Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:
Ditbenik schreef:
DDD schreef:Ik begrijp niet hoe je weet dat de Heere dat nog steeds een goede methode zou vinden.
Dat had ik er bij staan. Hij gebruikt dit middel nog steeds om mensen ons Zijn Woord te brengen.
Dat lijkt me geen voldoende reden om te zeggen dat het een goede methode is. Ik bedoel niet in de zin van geoorloofd, maar een voorkeursmethode.
Je verandert steeds van onderwerp. Erg vermoeiend. Eerst heb je het over goede methode, nu begin je over een voorkeursmethode. Niemand had het over een voorkeursmethode.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door DDD »

Dat is onjuist. Je schrijft zelf:
Ditbenik schreef: Je schrijft: "Ik geloof toch al niet in het langs de deuren gaan". Hoe komt dat? Jezus stuurde Zijn discipelen er twee aan twee op uit en ook nu nog zien we het effect van het twee aan twee langs de deuren gaan. De Heere gelooft er blijkbaar nog steeds in en gebruikt het om mensen onder Zijn Woord te brengen.
Daarmee spreek je dus diegene tegen die langs de deuren gaan geen goede methode (in de zin van voorkeursmethode) vindt. Want die persoon zegt immers niet dat het moreel verkeerd is om langs de deuren te gaan. Dus dat de methode niet intrinsiek slecht is, staat niet ter discussie.

Ik vind het een beetje raar dat je er commentaar op hebt als ik een uitdrukking preciseer, als je die zelf onduidelijk en verwarrend gebruikt.

Er is mijns inziens nog geen reden genoemd waarom de Heere langs de deuren gaan een 'goede methode' -in de zin zoals door jou gebruikt- zou vinden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

Hoe aktueel, er is een boekje uitgegeven Pleidooi voor positieve invulling van de zondag. Geschreven door..... what's in a name?
ds. W.A. Zondag. :)
ds. Zweistra vraagt zich echter aan het einde van zijn recensie af:

En ook hoe de auteur denkt over het feit dat voorgangers op de Dag des Heeren van noord naar zuid rijden om in diensten voor te gaan.
Ja, dat vraag ik me nu ook af.
Afgezien van het goede dat het ongetwijfeld oplevert, heeft het zeker ook schaduwkant(en).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

Mara schreef:ds. Zweistra vraagt zich echter aan het einde van zijn recensie af:

En ook hoe de auteur denkt over het feit dat voorgangers op de Dag des Heeren van noord naar zuid rijden om in diensten voor te gaan.
Ja, dat vraag ik me nu ook af.
Afgezien van het goede dat het ongetwijfeld oplevert, heeft het zeker ook schaduwkant(en).
Ik heb in elk geval nooit zo begrepen waarom bij ons predikanten voor één dienst ruilen, terwijl ze bv. een uur of langer moeten rijden voor de dienst. Blijf dan een hele zondag, denk ik dan. Geeft wat meer rust overdag.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Ik heb in elk geval nooit zo begrepen waarom bij ons predikanten voor één dienst ruilen, terwijl ze bv. een uur of langer moeten rijden voor de dienst. Blijf dan een hele zondag, denk ik dan. Geeft wat meer rust overdag.
Nee en ook niet dat de ds om 15 uur in A en om 17 uur in Z kan staan. Twee plaatsen op toch wel 30 km van elkaar verwijderd.
Je kunt het halen mits er geen opstoppingen zijn. Maar het is toch haasten en spoeden en is dat dan stichtend?
Is twee diensten per zondag niet beter voor de gezondheid van de predikant en de kwaliteit van de prediking?
Wij hadden vroeger regelmatig een predikant van zaterdagavond tot maandagochtend te logeren - dat was toen nog - en de dominee trok zich na de lunch dan terug in zijn logeerkamer, alwaar hij wat rustte en de preek van die middag overdacht.
Op maandagochtend brachten we de dominee dan naar de trein, als hij nog geen auto had.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Ik heb in elk geval nooit zo begrepen waarom bij ons predikanten voor één dienst ruilen, terwijl ze bv. een uur of langer moeten rijden voor de dienst. Blijf dan een hele zondag, denk ik dan. Geeft wat meer rust overdag.
Nee en ook niet dat de ds om 15 uur in A en om 17 uur in Z kan staan. Twee plaatsen op toch wel 30 km van elkaar verwijderd.
Je kunt het halen mits er geen opstoppingen zijn. Maar het is toch haasten en spoeden en is dat dan stichtend?
Is twee diensten per zondag niet beter voor de gezondheid van de predikant en de kwaliteit van de prediking?
Wij hadden vroeger regelmatig een predikant van zaterdagavond tot maandagochtend te logeren - dat was toen nog - en de dominee trok zich na de lunch dan terug in zijn logeerkamer, alwaar hij wat rustte en de preek van die middag overdacht.
Op maandagochtend brachten we de dominee dan naar de trein, als hij nog geen auto had.
Dat gebeurt nog wel hoor, maar nu noemen we dat wettisch.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4062
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Maanenschijn »

Het autorijden is voor de één inspannend, voor mij persoonlijk erg ontspannend. Heerlijk in stilte autorijden, overdenken, preek of muziek luisteren.... als ik dominee was, graag een uurtje rijden naar de kerk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Ik heb in elk geval nooit zo begrepen waarom bij ons predikanten voor één dienst ruilen, terwijl ze bv. een uur of langer moeten rijden voor de dienst. Blijf dan een hele zondag, denk ik dan. Geeft wat meer rust overdag.
Het scheelt een preek maken.
Stel dat het kerst is, predikant A en B overleggen met elkaar. A maakt een preek over de wijzen, B maakt een preek over de herders. In de morgen houden ze deze preek in eigen gemeente, in de middag of avond dezelfde preek in de andere gemeente.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Dat gebeurt nog wel hoor, maar nu noemen we dat wettisch.
Ja. En toen vond vrijwel iedereen het gewoon. Wij bewaren er i.i.g. hele warme herinneringen aan.
De meeste predikanten waren heel fijne en gezellige logés nl.
Maanenschijn schreef: als ik dominee was, graag een uurtje rijden naar de kerk.
Als het op een rustige weg van A naar B is, vind vrijwel iedereen het wel prettig.
Maar hier in de randstad staat het regelmatig behoorlijk vast op stranddagen, dagen wanneer er een belangrijke voetbalwedstrijd is, een tunnel is afgesloten, een ongeluk is gebeurd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Ik heb in elk geval nooit zo begrepen waarom bij ons predikanten voor één dienst ruilen, terwijl ze bv. een uur of langer moeten rijden voor de dienst. Blijf dan een hele zondag, denk ik dan. Geeft wat meer rust overdag.
Het scheelt een preek maken.
Stel dat het kerst is, predikant A en B overleggen met elkaar. A maakt een preek over de wijzen, B maakt een preek over de herders. In de morgen houden ze deze preek in eigen gemeente, in de middag of avond dezelfde preek in de andere gemeente.
Zou kunnen, maar onze dominee doet dit nooit volgens mij.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door DDD »

Mara schreef:Hoe aktueel, er is een boekje uitgegeven Pleidooi voor positieve invulling van de zondag. Geschreven door..... what's in a name?
ds. W.A. Zondag. :)
ds. Zweistra vraagt zich echter aan het einde van zijn recensie af:

En ook hoe de auteur denkt over het feit dat voorgangers op de Dag des Heeren van noord naar zuid rijden om in diensten voor te gaan.
Ja, dat vraag ik me nu ook af.
Afgezien van het goede dat het ongetwijfeld oplevert, heeft het zeker ook schaduwkant(en).
Niemand hoeft daarover in het ongewisse te blijven, want de dominee heeft zijn mening daarover onlangs in een opinie-artikel in het RD toegelicht. Toen ik de recensie las, vroeg ik me af waarom de redactie zo iemand er niet op wijst dat zijn research niet goed is én hij de krant niet goed leest.

Hoe moeilijk is het nu om in Google in te tikken ds. w.a. zondag autorijden dominee? Het eerste resultaat is dan:

https://www.rd.nl/opinie/ds-w-a-zondag- ... g-1.515667
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

Nu sla je de plank mis, DDD. De recensent bedoelt natuurlijk juist: ds. Zondag heeft een duidelijke mening hierover, maar het staat niet in het boek. Nu blijft de lezer van het boek dus in het ongewisse over 'hoe de auteur denkt over het feit dat voorgangers op de Dag des Heeren van noord naar zuid rijden om in diensten voor te gaan'.
De recensent vindt (terecht) dat het nogal onhandig is dat de lezer van een boek ook een krantenartikel paraat moet hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Herman »

DDD schreef: Toen ik de recensie las, vroeg ik me af waarom de redactie zo iemand er niet op wijst dat zijn research niet goed is én hij de krant niet goed leest.
Andere opties om deze expliciete vraag te interpreteren:
- cynische grap (past niet bij Zweistra);
- oprechte vraag van de recensent dat Zondag dat wél in een artikel aan de orde wil stellen, maar niet in het boek.

Ik ga van de laatste optie uit. Het is in deze casus (voor mij) overduidelijk dat Zweistra naar dat opinie-artikel verwijst.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door DDD »

Is het artikel gewijzigd? Maar inderdaad, dat is wel een betere uitleg van wat er nu staat. Maar waarom zoiets dan zo onhelder moet worden opgeschreven, is mij een raadsel. Niet iedereen is even direct, denk ik dan maar;-)
Laatst gewijzigd door DDD op 11 sep 2017, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Herman »

Nee. De afsluitende zin luidt:
En ook hoe de auteur denkt over het feit dat voorgangers op de Dag des Heeren van noord naar zuid rijden om in diensten voor te gaan.
Plaats reactie