Persoonlijke toevoeging

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
Mara schreef:We zitten hier op een gemeleerd forum, dus ik hoopte op een onderbouwd antwoord.
Zie mijn antwoord. Huwelijksbevestiging is een normale eredienst dus de normale regels gelden, dus wanneer een kerkenraad in het beleidsplan of een synode heeft vastgelegd dat er alleen 1773 gezongen mag worden dan geldt dat ook tijdens huwelijksdiensten. Wellicht dat dit helaas de redenatie is.
Dank je. :)
De dominee die het wel goed vond, heeft daar een paar jaar gediend, misschien dat hij er daarom geen probleem van maakte.
Nog even een vraagje, als de kerkorde dit zo voorschrijft, mag een predikant dan onder geen enkele voorwaarde hiervan afwijken?
Of de kerkenraad?
Vanwege bijzondere reden of zoiets?
Of: regels zijn regels. punt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Tiberius »

Niet de dominee beslist dat, maar de kerkenraad.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door -DIA- »

In onze gemeente is nooit de berijming van Datheen gezongen. Toch werd dat enkele jaren gelden eens gedaan tijdens een huwelijksbevestiging. Waarschijnlijk op verzoek van het bruidspaar. Ik heb nooit gehoord dat dit ergens in verkeerde aarde is gevallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Martijn »

Tiberius schreef:Niet de dominee beslist dat, maar de kerkenraad.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Een predikant heeft hier lijkt mij niet zoveel over te zeggen.
Ik zou zeggen bespreekbaar maken met de kerkenraad.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:In onze gemeente is nooit de berijming van Datheen gezongen. Toch werd dat enkele jaren gelden eens gedaan tijdens een huwelijksbevestiging. Waarschijnlijk op verzoek van het bruidspaar. Ik heb nooit gehoord dat dit ergens in verkeerde aarde is gevallen.
De vraag andersom werd in de gemeente waar ik vroeger zat ook wel eens gesteld: er werd altijd Datheen gezongen, en een bruidspaar wilde graag 1773 zingen. Maar dat werd niet toegestaan. Nu ja, er zijn grotere problemen denk ik dan.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door emigrant »

Mag niet van het kerkverband?

Binnenkort is er op een zondagmiddag bij datzelfde kerkverband in Dordrecht een volledig Engelstalige dienst compleet met Psalters.

Men is zo lekker consequent......
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
-DIA- schreef:In onze gemeente is nooit de berijming van Datheen gezongen. Toch werd dat enkele jaren gelden eens gedaan tijdens een huwelijksbevestiging. Waarschijnlijk op verzoek van het bruidspaar. Ik heb nooit gehoord dat dit ergens in verkeerde aarde is gevallen.
De vraag andersom werd in de gemeente waar ik vroeger zat ook wel eens gesteld: er werd altijd Datheen gezongen, en een bruidspaar wilde graag 1773 zingen. Maar dat werd niet toegestaan. Nu ja, er zijn grotere problemen denk ik dan.
Dat er grotere problemen zijn, mag waar zijn. Maar waar gáát dit nog over? Botte eigenwijsheid? Macht? Ík bepaal wat hier gebeurt, en niemand anders? Wat voor signaal geef je als predikant, als kerkenraad af wanneer je je zo opstelt?
~~Soli Deo Gloria~~
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Curatorium »

emigrant schreef:Mag niet van het kerkverband?

Binnenkort is er op een zondagmiddag bij datzelfde kerkverband in Dordrecht een volledig Engelstalige dienst compleet met Psalters.

Men is zo lekker consequent......
Klopt. En Datheen wordt ook inderdaad bij bepaalde trouwdiensten gezongen, terwijl dan in het beleidsplan of het reglement van de kerkenraad staat dat alleen 1773 gezongen mag worden. Dus in het geval van dit topic vind ik het erg star en bot.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: Hij heeft eenmaal geantwoord, nl. dat het niet in het engels mocht en pas als de dienst afgelopen is.
Mijn zusje had eerder dit lied met haar klas ook gezongen tijdens een trouwdienst (in een andere kerk), dat mocht geschieden direkt na het uitreiken van de trouwbijbel.
Daar was het geen enkel probleem.
Dat zou het in onze kerk ook niet zijn weet ik. Ik heb het diverse keren meegemaakt en persoonlijk vind ik het heel erg mooi en toepasselijk.
Was het in die andere kerk wel van hetzelfde kerkverband?
Misschien was het deze keer gewoon een zware predikant die zoiets niet gewend is... Dan zegt men al snel nee.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:In onze gemeente is nooit de berijming van Datheen gezongen. Toch werd dat enkele jaren gelden eens gedaan tijdens een huwelijksbevestiging. Waarschijnlijk op verzoek van het bruidspaar. Ik heb nooit gehoord dat dit ergens in verkeerde aarde is gevallen.
De vraag andersom werd in de gemeente waar ik vroeger zat ook wel eens gesteld: er werd altijd Datheen gezongen, en een bruidspaar wilde graag 1773 zingen. Maar dat werd niet toegestaan. Nu ja, er zijn grotere problemen denk ik dan.
Dat er grotere problemen zijn, mag waar zijn. Maar waar gáát dit nog over? Botte eigenwijsheid? Macht? Ík bepaal wat hier gebeurt, en niemand anders? Wat voor signaal geef je als predikant, als kerkenraad af wanneer je je zo opstelt?
Niet gelijk al te negatief, @Hendrikus. Het was hier (denk ik) een combinatie van: "dat hebben we nog nooit zo gedaan", "dat zijn we niet zo gewend", "is dat niet wat lastig i.v.m. de psalmboeken", "vind de dominee dat niet lastig" (geen eigen predikant).....

..... en (gelukkig komt dat ook nog voor!) een bruidspaar dat zich soepel opstelde. "Het was maar een vraag, maar geen probleem, hoor."

Ach, ze konden niet weten dat er jááren later op Refoforum nog over gevallen zou worden :)
(Ik was het niet zelf, even voor degenen die denken dat ik hier mezelf een compliment zit te geven..... ik durfde het niet eens te vragen)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
Mara schreef: Hij heeft eenmaal geantwoord, nl. dat het niet in het engels mocht en pas als de dienst afgelopen is.
Mijn zusje had eerder dit lied met haar klas ook gezongen tijdens een trouwdienst (in een andere kerk), dat mocht geschieden direkt na het uitreiken van de trouwbijbel.
Daar was het geen enkel probleem.
Dat zou het in onze kerk ook niet zijn weet ik. Ik heb het diverse keren meegemaakt en persoonlijk vind ik het heel erg mooi en toepasselijk.
Was het in die andere kerk wel van hetzelfde kerkverband?
Misschien was het deze keer gewoon een zware predikant die zoiets niet gewend is... Dan zegt men al snel nee.
Ja, in een andere plaats.
Tiberius schreef:Niet de dominee beslist dat, maar de kerkenraad.
Mijn zusje bedacht later dat ze misschien toch de k.r. ter plaatse had moeten benaderen. Maar die overlegt toch ook met de predikant? En dan vraag je je weer af als de k.r. toestemming geeft, maar dominee weigert toch, wat dan?
Je zou bijna bang zijn om iets te vragen, in sommige gevallen.
Terwijl een huwelijksbevestiging toch een kerkdienst is met een bepaalde persoonlijke invulling zou je denken. Soms ook met gasten die buitenkerkelijk zijn.
Hoe leg je dan uit dat je geen engelse psalm mag laten zingen door kindertjes?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Mara »

eilander schreef: ..... en (gelukkig komt dat ook nog voor!) een bruidspaar dat zich soepel opstelde. "Het was maar een vraag, maar geen probleem, hoor."
Het bruidspaar kwam er helemaal niet aan te pas. Zoiets regel je als collega-vriendin, als een verrassing.
eilander schreef:Het was hier (denk ik) een combinatie van: "dat hebben we nog nooit zo gedaan", "dat zijn we niet zo gewend", "is dat niet wat lastig i.v.m. de psalmboeken", "vind de dominee dat niet lastig" (geen eigen predikant).....
Als je me goed gelezen had, zou je hebben gezien dat het zo niet was eilander. :)
Er hoefde niemand mee te zingen, de kindjes doen dat, de tekst is vóóraf te zien omdat het een bekend Psalter is dat in de Free Reformed Churches zo wordt gezongen, het is de eigen predikant, bruidegom was belijdend lid enz enz.
Is het angst voor het "onbekende", nieuwlichterij misschien?
Of: als ik dit toesta, wat komt hierna dan? Zoiets?
Omdat zij geen duidelijk antwoord kreeg, alleen nee, blijf je eigenlijk in onzekerheid als vraagstelster.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Ad Anker »

Ik vind de actie van de dominee terecht.
1. de kinderen snappen zelf amper wat ze zingen, als je ze in het Engels laat zingen.
2. Als je een bruidspaar iets toezingt, dan doe je dat niet voor de leukigheid (kom op, crea, we doen het in een andere taal) maar omdat je ze iets toewenst. Dat doe je niet in het Engels als je in Nederland woont.

Verder vind ik het een reuze-interessante topic. Want wat komt er boven tafel. Er zijn zelfs GG's die afwijken van hun eigen beleid om in een trouwdienst Datheen te laten zingen. Moest niet mogen.

Was dit ook in de GG, Mara?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:Ik vind de actie van de dominee terecht.
1. de kinderen snappen zelf amper wat ze zingen, als je ze in het Engels laat zingen.
De kinderen zingen op school vaker in het engels.
Mijn zusje doet dat bijv. met de Psalters. Daarbij geeft ze uitleg.
Ad Anker schreef:Dat doe je niet in het Engels als je in Nederland woont.
Dat had een reden, schreef ik!
Ad Anker schreef:Was dit ook in de GG, Mara?
Ik heb bewust geen kerkverband genoemd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Dodo »

Ik snap het wel, eigenlijk. Waarschijnlijk heeft de kerkenraad besloten dat er alleen psalmen 1773 gezongen worden in alle diensten.
Dus houdt de dominee zich daar aan. Geen andere psalmen, geen psalmen in een andere taal, geen vrije liederen.
Het is nu eenmaal zo dat van het een het ander komt. De een wil een Engelse psalm, de volgende een Engels bijbellied, de derde heeft een zangeres in de familie die zo mooi kan zingen en mag ze een solo doen?
Dus afspraak is gewoon afspraak. Dat kan geen verrassing zijn voor de gemeenteleden.
Plaats reactie