Kerkkeuze

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkkeuze

Bericht door DDD »

Pijnlijk.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkkeuze

Bericht door merel »

Klopt is het ook. Ik loop al een aantal jaren tegen dingen aan en heb dit meerdere malen bij de kr neergelegd, heb het daar ook besproken. Het blijft hetzelfde en wordt van kwaad tot erger.
Ik moet 4 kinderen voorgaan in een bepaalde visie op de bijbel/geloof en dat kan m.i. niet ( meer) in deze kerk. Zij zijn nu al kritisch van aard en zien ook genoeg.

@ mara
de kerk op zich is groot genoeg, maar ik ken meerdere gezinnen die op dit moment twijfelen. Sommige maken de keuze om te blijven in de hoop dat er met gebed een verandering komt. Anderen zijn al weg of kerken al ergens anders. En daarnaast komen er op dit moment veel bezwaarden aan de GKv over
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Mara »

merel schreef:En daarnaast komen er op dit moment veel bezwaarden aan de GKv over
Bij ons ook. Maar echt bezwaard vind ik hen eigenlijk niet. Misschien op 1 standpunt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkkeuze

Bericht door merel »

Of zij wel/niet bezwaard zijn en op welke punten, maakt mij niet uit. Er speelden te veel andere dingen die in de loop der jaren zich opgestapeld hebben. Daarom nu deze beslissing. Wij kijken nu vooral buiten de cgk, weet namelijk niet waar ik daar wat anders kan vinden waar ik mij thuis voel
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Kerkkeuze

Bericht door Desiree »

Als het goed is overal. Want het is God's huis en niet het huis van mensen.. Je gaat naar de kerk omdat je van God houdt en je Zijn stem toch wel graag wilt horen.

Welkom in God's huis, welkom, welkom thuis...

Dat hou ik altijd voor ogen. Maar ik ben ook veranderd ooit... en nu ben ik eigenlijk van alles innerlijk.. maar uiterlijk hoor ik bij de HHK.

Sterkte Merel.. ik vond het toen een hele stap.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkkeuze

Bericht door JCRyle »

merel schreef:Of zij wel/niet bezwaard zijn en op welke punten, maakt mij niet uit. Er speelden te veel andere dingen die in de loop der jaren zich opgestapeld hebben. Daarom nu deze beslissing. Wij kijken nu vooral buiten de cgk, weet namelijk niet waar ik daar wat anders kan vinden waar ik mij thuis voel
Sterkte merel met deze lastige keuze! Je wilt een goede afweging maken, maar dat is pittiger dan je op het eerste gezicht zult zeggen. Dus ik wens je veel succes en sterkte :)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkkeuze

Bericht door Nasrani »

merel schreef:
freek schreef:Ik moet ook nog een kerkkeuze doen. Wat een ellende is dat.
Wij hebben onlangs besloten ook ergens anders te gaan kijken. Maar waar? Dat kost mij wel hoofdbrekens.
Sterkte. Wij zitten op dit moment ook in een proces van overgang..
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Henk de Vries
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 okt 2017, 20:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door Henk de Vries »

merel schreef:Of zij wel/niet bezwaard zijn en op welke punten, maakt mij niet uit. Er speelden te veel andere dingen die in de loop der jaren zich opgestapeld hebben. Daarom nu deze beslissing. Wij kijken nu vooral buiten de cgk, weet namelijk niet waar ik daar wat anders kan vinden waar ik mij thuis voel
Veel mensen leven met jou mee. Kun je voor het goede begrip uitleggen wat die dingen zijn of wil je dat liever niet? Veel dingen die ik hier lees zijn herkenbaar. Bezwaard zijn ben je meestal niet over 1 zaak zoals bij ons vrouwen in het ambt maar nog veel meer het Schriftgezag in mijn geval en ook wat minder belangrijke zaken. Ook herkenbaar: de behoefte om in de middag een andere kerk zoals de GG te bezoeken omdat je dat nodig hebt maar prettig voelt dat niet ten opzichte van je eigen broeders en zusters dat laat je toch een beetje onbesproken.

Wij hebben de laatste veel leden verloren naar de Nazarener kerk. Flitsende presentatie en preken over Nemo maar vooral fundamenteel anders dan gereformeerd. Weinig mensen de andere kant op de GG is geen optie voor mensen waar ik mee spreek. Erg pijnlijk allemaal. Sommige mensen gaan weg omdat ze zich ondergewaardeerd voelen maar ook bijvoorbeeld een ouderling met gezin en andere complete families. Zeer moeilijk voor de andere mensen met kinderen natuurlijk. Daarom kan zo'n beslissing nooit lichtvaardig worden genomen. Belangrijk is hoe mensen met je omgaan en dat is bij ons fantastisch een kenmerk van kerken waar de mensen echt geloof hebben. Daarom zal ik niet snel overstappen als mensen zoveel voor je overhebben. Natuurlijk kan iemand ook andere ervaringen en afwegingen hebben.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkkeuze

Bericht door Ambtenaar »

@merel

Misschien is dit dan een gemeente die bij jullie past.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkkeuze

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkkeuze

Bericht door Wandelende »

[Edit]
Sterkte, merel.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 11 nov 2017, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Mara »

merel schreef:Of zij wel/niet bezwaard zijn en op welke punten, maakt mij niet uit. Er speelden te veel andere dingen die in de loop der jaren zich opgestapeld hebben. Daarom nu deze beslissing. Wij kijken nu vooral buiten de cgk, weet namelijk niet waar ik daar wat anders kan vinden waar ik mij thuis voel
Als je alleen zou zijn, kan dat. Maar je hebt ook een man en kinderen, daarom vind ik het persoonlijk best moeilijk.
In de praktijk zag en zie je nog weleens dat een moeder blijft en de vader stapt op. Oudere kinderen van het gezin maken dan hun eigen keuzes of gaan een keer met hun moeder en een keer met hun vader mee.
Dat kan goed gaan maar of het echt bevorderlijk is voor de geestelijke band in het gezin?

Er worden nu linkjes geplaatst als een soort reclame. Merel is bijdehand genoeg om zelf een kerk te zoeken.
Maar meer nog, als iemand er een biddende zaak van maakt, wijst de Heere daar Zelf de weg in.
En kom je misschien in een gemeente die je tevoren niet eens kende.
Henk de Vries schreef: Bezwaard zijn ben je meestal niet over 1 zaak zoals bij ons vrouwen in het ambt maar nog veel meer het Schriftgezag in mijn geval en ook wat minder belangrijke zaken.
Ja klopt, maar als je dat aankaart krijg je altijd te horen dat het maar bijzaken zijn. Ook op dit forum en daarom zwijg je maar op den duur.
Henk de Vries schreef:Ook herkenbaar: de behoefte om in de middag een andere kerk zoals de GG te bezoeken omdat je dat nodig hebt
Het kerkshoppen - zoals dat ook wel genoemd wordt - is er mede de oorzaak van dat bepaalde gemeentes nu verdwenen zijn of zichzelf gaan opheffen.
Het is niet opbouwend als s morgens de kerk nog redelijk vol zit en s middags zit er nog maar een kwart van de leden.
Ik heb dit van huis uit niet meegekregen. Als je op zondag tekort bent gekomen, heb je 6 dagen de gelegenheid om dat elders te halen.
Maar de vaste kerkdiensten doordeweeks worden ook steeds minder vaak bezocht, begrijp ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kerkkeuze

Bericht door FlyingEagle »

Ik wil niets afdoen aan de moeilijkheden die je in een gemeente kunt ervaren, naar links en naar rechts kunnen er dingen gebeuren waar je niet achter kunt staan. Toch wil ik wel aangeven dat van kerk veranderen een ingrijpende gebeurtenis is, en dat is niet alleen zo voor iemand die weggaat maar zeker ook voor de gemeente die achterblijft.

In ernaar elke keer persoonlijk de pijn wanneer ik zie dat er weer een gezin uit de gemeente vertrekt. Dat is ook een kant van het veranderen van kerk die vaak onbelicht blijft.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkkeuze

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:
Er worden nu linkjes geplaatst als een soort reclame. Merel is bijdehand genoeg om zelf een kerk te zoeken.
Doe eens niet zo negatief. De link die ik plaatste is niet van mijn eigen gemeente, maar van een relatief laagdrempelige GB-gemeente waar veel jonge gezinnen lid van zijn. Ik gaf het louter als tip voor merel en niet met de gedachte dat ze zelf niet in staat is om een gemeente te vinden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Mara »

FlyingEagle schreef: In ernaar elke keer persoonlijk de pijn wanneer ik zie dat er weer een gezin uit de gemeente vertrekt. Dat is ook een kant van het veranderen van kerk die vaak onbelicht blijft.
Zeker waar! Het ligt er echter wel aan met welke reden dit gebeurt. Uit onze kerk zijn ook gezinnen vertrokken die hier veel verdriet over hadden.
Het gebeurt dan wel dat een gezin vertrekt omdat vader ergens anders gestationeerd wordt en het inmiddels gepensioneerde echtpaar (of 1 van beiden) jaren later terugkeert.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie