Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Johannes 3:16 »

Zijn de tegenstanders van dergelijke stichtingen zelf ook niet verantwoordelijk voor het losweken van de leden? Als je hoort met welke vragen de jeugd in de gereformeerde gezindte rondloopt ("Hoe kom ik tot geloof/Christus", "Hoe krijg ik zekerheid van het geloof", "Ja, maar als ik niet uitverkoren ben", etc.), dan worden deze zaken blijkbaar niet of niet duidelijk genoeg gepreekt en onderwezen in de eigen kerk. Ikzelf beluister regelmatig een preek uit de 'rechterflank', en dan kom je helaas tot de conclusie dan deze zaken inderdaad niet of nauwelijks aan de orde komen. Ja, wel waarschuwingen tegen van alles en nog wat, maar hoe het dan wél zit, nee, dat wordt verzwegen. Wat is dan je drijfveer om predikant te worden, eigenlijk?
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Hendrien »

helma schreef:Heartcry en Jij-daar richten zich op de Reformatorische jeugd. Heel jammer dat ze zich dan niet beperken tot Reformatorische sprekers. Die zijn er genoeg. Zowel bij Jijdaar als bij Heartcry zijn er veel (de meeste?)betrokkenen die zelf allang de Reformatorische kerken de rug hebben toegekeerd. Jongeren lopen gevaar te worden losgemaakt van hun Reformatorische wortels en van hun kerkelijke achtergrond. Ondanks het goede wat er ook beslist is! Ik heb bij beide stichtingen veel geleerd en ik luister ook nog regelmatig nog een lezing.
Helemaal mee eens!
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door DDD »

Maar wat is er voor bezwaar tegen om ook niet-gereformeerde sprekers uit te nodigen? Daar kun je toch ook wat van leren? Al was het maar dat God zijn kinderen in meerdere kerkverbanden heeft. Ik zie niet in wat daarvan het probleem is.

Op zondag hoor je ook wel eens verschillende dingen, als het goed is. Anders is de preekselectie mijns inziens erg eenzijdig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door -DIA- »

Als dit forum Heart Cry en JijDaar gelijk gaat stellen aan de kerken dan mag duidelijk zijn dat ik dat ik vertrek. Tot grote opluchting van velen en wellicht tot meer rust voor mezelf. Maar weet, we gaan niet weg zonder nog een keer te waarschuwen. Deze groeperingen zijn organisaties die gevestigde kerken tegenstaan. Ook al zeggen ze dat niet hardop.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Curatorium »

Van HC kan je dat zeggen. Van JD kan je dat onmogelijk zeggen, hardop of niet-hardop.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door DDD »

Dit forum stelt helemaal niets. Het overgrote deel van de deelnemers op dit forum is erg kritisch over HeartCry, inclusief ikzelf.

Maar ik ben nog kritischer over oneerlijke en onevenwichtige verwijten. En voorts acht ik het een kenmerk van genade als mensen vooral kritisch naar zichzelf kijken, en niet zozeer naar anderen, laat staan andere kerken en groeperingen. Het is mijns inziens bepaald geen teken van godsvrucht als we om de balk in ons oog heen kunnen zien naar de splinter in het oog van dr. Ouweneel.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door ejvl »

Zeggen dat Jij Daar gevestigde kerken tegenstaan is absoluut niet waar.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door -DIA- »

Na wat te hebben beluisterd in filmpjes van "Geloofsuitrusting" ben ik geschrokken en verwonderd over de leer die daar gebracht wordt. Deze sluit zeer nauw aan bij die van Jijdaar en Heart Cry. Tevens merk ik dat hier nogal eens wat informatie wordt uitgehaald door sommigen. Maar dit is toch niet de oude gereformeerde calvinistische leer? Hebben anderen dat ook door? Of hoe zit dat?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door kasparov »

-DIA- schreef:Na wat te hebben beluisterd in filmpjes van "Geloofsuitrusting" ben ik geschrokken en verwonderd over de leer die daar gebracht wordt. Deze sluit zeer nauw aan bij die van Jijdaar en Heart Cry. Tevens merk ik dat hier nogal eens wat informatie wordt uitgehaald door sommigen. Maar dit is toch niet de oude gereformeerde calvinistische leer? Hebben anderen dat ook door? Of hoe zit dat?
Wil je een linkje naar de filmpjes plaatsen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Na wat te hebben beluisterd in filmpjes van "Geloofsuitrusting" ben ik geschrokken en verwonderd over de leer die daar gebracht wordt. Deze sluit zeer nauw aan bij die van Jijdaar en Heart Cry. Tevens merk ik dat hier nogal eens wat informatie wordt uitgehaald door sommigen. Maar dit is toch niet de oude gereformeerde calvinistische leer? Hebben anderen dat ook door? Of hoe zit dat?
Het heet Geloofstoerusting....en inderdaad ik luister daar ook met groeiende bevreemding naar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door -DIA- »

kasparov schreef:
-DIA- schreef:Na wat te hebben beluisterd in filmpjes van "Geloofsuitrusting" ben ik geschrokken en verwonderd over de leer die daar gebracht wordt. Deze sluit zeer nauw aan bij die van Jijdaar en Heart Cry. Tevens merk ik dat hier nogal eens wat informatie wordt uitgehaald door sommigen. Maar dit is toch niet de oude gereformeerde calvinistische leer? Hebben anderen dat ook door? Of hoe zit dat?
Wil je een linkje naar de filmpjes plaatsen?
Dat wil ik wel, alleen met toestemming van de mods. Er zitten immers ook predikanten bij die hier met graagte geciteerd worden. En voor je er erg in hebt zit je weer in zeer onverkwikkelijke situaties. Als het niet kan, luister dan zelf zou ik zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef:... Maar dit is toch niet de oude gereformeerde calvinistische leer? Hebben anderen dat ook door? Of hoe zit dat?
Helemaal met je eens, Dia!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:Na wat te hebben beluisterd in filmpjes van "Geloofsuitrusting" ben ik geschrokken en verwonderd over de leer die daar gebracht wordt. Deze sluit zeer nauw aan bij die van Jijdaar en Heart Cry. Tevens merk ik dat hier nogal eens wat informatie wordt uitgehaald door sommigen. Maar dit is toch niet de oude gereformeerde calvinistische leer? Hebben anderen dat ook door? Of hoe zit dat?
Uiteraard hebben wij dat door. Ik schrok dan ook toen ik op die site Prof. Baars tegenkwam, iemand die ik zeer hoog heb zitten..
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:Na wat te hebben beluisterd in filmpjes van "Geloofsuitrusting" ben ik geschrokken en verwonderd over de leer die daar gebracht wordt. Deze sluit zeer nauw aan bij die van Jijdaar en Heart Cry. Tevens merk ik dat hier nogal eens wat informatie wordt uitgehaald door sommigen. Maar dit is toch niet de oude gereformeerde calvinistische leer? Hebben anderen dat ook door? Of hoe zit dat?
Je hebt hier al vaker over geschreven, onder andere in 2014 al, met dezelfde zorg... Dus je schrik en verwondering alsof die nieuw zijn, begrijp ik niet zo goed. Je zorg snap ik wat beter, maar ik vind je post wel te algemeen om dat zo te zeggen. De bijdragen op geloofstoerusting zijn vooral erg divers. Er zijn voluit Bijbelse (en daarmee gereformeerde) filmpjes met waardevolle inzichten waar ik veel van leer. Er zijn ook bijdragen waar ik me minder mee verbonden voel en soms ook theologische vragen bij heb.
Daarmee vind ik het niet direct "zeer nauw" aansluiten bij Jijdaar en Heartcry, waar de vragen toch wel vaak overheersen. Ik vind dat je uit geloofstoerusting aanzienlijk meer kunt halen.
Misschien verschillen we ook in benadering. Ik haal eruit waarvan ik geloof dat het gereformeerd en Bijbels is en krijg daardoor onderwijs. Ik kan daar dus prima wat jij noemt "informatie uithalen". Andere dingen laat ik liggen. Voor jou moet wellicht iedere bijdrage één zelfde geluid vertegenwoordigen, om het hele platform al dan niet goed te keuren. Een standpunt dat ik overigens wel weer kan begrijpen vanuit jongeren gedacht, die doorgaans met weinig onderscheidingsvermogen luisteren. Ik ben soms verbaasd als ik zie welke columns mensen "delen" die ze indrukwekkend vonden, die soms lijnrecht tegen de Bijbel ingaan of van theologen die in het openbaar afstand hebben genomen van een orthodoxe theologie. Selectief "winkelen" door (semi)theologische bijdragen is niet altijd iets positiefs.

Mijn advies: beproef deze dingen en houd het goede. En als je daar te vermoeid van raakt, laat het dan alsjeblieft links liggen zodat je niet iedere keer hoeft te schrikken - en delf in het goud dat inmiddels beproefd is. Reformatoren, nadere reformatoren, puriteinen - er vallen heel wat schatten te ontdekken.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Desiree »

.
Laatst gewijzigd door Desiree op 02 dec 2017, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie