Kerkkeuze

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door samanthi »

Martijn schreef:
eilander schreef:
Martijn schreef: Daar komt nog bij dat in de prediking en daar rondom bekering wordt gezien als een eindstation, terwijl het toch een begin is van een nieuw leven.
Nou, dat geloof ik niet zo. Vroeger zei men tegen een 'pas-bekeerde' juist: welkom in de strijd.
Jij zit in een andere kerk dan ik. Ik constateer voor mijzelf dat de prediking niet veel verder komt dan bekering. Het volgende gevaar is dan dat er geen sprake is van geloofszekerheid.
Ik hoorde die uitdrukking bij een nieuw kerkenraadslid :D
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Kerkkeuze

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:Uiterst vreemde gedachten... Bijna tegenovergesteld met de "oude reformatorische" beleving. Als we zo gaan denken is dat wel een bewijs dat het oude heeft afgedaan bij de "nieuwe refo". De vraag is dan: Is dit nog wel met enig recht "reformatorisch denken"?
Het gaat lijken op een soort "Halleluja geloof", zoals wij in de jaren 60 de modernere kerken noemden die wars waren van bevinding.
Ik ga er vanuit dat je reageert op mijn posting?
Als dat zo is mag ik je dan vragen te reageren op mijn vraag? Direct maar weer gaan roepen over oud en nieuw en mensen een soort "Hallelujah geloof" te verwijten is veel te kort door de bocht.
Leg mij dan eens uit hoe ik de teksten moet lezen/interpreteren?
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkkeuze

Bericht door Wim Anker »

Dat hoeft @Dia niet uit te leggen. Afgaande op hoe jij de prediking in je eigen gemeente beoordeeld op dit forum zou ik zeggen: Neem die prediking gewoon serieus. O
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4784
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkkeuze

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De Bijbel spreekt over meer dan alleen maar over bekering.
Ook over de aanneming tot kinderen, over heiligmaking, over strijd tussen vlees en geest, en meer zaken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kerkkeuze

Bericht door Curatorium »

Voor kinderen van God is er maar weinig plaats in bepaalde prediking. Dat durft men dan ook niet, want stel je eens voor dat onbekeerden zich tot de bekeerden rekenen.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Kerkkeuze

Bericht door Leerling »

Curatorium schreef:Voor kinderen van God is er maar weinig plaats in bepaalde prediking. Dat durft men dan ook niet, want stel je eens voor dat onbekeerden zich tot de bekeerden rekenen.
Ik weet niet in wat voor gemeenten jullie allemaal zitten:
- Bij de één is er geen boodschap voor onbekeerden, maar alleen voor Gods volk.
- Bij de ander is er geen boodschap voor bekeerden, maar alleen de bekering komt aan bod.

Onder welke prediking moeten we dan zitten? Wat is dan de meeste 'zuivere' prediking, met een boodschap voor onbekeerden én voor bekeerden? Waar is die te vinden?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Kerkkeuze

Bericht door Martijn »

Johann Gottfried Walther schreef:De Bijbel spreekt over meer dan alleen maar over bekering.
Ook over de aanneming tot kinderen, over heiligmaking, over strijd tussen vlees en geest, en meer zaken.
Precies dat is het punt. En daar schort het in de praktijk heel vaak aan.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Kerkkeuze

Bericht door Martijn »

Wim Anker schreef:Dat hoeft @Dia niet uit te leggen. Afgaande op hoe jij de prediking in je eigen gemeente beoordeeld op dit forum zou ik zeggen: Neem die prediking gewoon serieus. O
Wie zegt er dat ik die prediking niet serieus neem?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Kerkkeuze

Bericht door Desiree »

Leerling schreef:
Curatorium schreef:Voor kinderen van God is er maar weinig plaats in bepaalde prediking. Dat durft men dan ook niet, want stel je eens voor dat onbekeerden zich tot de bekeerden rekenen.
Ik weet niet in wat voor gemeenten jullie allemaal zitten:
- Bij de één is er geen boodschap voor onbekeerden, maar alleen voor Gods volk.
- Bij de ander is er geen boodschap voor bekeerden, maar alleen de bekering komt aan bod.

Onder welke prediking moeten we dan zitten? Wat is dan de meeste 'zuivere' prediking, met een boodschap voor onbekeerden én voor bekeerden? Waar is die te vinden?
Hartelijk welkom zondag en doordeweeks!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door eilander »

Johann Gottfried Walther schreef:De Bijbel spreekt over meer dan alleen maar over bekering.
Ook over de aanneming tot kinderen, over heiligmaking, over strijd tussen vlees en geest, en meer zaken.
Het wordt nu een beetje een begripsverwarring. Bekering is volgens de Heidelbergse Catechismus de afsterving van de oude mens, en de opstanding van de nieuwe mens. Dat heeft toch alles met bovenstaande zaken te maken?

Mogelijk wordt bedoeld dat het alleen maar zou gaan over de vraag hoe een onbekeerde tot Christus moet komen. Tja, als de prediker altijd dat Woord moet brengen van zijn Zender, zal dat wel nodig zijn.
(Ik besef dat er ook wel iets meer over te zeggen valt...)
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Kerkkeuze

Bericht door Leerling »

Desiree schreef:
Leerling schreef:
Curatorium schreef:Voor kinderen van God is er maar weinig plaats in bepaalde prediking. Dat durft men dan ook niet, want stel je eens voor dat onbekeerden zich tot de bekeerden rekenen.
Ik weet niet in wat voor gemeenten jullie allemaal zitten:
- Bij de één is er geen boodschap voor onbekeerden, maar alleen voor Gods volk.
- Bij de ander is er geen boodschap voor bekeerden, maar alleen de bekering komt aan bod.

Onder welke prediking moeten we dan zitten? Wat is dan de meeste 'zuivere' prediking, met een boodschap voor onbekeerden én voor bekeerden? Waar is die te vinden?
Hartelijk welkom zondag en doordeweeks!
Haha .. Hartelijk dank voor het uitnodigen! Wees ook welkom op zondag en doordeweeks bij ons, plaatsen zijn vrij (dus ga lekker zitten waar je zitten wil) :)
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Online
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkkeuze

Bericht door merel »

freek schreef:Ik moet ook nog een kerkkeuze doen. Wat een ellende is dat.
Wij hebben onlangs besloten ook ergens anders te gaan kijken. Maar waar? Dat kost mij wel hoofdbrekens.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkkeuze

Bericht door helma »

merel schreef:
freek schreef:Ik moet ook nog een kerkkeuze doen. Wat een ellende is dat.
Wij hebben onlangs besloten ook ergens anders te gaan kijken. Maar waar? Dat kost mij wel hoofdbrekens.
Dat zal best ja! Daar heb je veel gebed bij nodig.
Online
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkkeuze

Bericht door merel »

Hoe hebben jullie dat aangepakt? En wanneer hebben jullie de keuze gemaakt om ergens anders te gaan kerken? En op welke gronden?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Mara »

merel schreef:
freek schreef:Ik moet ook nog een kerkkeuze doen. Wat een ellende is dat.
Wij hebben onlangs besloten ook ergens anders te gaan kijken. Maar waar? Dat kost mij wel hoofdbrekens.
Voor jou is het nog ingewikkelder dan voor ons.
Met jonge kinderen die naar de zondagsschool, catechisatie, j.v.,bijbelclub gehaald en gebracht moeten worden, kan dat veel tijd kosten.
helma schreef: Daar heb je veel gebed bij nodig.
Dat als eerste.
Ik weet niet of in de kerk van Merel het dalend ledental een probleem vormt, bij hen wordt het dan min 6, maar bij ons wel. En vaak zie je ook wel dat er dan meerderen opstappen. Zo ging het in het verleden althans wel.
Soms 3 gezinnen tegelijk en dat voel en zie je hoor!
Als ik mensen spreek in een soortgelijke situatie, gaan ze soms heel ver daarin, maar hebben uiteindelijk toch niet de vrijmoedigheid om hun attestatie op te vragen.
s Morgens eigen gemeente, s middags elders, maar dat willen wij niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie