Kerkkeuze

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkkeuze

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
Hendrikus schreef: Bestaan daar nog hervormde basisscholen dan?
Mijn zusje is lerares op een dorpsschool en aangezien de meeste kinderen uit de GB en HHK komen, is het in feite een hervormde school en dat is wel te merken aan de tamelijk behoudende sfeer die er heerst.
Zal dan mogelijk nu net zo zijn als in onze jeugd in het dorp Holten waar wij opgroeiden, het daar was hervormd (geen GB) en gereformeerd. In die tijd (begin jaren 60) was de Gereformeerde Kerk daar toen nog ietsjes behoudender als de Hervormde Kerk.
- We vierden bv. wisselend Kerstfeest in de Hervormde- en de Gereformeerde Kerk. Het uiterlijk verschil was dat er toen in de Gereformeerde Kerk nog geen kerstboom was toegestaan.
- We kenden toen nog geen Schriftkritiek (de school gebruikte wel de NBG-vertaling van 1951) of en er werd nog geen evolutie maar Schepping geleerd.
- Het 'versje' dat we elke maandag moesten leren was in de meeste gevallen een gezang (ik denk uit de bundel van 1938), af en toe een psalm (toen nog) in de berijming 1773.
Kortom er werd toen nog niet getwijfeld aan de historiciteit van de Bijbel. Althans, dat mocht nog niet openbaar gezegd worden. Toch het was wel heel anders dan op de reformatorische scholen in buurgemeente Rijssen geleerd werd.
Ik ben bang DIA dat je het romantiseerd, toen was er ook schriftkritiek al veel eerder, denk aan de begin eeuwen van de vroege kerk, maar plaatstelijk zal het niet zo te merken zijn geweest, bij ons in het dorp had je de school met den Bijbel, daar zaten alle gereformeerden en hervormde op, je had de openbare kakkies daar zaten roomse op en degene die nergens aan deden. Wij waren van het zwarte kolenkerkje en dat merkten we echt wel, maar dat kwam ws ook door het 'wij en zij' gevoel, ik heb nooit beseft dat mijn klasgenootjes zondags ook naar de kerk gingen, de instelling van thuis was wij tegen de boze wereld.

Veel verschil was er niet wij liepen voorop, mijn ouders hadden als eerste kleuren TV, dus ja... (dat is later anders geworden, toen hebben ze hem weggedaan).

Ik heb sinds kort contact met een vrouw die bij mij in de klas zat en merkte dat we heel veel dingen gemeen hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:
Hendrikus schreef: Bestaan daar nog hervormde basisscholen dan?
Mijn zusje is lerares op een dorpsschool en aangezien de meeste kinderen uit de GB en HHK komen, is het in feite een hervormde school en dat is wel te merken aan de tamelijk behoudende sfeer die er heerst.
Zal dan mogelijk nu net zo zijn als in onze jeugd in het dorp Holten waar wij opgroeiden, het daar was hervormd (geen GB) en gereformeerd. In die tijd (begin jaren 60) was de Gereformeerde Kerk daar toen nog ietsjes behoudender als de Hervormde Kerk.
- We vierden bv. wisselend Kerstfeest in de Hervormde- en de Gereformeerde Kerk. Het uiterlijk verschil was dat er toen in de Gereformeerde Kerk nog geen kerstboom was toegestaan.
- We kenden toen nog geen Schriftkritiek (de school gebruikte wel de NBG-vertaling van 1951) of en er werd nog geen evolutie maar Schepping geleerd.
- Het 'versje' dat we elke maandag moesten leren was in de meeste gevallen een gezang (ik denk uit de bundel van 1938), af en toe een psalm (toen nog) in de berijming 1773.
Kortom er werd toen nog niet getwijfeld aan de historiciteit van de Bijbel. Althans, dat mocht nog niet openbaar gezegd worden. Toch het was wel heel anders dan op de reformatorische scholen in buurgemeente Rijssen geleerd werd.
Ik ben bang DIA dat je het romantiseerd, toen was er ook schriftkritiek al veel eerder, denk aan de begin eeuwen van de vroege kerk, maar plaatstelijk zal het niet zo te merken zijn geweest, bij ons in het dorp had je de school met den Bijbel, daar zaten alle gereformeerden en hervormde op, je had de openbare kakkies daar zaten roomse op en degene die nergens aan deden. Wij waren van het zwarte kolenkerkje en dat merkten we echt wel, maar dat kwam ws ook door het 'wij en zij' gevoel, ik heb nooit beseft dat mijn klasgenootjes zondags ook naar de kerk gingen, de instelling van thuis was wij tegen de boze wereld.

Veel verschil was er niet wij liepen voorop, mijn ouders hadden als eerste kleuren TV, dus ja... (dat is later anders geworden, toen hebben ze hem weggedaan).

Ik heb sinds kort contact met een vrouw die bij mij in de klas zat en merkte dat we heel veel dingen gemeen hebben.

Ik weet dat er al toen volop Schriftkritiek was. Alleen, het werd nog daar nog niet in het openbaar getolereerd. Met name (denk ik) voor de Gereformeerden, die toen nog net voor de Grote Omwenteling stonden, en naar buiten toe nog orthodox-gereformeerd waren, waarschijnlijk nog behoudender dan nu de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Kerkkeuze

Bericht door Paul »

Tom schreef:Heel jammer dat Weerklank ervoor gaat zorgen dat een kenmerkend element van de reformatorische gemeenschap verloren gaat (alleen Psalmen in de eredienst). Veel GB gemeenten zingen nu alleen gezangen voor het votum of na de zegen. Met Weerklank gaat dat veranderen ondanks dat het helemaal geen Bondsuitgave is, dan gaat de meerderheid wel overstag. Ik vind dat erg jammer en het geeft ook aan hoe snel de ontwikkelingen gaan sinds de Hersteld hervormde kerk gevormd is.
Ikzelf ben hervormd. In korte tijd verandert er enorm veel, zorgwekkend! Bij ons zijn er 3 gebouwen en 8 diensten, Ik ga altijd naar de enige 2 die GEEN gezangen zingen...ik hoop dat God met kracht wilt werken in de gereformeerde bond. Ik hoop dat alle (gereformeerde) kerken in Nederland gaan inzien wat belangrijk is: de woordverkondiging.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Kerkkeuze

Bericht door Paul »

Hendrikus schreef:
Curatorium schreef: Ik kan hier in mijn omgeving al 1 tot 2 gemeenten opnoemen die Weerklank gaan gebruiken, maar nu nog terughoudend zijn met gezangen in de dienst. Sterker nog: in de eredienst houden die gemeenten nog zoveel mogelijk vast aan 1773, maar als Weerklank komt opeens niet meer. Ik heb zelf niet veel problemen met (Bijbelse) gezangen in de eredienst maar het lijkt mij duidelijk dat Weerklank het proces van ont-psalming in de GB echt wel hevig gaat versnellen. Sommigen, zeker op dit forum, vinden dat jammer.
Inderdaad zijn er gemeentes waar al langer het verlangen bestaat om ook gezangen te zingen, maar waar het ontbreken van een bundel die is samengesteld vanuit de gereformeerde belijdenis reden was om nog even pas op de plaats te maken. Als er straks een bundel ligt met liederen die geselecteerd zijn vanuit het gereformeerd belijden, zal men daar makkelijker een gezang opgeven. Maar hoe vaak, en op welke plekken in de dienst, dat bepaalt de kerkenraad zelf. En GB-kerkenraden zullen heus de psalmen wel het primaat blijven geven, daar ben ik niet bang voor.
Over ontpsalming gesproken: laten we het dan eens over de basisscholen hebben: hoe vaak leren de kinderen op de PC-basisscholen nog een psalm? Als ze daar die Elly & Rikkert-liedjes nou eens inruilden voor de psalmen...
Ik wil kort ingaan op de 'ontpsalming'. In bepaalde gb gemeentes die niet eens de meest 'linkse' bonders waren, worden anno 2018 meer liederen en gezangen gezongen dan de (nb. of ob.) van de psalmen!
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Kerkkeuze

Bericht door Paul »

aggieoudje schreef:Ik ben lid van een GBgemeente (met de GBvoorzitter als predikant) en wij zingen geen gezangen in de dienst maar gewoon nog psalmen oude berijming. Van mij hoeft het ook niet perse te veranderen, ik vind de psalmen prachtig zoals ze zijn! In het jeugdwerk wordt volgens mij gebruik gemaakt van Toonhoogte, maar dit weet ik niet zeker.

Op de 3 reformatorische scholen in ons dorp leren de kinderen nog steeds psalmen. En op de zondagsschool van onze (GB) gemeente ook nog.
In die gemeente wordt inderdaad in het jeugdwerk gebruik gemaakt van bundel 'op toonhoogte.'
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kerkkeuze

Bericht door emigrant »

voor het votum en na de zegen.....
dus alles tussen votum en zegen is een soort verheven magie?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door eilander »

emigrant schreef:voor het votum en na de zegen.....
dus alles tussen votum en zegen is een soort verheven magie?
Lekker bezig... :nonnon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkkeuze

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
emigrant schreef:voor het votum en na de zegen.....
dus alles tussen votum en zegen is een soort verheven magie?
Lekker bezig... :nonnon
Je kan toch niet ontkennen dat er dan een soort ‘verhevenheid’, ik zou het zelf een ‘bijzonderheid’ noemen, wordt gehangen aan de tijd tussen votum en zegen? Het voelt voor mij persoonlijk ook altijd als een stukje lood om oud ijzer wanneer deze ‘oplossing’ wordt gekozen in het zingen van gezangen.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 29 jan 2018, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Vorst »

Inderdaad. Het is nogal hypocriet. Zelfde als dat je voor de dienst wel ritmisch zou mogen zingen in pak em beet een gg.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkkeuze

Bericht door DDD »

Hoezo. Mag je in een GG niet ritmisch zingen dan? Ik wist niet dat daar afspraken over zijn. Wel dat het niet gebruikelijk is en dat veel mensen ervan van slag zouden raken.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkkeuze

Bericht door CvdW »

Er zijn gemeenten waar dienstdoende ambtsdrager begint met psalm op te geven en wetslezing/12 artikelen en vervolgens schriftlezing. Daarna komt predikant en spreekt votum uit en direct daarna het grote gebed.
Dit zou betekenen dat t/m schriftlezing geen 'waarde' heeft? Immers het valt niet tussen votum en zegenbede.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Vorst »

DDD schreef:Hoezo. Mag je in een GG niet ritmisch zingen dan? Ik wist niet dat daar afspraken over zijn. Wel dat het niet gebruikelijk is en dat veel mensen ervan van slag zouden raken.
Ooit ritmisch gezongen tijdens een reguliere gg-kerkdienst? Nou dan. En dat is vast niet omdat de mensen ervan van slag zouden raken.
Online
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkkeuze

Bericht door merel »

@ DDD jij bent toch lid van de ger gem? Dan weet je toch dat er alleen maar psalmen oude berijming op hele noten gezongen mogen worden?
CvdW schreef:Er zijn gemeenten waar dienstdoende ambtsdrager begint met psalm op te geven en wetslezing/12 artikelen en vervolgens schriftlezing. Daarna komt predikant en spreekt votum uit en direct daarna het grote gebed.
Dit zou betekenen dat t/m schriftlezing geen 'waarde' heeft? Immers het valt niet tussen votum en zegenbede.
Het heeft zeker wel waarde, maar valt volgens mij niet onder de kerkordelijke eredienst. Zo zongen wij in de kerk waar ik ben opgegroeid met kerst en pasen voor votum en zegenbede bepaalde liederen die tijdens de eredienst niet gezongen mochten worden. Heel absurd. Dan moest je een kwartier eerder in de kerk zijn om 4 liederen te zingen.

@ kerkkeuze hoe meer ik mij erin verdiep hoe lastiger ik de keuze vind worden
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkkeuze

Bericht door Hendrikus »

Vorst schreef:
DDD schreef:Hoezo. Mag je in een GG niet ritmisch zingen dan? Ik wist niet dat daar afspraken over zijn. Wel dat het niet gebruikelijk is en dat veel mensen ervan van slag zouden raken.
Ooit ritmisch gezongen tijdens een reguliere gg-kerkdienst? Nou dan. En dat is vast niet omdat de mensen ervan van slag zouden raken.
Waarom dan wél?
~~Soli Deo Gloria~~
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Vorst »

Geen idee. Ik ben geen gg-er. Maar daar zal vast wel een theologisch standpunt voor geformuleerd zijn.
Plaats reactie