Kerkkeuze

emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kerkkeuze

Bericht door emigrant »

mij valt de laatste jaren bijzonder op, dat als ik ergens naar een weekdienst ga waar ik dan ongeveer een jaar niet ben geweest: de bezoekersaantallen enorm schommelen en je weinig dezelfde gezichten terug ziet. Van kerk wisselen is in de mode? De gemeenschap der heiligen en de sociale bewogenheid met elkaar nemen af. Men zit ergens in de kerkbank te luisteren en dat is het dan. Binding met andere kerkgangers is er dan niet.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkkeuze

Bericht door Wandelende »

emigrant schreef:mij valt de laatste jaren bijzonder op, dat als ik ergens naar een weekdienst ga waar ik dan ongeveer een jaar niet ben geweest: de bezoekersaantallen enorm schommelen en je weinig dezelfde gezichten terug ziet. Van kerk wisselen is in de mode? De gemeenschap der heiligen en de sociale bewogenheid met elkaar nemen af. Men zit ergens in de kerkbank te luisteren en dat is het dan. Binding met andere kerkgangers is er dan niet.
Dat zijn aannames, vooroordelen en conclusies in het tweede deel van je posting.
Geen herkenning overigens.
(~)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkkeuze

Bericht door merel »

Over de marantathakerk hoor/lees ik ook veel postieve verhalen, maar is niet bij ons in de buurt.
En de hhk of ger gem daar voelen wij ons vermoedelijk niet zo thuis.
Ambtenaar schreef:@merel

Misschien is dit dan een gemeente die bij jullie past.
Dank je! De predikant en de gemeente ken ik wel. Is inderdaad een positieve gemeente met relatief veel jonge gezinnen en hoogopgeleiden. Helaas is deze niet bij ons in de buurt.

@ Henk de Vries
Liever leg ik op een openbaar forum niet uit waarom ik waar wegga. Dat lijkt mij niet kies naar de betreffende gemeente toe. Het zijn meerdere aspecten waar wij tegenaan gelopen zijn; prediking, keuzes van de kerkenraad en pastoraat
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkkeuze

Bericht door CvdW »

emigrant schreef:mij valt de laatste jaren bijzonder op, dat als ik ergens naar een weekdienst ga waar ik dan ongeveer een jaar niet ben geweest: de bezoekersaantallen enorm schommelen en je weinig dezelfde gezichten terug ziet. Van kerk wisselen is in de mode? De gemeenschap der heiligen en de sociale bewogenheid met elkaar nemen af. Men zit ergens in de kerkbank te luisteren en dat is het dan. Binding met andere kerkgangers is er dan niet.
U bent welkom bijvoorbeeld bij weekdiensten in De Til te Giessenburg of bij de weekdiensten van de OGG te Geldermalsen. Je ziet vaak dezelfde mensen en ze zijn stuk voor stuk vriendelijk. De sociale bewogenheid met elkaar is zeker aanwezig. De vraag is: Hoe sta je er zelf in? Stel je sociale controle op prijs?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkkeuze

Bericht door merel »

Als ik 1 ding geleerd heb in de afgelopen jaren is dat ik sociale controle absoluut niet op prijs stel; sociale betrokkenheid daarentegen wel, maar daar ontbreekt het vaak aan.

Maar wat is een andere kerk zoeken moeilijk :fi
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkkeuze

Bericht door CvdW »

In het elke kerk is er wat, daarom zijn er ook thuislezers.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkkeuze

Bericht door Mannetje »

CvdW schreef:In het elke kerk is er wat, daarom zijn er ook thuislezers.
In elk huis is er wat, dus daar is ook de volmaakte kerk niet.
-
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkkeuze

Bericht door CvdW »

Klopt, volmaakt is het niet, maar de bevinding is dat je niet bedrogen wordt door de preken die gelezen worden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkkeuze

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:Klopt, volmaakt is het niet, maar de bevinding is dat je niet bedrogen wordt door de preken die gelezen worden.
Dat klopt toch bestaat het gevaar dat je kiest wat je lekker vind. Daar heb ik mezelf ook op betrapt met preken luisteren op internet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkkeuze

Bericht door merel »

CvdW schreef:In het elke kerk is er wat, daarom zijn er ook thuislezers.
Dat er in elke kerk wat is, daar ben ik mij van bewust. Toch verbaas ik mij erover dat hetgeen ik zoek en wat veel mensen eigenlijk zoeken ( zo hoor ik om mij heen) er eigenlijk niet is. Een behoudendende, radicale prediking met een eigentijds liturgie. Misschien maar eigen kerk starten :D
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkkeuze

Bericht door CvdW »

Dat klopt, dat gevaar is er.
Wanneer je dus preken neemt van overjarig koren kun je die op volgorde lezen en dan heb je automatisch verscheidenheid.
Of serie van 'het Heil verkondigd'.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkkeuze

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:@merel

Misschien is dit dan een gemeente die bij jullie past.
Ja dat zou ook heel goed kunnen, daar zitten drie van mijn kinderen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerkkeuze

Bericht door Jongere »

CvdW schreef:In het elke kerk is er wat, daarom zijn er ook thuislezers.
Ik hoop dat je deze zin bedoelt als een feitelijke constatering, en niet als een aanbeveling.
In het laatste geval is het in strijd met de Schrift en onze belijdenis, en daarmee ook met de forumregels. Laten we aub op geen enkele wijze een pleidooi voeren voor thuislezen.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Kerkkeuze

Bericht door kasparov »

En thuis is het ook altijd wat? Niet echt een argument om thuis te lezen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerkkeuze

Bericht door Jongere »

merel schreef:
CvdW schreef:In het elke kerk is er wat, daarom zijn er ook thuislezers.
Dat er in elke kerk wat is, daar ben ik mij van bewust. Toch verbaas ik mij erover dat hetgeen ik zoek en wat veel mensen eigenlijk zoeken ( zo hoor ik om mij heen) er eigenlijk niet is. Een behoudendende, radicale prediking met een eigentijds liturgie. Misschien maar eigen kerk starten :D
Ik kan me best voorstellen dat het proces wat je doorgaat moeilijk is.
Maar ik denk dat je hier wel heel duidelijk ziet wat het probleem is met kerkverandering. (Waarmee ik je niet wil (be)oordelen en evenmin iedere vorm van kerkverandering per definitie afkeur.) Namelijk dat je de kerk kunt benaderen vanuit een wensenlijst, aan de hand waarvan gemeenten afgestreept worden. Inderdaad is het dan ontzettend moeilijk om zo'n gemeente te vinden. Als ik vanuit "0" mijn ideale gemeente zou moeten gaan zoeken, zou ik mijn leven lang zwerver blijven. Of, wat ik helaas in de praktijk vaak zie gebeuren, ik zou me eerst ergens anders een tijdje thuis voelen, dan toch weer tegen dingen aanlopen, opnieuw gaan zoeken, etc. etc.
Spurgeon sprak een waar woord toen hij zei: "De ideale gemeente bestaat niet, en als die wel bestaat zal het geen ideale gemeente meer zijn op het moment dat ik me erbij heb aangesloten."

Ik weet wel dat er heel wat mis is in kerkelijk Nederland, en dat er aan iedere gemeente iets/veel ontbreekt. Wat belangrijk is, is ergens te zijn waar je weet dat de Heere je roept. En daar vervolgens in trouw je plaats te hebben en te houden. Als je zo in de kerk staat, zijn de dingen die negatief zijn/tegenvallen, niet meer dingen die bij de buren beter zijn. Het zijn dan heel specifiek jouw noden, waarvoor jij een gebedslast gekregen hebt van God en een roeping om - zoveel in je vermogen ligt - verandering te brengen. Ik besef dat er een grens kan liggen in dit soort situaties, en ook dat voor jullie deze grens in je huidige gemeente gepasseerd voelt.

Maar hoe je het ook wendt of keert - in de gemeente waar je een plaats zult hebben of krijgen, zul je altijd moeten lijden aan de kerk. Makkelijker is het om daarvoor weg te lopen. Maar ik geloof echt dat de kerk nu juist zoveel behoefte heeft aan mensen die blijven, trouw op de plek waar ze geroepen zijn; worstelend, knielend, biddend en werkend. Niet zozeer op zoek naar verandering maar naar heiliging van de gemeente waar ze horen.

Ik zie geregeld dingen in mijn gemeente/kerk waar ik erg verdrietig van word. En ik zie ook geregeld dat juist die dingen in een andere kerk meer aanwezig zijn. In die kerk heb ik echter weer vrienden die mij hun zorgen delen over hún gemeente. Zorgen die ik persoonlijk gelukkig niet zo herken. Dan zie ik weer het eigene in mijn kerk waar ik dankbaar voor ben. We leven in een gebroken kerkelijke situatie. Ik hoop dat het ons gegeven wordt midden in die puinhopen in trouw en gehoorzaamheid aanwezig te zijn. Sterkte met je zoektocht daarin.
Plaats reactie