De kleding tijdens de kerkdienst

Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Leerling »

ejvl schreef:
Leerling schreef:En toevoegend aan @Hendrikus: Als het een 'verplicht' is en je besluit er geen gehoor aan te geven, dan heb je dus de kans dat je niet mag dopen.
Dopen mag alleen de predikant, dus dat klopt wel ;)
Maar wat Hendrikus zegt heb ik ook al meer gezien ja. Het wordt niet als verplichting gesteld, maar wel als ernstig raadgevend. En dan wordt het eigenlijk altijd gedaan.
:) .. zag er gisteren ook zo één in dit topic, namelijk van Desiree:

In deze kerk hoor ik daar niets over, gelukkig. En omdat ik er niet voor ben, was ik niet donker, maar wel gekleed. Manlief in trouwpak. Kind in kanten jurk. Het oog wil ook wat.

Dat lijkt mij nogal wiedes ja :huhu
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Mara »

Tot voor kort moesten vrouwen bij ons een hoed dragen tijdens het bedienen van de sacramenten, maar dat "gebod" is inmiddels zo vaak overtreden dat vrijwel niemand het nog doet.
HHKtE schreef:In de Geref Gem in Ned moeten de mannen hun snor en/of baard verwijderen voor de bediening van de Doop van hun kinderen
Volgens mij is dat niet meer in elke gemeente.
Deze verplichting begrijp ik niet zo, snor wordt afgeschoren om hem na de doop weer te laten groeien?
Als ik foto's zie van de oudvaders, zouden die dus niet mogen laten dopen. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Tot voor kort moesten vrouwen bij ons een hoed dragen tijdens het bedienen van de sacramenten, maar dat "gebod" is inmiddels zo vaak overtreden dat vrijwel niemand het nog doet.
HHKtE schreef:In de Geref Gem in Ned moeten de mannen hun snor en/of baard verwijderen voor de bediening van de Doop van hun kinderen
Volgens mij is dat niet meer in elke gemeente.
Deze verplichting begrijp ik niet zo, snor wordt afgeschoren om hem na de doop weer te laten groeien?
Als ik foto's zie van de oudvaders, zouden die dus niet mogen laten dopen. :)
Het is een beetje "we pakken eruit wat ons goeddunkt".
Aan de ene kant wordt gezegd dat baarden niet onbijbels zijn maar dat we ons moeten aanpassen aan de tijd waarin wij leven, maar aan de andere kant geldt dat niet voor de vrouw aangaande kleding.
Acht, het zijn maar bijzaken :)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door FlyingEagle »

Tijdje terug werd in de kerkbode van een naburige gemeente ook gewaarschuwd tegen het dragen van snorren en baarden, niet alleen ivm de sacramenten maar ook voor de hele week. De teneur van het artikel was dat het in de bijbel niet verboden is maar dat we niet mee moet willen gaan met de gebruiken van 'de wereld'
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Desiree »

Leerling schreef:
ejvl schreef:
Leerling schreef:En toevoegend aan @Hendrikus: Als het een 'verplicht' is en je besluit er geen gehoor aan te geven, dan heb je dus de kans dat je niet mag dopen.
Dopen mag alleen de predikant, dus dat klopt wel ;)
Maar wat Hendrikus zegt heb ik ook al meer gezien ja. Het wordt niet als verplichting gesteld, maar wel als ernstig raadgevend. En dan wordt het eigenlijk altijd gedaan.
:) .. zag er gisteren ook zo één in dit topic, namelijk van Desiree:

In deze kerk hoor ik daar niets over, gelukkig. En omdat ik er niet voor ben, was ik niet donker, maar wel gekleed. Manlief in trouwpak. Kind in kanten jurk. Het oog wil ook wat.

Dat lijkt mij nogal wiedes ja :huhu
:fouet

Je doet het niet slecht voor een leerling :yahoo
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Desiree »

zonnebloem96 schreef:Het dragen van stemmige kleding tijdens de kerkdienst is meer een traditie dan bijbels onderbouwd.
In de Bijbel vinden we wel terug, m.n. in het OT, dat men vervuld was met diep ontzag voor God als Hij sprak, denk aan Mozes die de schoenen uit moest trekken omdat de plaats waarop hij stond heilig land was. En de voorschriften voor de priesters die in het heilige en de hogepriester die in het heilige der heiligen kwam. Niet dat we ons weer aan die voorschriften moeten gaan houden, maar ik zie dat wel als een bewijs dat we goed moeten beseffen dat we niet zomaar ergens naar toe gaan, maar naar de plaats waar God door middel van Zijn Woord tot ons spreekt. Een stukje eerbied is dan wel op z'n plaats, dat moet niet alleen blijken uit de kleding, maar de kleding is daar m.i. zeker wel een onderdeel van.
Laat iedereen dan maar voor zichzelf bepalen wat gepast is. De dominee kan dan wel adviserend, maar niet opleggend, kledingvoorschriften geven.
Precies.. en er zat veel meer diepgang achter die kleding dan je misschien denkt. Zo waren er klederen die rechtstreeks verwezen naar wat de Heere Jezus in het Nieuwe Testament zou gaan doen.

Daarom zou ik het argument van die Ds. die dat dus zei wel willen weten. De Heilige Doop en de kleur zwart horen volgens hem bij elkaar. Eigenlijk best interessant.. De evangelischen zijn in het wit, zo ook de kinderen bij de gereformeerden.

Inderdaad, adviserend kan, maar er was ook een ds. uit de Ger.Gem.inNed die zei: als je er maar niets voor rekent. En hoewel ik die man niet gekend heb, vind ik dat een heel goede uitspraak/advies van hem.

Maar als je zwart een leuke kleur vindt of je heb jouw reden, dan prima toch?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Leerling »

Desiree schreef:
Leerling schreef:
ejvl schreef:
Leerling schreef:En toevoegend aan @Hendrikus: Als het een 'verplicht' is en je besluit er geen gehoor aan te geven, dan heb je dus de kans dat je niet mag dopen.
Dopen mag alleen de predikant, dus dat klopt wel ;)
Maar wat Hendrikus zegt heb ik ook al meer gezien ja. Het wordt niet als verplichting gesteld, maar wel als ernstig raadgevend. En dan wordt het eigenlijk altijd gedaan.
:) .. zag er gisteren ook zo één in dit topic, namelijk van Desiree:

In deze kerk hoor ik daar niets over, gelukkig. En omdat ik er niet voor ben, was ik niet donker, maar wel gekleed. Manlief in trouwpak. Kind in kanten jurk. Het oog wil ook wat.

Dat lijkt mij nogal wiedes ja :huhu
:fouet

Je doet het niet slecht voor een leerling :yahoo
:mdr
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Orchidee »

Zwart een leuke kleur???
Zwart is geen kleur en onze Schepper heeft prachtige kleuren gegeven!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door merel »

Eerlijk gezegd vind ik de kleur van de kleding tijdens de doopdienst geneuzel. Als nieuwgebakken moeder heb je 5 weken na de bevalling wel wat anders aan je hoofd dan je daar druk over te maken. Vaak ben je al blij als je überhaupt kleding kan vinden waar je in past.
Dat je er netjes uitziet is logisch, maar ook hierover wordt verschillend gedacht wat iemand netjes vindt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Mara »

merel schreef:Eerlijk gezegd vind ik de kleur van de kleding tijdens de doopdienst geneuzel.
Ik wist eerlijk gezegd niet dat het nog zo'n belangrijk issue was hier en daar. In onze gemeente i.i.g. nooit.
In de gemeentes waar mijn broers en zussen naar toe zijn gegaan na hun huwelijk, ook niet.
merel schreef:Dat je er netjes uitziet is logisch, maar ook hierover wordt verschillend gedacht wat iemand netjes vindt.
Dat is net zo breed uit te leggen als gepaste kleding.
Een doop is toch een feestelijk gebeuren?
En naar een feest ga je toch niet in een spijkerbroek met trui en spijkerrokje met sportieve schoenen?
Bedekt hoofd voor de vrouw is in sommige gemeentes erg ver doorgevoerd. Een achternichtje van me werd gedoopt en er moest nog met spoed een mutsje gehaakt worden bij de doopjurk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door JolandaOudshoorn »

Orchidee schreef:Zwart een leuke kleur???
Zwart is geen kleur en onze Schepper heeft prachtige kleuren gegeven!
Zwart staat mij heel goed, ik draag het graag. Maar dat is een ander verhaal ;-)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: Bedekt hoofd voor de vrouw is in sommige gemeentes erg ver doorgevoerd. Een achternichtje van me werd gedoopt en er moest nog met spoed een mutsje gehaakt worden bij de doopjurk.
Dat valt Bijbels nog te onderbouwen, hoewel het een streng standpunt is. Zwarte kleding valt Bijbels niet te onderbouwen, puur dode wetticisme.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
keesjanm schreef: Ik heb al veel onzin gehoord in het kerkelijke leven, maar dit is nieuw voor me. Of maak je een grapje?
Neenee, ik heb het zien gebeuren. Buurvrouw kocht een compleet nieuwe garderobe, en de andere kerkenraadsdames idem. Daar hebben een paar klediingwinkels goede zaken gedaan. Want de dominee had gesproken.
Is dat alleen voor de zondag of ook voor door de weeks? Nooit geweten dat er predikantsvrouwen zijn die ook in het zwart lopen. Dat gaat wel heel ver. Als dat door groepsdruk gebeurt, is dat mijns inziens sektarisch.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Wim Anker »

Roddelen en kwaadspreken nieuw voor je @Keesjanm? Houden zo!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door huisman »

Curatorium schreef:
Mara schreef: Bedekt hoofd voor de vrouw is in sommige gemeentes erg ver doorgevoerd. Een achternichtje van me werd gedoopt en er moest nog met spoed een mutsje gehaakt worden bij de doopjurk.
Dat valt Bijbels nog te onderbouwen, hoewel het een streng standpunt is. Zwarte kleding valt Bijbels niet te onderbouwen, puur dode wetticisme.
Toch haalt men het uit de Bijbel. Van mij hoeft het ook niet maar om het dode wetticisme te noemen gaat mij veel te ver. Wij hadden in onze vriendenkring een oud echtpaar (Hij ouderling GGiN) die diep in het zwart gingen maar blijmoedige christenen waren.
ik ga den gansen dag in het zwart.
ik ging gebukt in het zwart
Waarom ga ik in het zwart, vanwege des vijands onderdrukking?
kanttekening schreef:49) dat wij in het zwart gaan,
Dat is, dat wij treuren en leed dragen in zwarte klederen. Zie Job 30:28, en Ps. 38:7, en Ps. 42:10, en Ps. 43:2.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie