheid de boventoon voert in de Bijbel.

Verder leg jij mij nu zelf dingen in de mond. Ik zeg nl. niet dat jij in die discussie zei dat mensen die het weten en belijden verdacht zijn.

Ik zeg alleen dat jij letterlijk zei dat je liever praat met mensen die dat niet kunnen belijden en zeggen.

Waar ik op reageer met dat dat m.i. inderdaad een vorm is om de twijfel te verheerlijken of op zijn minst goed te praten.

Jammer dat je zo reageert.
Kunnen we hier op een volwassen manier over verder spreken zonder dat we allemaal wegvluchten? ::please
Laatst gewijzigd door Sheba op 21 apr 2016, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Kerkkeuze

Bericht door Leerling »

Panny schreef:
Forummer schreef:
Leerling schreef:
Heb je dan iets te vieren? Nee (!),
Volgens mij heb je dan wel degelijk iets te vieren. Als je verlost bent door Christus' bloed vier je als het goed is een groot feest (i.i.g. binnen in je). En later in de hemel zal er (niet spottend bedoeld) eeuwig feest zijn.

Hoezo niks te vieren?
Als je voor het eerst mag ervaren dat Christus ook jou Zaligmaker is, je zonden vergeven zijn, je aangenomen bent als kind van God...
Dat zijn toch de meest vreugdevolle ogenblikken van heel je leven!
Er is dan vreugde, blijdschap, aanbidding, verwondering, vrede...
huppelen, zingen...
Zowel Forummer als Panny zal ik één keer beantwoorden:
Is er dan blijdschap/vreugde? Ja zeker op z'n momenten.
Ja er was vreugde en vrede in hun ziel toen ze de Heere mocht leren kennen als een liefdevolle God naar recht.
Heb je dan iets te vieren? Nee (!), dan heb je je te verootmoedigen en dan heb je iets uit te wonderen dat niet uit te wonderen valt.
@Beide: Mijn advies is om in het vervolg beter te lezen en om het in de context te laten staan!
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Plaats reactie