Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Van Ewijk »

samanthi schreef:sorry ik had nog iets over alcohol, maar heb dit gewist! laten we over zondag verder gaan.
U kunt hier verder gaan, evenals iedereen die behoefte heeft aan dit onderwerp.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 55#p706455
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
mark85
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2014, 06:33

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door mark85 »

Kan er niemand iets concreets benoemen dan?

Ik zou zeggen wat doe je niet (in mijn optiek):
- radio aan
- telefoneren of mobiel gebruiken (met al z'n mogelijkheden)
- bij elkaar op de koffie gaan uit de kerk
- geen huiswerk (behalve bijbelse puzzels en psalmversjes en catechismus leren)
- geen spelletjes doen (de kleintjes mogen wat mij betreft wel kleuren)
- niet op trampoline, in het zwembad etc. Voor de kleintjes met fietsje rijden kun je eigenlijk niet verbieden, maar we gaan niet voor het plezier fietsen
- geen puzzels doen uit bv. gezinsgids dat je advertenties moet nazoeken etc.
- niet douche of in bad gaan (als kleintje zich sterk bevuilt heeft is het noodzaak)
- niet wassen, strijken etc.
- niet in de tuin werken, gras maaien, auto wassen, konijnenhok uitmesten etc.

Ik zal wel te wettisch en te zwaar zijn...........?
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door ejvl »

Daarmee ben je echt niet perse wettisch of zwaar.
Het zal anders liggen als jij deze dingen als norm zal stellen voor alle christenen.

Of bijvoorbeeld de zondagmiddag (gedeeltelijk) slapend doorbrengt, dat wel geoorloofd vind maar een wandeling of fietstocht in de natuur niet geoorloofd vind, dat vind ik wettisch, maar dat ligt voor jou en anderen persoonlijk.

En daarnaast vind ik dat kinderen niet teveel verboden moet worden, de zondagen moeten een feest zijn waar ze naar uitkijken en graag beleven, niet als een saaie dag waar niets mag en ze stil moeten zijn, nogmaals, persoonlijk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

mark85 schreef:Kan er niemand iets concreets benoemen dan?

Ik zou zeggen wat doe je niet (in mijn optiek):
- radio aan
- telefoneren of mobiel gebruiken (met al z'n mogelijkheden)
- bij elkaar op de koffie gaan uit de kerk
- geen huiswerk (behalve bijbelse puzzels en psalmversjes en catechismus leren)
- geen spelletjes doen (de kleintjes mogen wat mij betreft wel kleuren)
- niet op trampoline, in het zwembad etc. Voor de kleintjes met fietsje rijden kun je eigenlijk niet verbieden, maar we gaan niet voor het plezier fietsen
- geen puzzels doen uit bv. gezinsgids dat je advertenties moet nazoeken etc.
- niet douche of in bad gaan (als kleintje zich sterk bevuilt heeft is het noodzaak)
- niet wassen, strijken etc.
- niet in de tuin werken, gras maaien, auto wassen, konijnenhok uitmesten etc.

Ik zal wel te wettisch en te zwaar zijn...........?
Nee hoor, ik mocht dit soort dingen ook allemaal niet, met een enkele variant.
Maar ik kreeg het bij mijn kinderen niet uitgelegd waarom het nu niet mocht.
Vroeger konden ouders volstaan met: omdat ik het zeg, daarom niet.
Maar daar kom je niet meer mee weg, met de hoger opgeleide jeugd en eigenlijk hebben ze daar wel gelijk in.
Ik laat ook meer dingen dan mijn man. Mijn man leest rustig kranten, dat doe ik niet. Wij laten elkaar daar vrij in, want dan zou het
misschien ergernis oproepen en dat is ook niet bevorderlijk voor de zondagsrust. ;)

Concreet: ik handwerk niet, maar als mijn dochter iets wil pulken, haken of zo, verbied ik het niet.
Ik leg graag smiddags een legpuzzel of lees in een boek en s'avonds doen we vaak een bordspel.
Onze kinderen hebben hun mobiel wel aan, maar nemen hem niet mee naar de kerk en ze FBen ook niet.
Radio gaat 1 of 2 keer aan voor het nieuwsbulletin.
Soms zet ik de R.O. een paar uurtjes aan als achtergrondmuziek.
Mijn moeder bereidde grotendeels de maaltijd op zaterdag, dat doe ik niet.
Ik zie dit meer als werken van noodzakelijkheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

mark85 schreef:Kan er niemand iets concreets benoemen dan?

Ik zou zeggen wat doe je niet (in mijn optiek):
(....)
Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om veel normale dagelijkse dingen niet te doen op zondag. Graag zou ik toch nog wel willen horen wat je juist wel doet op zondag. Volgens mij is dat nl. belangrijker.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door -DIA- »

Zondag = Rustdag:

(Naarstig) opgaan naar Gods huis.
Als dat niet meer kan is er tegenwoordig een technisch hulpmiddel.
Drie keer een dienst beluisteren vult al een groot deel van de zondag.
Het zijn de hoogtepunten van de dag.

Wat nuttig zou zijn, maar niet altijd even veel gebeurt:
De gehoorde preek bemediteren.
Meestal neem ik een boek, een blad of iets anders wat goed te lezen is.
Soms zouden wellicht de gezamelijke maaltijden goed kunnen zijn om wat
over de preek na te praten. Dit kan in mijn geval niet, daar mijn broer, die
samen met mij eet, naar een andere kerk gaat, en bovendien de leer waar
we bij zijn opgevoed niet meer wil horen. Dat is wel jammer, of eigenlijk
heel erg... Maar soms ben je dan gedwongen om te zwijgen, en moet je je
mond als met een breidel breidelen.

Wettisch vind ik niet altijd uit te leggen. Er mag een bepaalde vrijheid zijn,
mits dat niet in strijd is met het heiligen van de rustdag.
Ik merk trouwens overal dat dit vaak nogal ruim wordt opgevat.
Ik weet van een van onze oude leraars, dat hij op zondag het huis niet
uit ging, en dat ook niet kon voor zijn geweten.
Eén keer was hij, op een mooie zomerdag de pastorietuin ingelopen tot
het hekje aan de staat. Een van zijn kinderen volgde hem. En toen hij
dit merkte sloeg hem zijn hart. Hij gaf een verkeerd voorbeeld voor zijn
zaad. Dit tekent wel een nauwgezette sabbatsviering denk ik.

Niet wettisch. maar wettig. Het is maar uit welke wortel het spruit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
mark85
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2014, 06:33

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door mark85 »

Er wordt gezegd: kinderen niet teveel verbieden.
Maar als de kinderen als ze onder de 10 jaar zijn alles mogen en daarna kom je met regels dat werkt toch niet?
Een kind moet al weten iets wat op zondag geoorloofd is.
Ons kind van 9 maanden doet handjes al bij elkaar als we bidden voor het slapen gaan!
Wat weet zo'n kind hier al van.........ik verbaas me erover.
Telefoon aan vind ik absoluut niet nodig!
Spellen doen ook niet: sommige zeggen je mag niet dobbelen op zondag. Krijg je dus die discussie weer. Maar is dammen of rummikub dan wel geoorloofd? Lees dan een boek of lees je kinderen voor uit een boek.

Krant lezen is niet noodzakelijk op zondag.
Terdege / gezinsgids etc. heb ik geen moeite mee.
Al moet ik toegeven: hier staan ook zaken in die overal over gaan........
Dus heb je die discussie weer.

Wat we wel doen:
- luisteren als de ander naar de kerk is. We kunnen onze eigen kerk niet beluisteren, maar kijk dan vooraf wie ik zou willen luisteren. Ik luister dan live via de laptop en is er niemand te beluisteren die ik zou willen beluisteren dan lees ik een preek. Eigenlijk is het beter om alleen een preek te lezen of een bandje te luisteren en gaan computer aan te zetten. Maar voor de rest gaat de laptop dan gelijk uit en kijken we nergens naar. Is dus te vraag hoe je dit gaat vertellen bij oudere kinderen (hebben we nog niet).
- eten verzorgen. We eten traditioneel soep die zaterdag al is gemaakt
- we lezen een boek, kerkblad, terdege, gezinsgids
- spelen wat orgel
- gaan smiddags even naar bed - de tegenstanders zeggen dat mag ook niet, je moet het Woord onderzoeken, maar wie niet naar bed gaat heb ik dus de vraag: Onderzoeken jullie dan altijd het Woord? Zondag is rustdag dus even echt tot rust komen heb ik geen moeite mee.
- we wonen vrij en gaan als het mogelijk is een stukje lopen. Zou ik in een buurt wonen dan zou ik het niet passend vinden om langs de straat te slenteren

Dag is voorbij............
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door ejvl »

mark85 schreef:Er wordt gezegd: kinderen niet teveel verbieden.
Maar als de kinderen als ze onder de 10 jaar zijn alles mogen en daarna kom je met regels dat werkt toch niet?
Een kind moet al weten iets wat op zondag geoorloofd is.
Ons kind van 9 maanden doet handjes al bij elkaar als we bidden voor het slapen gaan!
Wat weet zo'n kind hier al van.........ik verbaas me erover.
Telefoon aan vind ik absoluut niet nodig!
Spellen doen ook niet: sommige zeggen je mag niet dobbelen op zondag. Krijg je dus die discussie weer. Maar is dammen of rummikub dan wel geoorloofd? Lees dan een boek of lees je kinderen voor uit een boek.
Wij hebben zelf kleine kinderen. En natuurlijk leer je ze bidden bij het eten, handjes vouwen en dergelijke, dat is positief.
Maar wat moeten kinderen dan doen? Je kunt ze niet 6 uur lang uit een boek voorlezen, ook niet binnen opsluiten. Ik weet dat zelf, en uit m'n omgeving ook genoeg, kinderen krijgen een aversie tegen de zondag, zien er tegenop omdat niets mag, keren er zich juist vanaf.
Daarom ben ik voorstander om juist (kleine) kinderen bezig te houden. Dat kan inderdaad door voor te lezen, maar ook een spelletje met ze te doen, een wandeling in de natuur te maken, bij familie op de koffie, niet voor geleuter maar voor serieuze gesprekken, waar eventueel ook de kinderen met elkaar kunnen spelen, laten knutselen, en op iets oudere leeftijd bijbelstudie, of een groter spel, of dat spel met die bijbelse quizvragen, houd kinderen bezig op een positieve manier zodat ze zin hebben in de zondag.
mark85 schreef:- gaan smiddags even naar bed - de tegenstanders zeggen dat mag ook niet, je moet het Woord onderzoeken, maar wie niet naar bed gaat heb ik dus de vraag: Onderzoeken jullie dan altijd het Woord? Zondag is rustdag dus even echt tot rust komen heb ik geen moeite mee.
Ik heb wel grote moeite met naar bed gaan. Het is maar 1 dag in de week waar een gezin tijd heeft voor elkaar, voltallig bij elkaar is (indien mogelijk), waar we expliciet met de dingen van de Heere bezig zijn, en die dan gedeeltelijk slapend doorbrengen? Ik vind het, zeker als er kinderen zijn, echt niet kunnen om een gedeelte van deze dag slapend door te brengen. De zondag is geen sabbath, maar een feestdag, een dag in dienst van de Heere waar we naar de kerk mogen gaan en Zijn Woord mogen overdenken, en dan slapen? Verkwiste tijd? Ik kan er echt niet bij. Ga dan op zaterdagmiddag naar bed of ga zaterdagavond wat vroeger naar bed dan anders als iemand perse wil uitrusten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

mark85 schreef:Er wordt gezegd: kinderen niet teveel verbieden.
Maar als de kinderen als ze onder de 10 jaar zijn alles mogen en daarna kom je met regels dat werkt toch niet?
Een kind moet al weten iets wat op zondag geoorloofd is.
Ons kind van 9 maanden doet handjes al bij elkaar als we bidden voor het slapen gaan!
Wat weet zo'n kind hier al van.........ik verbaas me erover.
Telefoon aan vind ik absoluut niet nodig!
Spellen doen ook niet: sommige zeggen je mag niet dobbelen op zondag. Krijg je dus die discussie weer. Maar is dammen of rummikub dan wel geoorloofd? Lees dan een boek of lees je kinderen voor uit een boek.

Krant lezen is niet noodzakelijk op zondag.
Terdege / gezinsgids etc. heb ik geen moeite mee.
Al moet ik toegeven: hier staan ook zaken in die overal over gaan........
Dus heb je die discussie weer.

Wat we wel doen:
- luisteren als de ander naar de kerk is. We kunnen onze eigen kerk niet beluisteren, maar kijk dan vooraf wie ik zou willen luisteren. Ik luister dan live via de laptop en is er niemand te beluisteren die ik zou willen beluisteren dan lees ik een preek. Eigenlijk is het beter om alleen een preek te lezen of een bandje te luisteren en gaan computer aan te zetten. Maar voor de rest gaat de laptop dan gelijk uit en kijken we nergens naar. Is dus te vraag hoe je dit gaat vertellen bij oudere kinderen (hebben we nog niet).
- eten verzorgen. We eten traditioneel soep die zaterdag al is gemaakt
- we lezen een boek, kerkblad, terdege, gezinsgids
- spelen wat orgel
- gaan smiddags even naar bed - de tegenstanders zeggen dat mag ook niet, je moet het Woord onderzoeken, maar wie niet naar bed gaat heb ik dus de vraag: Onderzoeken jullie dan altijd het Woord? Zondag is rustdag dus even echt tot rust komen heb ik geen moeite mee.
- we wonen vrij en gaan als het mogelijk is een stukje lopen. Zou ik in een buurt wonen dan zou ik het niet passend vinden om langs de straat te slenteren

Dag is voorbij............
Mark, ik weet niet of jij al oudere kinderen hebt, ik denk het niet?
Maar een 17 of 19 jarige verbiedt je niet meer.
Volgens mijn kinderen zitten veel neefjes en nichtjes s'zondags op FB.
Het is eenvoudiger om bij jonge kinderen strengere strikte regels te hanteren.
Maar kinderen zijn allemaal anders en om nu een hele zondag met een driftig of zeurend kind te zitten, is ook geen optie toch?
Ik verveelde me vroeger ook best wel s'middags, mijn ouders gingen een dutje doen. Dus dat loste ik op door mijn vriendinnetje mee te nemen uit de zondagsschool, de ene week bij mij de andere week bij haar. Tot na het avondeten, was een prima oplossing.
Maar als ze er niet was, duurde zo'n zondag best lang en was er gebakkelei met broers en zussen.

Mark, hou ouder ze worden, des te meer je hen los zult moeten laten, zodat ze hun eigen principes kunnen ontwikkelen. Ze kunnen het hun leven lang niet op de mijne doen, want dan zijn ze op slappe grond gefundeerd.
Ik heb er best lang over gedaan om geestelijk volwassen te worden, moet ik zeggen. Ik deed en liet veel dingen omdat ze me zo geleerd waren, maar ik had er voor mezelf geen grond voor.
Mijn ouders reden absoluut niet op zondag, ik heb dat losgelaten.
Niet dat wij overal heen rijden, alleen naar een kerk en een enkele keer naar mijn schoonvader die weduwnaar is en voor wie de zondag eenzaam is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Ik heb wel grote moeite met naar bed gaan. Het is maar 1 dag in de week waar een gezin tijd heeft voor elkaar, voltallig bij elkaar is (indien mogelijk), waar we expliciet met de dingen van de Heere bezig zijn, en die dan gedeeltelijk slapend doorbrengen? Ik vind het, zeker als er kinderen zijn, echt niet kunnen om een gedeelte van deze dag slapend door te brengen. De zondag is geen sabbath, maar een feestdag, een dag in dienst van de Heere waar we naar de kerk mogen gaan en Zijn Woord mogen overdenken, en dan slapen? Verkwiste tijd? Ik kan er echt niet bij. Ga dan op zaterdagmiddag naar bed of ga zaterdagavond wat vroeger naar bed dan anders als iemand perse wil uitrusten.
Niet teveel verbieden, @ejvl ;)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ieder moet kijken wat bij hem/haar past. Mark85 vult de zondag op een andere manier in dan ik. Daar is hij vrij in. Eilander vult de zondag ook weer anders in en evl ook. Prima toch? Zie de verschillende manieren van invullen als tips, om je te helpen bij jouw invulling.
Ik ken iemand die eet elke zondag taart, want het is een feestdag. Een volgende hangt slingers op en een ander gaat altijd op zondag de natuur in, Gods schepping. Ik ken mensen die het heerlijk vinden om even te slapen en mensen die het heerlijk vinden om in een boek te duiken. Een volgende speelt gezellig een spelletje en een ander gaat bij zijn oude moeder op bezoek.
Allemaal prima, ik zie in geen van hen een verkeerde invulling.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Luther »

Mara schreef:Mark, ik weet niet of jij al oudere kinderen hebt, ik denk het niet?
Maar een 17 of 19 jarige verbiedt je niet meer.
Volgens mijn kinderen zitten veel neefjes en nichtjes s'zondags op FB.
Het is eenvoudiger om bij jonge kinderen strengere strikte regels te hanteren.
Ik blijf dit een onbegrijpelijke redenering vinden. Natuurlijk ga je met een 7-jarige anders om dan met een 17-jarige. Maar ook die laatste heeft gewoon regels nodig. En ja: nooit een regel stellen zonder hem te kunnen uitleggen, dat lijkt me duidelijk. Maar zo gaan we toch ook niet met verkeersregels om, of met de Tien Geboden, of met regels die binnen een bedrijf gelden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Mark, ik weet niet of jij al oudere kinderen hebt, ik denk het niet?
Maar een 17 of 19 jarige verbiedt je niet meer.
Volgens mijn kinderen zitten veel neefjes en nichtjes s'zondags op FB.
Het is eenvoudiger om bij jonge kinderen strengere strikte regels te hanteren.
Ik blijf dit een onbegrijpelijke redenering vinden. Natuurlijk ga je met een 7-jarige anders om dan met een 17-jarige. Maar ook die laatste heeft gewoon regels nodig. En ja: nooit een regel stellen zonder hem te kunnen uitleggen, dat lijkt me duidelijk. Maar zo gaan we toch ook niet met verkeersregels om, of met de Tien Geboden, of met regels die binnen een bedrijf gelden?
Het ging om het begrip verbieden. Je zult een 17 jarige toch echt uit moeten leggen waarom hij iets niet zou mogen.
Dat geldt natuurlijk niet voor regels die vanaf de geboorte gelden, maar nieuwe.
Toen wij kinderen in de puberleeftijd hadden, deden de mobieltjes intrede.
Kinderen die nu geboren worden, zijn meteen gewend aan de computerregels.
Ik geloof niet in strikt verbieden, heb dat zo vaak fout zien gaan.

Voorbeeld: in een gezin moeten de kinderen op zaterdag voor 12 uur binnen zijn, anders gaat de deur op slot. Ze krijgen geen sleutel mee. Om 12 uur draaide pa de deur onverbiddelijk in het slot, kinderen moesten maar in de schuur slapen of zo, dat zou hen wel leren.
Moeder lag de hele nacht wakker.
Ik snap dat moeder het gezag van pa niet wil ondermijnen, maar ik denk niet dat mijn man dit zo zou moeten doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
mark85
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2014, 06:33

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door mark85 »

Ja op familiebezoek voor serieuze gesprekken: kan dit ook niet door de weeks?
Een oudere bezoeken: kan dit ook niet door de weeks?
Al zitten je vrienden en neefjes etc. op Facebook, moet ik dit dan toelaten bij mijn kinderen?
Het is toch niet zo moeilijk dat mobiel op de zondag niet geoorloofd is?
Of welke rust of bezinning haal ik hieruit dan?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:Mark, ik weet niet of jij al oudere kinderen hebt, ik denk het niet?
Maar een 17 of 19 jarige verbiedt je niet meer.
Volgens mijn kinderen zitten veel neefjes en nichtjes s'zondags op FB.
Het is eenvoudiger om bij jonge kinderen strengere strikte regels te hanteren.
Ik blijf dit een onbegrijpelijke redenering vinden. Natuurlijk ga je met een 7-jarige anders om dan met een 17-jarige. Maar ook die laatste heeft gewoon regels nodig. En ja: nooit een regel stellen zonder hem te kunnen uitleggen, dat lijkt me duidelijk. Maar zo gaan we toch ook niet met verkeersregels om, of met de Tien Geboden, of met regels die binnen een bedrijf gelden?
Het ging om het begrip verbieden. Je zult een 17 jarige toch echt uit moeten leggen waarom hij iets niet zou mogen.
Dat geldt natuurlijk niet voor regels die vanaf de geboorte gelden, maar nieuwe.
Toen wij kinderen in de puberleeftijd hadden, deden de mobieltjes intrede.
Kinderen die nu geboren worden, zijn meteen gewend aan de computerregels.
Ik geloof niet in strikt verbieden, heb dat zo vaak fout zien gaan.

Voorbeeld: in een gezin moeten de kinderen op zaterdag voor 12 uur binnen zijn, anders gaat de deur op slot. Ze krijgen geen sleutel mee. Om 12 uur draaide pa de deur onverbiddelijk in het slot, kinderen moesten maar in de schuur slapen of zo, dat zou hen wel leren.
Moeder lag de hele nacht wakker.
Ik snap dat moeder het gezag van pa niet wil ondermijnen, maar ik denk niet dat mijn man dit zo zou moeten doen.
Maar ik heb het idee dat je het bovenstaande voorbeeld (waarin ik je geheel gelijk geef: zo werkt dat niet) gelijk stelt met het stellen van regels en het verbieden van dingen. Ik vermoed dat het in vele gezinnen echter anders gaat dan in jouw voorbeeld. En gelukkig maar!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie