Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door eilander »

Jongere schreef:
-DIA- schreef:Na wat te hebben beluisterd in filmpjes van "Geloofsuitrusting" ben ik geschrokken en verwonderd over de leer die daar gebracht wordt. Deze sluit zeer nauw aan bij die van Jijdaar en Heart Cry. Tevens merk ik dat hier nogal eens wat informatie wordt uitgehaald door sommigen. Maar dit is toch niet de oude gereformeerde calvinistische leer? Hebben anderen dat ook door? Of hoe zit dat?
Je hebt hier al vaker over geschreven, onder andere in 2014 al, met dezelfde zorg... Dus je schrik en verwondering alsof die nieuw zijn, begrijp ik niet zo goed. Je zorg snap ik wat beter, maar ik vind je post wel te algemeen om dat zo te zeggen. De bijdragen op geloofstoerusting zijn vooral erg divers. Er zijn voluit Bijbelse (en daarmee gereformeerde) filmpjes met waardevolle inzichten waar ik veel van leer. Er zijn ook bijdragen waar ik me minder mee verbonden voel en soms ook theologische vragen bij heb.
Daarmee vind ik het niet direct "zeer nauw" aansluiten bij Jijdaar en Heartcry, waar de vragen toch wel vaak overheersen. Ik vind dat je uit geloofstoerusting aanzienlijk meer kunt halen.
Misschien verschillen we ook in benadering. Ik haal eruit waarvan ik geloof dat het gereformeerd en Bijbels is en krijg daardoor onderwijs. Ik kan daar dus prima wat jij noemt "informatie uithalen". Andere dingen laat ik liggen. Voor jou moet wellicht iedere bijdrage één zelfde geluid vertegenwoordigen, om het hele platform al dan niet goed te keuren. Een standpunt dat ik overigens wel weer kan begrijpen vanuit jongeren gedacht, die doorgaans met weinig onderscheidingsvermogen luisteren. Ik ben soms verbaasd als ik zie welke columns mensen "delen" die ze indrukwekkend vonden, die soms lijnrecht tegen de Bijbel ingaan of van theologen die in het openbaar afstand hebben genomen van een orthodoxe theologie. Selectief "winkelen" door (semi)theologische bijdragen is niet altijd iets positiefs.

Mijn advies: beproef deze dingen en houd het goede. En als je daar te vermoeid van raakt, laat het dan alsjeblieft links liggen zodat je niet iedere keer hoeft te schrikken - en delf in het goud dat inmiddels beproefd is. Reformatoren, nadere reformatoren, puriteinen - er vallen heel wat schatten te ontdekken.
Helemaal eens, mooi verwoord. Ik vraag me af wat het voor nut heeft om dit soort filmpjes te gaan bekijken, tenzij je als opiniemaker moet weten wat er speelt. Als je dat niet bent, en je kunt er niet goed tegen, dan zeker niet bekijken. Ik doe het ook niet, tenzij ik er om één of andere reden een mening over moet hebben.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Hendrien »

Jongere schreef:
-DIA- schreef:Na wat te hebben beluisterd in filmpjes van "Geloofsuitrusting" ben ik geschrokken en verwonderd over de leer die daar gebracht wordt. Deze sluit zeer nauw aan bij die van Jijdaar en Heart Cry. Tevens merk ik dat hier nogal eens wat informatie wordt uitgehaald door sommigen. Maar dit is toch niet de oude gereformeerde calvinistische leer? Hebben anderen dat ook door? Of hoe zit dat?
Je hebt hier al vaker over geschreven, onder andere in 2014 al, met dezelfde zorg... Dus je schrik en verwondering alsof die nieuw zijn, begrijp ik niet zo goed. Je zorg snap ik wat beter, maar ik vind je post wel te algemeen om dat zo te zeggen. De bijdragen op geloofstoerusting zijn vooral erg divers. Er zijn voluit Bijbelse (en daarmee gereformeerde) filmpjes met waardevolle inzichten waar ik veel van leer. Er zijn ook bijdragen waar ik me minder mee verbonden voel en soms ook theologische vragen bij heb.
Daarmee vind ik het niet direct "zeer nauw" aansluiten bij Jijdaar en Heartcry, waar de vragen toch wel vaak overheersen. Ik vind dat je uit geloofstoerusting aanzienlijk meer kunt halen.
Misschien verschillen we ook in benadering. Ik haal eruit waarvan ik geloof dat het gereformeerd en Bijbels is en krijg daardoor onderwijs. Ik kan daar dus prima wat jij noemt "informatie uithalen". Andere dingen laat ik liggen. Voor jou moet wellicht iedere bijdrage één zelfde geluid vertegenwoordigen, om het hele platform al dan niet goed te keuren. Een standpunt dat ik overigens wel weer kan begrijpen vanuit jongeren gedacht, die doorgaans met weinig onderscheidingsvermogen luisteren. Ik ben soms verbaasd als ik zie welke columns mensen "delen" die ze indrukwekkend vonden, die soms lijnrecht tegen de Bijbel ingaan of van theologen die in het openbaar afstand hebben genomen van een orthodoxe theologie. Selectief "winkelen" door (semi)theologische bijdragen is niet altijd iets positiefs.

Mijn advies: beproef deze dingen en houd het goede. En als je daar te vermoeid van raakt, laat het dan alsjeblieft links liggen zodat je niet iedere keer hoeft te schrikken - en delf in het goud dat inmiddels beproefd is. Reformatoren, nadere reformatoren, puriteinen - er vallen heel wat schatten te ontdekken.
Van harte mee eens1
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Protegé »

Er is niets nieuws onder de zon. Dezelfde dwalingen komen telkens weer terug, maar dan weer in een ander gewaad van een andere tijd. Waar de oorzaak ligt, weten we allemaal. Ik snap de zorg heel goed, tegelijkertijd moet je oppassen voor selectieve verontwaardiging. Nu is het dit kanaal, maar loop eens een gemiddelde algemeen christelijke boekhandel binnen en daar staat ook kaf en koren in dezelfde silo. Zo zul je op het wereldwijde web je tijd behoorlijk kunnen stukslaan in het vinden en bekijken van allerhande zorgelijke theologische uitingen, zonde van je tijd. En ik vraag me af in hoeverre het zinvol is om hier te gaan waarschuwen, dat zou je dan op het betreffende kanaal moeten doen.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door kasparov »

Discussiëren over "het verval van JijDaar" heeft niet zoveel zin, denk ik. Wat wel kan helpen, is om de belangrijkste gevaren duidelijk neer te zetten.

Bijvoorbeeld:
1. Er wordt gesuggereerd dat je door iets doen, kunt zalig worden.
2. Bij het zingen (en spreken) staat de persoon meer in het middelpunt dan het Woord.
3. De aantrekkelijkheid van het Woord wordt overschaduwd door andere dingen en mensen.
4. De gezelligheid en het groepsgevoel weken je los van je eigen kerk of gemeente.
5. (...)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Herman »

kasparov schreef:1. Er wordt gesuggereerd dat je door iets doen, kunt zalig worden.
Dat je niet door de werken gerechtvaardigd wordt, betekent nog niet dat je niets hebt te doen.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door kasparov »

Herman schreef:
kasparov schreef:1. Er wordt gesuggereerd dat je door iets doen, kunt zalig worden.
Dat je niet door de werken gerechtvaardigd wordt, betekent nog niet dat je niets hebt te doen.
Helemaal mee eens. We hebben onze plicht en verantwoordelijkheid. We moeten er alles aan doen. De suggestie echter dat je daarmee zalig kunt worden (ik zet de eerste stap, God doet de rest), is gevaarlijk.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door ejvl »

kasparov schreef:Discussiëren over "het verval van JijDaar" heeft niet zoveel zin, denk ik. Wat wel kan helpen, is om de belangrijkste gevaren duidelijk neer te zetten.

Bijvoorbeeld:
1. Er wordt gesuggereerd dat je door iets doen, kunt zalig worden.
2. Bij het zingen (en spreken) staat de persoon meer in het middelpunt dan het Woord.
3. De aantrekkelijkheid van het Woord wordt overschaduwd door andere dingen en mensen.
4. De gezelligheid en het groepsgevoel weken je los van je eigen kerk of gemeente.
5. (...)
Ik vind dit niet echt dwalingen eigenlijk.
1. Ik vind dat dat niet gesuggereerd wordt in de stukken die ik gehoord/gelezen heb, maar ik heb ze natuurlijk lang niet allemaal gelezen, het eenzijdig Godswerk wordt ook verkondigd. Wel gaan ze soms te ver om het lijdelijk afwachten tegen te gaan. Maar de oproep om te geloven, en te bekeren is volop Bijbels. Met daarnaast het eenzijdig Godswerk.
2. Dat is een mening, ik ben deze mening niet toegedaan.
3. Idem.
4. Misschien voor enkelen die zich niet thuis voelen, of zich niet gehoord voelen in eigen kerk of gemeente.

Ik begrijp wel dat dit niet per definitie jouw punten zijn, maar ik probeer aan te geven dat het benoemen van eventuele dwalingen altijd subjectief is.
Ik kan prima een citaat uit een filmpje of schrift halen, door Jijdaar, die volledig remonstrants is. Daartegenover kan ik dat ook bij een predikant van de (O)GG(IN) als je niet het hele verhaal, dus ook het evenwicht, erbij zoekt.
Het is niet de bedoeling om alle dwalingen maar aan de kant te zetten als zijnde cultuur, gewoonte, of randzaken, maar het is best moeilijk om dit te benoemen.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door kasparov »

Ik noemde het "gevaren". Dat kunnen wel "dwalingen" worden, maar ik bedoelde nu gevaren te noemen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Herman »

kasparov schreef:
Herman schreef:
kasparov schreef:1. Er wordt gesuggereerd dat je door iets doen, kunt zalig worden.
Dat je niet door de werken gerechtvaardigd wordt, betekent nog niet dat je niets hebt te doen.
Helemaal mee eens. We hebben onze plicht en verantwoordelijkheid. We moeten er alles aan doen. De suggestie echter dat je daarmee zalig kunt worden (ik zet de eerste stap, God doet de rest), is gevaarlijk.
De zinsnede 'Ik zet de eerste stap, God doet de rest' doet het als karikatuur van het remonstrantisme vooral goed in kerken waar verder geen oog is voor de praktische kant van de bekering. Ik ben erg bang, dat deze zinsnede door veel rijke jongelingen (waar onze gezindte vol mee zit) openlijk of bedekt wordt aangegrepen om dus maar geen vertrouwen op God te stellen of niet te breken met de zonde. Want God zelf moet immers dat vertrouwen zelf geven. En de vraag 'hoe geeft God dat dan?' kan niet concreet en helder beantwoord worden.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door kasparov »

Het klopt dat er veel verschuilen en valse lijdelijkheid is. Daar ben ik geen voorstander van. Bidt en werkt. We hebben onze verantwoordelijkheid. Tegelijk moeten we het niet van onszelf, maar van de Heere verwachten. Dat is voor ons verstand niet te bevatten, maar zo werkt de Heere. Want echt verwachten, is een daad van het geloof (bijv. Ps. 130).
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door kasparov »

Herman schreef:De zinsnede 'Ik zet de eerste stap, God doet de rest' doet het als karikatuur van het remonstrantisme vooral goed in kerken waar verder geen oog is voor de praktische kant van de bekering. Ik ben erg bang, dat deze zinsnede door veel rijke jongelingen (waar onze gezindte vol mee zit) openlijk of bedekt wordt aangegrepen om dus maar geen vertrouwen op God te stellen of niet te breken met de zonde. Want God zelf moet immers dat vertrouwen zelf geven. En de vraag 'hoe geeft God dat dan?' kan niet concreet en helder beantwoord worden.
Hoe zou jij punt 1 verwoorden?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Herman »

Een goede vraag. Ik zou de dwaling niet zozeer benoemen, maar stellen dat het juiste gebruik van de gehele schrift ontbreekt. En dit specifieke punt met Romeinen 3 vers 19 en 20. Als je wilt dat de menselijke eigengerechtigheid een halt wordt toegeroepen, dan moet je de wet laten functioneren. Samengevat zou de verwoording dan kunnen zijn (ook ik worstel met eenzijdigheden): Komt de totale verdorvenheid van de mens wel volledig tot zijn recht?

(Overigens wil ik benadrukken, dat ik daarmee niets specifieks bij Jijdaar op het oog hebt, omdat ik werkelijk niet weet wie daar wat en hoe zegt).
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door kasparov »

Herman schreef:Een goede vraag. Ik zou de dwaling niet zozeer benoemen, maar stellen dat het juiste gebruik van de gehele schrift ontbreekt. En dit specifieke punt met Romeinen 3 vers 19 en 20. Als je wilt dat de menselijke eigengerechtigheid een halt wordt toegeroepen, dan moet je de wet laten functioneren. Samengevat zou de verwoording dan kunnen zijn (ook ik worstel met eenzijdigheden): Komt de totale verdorvenheid van de mens wel volledig tot zijn recht?

(Overigens wil ik benadrukken, dat ik daarmee niets specifieks bij Jijdaar op het oog hebt, omdat ik werkelijk niet weet wie daar wat en hoe zegt).
We bedoelen inderdaad hetzelfde. Mooi hoe je het verwoordt. Ik noemde het overigens gevaren, niet dwalingen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Ditbenik »

kasparov schreef:Discussiëren over "het verval van JijDaar" heeft niet zoveel zin, denk ik. Wat wel kan helpen, is om de belangrijkste gevaren duidelijk neer te zetten.

Bijvoorbeeld:
1. Er wordt gesuggereerd dat je door iets doen, kunt zalig worden.
2. Bij het zingen (en spreken) staat de persoon meer in het middelpunt dan het Woord.
3. De aantrekkelijkheid van het Woord wordt overschaduwd door andere dingen en mensen.
4. De gezelligheid en het groepsgevoel weken je los van je eigen kerk of gemeente.
5. (...)
Ik mag hopen dat je dit alleen als voorbeeld gebruikt en niet als daadwerkelijk "verval van JijDaar". Als je dat wel zo bedoelt ben ik het op alle punten met je oneens.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Dwalingen Jijdaar (uit: Biddag)

Bericht door Wandelende »

kasparov schreef:Discussiëren over "het verval van JijDaar" heeft niet zoveel zin, denk ik. Wat wel kan helpen, is om de belangrijkste gevaren duidelijk neer te zetten.

Bijvoorbeeld:
1. Er wordt gesuggereerd dat je door iets doen, kunt zalig worden.
2. Bij het zingen (en spreken) staat de persoon meer in het middelpunt dan het Woord.
3. De aantrekkelijkheid van het Woord wordt overschaduwd door andere dingen en mensen.
4. De gezelligheid en het groepsgevoel weken je los van je eigen kerk of gemeente.
5. (...)
Je hebt het nu over gevaren die jij persoonlijk ziet?
2,3,4 zijn geen feiten. En ook geen punten die door iedere persoon in mening gedeeld zullen worden.
(~)
Plaats reactie