De kleding tijdens de kerkdienst

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Orchidee »

Het is allemaal beeldspraak, dat moeten we niet vergeten!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Het is allemaal beeldspraak, dat moeten we niet vergeten!
Niet waar, in de teksten die genoemd zijn ging het om letterlijk zwarte(rouw) kleding.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Orchidee »

Precies, zij waren in de rouw.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door JolandaOudshoorn »

Orchidee schreef:Precies, zij waren in de rouw.
Ik kan mij best voorstellen dat die vrouwen behoorlijk rouwig waren toen hun mannen in het ambt werden gezet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Leerling »

:D .. Zo is dat @Jolanda. Precies hetzelfde bij ons in de kerk. Mannen in de kerkenraad, vrouwen in het donker. Zal niet opgelegd zijn door iemand, dat geloof ik niet. Maar blijkbaar zijn ze heel bedroefd nu ze telkens alleen in de kerkbank zitten. :huhu
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door refo »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Het is allemaal beeldspraak, dat moeten we niet vergeten!
Niet waar, in de teksten die genoemd zijn ging het om letterlijk zwarte(rouw) kleding.
Wat een onzin. Onderzoek de teksten eens wat beter.
Vanwege 'des vijands onderdrukking' trekt de dichter echt niet een zwart pak aan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Precies, zij waren in de rouw.
Dus geen beeldspraak. Voor de helderheid van mij hoeft niemand in het zwart te lopen . Ik wilde alleen laten zien waar men meent de Bijbelse grond te vinden voor het in het zwart gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Desiree »

Wat ik me herinner is het rouw vanwege de zonden. Wat die ds nu heeft bedoeld weet ik nog steeds niet. :)

Het is cultuurgebonden en ieder heeft zijn motivatie. Maar ik zou wel willen en gunnen dat het echt zelf de keuze was van de persoon :) .
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door eilander »

Ik heb soms de indruk dat een vrouw van een pas-bevestigde ouderling, die de zondag daarna haar hoed niet meer opzet en een opzichtig felrood jurkje aantrekt naar de kerk, hier méér waardering zal krijgen dan iemand die zich voegt naar wat gebruikelijk is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik heb soms de indruk dat een vrouw van een pas-bevestigde ouderling, die de zondag daarna haar hoed niet meer opzet en een opzichtig felrood jurkje aantrekt naar de kerk, hier méér waardering zal krijgen dan iemand die zich voegt naar wat gebruikelijk is.
Ik kijk intussen nergens meer van op, sinds ik een predikantsvrouw, die met haar man meekwam, in een lange broek onze kerk zag betreden.
Daar past sowieso geen hoed bij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Erik »

Zo af en toe zie ik vrouwen met hoed en broek. Keurig zedig en met gedekt hoofd. Kan niemand wat van zeggen :yahoo
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Wim Anker »

Mekker toch niet zoveel over wat een ander allemaal doet of laat, pieker toch niet zoveel over het waarom van het doen en laten van een ander en vraag je toch niet zo af of het de eigen keuzen zijn wat het doen en laten van een ander bepaalt.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Curatorium »

De discussie begon n.a.v. een uitspraak van een predikant die zijn kerkgangers even voorschreef dat dopen in het zwart moest. Dan is er geen doen of laten, geen eigen keuze.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Hendrikus »

Wim Anker schreef:Mekker toch niet zoveel over wat een ander allemaal doet of laat, pieker toch niet zoveel over het waarom van het doen en laten van een ander en vraag je toch niet zo af of het de eigen keuzen zijn wat het doen en laten van een ander bepaalt.
Tjonge, het lijkt het leger wel. Soldaat, je wordt geacht niet na te denken maar gewoon te doen wat je gezegd wordt. Nadenken doet de kapitein wel voor je :garde
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Posthoorn »

Hendrikus schreef:
Wim Anker schreef:Mekker toch niet zoveel over wat een ander allemaal doet of laat, pieker toch niet zoveel over het waarom van het doen en laten van een ander en vraag je toch niet zo af of het de eigen keuzen zijn wat het doen en laten van een ander bepaalt.
Tjonge, het lijkt het leger wel. Soldaat, je wordt geacht niet na te denken maar gewoon te doen wat je gezegd wordt. Nadenken doet de kapitein wel voor je :garde
Heb je post wel goed gelezen? :jongle
Plaats reactie