De kleding tijdens de kerkdienst

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Mara »

Wanneer is dit een discussiepunt geworden eigenlijk?
Ik las op CIP DIT ARTIKEL
In zijn kerkelijke gemeente zijn kledingvoorschriften nauwelijks een issue, merkt Willem desgevraagd op. "Ik vind het wel leuk om te constateren dat 'zondagse kleding' tegenwoordig juist vrijetijdskleding is. Ik herinner me een dankdienst op woensdagavond waarbij een ouderling strak in het pak uit zijn werk kwam en zich excuseerde: ‘Sorry, ik had geen tijd om me om te kleden’.

Dit mede n.a.v. het nieuwsbericht van deze week dat een vrouwelijke ambtenaar werd verzocht om een langere rok aan te trekken.
Hoe belangrijk is kleding (nog) tijdens de kerkdienst?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door ejvl »

Belangrijk vind ik. We gaan niet naar een snackbar maar naar een kerkdienst.
Eenvoudig en sober houd ik van. Overigens houd dat niet in dat iemand perse in pak moet gaan ofzo.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door emigrant »

Paulus zegt dat je elkaar geen juk moet opleggen. Laat iemand dus dragen waar die zich prettig in voelt.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Orchidee »

ejvl schreef:Belangrijk vind ik. We gaan niet naar een snackbar maar naar een kerkdienst.
Eenvoudig en sober houd ik van. Overigens houd dat niet in dat iemand perse in pak moet gaan ofzo.
Ik zie het verband niet...
Wat is het verschil in kleding als je naar de snackbar gaat of naar de kerk?
Als het goed is moet je toch in beide gelegenheden hetzelfde zijn?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Ad Anker »

Natuurlijk Orchidee. Toch zijn er echt dames die het presteren zonder hoed naar de snackbar te gaan. Ik ben blij dat het voor jou zo vanzelfsprekend is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Orchidee »

Wie zegt dat ik een hoed op heb, er zijn genoeg vrouwen en meisjes in de gemeente die geen hoofddeksel dragen en ik denk over 10 jr dat je dan nog een bijzonderheid zal zijn.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Ad Anker »

Ja, er zijn inderdaad kerken waar het onderscheid tussen kerk en wereld niet meer zichtbaar is. Het is echter zo vanzelfsprekend en Bijbels dat dit onderscheid er wel is. En daar gaat denk ik de vraag over.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Mister »

Orchidee schreef:Afbeelding Wie zegt dat ik een hoed op heb, er zijn genoeg vrouwen en meisjes in de gemeente die geen hoofddeksel dragen en ik denk over 10 jr dat je dan nog een bijzonderheid zal zijn.Afbeelding
Want? Zijn er dan alleen maar bijbels zonder 1 Korinthe 11?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Afbeelding Wie zegt dat ik een hoed op heb, er zijn genoeg vrouwen en meisjes in de gemeente die geen hoofddeksel dragen en ik denk over 10 jr dat je dan nog een bijzonderheid zal zijn.Afbeelding
Glijd het zo snel af dan bij jullie?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:
ejvl schreef:Belangrijk vind ik. We gaan niet naar een snackbar maar naar een kerkdienst.
Eenvoudig en sober houd ik van. Overigens houd dat niet in dat iemand perse in pak moet gaan ofzo.
Ik zie het verband niet...
Wat is het verschil in kleding als je naar de snackbar gaat of naar de kerk?
Als het goed is moet je toch in beide gelegenheden hetzelfde zijn?
Ik kan mij voorstellen dat iemand in korte broek en Hawaii shirt naar de snackbar gaat. Dat kan daar natuurlijk prima. Voor de kerk vind ik dat niet netjes.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door Orchidee »

Dat is nu een verschil van mening.
Ik vind dat je je nergens met je korte broek en hawaishirt kan vertonen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:Natuurlijk Orchidee. Toch zijn er echt dames die het presteren zonder hoed naar de snackbar te gaan. Ik ben blij dat het voor jou zo vanzelfsprekend is.
:)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:Dat is nu een verschil van mening.
Ik vind dat je je nergens met je korte broek en hawaishirt kan vertonenAfbeelding
Vind ik voor mijzelf ook hoor Afbeelding
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door DDD »

Toch is dit mijns inziens wel een interessante vraag voor een serieus gesprek. Al is het eerder ergens langsgekomen.

Ik vind het belangrijk dat je kunt zien dat iemand zijn best heeft gedaan om zich feestelijk/netjes te kleden, met bijzondere dagen soms ook met enige ingetogenheid, zoals op Goede Vrijdag. Aangezien de mode van wat zorgvuldig aangekleed is nogal verschilt per leeftijdsgroep en subcultuur levert dat een afwisselend geheel op.

Gisteren zei de dominee dat predikanten geen begrafenisdienaars zijn, met alle respect voor hun belangrijke werk, maar gezanten van de Koning der koningen. De kleding moet mijns inziens daar ook niet aan doen denken, al mag iedereen zijn eigen stijl en smaak hebben. Wij hebben enkele mensen in de kerk die altijd in zwart of donkergrijs de erediensten bijwonen. Dat moet ook kunnen. Zoiets zullen ze dan naar een bruiloft ook wel aantrekken en dat kan natuurlijk ook.

Een pak vind ik persoonlijk wel erg zakelijk staan, maar goed, er zijn ook mensen die de hele week geen pak kunnen dragen en dat dus juist graag op zondag aantrekken.

Overigens vind ik de ambtskleding waar sommige bedrijven mee adverteren echt heel erg lelijk. Ik zag pas weer een foto van een beroepen dominee met een broek waar wel drie paar benen in pasten. Dat was ooit netjes, maar tegenwoordig kan dat toch niet meer. Hoewel je er ook over kunt discussiëren of je als christen de mode moet volgen. Maar het moet mijns inziens ook weer niet lachwekkend zijn.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door ejvl »

Wat te denken van feestelijke kleding? Veel kleuren bijvoorbeeld? Bij ons niet zo geaccepteerd, in andere landen juist weer wel.
Maar is er iets op tegen?
Plaats reactie