Kerkkeuze

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkkeuze

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:Zoals het er staat is het juist. Ik snap ook niet waarom je het exclusief laat zijn voor de discipelen. Zou je daar wat over willen zeggen? Want daar heb ik nog steeds geen antwoord op.
Het is exclusief in die zin dat het een directe opdracht is. Ten tweede is het in de beslotenheid van de discipelkring gesproken. Ten derde zijn de discipelen (volgelingen) daarna apostelen (gezondenen) genoemd. Ten vierde. Dit blijk dus ook uit de kerkgeschiedenis.

Deze tekst uit Handelingen legt ook duidelijk een relatie tussen zending, Heilige Geest en ambt. "Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judéa en Samaría, en tot aan het uiterste der aarde".

De exclusiviteit beperk ik overigens niet tot de discipelen in die zin dat daarna het gebod is opgehouden te bestaan. Dat gebod werkt door in de kerk en daarmee is het ook nu nog een opdracht.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Kerkkeuze

Bericht door kasparov »

Herman schreef:(...)
Deze tekst uit Handelingen legt ook duidelijk een relatie tussen zending, Heilige Geest en ambt. "Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judéa en Samaría, en tot aan het uiterste der aarde".

De exclusiviteit beperk ik overigens niet tot de discipelen in die zin dat daarna het gebod is opgehouden te bestaan. Dat gebod werkt door in de kerk en daarmee is het ook nu nog een opdracht.
Is daarmee gezegd dat deze tekst ("en gij zult Mijn getuigen zijn") een roeping tot het predikambt betreft?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkkeuze

Bericht door Herman »

kasparov schreef:
Herman schreef:(...)
Deze tekst uit Handelingen legt ook duidelijk een relatie tussen zending, Heilige Geest en ambt. "Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judéa en Samaría, en tot aan het uiterste der aarde".

De exclusiviteit beperk ik overigens niet tot de discipelen in die zin dat daarna het gebod is opgehouden te bestaan. Dat gebod werkt door in de kerk en daarmee is het ook nu nog een opdracht.
Is daarmee gezegd dat deze tekst ("en gij zult Mijn getuigen zijn") een roeping tot het predikambt betreft?
Ja.

Misschien is het nu aan @JCRyle om tegenargumenten te geven. Als we enigszins de lijn van een goed debat willen volgen, dan is hij nu aan de beurt. De stelling is beargumenteert. Nu dan graag de tegenargumentatie.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Kerkkeuze

Bericht door Paul »

Hendrikus schreef:
Curatorium schreef: Ik kan hier in mijn omgeving al 1 tot 2 gemeenten opnoemen die Weerklank gaan gebruiken, maar nu nog terughoudend zijn met gezangen in de dienst. Sterker nog: in de eredienst houden die gemeenten nog zoveel mogelijk vast aan 1773, maar als Weerklank komt opeens niet meer. Ik heb zelf niet veel problemen met (Bijbelse) gezangen in de eredienst maar het lijkt mij duidelijk dat Weerklank het proces van ont-psalming in de GB echt wel hevig gaat versnellen. Sommigen, zeker op dit forum, vinden dat jammer.
Inderdaad zijn er gemeentes waar al langer het verlangen bestaat om ook gezangen te zingen, maar waar het ontbreken van een bundel die is samengesteld vanuit de gereformeerde belijdenis reden was om nog even pas op de plaats te maken. Als er straks een bundel ligt met liederen die geselecteerd zijn vanuit het gereformeerd belijden, zal men daar makkelijker een gezang opgeven. Maar hoe vaak, en op welke plekken in de dienst, dat bepaalt de kerkenraad zelf. En GB-kerkenraden zullen heus de psalmen wel het primaat blijven geven, daar ben ik niet bang voor.
Over ontpsalming gesproken: laten we het dan eens over de basisscholen hebben: hoe vaak leren de kinderen op de PC-basisscholen nog een psalm? Als ze daar die Elly & Rikkert-liedjes nou eens inruilden voor de psalmen...
In supermodern Barneveld (tenminste de gereformeerde bondsgemeenten) leren ze elke week een psalm uit de berijming 1773. Op de hervormde basisscholen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkkeuze

Bericht door Hendrikus »

Paul schreef: In supermodern Barneveld (tenminste de gereformeerde bondsgemeenten) leren ze elke week een psalm uit de berijming 1773. Op de hervormde basisscholen.
Bestaan daar nog hervormde basisscholen dan? Protestants-christelijke basisscholen worden hier gevoed vanuit de breedte van de plaatselijke PKN, dus niet alleen hervormd-GB maar ook confessioneel en wat vroeger gereformeerd heette. Daardoor leren de kinderen op de PC-basisschool de psalmen in de nieuwe berijming en ook liederen uit het Liedboek. Bij de zogeheten schoolpsalm mogen de kinderen/ouders kiezen of ze die in de berijming 1773 of nieuwe berijming leren. Het gaat er tenslotte om dat de kinderen de desbetreffende psalm op zondag ook in de kerk kunnen meezingen. Waarom zou je een psalm nieuwe berijming leren als er zondags 1773 wordt gezongen? Maar ook omgekeerd: waarom zou je 1773 leren als er zondags nieuwe berijming wordt gezongen?
~~Soli Deo Gloria~~
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Kerkkeuze

Bericht door Paul »

Hendrikus schreef:
Paul schreef: In supermodern Barneveld (tenminste de gereformeerde bondsgemeenten) leren ze elke week een psalm uit de berijming 1773. Op de hervormde basisscholen.
Bestaan daar nog hervormde basisscholen dan? Protestants-christelijke basisscholen worden hier gevoed vanuit de breedte van de plaatselijke PKN, dus niet alleen hervormd-GB maar ook confessioneel en wat vroeger gereformeerd heette. Daardoor leren de kinderen op de PC-basisschool de psalmen in de nieuwe berijming en ook liederen uit het Liedboek. Bij de zogeheten schoolpsalm mogen de kinderen/ouders kiezen of ze die in de berijming 1773 of nieuwe berijming leren. Het gaat er tenslotte om dat de kinderen de desbetreffende psalm op zondag ook in de kerk kunnen meezingen. Waarom zou je een psalm nieuwe berijming leren als er zondags 1773 wordt gezongen? Maar ook omgekeerd: waarom zou je 1773 leren als er zondags nieuwe berijming wordt gezongen?
In de gemeente Barneveld zijn vijf gb hervormde basisscholen! Ze leren elke week de 1773 versie van de psalmen! De hervormde gemeente te Barneveld heeft 3 gebouwen en 8 erediensten. In 3 van de 8 diensten worden de ob en nb van de psalmen gezongen en meerdere liederen. In 2 van de 8 kerkdiensten worden alleen de 1773 psalmen gezongen en de enige gezangen(12). Er zitten op de hervormde scholen ook leerlingen van de hersteld hervormde gemeente in Barneveld.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkkeuze

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Bestaan daar nog hervormde basisscholen dan?
Mijn zusje is lerares op een dorpsschool en aangezien de meeste kinderen uit de GB en HHK komen, is het in feite een hervormde school en dat is wel te merken aan de tamelijk behoudende sfeer die er heerst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door mirjam »

Herman schreef:[quote][/quote]Misschien is het nu aan @JCRyle om tegenargumenten te geven. Als we enigszins de lijn van een goed debat willen volgen, dan is hij nu aan de beurt. De stelling is beargumenteert. Nu dan graag de tegenargumentatie.

Ryle zit nog ondergedoken. Zie daarvoor zijn posting over christen en vuurwerk. Of hij is bezig 'koppen in te slaan', zoals hij zelf zegt.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kerkkeuze

Bericht door aggieoudje »

In Katwijk heb je ook nog hervormde scholen!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkkeuze

Bericht door Terri »

mirjam schreef:Herman schreef:
Misschien is het nu aan @JCRyle om tegenargumenten te geven. Als we enigszins de lijn van een goed debat willen volgen, dan is hij nu aan de beurt. De stelling is beargumenteert. Nu dan graag de tegenargumentatie.

Ryle zit nog ondergedoken. Zie daarvoor zijn posting over christen en vuurwerk. Of hij is bezig 'koppen in te slaan', zoals hij zelf zegt.
Wil je aub ophouden met steeds over Ryle te zeuren, hij heeft notabene z'n excuses gemaakt.
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Kerkkeuze

Bericht door mirjam »

Nou nou, mijn excuses hoor. Ook voor Ryle.
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Kerkkeuze

Bericht door ebenhaezer »

Je zou bijna denken dat Mirjam een vete heeft uit te vechten
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkkeuze

Bericht door JCRyle »

mirjam schreef:Nou nou, mijn excuses hoor. Ook voor Ryle.
Aanvaard!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkkeuze

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:Zoals het er staat is het juist. Ik snap ook niet waarom je het exclusief laat zijn voor de discipelen. Zou je daar wat over willen zeggen? Want daar heb ik nog steeds geen antwoord op.
Het is exclusief in die zin dat het een directe opdracht is. Ten tweede is het in de beslotenheid van de discipelkring gesproken. Ten derde zijn de discipelen (volgelingen) daarna apostelen (gezondenen) genoemd. Ten vierde. Dit blijk dus ook uit de kerkgeschiedenis.

Deze tekst uit Handelingen legt ook duidelijk een relatie tussen zending, Heilige Geest en ambt. "Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judéa en Samaría, en tot aan het uiterste der aarde".

De exclusiviteit beperk ik overigens niet tot de discipelen in die zin dat daarna het gebod is opgehouden te bestaan. Dat gebod werkt door in de kerk en daarmee is het ook nu nog een opdracht.
In de afgelopen weken heb ik nagedacht over een antwoord. Ik kwam er niet helemaal uit voor mezelf, dus je hebt even moeten wachten. Als ik het goed gelezen heb, dan was mijn 'moeite' met vooral gericht op het 'exclusieve'. Het is niet alleen gericht op de discipelen, met uitsluiting van anderen. Dat mijn eerste reactie voornamelijk. Dan zou het exclusieve een punt betekenen. Maar het exclusieve is hierin gelegen dat prediken nauw verbonden is in met de Heilige Geest en de roeping tot het ambt. En die lijn schets je hier boven ook, althans als ik je zo goed interpreteer :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkkeuze

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Hendrikus schreef: Bestaan daar nog hervormde basisscholen dan?
Mijn zusje is lerares op een dorpsschool en aangezien de meeste kinderen uit de GB en HHK komen, is het in feite een hervormde school en dat is wel te merken aan de tamelijk behoudende sfeer die er heerst.
Zal dan mogelijk nu net zo zijn als in onze jeugd in het dorp Holten waar wij opgroeiden, het daar was hervormd (geen GB) en gereformeerd. In die tijd (begin jaren 60) was de Gereformeerde Kerk daar toen nog ietsjes behoudender als de Hervormde Kerk.
- We vierden bv. wisselend Kerstfeest in de Hervormde- en de Gereformeerde Kerk. Het uiterlijk verschil was dat er toen in de Gereformeerde Kerk nog geen kerstboom was toegestaan.
- We kenden toen nog geen Schriftkritiek (de school gebruikte wel de NBG-vertaling van 1951) of en er werd nog geen evolutie maar Schepping geleerd.
- Het 'versje' dat we elke maandag moesten leren was in de meeste gevallen een gezang (ik denk uit de bundel van 1938), af en toe een psalm (toen nog) in de berijming 1773.
Kortom er werd toen nog niet getwijfeld aan de historiciteit van de Bijbel. Althans, dat mocht nog niet openbaar gezegd worden. Toch het was wel heel anders dan op de reformatorische scholen in buurgemeente Rijssen geleerd werd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie