Wat acht u gepermitteerd op zondag?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Omdat hij evenals ik een onsterfelijke ziel heeft, en de Heere Jezus moet leren kennen om niet voor eeuwig verloren te gaan. En hoe zal hij Hem leren kennen als niemand over Hem vertelt?
Die buurman ziet helemaal geen kwaad om dat te doen. Soms hoor je dan nog: ik geloof ook wel hoor, maar op mijn eigen manier.
Het hoeft zelfs niet eens een ongelovige buurman te zijn, ook kerkmensen doen dit.
Er is nu eenmaal een groep - die volgens mij steeds groter wordt - die nog wel(eens) s'morgens naar de kerk gaan en de rest van de dag hun hobby uitoefent, klust of naar het strand gaat.
Wij zagen laatst een man, waarvan we weten dat hij ouderling is in de PKN, op zondagmiddag in een roodwit shirtje naar de Kuip gaan, met zijn zoon. Hoe moet je die dan aanspreken? Zijn dominee doet dat niet eens, blijkbaar.
Dit is misschien wel de lastigste categorie. Merel gaf aan dat zij de enige is die naar de kerk gaat in haar omgeving.
Natuurlijk zien die mensen in het klussen op zondag geen kwaad, dat is ook logisch als je niets weet over iets dat meer waarde heeft dan de dingen van dit leven. Ik geloof zeker dat we daarin een taak hebben.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door DDD »

Maar wat heeft dat met klussen op zondag te maken dan?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door samanthi »

Mijn zwager is niet kerkelijk opgevoed, gaat ook niet naar de kerk, hij gelooft dus niet. Zijn trekker was kapot en hij had iets nodig, op zondag, hij ging naar de buren, die lid zijn van de Ger Gem,( hij zei tegen mijn zus dat zal die wel niet willen geven op zondag), hij vroeg om het gereedschap, de man, ook een boer, trok zijn overal aan en zei, ik loop wel even mee, je hebt um morgen weer hard nodig.

Mijn zwagers kijk op kerkmensen is hiedoor positief veranderd.

Was het fout van die buurman?
Had hij moeten zeggen nee je komt morgen maar terug?
Ik weet het niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Maar wat heeft dat met klussen op zondag te maken dan?
Het ging over of je mensen in je omgeving aanspreekt. Mensen die klussen op zondag weten waarschijnlijk niet dat er iets hogers en beters is te vinden in de kerk. Als de christen in hun omgeving daar nooit iets van vertelt, blijft dat zo.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

samanthi schreef:Mijn zwager is niet kerkelijk opgevoed, gaat ook niet naar de kerk, hij gelooft dus niet. Zijn trekker was kapot en hij had iets nodig, op zondag, hij ging naar de buren, die lid zijn van de Ger Gem,( hij zei tegen mijn zus dat zal die wel niet willen geven op zondag), hij vroeg om het gereedschap, de man, ook een boer, trok zijn overal aan en zei, ik loop wel even mee, je hebt um morgen weer hard nodig.

Mijn zwagers kijk op kerkmensen is hiedoor positief veranderd.

Was het fout van die buurman?
Had hij moeten zeggen nee je komt morgen maar terug?
Ik weet het niet.
In elk geval hoop ik dat er in dit geval ook met woorden (het Woord) getuigd is. Dat is daar wel een uitstekende gelegenheid voor.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Dit is misschien wel de lastigste categorie. Merel gaf aan dat zij de enige is die naar de kerk gaat in haar omgeving.
Natuurlijk zien die mensen in het klussen op zondag geen kwaad, dat is ook logisch als je niets weet over iets dat meer waarde heeft dan de dingen van dit leven. Ik geloof zeker dat we daarin een taak hebben.
Alhoewel Merel in een ander gedeelte woont, zij heeft dezelfde problemen als ik!
Het heeft geen zin om de ander te overtuigen dat hij iets niet goed doet.
eilander schreef:Het ging over of je mensen in je omgeving aanspreekt. Mensen die klussen op zondag weten waarschijnlijk niet dat er iets hogers en beters is te vinden in de kerk. Als de christen in hun omgeving daar nooit iets van vertelt, blijft dat zo.
Nee, want zelfs sommige kerkmensen hebben dat niet. Die klussen en hobbyen rustig na hun kerkdient.
Als het niet van binnenuit komt - dus innerlijke overtuiging ontbreekt - is het van nul en gener waarde.
Met evangeliseren moet je nooit beginnen wat niet mag, maar wat kan!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Dit is misschien wel de lastigste categorie. Merel gaf aan dat zij de enige is die naar de kerk gaat in haar omgeving.
Natuurlijk zien die mensen in het klussen op zondag geen kwaad, dat is ook logisch als je niets weet over iets dat meer waarde heeft dan de dingen van dit leven. Ik geloof zeker dat we daarin een taak hebben.
Alhoewel Merel in een ander gedeelte woont, zij heeft dezelfde problemen als ik!
Het heeft geen zin om de ander te overtuigen dat hij iets niet goed doet.
Ik heb dezelfde problemen, weliswaar niet zozeer in mijn woonomgeving (hoewel daar ook echt niet alleen maar kerkgangers wonen) maar wel in mijn werkomgeving. Ik geloof niet dat je me helemaal begrepen hebt. Het gaat mij juist erom om positief te getuigen, van de waarde die het heeft om de Heere te dienen.
Toch moet ook dat met de grondhouding dat alleen daarin het Leven te vinden is! En niet met de houding waarmee je iemand aanbeveelt om ook met die hobby te starten omdat het zo leuk en ontspannend is.
Mara schreef:
eilander schreef:Het ging over of je mensen in je omgeving aanspreekt. Mensen die klussen op zondag weten waarschijnlijk niet dat er iets hogers en beters is te vinden in de kerk. Als de christen in hun omgeving daar nooit iets van vertelt, blijft dat zo.
Nee, want zelfs sommige kerkmensen hebben dat niet. Die klussen en hobbyen rustig na hun kerkdient.
Als het niet van binnenuit komt - dus innerlijke overtuiging ontbreekt - is het van nul en gener waarde.
Met evangeliseren moet je nooit beginnen wat niet mag, maar wat kan!
Als je als christen nooit iets vertelt dat het goed is om de Heere te dienen, weet iemand dat niet. Dat was wat ik wilde zeggen. De Heere kan dat zo zegenen dat het een innerlijke overtuiging wordt. Wachten tot iemand naar je toekomt met levensvragen, is in de meeste gevallen zinloos. Daarom zei ik al eerder dat je moet zoeken naar een aanleiding. Ik heb dat ook wel eens gevraagd in de auto op weg naar m'n werk: Heere, wilt u een gelegenheid geven? Nog diezelfde dag heb ik, zonder dat ik het gezocht heb, met een collega een heel gesprek over de kern van het christelijk geloof.
Ik moet eerlijk toegeven dat dat zeldzaam is. Maar dat klaagt me weleens aan.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Maar wat heeft dat met klussen op zondag te maken dan?
Het ging over of je mensen in je omgeving aanspreekt. Mensen die klussen op zondag weten waarschijnlijk niet dat er iets hogers en beters is te vinden in de kerk. Als de christen in hun omgeving daar nooit iets van vertelt, blijft dat zo.
Aanspreken lijkt me in ieder geval niet zo geschikt. Maar dat is misschien slechts mij gevoel bij dat woord. Er zit in mijn beleving iets van een standje in.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Maar wat heeft dat met klussen op zondag te maken dan?
Het ging over of je mensen in je omgeving aanspreekt. Mensen die klussen op zondag weten waarschijnlijk niet dat er iets hogers en beters is te vinden in de kerk. Als de christen in hun omgeving daar nooit iets van vertelt, blijft dat zo.
Aanspreken lijkt me in ieder geval niet zo geschikt. Maar dat is misschien slechts mij gevoel bij dat woord. Er zit in mijn beleving iets van een standje in.
Dan heb je me echt niet begrepen.
Hoewel ik vanuit de historie wel verhalen weet van mensen die echt een standje gaven, dat echter door God gebruikt werd tot een echte bekering. Dus misschien moet je toch zeggen dat dat nog beter is dan maar zwijgen (natuurlijk denken we er dan wel bij: 'ik getuig met mijn levenswandel')
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Dodo »

Ik spreek niemand aan op klussen op zondag. Dat is ook niet de issue. Liever kom ik in een gesprek op de kerk, op geloof en probeer ik te peilen hoe ze daar over denken en probeer ik daar iets in kwijt te kunnen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Ik spreek niemand aan op klussen op zondag. Dat is ook niet de issue. Liever kom ik in een gesprek op de kerk, op geloof en probeer ik te peilen hoe ze daar over denken en probeer ik daar iets in kwijt te kunnen.
Dat doe ik ook liever.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door merel »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef: Dit is misschien wel de lastigste categorie. Merel gaf aan dat zij de enige is die naar de kerk gaat in haar omgeving.
Natuurlijk zien die mensen in het klussen op zondag geen kwaad, dat is ook logisch als je niets weet over iets dat meer waarde heeft dan de dingen van dit leven. Ik geloof zeker dat we daarin een taak hebben.
Alhoewel Merel in een ander gedeelte woont, zij heeft dezelfde problemen als ik!
Het heeft geen zin om de ander te overtuigen dat hij iets niet goed doet.
Ik heb dezelfde problemen, weliswaar niet zozeer in mijn woonomgeving (hoewel daar ook echt niet alleen maar kerkgangers wonen) maar wel in mijn werkomgeving. Ik geloof niet dat je me helemaal begrepen hebt. Het gaat mij juist erom om positief te getuigen, van de waarde die het heeft om de Heere te dienen.
Toch moet ook dat met de grondhouding dat alleen daarin het Leven te vinden is! En niet met de houding waarmee je iemand aanbeveelt om ook met die hobby te starten omdat het zo leuk en ontspannend is.
Woonomgeving, werk, familie, meeste vrienden zijn seculier. Met de echte atheïsten kan ik/kunnen wij over het geloof praten. Het merendeel is afwijzend of het vijandige af Eerlijk is eerlijk, ik begin er dan ook liever niet over. Wel gaan wij overal naar een kerk als wij ergens logeren. Dus hooelijk komt hier nog eens een gesprek uit voort.

En tja, wat is geoorloofd op zondag? Ik denk dat ik dat ruimer zie dan menigeen op dit forum. Al zijn er zeker ding en die ik niet doe, maar mijn man maakt hier ook eigen keuzes in.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

Bij vijandigheid of afwijzing is het inderdaad wel erg lastig. Ik merk die vijandigheid bij sommige collega's ook, hoewel de meeste niet. Dan houdt het al snel op, omdat je met deze mensen ook (en vooral) je werk moet kunnen blijven doen.
Ik zou het lastig vinden om deze mensen in je vriendenkring te hebben.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
merel schreef:Dat argument snap ik, maar als je zo'n beetje de enige bent in de wijk die op zondag naar de kerk gaat en zondagsrust houdt? Moet je dan alle buren bij langs om het te vertellen of alleen als het ter sprake komt?
Dit kun je natuurlijk niet zeggen. Het woordje 'moeten' is sowieso al niet goed in dit verband. De één heeft meer vrijmoedigheid dan de ander. In het algemeen kun je wel zeggen dat er maar heel weinig buren zijn waar dit 'ter sprake' komt. Wel zou het goed zijn om naar een aanleiding te zoeken: ziekte van iemand, een ongeval, leed in de wereld, enzovoorts.
Ander voorbeeld: als iemand dagelijks zijn auto staat te poetsen zou dat ook een aanleiding kunnen zijn om een gesprekje te beginnen over dat er méér is dan alleen het hier en nu.
Ik zeg maar wat, het is niet één of andere checklist voor Jehovah's getuigen ofzo. Ik geloof toch al niet in het langs de deuren gaan. Maar afwachten tot ze naar je toe komen met de vraag: 'kan ik zondag met je mee?' zou ik niet doen.
Je schrijft: "Ik geloof toch al niet in het langs de deuren gaan". Hoe komt dat? Jezus stuurde Zijn discipelen er twee aan twee op uit en ook nu nog zien we het effect van het twee aan twee langs de deuren gaan. De Heere gelooft er blijkbaar nog steeds in en gebruikt het om mensen onder Zijn Woord te brengen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Dit kun je natuurlijk niet zeggen. Het woordje 'moeten' is sowieso al niet goed in dit verband. De één heeft meer vrijmoedigheid dan de ander. In het algemeen kun je wel zeggen dat er maar heel weinig buren zijn waar dit 'ter sprake' komt. Wel zou het goed zijn om naar een aanleiding te zoeken: ziekte van iemand, een ongeval, leed in de wereld, enzovoorts.
Ander voorbeeld: als iemand dagelijks zijn auto staat te poetsen zou dat ook een aanleiding kunnen zijn om een gesprekje te beginnen over dat er méér is dan alleen het hier en nu.
Ik zeg maar wat, het is niet één of andere checklist voor Jehovah's getuigen ofzo. Ik geloof toch al niet in het langs de deuren gaan. Maar afwachten tot ze naar je toe komen met de vraag: 'kan ik zondag met je mee?' zou ik niet doen.
Je schrijft: "Ik geloof toch al niet in het langs de deuren gaan". Hoe komt dat? Jezus stuurde Zijn discipelen er twee aan twee op uit en ook nu nog zien we het effect van het twee aan twee langs de deuren gaan. De Heere gelooft er blijkbaar nog steeds in en gebruikt het om mensen onder Zijn Woord te brengen.
Even goed begrijpen in welke context ik dat zei.
Het ging niet over evangelisatiewerk, maar over het getuigen in je eigen omgeving.
En het ging over een soort verplichting, en daarvan zeg ik: als het een 'moeten' is, lijkt me dat geen goede basis.
Plaats reactie