Belijdenis

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Belijdenis

Bericht door Isala »

aggieoudje schreef:Het zijn er dit jaar 23!

Wat fijn Aggie. Het is zeker een zegen!

Bij ons -al voor het derde jaar op rij- geen enkele jongere....
Dat geeft verdriet in 't hart.
Hora est!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Belijdenis

Bericht door Luther »

aggieoudje schreef:Dit jaar zal bij ons de belijdenisdienst met Pinksteren(avonddienst) plaats vinden ipv met Pasen.
Zojuist de kerkbode van mei ontvangen en hierin staan de namen van hen die Geloofsbelijdenis hopen te doen. Het zijn er dit jaar 23! Wat een zegen weer dat zoveel vooral jonge mensen deze mooie stap in hun geloofsleven mogen zetten!
Echt een dienst om naar uit te kijken!
Zetten zij een mooie stap in hun geloofsleven?
Ik zou terughoudend zijn om het zó te verwoorden.

Bovendien is het afleggen van openbare geloofsbelijdenis niet een belijdenis doen van persoonlijk geloof, maar van het geloof dat al eeuwen in de kerk beleden wordt. (Overigens, voordat ik hierop aangepakt wordt: Ik ben er wel van overtuigd dat dat laatste niet kan zonder persoonlijk geloof.) Maar eerlijk is eerlijk, de geschiedenis en de praktijk leert ons in navolging van de Schrift dat een goede belijdenis op zichzelf geen garantie is dat iemand ook werkelijk het zaligmakend geloof deelachtig is.

Ik zeg dit niet om een domper op de feestvreugde te zetten, maar wel om jongeren vooral te leren om ook van zichzelf af te zien op Christus. Bovendien zijn er teveel mensen geweest die een zelfde 'mooie stap in hun geloofsleven' hebben gezet, die in hun leven later lieten blijken dat er geen geloof was.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Belijdenis

Bericht door Moderamen »

Luther schreef:Zetten zij een mooie stap in hun geloofsleven?
Ik zou terughoudend zijn om het zó te verwoorden.
Wat is jouw definitie van geloofsleven, Luther? Het aansluiten bij een gemeente, het instemmen met de belijdenis en het overnemen van de doopsbelofte is m.i. toch een wonderlijke (een ander kan zeggen: mooie) stap in het geloofsleven? Wij zijn geen hartenkenners, maar ook zulke uiterlijke zaken kan je toch scharen onder het geloofsleven?
Luther schreef:(Overigens, voordat ik hierop aangepakt wordt: Ik ben er wel van overtuigd dat dat laatste niet kan zonder persoonlijk geloof.)
Gelukkig. Het stemt mij tot vreugde dat in steeds meer reformatorische gemeenten er een persoonlijk geloof gevraagd wordt, al is het nog zo klein. Belijdenis doen van alleen de leer kan ook helemaal niet met de vragen van Voetius.
Ik was enkele weken geleden in een wat rechtsere gemeente van mijn kerkverband. Het stemde me tot verwondering. De predikant sprak de belijdeniscatechisanten niet steeds aan als onbekeerden, maar hij sprak over Hem die aan het werken was in de harten van de catechisanten al waren de harten nog zo vol met onzekerheid. Ze kregen zelfs een tekst mee, voor die gemeente erg bijzonder. Persoonlijk geloof is inderdaad nodig, en steeds meer predikanten krijgen dat door.
Luther schreef:Maar eerlijk is eerlijk, de geschiedenis en de praktijk leert ons in navolging van de Schrift dat een goede belijdenis op zichzelf geen garantie is dat iemand ook werkelijk het zaligmakend geloof deelachtig is.
Maar dat is een ambt ook niet, een avondmaalsgang ook niet, een doopsbelofte ook niet etc. Zeker bij de eerste twee zien wij dat gewoonlijk toch als een garantie van het zaligmakend geloof. Maar de ervaring leert: ook dat is niet altijd zo. Terughoudendheid is oke, maar laten we niet te terughoudend wezen. Er is al genoeg onzekerheid in onze kerken. Maar, ik heb genoeg belijdenisdiensten meegemaakt dat een lange zaligspreking was van de catechisanten. Met name in de GB zie je dat terug, incl. eindeloze getuigenissen, extra instrumenten en verhaaltjes. Als je daarop doelt: het moet inderdaad gaan om Hem en niet om het grote geloof van de catechisanten en om die reden een extra feestelijke dienst te beleggen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Belijdenis

Bericht door Isala »

In Om Sions Wil van 17 maart stond een prachtig artikel van ds op 't Hof over de praktijk van het belijdenis doen.
Wie heeft dit gelezen?
Hora est!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Belijdenis

Bericht door Luther »

Moderamen schreef:Maar dat is een ambt ook niet, een avondmaalsgang ook niet, een doopsbelofte ook niet etc. Zeker bij de eerste twee zien wij dat gewoonlijk toch als een garantie van het zaligmakend geloof. Maar de ervaring leert: ook dat is niet altijd zo. Terughoudendheid is oke, maar laten we niet te terughoudend wezen. Er is al genoeg onzekerheid in onze kerken.
Op die onzekerheid doel ik niet.
Het gaat me juist om aan te geven dat ik de indruk heb dat soms wel erg makkelijk en vanzelfsprekend wordt uitgegaan van de gedachte dat allen die belijdenis doen, ook door wedergeboorte en bekering kinderen van God zijn.
Moderamen schreef:Maar, ik heb genoeg belijdenisdiensten meegemaakt dat een lange zaligspreking was van de catechisanten. Met name in de GB zie je dat terug, incl. eindeloze getuigenissen, extra instrumenten en verhaaltjes. Als je daarop doelt: het moet inderdaad gaan om Hem en niet om het grote geloof van de catechisanten en om die reden een extra feestelijke dienst te beleggen.
Ik hou daarom niet van zinnen als: 'ZIJ zetten een MOOIE stap in HUN geloofsleven.'
(En het woord geloofsleven interpreteer ik als het hebben van een levende band met de Heere, gewerkt door Zijn Geest en Woord. Het kennen van de Heere Jezus Christus als persoonlijke Zaligmaker.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Belijdenis

Bericht door Moderamen »

Luther schreef: Het gaat me juist om aan te geven dat ik de indruk heb dat soms wel erg makkelijk en vanzelfsprekend wordt uitgegaan van de gedachte dat allen die belijdenis doen, ook door wedergeboorte en bekering kinderen van God zijn.
Dan moet de kerkenraad grondiger onderzoek doen. Ik weet natuurlijk niet in welke kerkelijke kringen jij verkeert. Persoonlijk deel ik die indruk niet en heb ik juist het idee dat het doorgeslagen is naar de andere kant (leer). Al merk ik ook een opkomend gezond evenwicht. Nu is mijn blik ook weer niet errug breed.
Luther schreef:Ik hou daarom niet van zinnen als: 'ZIJ zetten een MOOIE stap in HUN geloofsleven.'
Ik snap het. Het is een wat standaard uitdrukking waarin het draait om de mens i.p.v. om de Heere.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Belijdenis

Bericht door emigrant »

waar men voor moet waken is, om van de belijdenis geen sacrament te maken. Dat krijgt het in de commercie wel (boekhandels)
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Belijdenis

Bericht door ejvl »

Moderamen schreef: Maar, ik heb genoeg belijdenisdiensten meegemaakt dat een lange zaligspreking was van de catechisanten. Met name in de GB zie je dat terug, incl. eindeloze getuigenissen, extra instrumenten en verhaaltjes.
Dat komt omdat in de GB bij belijdenis des geloofs ook echt verwacht wordt dat de catechisant een kind van God is. Is dit niet zo, kan/mag deze persoon ook geen belijdenis afleggen. Dat is ook een van de redenen dat er in veel GB vele malen minder belijdeniscathisanten zijn dan in veel (o)gg(in) waar dit vooral verstaan wordt als belijdenis van de leer en van iedereen verwacht wordt, dat hij/zij belijdenis gaat doen op een zekere leeftijd.
Vandaar ook de getuigenissen wat God in hun leven gedaan heeft, waarom ze belijdenis mogen afleggen. Overigens is dat ook niet zo in iedere GB gemeente, ik ken er zat waarin getuigenissen, instrumenten en verhalen achterwege worden gelaten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis

Bericht door Tiberius »

Isala schreef:In Om Sions Wil van 17 maart stond een prachtig artikel van ds op 't Hof over de praktijk van het belijdenis doen.
Wie heeft dit gelezen?
Ik (onder anderen, mag ik hopen).
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Belijdenis

Bericht door Orchidee »

ejvl schreef:
Moderamen schreef: Maar, ik heb genoeg belijdenisdiensten meegemaakt dat een lange zaligspreking was van de catechisanten. Met name in de GB zie je dat terug, incl. eindeloze getuigenissen, extra instrumenten en verhaaltjes.
Dat komt omdat in de GB bij belijdenis des geloofs ook echt verwacht wordt dat de catechisant een kind van God is. Is dit niet zo, kan/mag deze persoon ook geen belijdenis afleggen. Dat is ook een van de redenen dat er in veel GB vele malen minder belijdeniscathisanten zijn dan in veel (o)gg(in) waar dit vooral verstaan wordt als belijdenis van de leer en van iedereen verwacht wordt, dat hij/zij belijdenis gaat doen op een zekere leeftijd.
Vandaar ook de getuigenissen wat God in hun leven gedaan heeft, waarom ze belijdenis mogen afleggen. Overigens is dat ook niet zo in iedere GB gemeente, ik ken er zat waarin getuigenissen, instrumenten en verhalen achterwege worden gelaten.
Bij ons word er ook waar geloof verwacht om belijdenis van het geloof te mogen doen.
En ook geen toeters en bellen en/of getuigenissen enzo.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Belijdenis

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:Bij ons word er ook waar geloof verwacht om belijdenis van het geloof te mogen doen.
En ook geen toeters en bellen en/of getuigenissen enzo.
Maar jullie zijn aangaande ligging toch nagenoeg hetzelfde als GB? :)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Belijdenis

Bericht door Orchidee »

ejvl schreef:
Orchidee schreef:Bij ons word er ook waar geloof verwacht om belijdenis van het geloof te mogen doen.
En ook geen toeters en bellen en/of getuigenissen enzo.
Maar jullie zijn aangaande ligging toch nagenoeg hetzelfde als GB? :)
Afbeelding Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Belijdenis

Bericht door Desiree »

Onlangs zag ik een belijdenisdienst (GB) waarin wel getuigenis werd afgelegd. Volgens mij voor degenen die het in het openbaar wilde getuigen. Je bent het niet verplicht. Daarvóór was een dienst waarin mensen aangenomen werden in de gemeente, ook in die dienst was de mogelijkheid gegeven om te 'vertellen' waarom je tot dit besluit gekomen was.

Eigenlijk vond ik het wel praktisch. Je hebt de hele gemeente in een keer datgene verteld wat je wilde vertellen.. en het is ook mooi om te horen hoe onkerkelijken toch getrokken worden tot het licht. Ik vond overigens dat de Heere echt de eer kreeg. Het waren eenvoudige verhalen maar ook erg indrukwekkend... gedacht te sterven (zei de dokter), maar dan te leven en omgekeerd.

Het is geen geheim dat ik me erg verbonden voel met de GB. :) En zij weer met anderen. De cirkel is weer rond.

Maar de belijdenisdienst die ik bij jullie meemaakte Orchidee, ben ik ook nog niet vergeten hoor. Bewust eenvoudig omdat er ook onkerkelijken waren en dat voor een geleerde dominee..

Bij onze eigen gemeente (hhk) hoopt 1 persoon Belijdenis af te leggen. Ik weet niet of het persoonlijk is of dat het algemeen, kerkelijk geloof is. Dat komt vanzelf openbaar bij de tafel des Heeren, vroeg of later. Ik wens het.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Belijdenis

Bericht door Isala »

Tiberius schreef:Ik (onder anderen, mag ik hopen).
Wat is jouw mening over dit standpunt inzake belijdenis doen, Tiberius?
Hora est!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis

Bericht door Tiberius »

Isala schreef:
Tiberius schreef:Ik (onder anderen, mag ik hopen).
Wat is jouw mening over dit standpunt inzake belijdenis doen, Tiberius?
Helemaal mee eens. Ik wilde wel dat meer predikanten zich er zo helder over uit zouden laten.
Plaats reactie