Kerk in slaap

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kerk in slaap

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef: Wat ik zie, is dat velen van de levende Kerk worden thuisgehaald. En ik moet eerlijk zeggen dat ik die plaatsen heel weinig vervuld zie worden. Dan denk ik ook wel eens, mede ziende op het wereldgebeuren, en de toestand in de kerken, dat God zijn volk aan het binnenhalen is voor de dag van het kwaad. Ik weet dat me dit denken wellicht niet in dank wordt afgenomen, en wellicht weer vragen oproept, maar we proberen toch eerlijk te zijn. Met de beste wil van de wereld kan ik deze tijd voor de Kerk op de aarde niet zo rooskleurig duiden als sommigen wel menen. Sorry, ik kan niet wat anders zeggen.
Misschien ligt dat aan je eigen leeftijd? Dat veel mensen die jij kent worden thuisgehaald? Over het algemeen zijn de avondmaalstafels niet leger vergeleken met vroeger, dus dat God zijn volk aan het binnenhalen is lijkt mij niet eerlijk omdat te zeggen. Alsof het de schuld is van de Heere dat jij minder geestelijk leven ziet dan vroeger.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef: Wat ik zie, is dat velen van de levende Kerk worden thuisgehaald. En ik moet eerlijk zeggen dat ik die plaatsen heel weinig vervuld zie worden. Dan denk ik ook wel eens, mede ziende op het wereldgebeuren, en de toestand in de kerken, dat God zijn volk aan het binnenhalen is voor de dag van het kwaad. Ik weet dat me dit denken wellicht niet in dank wordt afgenomen, en wellicht weer vragen oproept, maar we proberen toch eerlijk te zijn. Met de beste wil van de wereld kan ik deze tijd voor de Kerk op de aarde niet zo rooskleurig duiden als sommigen wel menen. Sorry, ik kan niet wat anders zeggen.
Misschien ligt dat aan je eigen leeftijd? Dat veel mensen die jij kent worden thuisgehaald? Over het algemeen zijn de avondmaalstafels niet leger vergeleken met vroeger, dus dat God zijn volk aan het binnenhalen is lijkt mij niet eerlijk omdat te zeggen. Alsof het de schuld is van de Heere dat jij minder geestelijk leven ziet dan vroeger.
Dat kon wel eens waar zijn. Gezien de leeftijdsopbouw van dit forum, (zie de poll elders op dit forum) ben ik de oudste forummer. Dan kun je vanzelf wat verder terug kijken en wat meer vergelijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kerk in slaap

Bericht door Curatorium »

... Ik bedoelde er meer mee: jij kent uit jouw omgeving de oudere generatie van Gods kinderen. De jongere waarschijnlijk minder, terwijl die er wel is. Als er veel van die ouden wegvallen, kan het lijken alsof God ze allemaal thuis haalt. Terwijl dat misschien niet zo is.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerk in slaap

Bericht door ejvl »

Daarnaast DIA, je spreekt over de kerk op aarde, maar hoe kom je tot die gedachten dan? Dat het de hele aarde zou zijn waar het zo donker is? Ik ben in ieder geval niet zo bekend wereldwijd, maar jij misschien wel?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Daarnaast DIA, je spreekt over de kerk op aarde, maar hoe kom je tot die gedachten dan? Dat het de hele aarde zou zijn waar het zo donker is? Ik ben in ieder geval niet zo bekend wereldwijd, maar jij misschien wel?
Ik wordt moe van deze opmerkingen. Is er niemand dit kan begrijpen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerk in slaap

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Daarnaast DIA, je spreekt over de kerk op aarde, maar hoe kom je tot die gedachten dan? Dat het de hele aarde zou zijn waar het zo donker is? Ik ben in ieder geval niet zo bekend wereldwijd, maar jij misschien wel?
Ik wordt moe van deze opmerkingen. Is er niemand dit kan begrijpen?
Als jij zegt dat het donker is voor de Kerk op aarde vraag ik mij af hoe je daarbij komt, dat is niet zo vreemd toch?
Voor de meesten zal gelden dat de omgang of kennis van Gods volk gecentreerd is binnen een gebied in Nederland. Misschien heel Nederland.
Maar dan nog, wij zijn slechts 0.1% van de kerk op aarde (fictief getal). Hoe kunnen we dan zeggen dat het donker is voor de hele kerk op aarde?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Daarnaast DIA, je spreekt over de kerk op aarde, maar hoe kom je tot die gedachten dan? Dat het de hele aarde zou zijn waar het zo donker is? Ik ben in ieder geval niet zo bekend wereldwijd, maar jij misschien wel?
Ik wordt moe van deze opmerkingen. Is er niemand dit kan begrijpen?
Als jij zegt dat het donker is voor de Kerk op aarde vraag ik mij af hoe je daarbij komt, dat is niet zo vreemd toch?
Voor de meesten zal gelden dat de omgang of kennis van Gods volk gecentreerd is binnen een gebied in Nederland. Misschien heel Nederland.
Maar dan nog, wij zijn slechts 0.1% van de kerk op aarde (fictief getal). Hoe kunnen we dan zeggen dat het donker is voor de hele kerk op aarde?
Kijk eens om u heen in de wereld? Is het een tijd van voorspoed? Bloeit de economie? De vrede onder de volken op deze aarde?
Weinig ziekten en epidemieën? Een de kerk... ?

Ja de kerk, kies maar eens uit deze drie:
A. Bloeit, zie de volle avondmaalstafels
B. Is in verwarring en er heerst verdeeldheid
C. Lijkt als een nachthutje in de komkommerhof, een belegerde stad?


Misschien kunt u na uw keuze gemaakt te hebben misschien begrijpen hoe ik tot deze gedachten kom? En kunt u begrijpen dat
een meest veracht hoopje van de zichtbare kerk dit ook zo moet waarnemen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerk in slaap

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Daarnaast DIA, je spreekt over de kerk op aarde, maar hoe kom je tot die gedachten dan? Dat het de hele aarde zou zijn waar het zo donker is? Ik ben in ieder geval niet zo bekend wereldwijd, maar jij misschien wel?
Ik wordt moe van deze opmerkingen. Is er niemand dit kan begrijpen?
Als jij zegt dat het donker is voor de Kerk op aarde vraag ik mij af hoe je daarbij komt, dat is niet zo vreemd toch?
Voor de meesten zal gelden dat de omgang of kennis van Gods volk gecentreerd is binnen een gebied in Nederland. Misschien heel Nederland.
Maar dan nog, wij zijn slechts 0.1% van de kerk op aarde (fictief getal). Hoe kunnen we dan zeggen dat het donker is voor de hele kerk op aarde?
Kijk eens om u heen in de wereld? Is het een tijd van voorspoed? Bloeit de economie? De vrede onder de volken op deze aarde?
Weinig ziekten en epidemieën? Een de kerk... ?

Ja de kerk, kies maar eens uit deze drie:
A. Bloeit, zie de volle avondmaalstafels
B. Is in verwarring en er heerst verdeeldheid
C. Lijkt als een nachthutje in de komkommerhof, een belegerde stad?


Misschien kunt u na uw keuze gemaakt te hebben misschien begrijpen hoe ik tot deze gedachten kom? En kunt u begrijpen dat
een meest veracht hoopje van de zichtbare kerk dit ook zo moet waarnemen?

Ik denk dat alledrie waar zijn
Ik sommige gemeente is er een opbloeiing, er is verwarring en verdeeldheid, en dat hutje? wordt het niet tijd dat we uit dat hutje komen en een Woord voor de mensen om je heen hebben?
Weet je waarom het zo donker is? omdat wij zo weinig licht geven!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerk in slaap

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wat betreft Heilig Avondmaal, de gelovigen horen aan het HA. Wij zijn geen oordeler van het hart. Lege Avondmaalstafels zijn ook geen kenmerk van de ware kerk.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk in slaap

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Wat betreft Heilig Avondmaal, de gelovigen horen aan het HA. Wij zijn geen oordeler van het hart. Lege Avondmaalstafels zijn ook geen kenmerk van de ware kerk.
Er zijn inderdaad mensen die de mens als het ware aan het Avondmaal drijven. Zie RD vandaag.
Er zijn er ook, die bepaalde predikers Avondmaalsmijding verwijten.

Is dit wel eens goed onderzocht? vraag ik me af.
Een mens kan voor zijn naaste toch niet beslissen of die aan het H. Avondmaal thuishoort?
En verder zal ik proberen u ter wille te zijn, en niet teveel meer zeggen.
Ik las vandaag het vervolg van de "nieuwe refo" in de krant, dat zei me wel iets, maar ngoed, wie ben ik?
Ik ben maar een oud man, grijs, slecht ter been en slechtziend. Dan tel je toch zeker niet meer zo mee in de dynamische tijd?

Wat me opvalt, even terzijde, dat er tijden lijken te herleven als ten tijde van Rehabeam, dat men de raad der ouden niet meer acht,
en verwerpt, of ten beste als kennisgeving aanneemt. Daarmee wens ik niet te klagen, het is maar een algemene opmerking die
het ook wel verdient om acht op te geven, in de context van de gebeurtenissen om ons heen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk in slaap

Bericht door Mara »

Johann Gottfried Walther schreef:Lege Avondmaalstafels zijn ook geen kenmerk van de ware kerk.
Volle wel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerk in slaap

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Lege Avondmaalstafels zijn ook geen kenmerk van de ware kerk.
Volle wel?
Evenmin... we leven na de zondeval dus volmaaktheid hoef je niet te verwachten, maar dat dominees op avondmaalstafels worden gewogen is zeker,ik heb weleens gehoord over een dominee van de rechterflank: hij trekt zoveel avondmaalgangers, daarmee werd hij verdacht gemaakt, het kan nooit goed zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerk in slaap

Bericht door Orchidee »

Dat is ook erg!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerk in slaap

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Dat is ook erg!
Ja dat is heel erg!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerk in slaap

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Daarnaast DIA, je spreekt over de kerk op aarde, maar hoe kom je tot die gedachten dan? Dat het de hele aarde zou zijn waar het zo donker is? Ik ben in ieder geval niet zo bekend wereldwijd, maar jij misschien wel?
Ik wordt moe van deze opmerkingen. Is er niemand dit kan begrijpen?
Als jij zegt dat het donker is voor de Kerk op aarde vraag ik mij af hoe je daarbij komt, dat is niet zo vreemd toch?
Voor de meesten zal gelden dat de omgang of kennis van Gods volk gecentreerd is binnen een gebied in Nederland. Misschien heel Nederland.
Maar dan nog, wij zijn slechts 0.1% van de kerk op aarde (fictief getal). Hoe kunnen we dan zeggen dat het donker is voor de hele kerk op aarde?
Kijk eens om u heen in de wereld? Is het een tijd van voorspoed? Bloeit de economie? De vrede onder de volken op deze aarde?
Weinig ziekten en epidemieën? Een de kerk... ?

Ja de kerk, kies maar eens uit deze drie:
A. Bloeit, zie de volle avondmaalstafels
B. Is in verwarring en er heerst verdeeldheid
C. Lijkt als een nachthutje in de komkommerhof, een belegerde stad?


Misschien kunt u na uw keuze gemaakt te hebben misschien begrijpen hoe ik tot deze gedachten kom? En kunt u begrijpen dat
een meest veracht hoopje van de zichtbare kerk dit ook zo moet waarnemen?
Ja, de kerk groeit en bloeit. Ook in Nederland. We moeten het wel willen zien. Zeker wereldwijd als je over de zendingsvelden hoort.
En het is ook bijbels. De kerk blijft bloeien. Anders zal de wederkomst daar zijn.

In Nederland is veel armoede in de kerk, daarin kan ik zeker met je mee voelen. Maar toch groeit en bloeit de kerk. Dat is Gods woord.
Plaats reactie